Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Erska

    Erska Gearhead

    Mistä lähtien f250 fordeissa, nelivedoistahan tässä puhutaan?

    Niin on ollut muu kuin jäykkä akseli? Oliko se 05 vai 06 vm vasta ensimmäinen kun ne pääs etupään lehdistä nelilinkkeihin? :eek:

    Mut yleensä näissä jenkkiparipyörävekottimissa on samat rungot sun muut, mutta lehtiä enemmän, akseli takana kenties rajumpaa ja edessä "spacerit" paripyörävanteille.
     
  2. kaskinikki

    kaskinikki 3rd gear

    ohan noissa f250 nelivedoissa tuo ns.erillisjousitus edessä ainaki vissiin jostain 80luvun puolivälistä asti

    sanotaan ifs= Independent Front Suspension

    eli keskeltä nivelletty ns jäykkä akseli periaatteessa kahteen osaan jotka liikkuu erikseen vaikka onkin lehtijousilla vaikee selostaa...

    tuolta löytyy joku kuvatus josta voi ymmärtää tuon värkin sielunelämää

    http://www.therangerstation.com/tech_li ... ms/as2.GIF

    piru kun en pimeessä saanu kuvaa oman auton alta...

    no kumminki tosiaan se ei siis ole jäykkä vaan keskeltä nivelletty runkoon kummatki akselin puoliskoista jotka toisista päistään ovat lehtijousien varassa, kuskinpuolen puoliskossa on etuperä kiinni josta vetarit lähtee molempiin suuntiin.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    juu nelivetosista ainakin minä puhuin, ja 4x4 F250 malleissa on ainakin jostain 80 luvun alusta lähtien ollut twin I-beam eli twin traction beam (TTB) etupää (Dana 50), paitsi tosiaan 4x4 F350 mallissa, jossa monobeam Dana 60. Näissä peleissä se kelpuutetaan siis etuperäksi.
    Tuossa moinen Dana 50 TTB etupää:
    [​IMG]

    Lehdistä joudutaan nelilinkkeihin, mutta mun havaintosarja kyllä loppuu jonnekin 2003 tietämille mihin tuo edellämainittu pätee (korjaus: 4x4 TTB loppui 1997 F250HD:n myötä), että en tiedä onko noissa ihan uusissakaan nelilinkkiä, toivottavasti ei, vaan kenties tuo vanha TTB.

    jep, dualiessa on kait yleensä Dana 80 takana.

    EDIT: kaskinikki ehtikin vastaamaan, noh, tulihan käsiteltyä aihe perinpohjin
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    K. Orroosio tainnut syödä sen purkin vaikka alua onkin, ei ole vissiin pahemmin liruteltu vesiä poijes. Voisko vuoto olla sitten p-aine pumpussa, on hyvin yleinen vika. En ole omasta vaihtanut...Ja onhan siellä erisorttista meno-paluu letkua yms.
     
  5. kaskinikki

    kaskinikki 3rd gear

    joo se varmaan on mädännyt sen veden takia juuri, ja kaikkea muuta sontaa sielä oli myös reilu kerros...

    en tiedä sitte kumaako pumppua tarkotat mutta siirtopumpusta tuo ei ainakaa pissi, tulee jostain edempää mutta sitten taas painepuolen pumpun pää olisi mielestäni kuivan näköinen...

    voi hyvin olla että tihkuu lämpövastuksen läpiviennistä tai vesianturin juuresta, otan sen työnalle heti kun aurakaluston saan kuntoon ja pois tieltä hallista...

    niin ja on noita f250 :siä silti kai ainaki kahdella eri etuakselilla vaikka samat päältäpäin suurinpiirtein onki, mulle ainaki todettiin osia ostettaessa ku pyöränlaakeria tilasin että dana60 on myös edessä, näky kai runkonumerosta, en tiä silti olisko todellisuudessa vielä niin että se on joku dana 50 mikä sielä on, koska jenkkien sivuilla hourittiin jostain danan 50 front axlesta ja tuossa peräkopassa ainaki on iso valettu 50 numero??? tiedä sitte, mutta isomman mallin etupää tuossa mun autossa kumminki on koska pienemmän osat ei kai sovi....
     
  6. kpj

    kpj Gearhead

    Juu niin se on, että 250HD:stä asti taitaa pyörän navan osat käydä päittään tuon Monobeam Dana 60 kanssa. 250HD:ssä on Danan 50 etuperä, jota tuo perään valettu 50 jo kuvaakin ja tuo 44 Dana on normi 250:stä alaspäin, johon sitten jo kaikki osat taitaa olla astetta pienempiä.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olette aivan oikeassa, en tiedä mistä helkkarista sain tuon D44:n päähäni, jostain jeeppijutuista kai, siis Dana 50 on oikein etuperäksi. Korjaan edellisenkin viestin.
     
  8. t301

    t301 3rd gear

    Mikä siinä on ettei f350 ole rekisterissä Suomessa. Kuulostaisi vaan paljon paremmalta paketilta tuo f350 kuin f250. Vähemmän liikuvia osia, kulutus noin sama ja hinnoiltaan samoja kuin f250.

