Autotallin suunnittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    Nuota LVI- ja Sähkö-suunnitelmia saa kysellä vapaasti, LVISA@SUOMI24.FI, tehdään asevelihinnalla.

    Myös niin päin jotta jos esim, veden kierrossa, lämmitys jne, on jotain ongelmaa kaikki voidaan laskia ja mitoittaa, tai tarkistaa jos joku paikka ei toimi.

    040-822 1508
    Karva
     
  2. signet

    signet Gearhead

    Kannattaa upottaa tartuntalätkiä sinne, tänne ja tonne,mihin saattaa tulla jotkin lattiaan kiinnitettävää,eivät ole vaikeita lattiamiehen laittaa,oikeaan korkoon,eikä ne maksa paljon kun pitää silmät auki,niitä jää työmailla ja elementtitehtailla yleensä ylimääräisiä jotka joutuvat romulavalle,niitä on myös helppo tehdä itse.Lämmitys ehdottomasti vesikiertoinen että voi käyttää muutakin energiaa kun sähköä.
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Turkishaalarit päällä talvella kylmässä tallissa, pienet tirsat vaan virkistää :wink: Silloin aikoinaan.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tee pohjakuva johon suunnittelet väliseinien ja pultattavien kalusteiden paikat. Sitten et vaan vedä sitä lämpökaapelia/putkea niille alueille.
    Itselläni on 88 neliön tallissa muistaakseni 2200 watin verran kaapelia eli ehkä vain noin 35-40 neliön alueella, ja tämä laitettu paikkoihin joissa rassataan maassa selällään tai lattialla yleensä. Se riittää koko tallin lämpimänä pitoon yösähköllä.
    Lämmitystä ei ole väliseinien, kaappien tai muunkaan turhan alla.

    Kannattaako muuten vesikiertoinen lattialämmitys noinkin pienessä tilassa jos omana yksikkönään (ei esim. yhteydessä talon järjestelmään)?
    On vissiin aikapaljon suuremmat jonkun vesikiertoisen maalämpöpumpulla tms. toimivan järjestelmän perustaminen kuin pelkkä kaapeli ja termostaatti.
    Sähköllä ensin sen veden lämittämien ja sitten sillä lattian lämittäminen ei paljoa lisäarvoa anna ja öljy kannattanee jo unohtaa tämän päivän enerigiaratkaisuista.
     
  5. jzl

    jzl 1st gear

    mulle tulee maalämpö autotalliin joka on yhteydessä talon lämmitykseen. Itse maalämpöpumppu sijaitsee talossa ja lämmitysvesi kiertää tallissa uponor ecoflex thermo twin putken avulla. Energian säästön kannaltahan kannattaisi laittaa tuo lattialämmitys. pattereilla taas ei olisi väliä minne mitäkin koneita lattiaan pulttaa. Ilmeisesti laitan lattialämmön vain keskilaattiaan ja näin reunoille voi sitten pultata nuota pyötiä sun muita lattiaan kiinni. Tavoitelämpö tallissa on jokin 10-15 astetta.
     
  6. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Eräs lämpöpumppukauppias sanoi hiljattain, että on jo tullut semmoisiakin pumppuja joilla voidaan laskea lämpötila johonkin 8 tai 10 asteeseen. Ennenhän niissä on kai ollut 16 astetta alin lämpötila sisällä. Toisaalta oikein kovassa pakkasessa pumppua ei voi käyttää että pitää olla varalämpö. (paksut villasukat ja kintaat) :D
     
  7. enni

    enni 1st gear

    oma talli

    laitanpa nyt omankin kommenttini tallista. itellä mahtuu 3 auto sisään jos oikei ahtaa. 2 hyvin eli toinen voi olla pressun alla ja tehdä. montun tein. siitä kannattaa tehdä riittävän pitkä että pääsee alle. kattoon laitoin I-koskon jossa juoksee talja eli sillä voi nostaa moottorin tai mitä tahansa sitten haluaakaan.
    I-palkki on kiinni kattotuolien yläpuolella juoksevassa 4x4 parrussa metalli henkseleillä. I-palkki nostureineen on ollut erittäin tarpeen.
    kunnon työtasot ja työtason takaseinän kaakeloin, jotta se on helpompi pitää puhtaana. sähköpistorasioita riittävästi. rasvamontusta ilmastointiputki.
     
  8. TTA

    TTA 1st gear

    Vanhempien tallia lainatessa huomannut ainakin, että omaan talliin tulee aikanaan myös kunnon säilytystilat. Ärsyttävää autoa huoltaessa kompastella lumikolaan, ruohonleikkuriin, polkupyöriin ym.

    Tallia tehdessä vuosituhannen vaihteessa oli ainakin helppo juttu saada lupa montulle kun talliin ei tehnyt vesipistettä. Sitten olisi vaadittu jotain montun viemäröintiä ym. muistaakseni. Eikä veden puute haittaa kun taloon on vaan parikymmentä metriä.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikös viemäröinti vaadita aina jos on vesipistekin? Oli sitten monttua tai ei.
     
  10. TTA

    TTA 1st gear

    Juu toki. Tämä talli tehtiin vanhan perustuksen päälle osittain ja käytettiin vanhaa monttua. Siinä olis vaan joutunut rikkomaan vanhaa monttua aika paljon, että olisi saanut viemärin pohjalle niin jätettiin vesipiste kokonaan pois. Pelkän lavuaarin viemäröinti oliskin ollut helppoa.
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    Niin siis jos on monttu keskellä huonetta tai autotallia, sinne ei sitten yleensä laiteta vesipistettä tai viemäriä. Montun pohjalla voi olla joissain tapauksissa kaivo / viemäri, mutta aina öljynerotuskaivolla varustettu. Esim isot linja-auto hallit joissa autot sulaa. Montun saa tehdä nykyisin jopa kaupunkiin ja omalle pihalle tulevaan autotalliin, yleensä näihin sitten vaaditaan suojatut valot ja tuuletus, eli käytön aikainen IV poisto / kanava puhallin jonka saa käyntiin kun monttu on käytössä.

    Jos autotallissa on sitten toinen osa, tai vaikka huone joka on montusta erotettu, ovi ja seinät välissä, sinne saa laittaa kaivon ja vesipisteen, vaikka siellä tehtäisiin kone hommia, siinä tapauksessa lattiakaivosta ja vesipisteestä pitää johtaa viemäröinti, öljynerotuskaivon kautta.

    Normaali autotallissakin voi olla lattia kaivo ja pesuallas, tai vesipiste, kunhan ne johdetaan öljyn erotuskaivoon, nykyisellään yksi hyvä tapa on tehdä normaali autotalliin kaivo ja käsienpesuallas, joka viemäröidään lattia kaivoon, eli WavinLabko ja minipeg öljynerotus lattiakaivo, johon saa käsienpesualtaan liitännän.

    Mutta jos se oikeasti kävi kiinnostaan autotallin LVI suunnitelmat saa, muutamalla satasella : LVISA@suomi24.fi, tai yhteyttä allekirjoittaneeseen.
     
  12. Lokari

    Lokari 1st gear

    Onko kenelläkään kokemuksia Swisstraxin palikoista autotallin lattialla?
    Kannattaako moisia edes harkita vai laittaa suosiolla master top tai joku vastaava?
     
  13. 528

    528 Gearhead

    Tuli lukaistua sivut läpi, mutta vähän jäi mietityttämään, että mikä se olisi hyvä korkeus tallille, jos noturia sinne ajattelisi? Sellainen korkeus jolla pärjäisi? Pihalle tuohon kohtaan ei välttämättä haluaisi tehdä mitään älyttömän korkeaa rakennusta. Niin ja ihan henkilöauton nostamista olisi vain.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei sen syvempää tietämystä ole, mutta äkkiseltään tuntuisi, että sinun (tai kuka siellä auton alla yleensä könyää) pituutesi + auton korkeus + pikkasen pelivaraa (30 cm?) olisi ainakin riittävä. Matalammassakin pärjää, jos on joku jakkara millä istuu auton alla touhutessa, mutta jos kerran rakentamassa on niin ei ehkä kannata lähteä tinkimään korkeudesta.

    Mutta vaikka ei kysytykään, niin itse edelleenkin puhun montun puolesta. Ei tarvi sitten sitä korkeuttakaan nosturin takia lisätä.
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    niin ja jos chopattun vehkeen mukaan tekee noilla mitoilla ja parin kolmen vuoden päästä hommaa korotetun vanin ni saattaa mennä katto uusiks
    tallista , autosta tai molemmista :wink:
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Hehheh. No tarkennetaan sen verran, että korkeimman nostettavan auton korkeus + ne muut mainitut. Ja kysymyksessäkin jo mainittiin, että vain hlöautoja nostellaan.
     
  17. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    no joo, mä vaan ajattelin ääneen tulevaisuutta kun en mä ainakaan rakenna tallia joka vuosi joka autolle erikseen :lol:
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Laitoin tuossa vanhoja kuvia kuvablokiin, eli tässä olisi meikäläisen tallin rakennushistoria sarjakuvana. Saa hyödyntää omansa suunnittelussa.
    Tuo on ollut nän 3 vuoden käyttökokemuksella ihan toimiva sepittelypaikka minun tarpeisiin.

    http://kuvablogi.com/blog/11393/4/
     
  19. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Hiano ja kommee :D Laskikko ollenkan että mitä tuli maksaan??
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

    Täällä on hallilla sisäkorkeutta muistaakseni aika tasan 390cm ja käytössä nelipilarinosturi. Mahtuu normaalikorkusen vanin nostamaan siten että mahtuu seisomaan alle. Ihan riittävä siis. Vaihteistojen irrotuksissa ja asennuksissa nosturi ehdoton peli.
    Myös jarruremonttia tehdessä auton saa sopivalle työskentelykorkeudelle. Ei tartte sitten kyyryssä kulkea 10vuoden päästä. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!