    Vain onko jotain jäänyt huomaamatta? Onko esimerkiksi papereiden saaminen vaikeampaa?
     
  9. Antti P

    Antti P Gearhead

    Taitaa olla se ku F250 yleensä nelikko ja riittävä paino kuorkiks. Takaveto F350 pitkänä ja leveillä lokareilla paripyörillä ei varmaan ole kaikille se näppärin.. :D
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    F350 ei ole myöskään läheskään yhtä yleinen ämörigassa kuin F250, ja varsinkin F350 SRW 4x4 muuna kuin crew cabbina voi olla vaikea löytää. Hintakin on toki kovempi.
    Shoppailemaan: http://www.autotrader.com/

    F250 4x4 etupään muuttaminen mono D60 malliseksi vaikuttaa suht yleiseltä toimenpiteeltä.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Romiksella katselin ohimennen tollasta osittain purettua, eihän siellä kotelon sisäpuolella ole kuin ilmaa. Mystistä...fordiumia
     
  12. Erska

    Erska Gearhead

    Kiitoksia. Itse olen ajatellut noiden uudempien F-sarjalaisten edustavan samaa tyyliä kuin vanhemmissakin on ollut. Itse olen katsellut ainoastaan noita 99-> uudempia Fordeja joten en tiennyt TTB:stä mitään.

    Mm 80-90 luvun taitteen Isuzun pikkareissa oli vastaava toteutus.

    Uusissa Fordeissa onkin näköjään "monobeamit" edessä.

    Mutta kierrejouset kuitenkin.

    "Twin-I-Beam (F-250/F-350 4x2); sold Twin-Coil Monobeam axle (F-250/F-350 4x4; F-450 4x2/4x4) "
     
  13. kma68

    kma68 Gearhead

    Onkos noissa alunperin käytetty minkään sortin lukkoja siis dana 50/60?
     
  14. GM4WD

    GM4WD 1st gear


    Mulla on vissiin aika harvinaisuus sitte pihassa :D -94 F350 4x4 SRW regular cab/long bed, Powerstroke ja manuaali. Kyllähän noita jonkun verran näkyy netissä olevan myynnissä, tosin melkein kaikki on suolansyömiä ent. aura-autoja jostain NY:n seudulta :rotfl:
    Kyllä tätäki sai hetken metsästää kun en mitää aura-autoa kelpuuttanu ja piti osua -94-95 välille (valosouvi) ja olla PSD ja manuaali!
    Rekisteröinnissä ei ollu mitään murhetta. Ja tosiaan vastaavia Crew cabbina saa selkeästi halvemmalla USA:sta, tarjontaa kun on. Ja 350:iä Ext cabbina ei ole tehty paitsi 2wd duallynä.

    Tuota kulutusta nyt seurattu muutama tuhat km, talvella pyöri 15 pinnassa (takavedolla ajettu) mutta nyt kesän mittaan 12-13.5 välillä. Ja kuormaakin on ollut.
     
  15. petlin

    petlin 1st gear

    Excursionin takavalot

    Mitenkäs olette rakennelleet?
    Lähinnä johdotukset,ettäkö lisäjarruvalolta jarruvalot ja vilkut edestä vai kuinka.
     
  16. Chevyäijä

    Chevyäijä 1st gear

    Silee minä ainakin valot johdotin omaan excursioniin. :p
     
  17. petlin

    petlin 1st gear

    Taitaapi olla ainua järkevä tapa.Siis tekee silleen
    Mitäs vilkkuja ootta käyttäny nuissa lokasuojissa
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kopsasin tähän topiikkiin moottori osastolta.
    Mitäs tuumaatte. Kulutus on himpun yläkanttiin ja varmaankin kytköksissä tehojen puuttumiseen.
    Onkos kaikki normaali huolto tehty, filsut jne?
     
  19. Pee_Tee

    Pee_Tee 1st gear

    Mulla meni vakiona n. 14 litran keskikulutuksella, tietokoneen mukaan. Todellinen kulutus vajaan litran suurempi. ~200tkm ajettu -00 Excursion. Ajo suurimmaksi osaksi moottoritietä, todellinen nopeus 100km/h. Dp-tuner +80hp economy (+4" putki ja filsu) pienensi tietokoneen näyttämää lukemaa 2 litraa, todellista en ole saanut vielä mitattua.

    Em. lukemissa on päivittäinen webaston käyttö mukana, nelikon kanssa lumessa leikkimistä valitettavasti ei... :rotfl:
     
  20. kalyytik

    kalyytik 1st gear

    Huollot on kaikki tehty, tosin viime kerralla ilmansuodatin vaan puhallettiin puhtaaksi, kun huoltamon hyllyssä ei ollu uutta sopivaa. Eräs huoltomies ihmetteli jotain ylimääräistä viheltävää ääntä pakoputken loppupäästä kuunneltuna.
     

Kerro tästä muillekin!