Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. sisu

    sisu Gearhead

     
  2. rotke-00

    rotke-00 1st gear

    Pumppu murheita

    Millainen diodi 6 vai 60 kanattaa lämppärin johtoon laittaa?
    Sitten varsinainen ongelma. Toin -00 mallin ramin tullista kotia niin se sammui seuraavana paivänä pihaan. Siirtopumppu oli tehnyt tenän eikä suostu enää lähtee vaikka laitoin toisen pumpun avuksi,pumpulle asti ilmasin mutta suutinputkista ei enää tullut mitään tartatessa.Mitäs mieltä enempi asiaa tietävät olette kannattako korjata pumppua vai onko uusi pumppu ? Mistäs pumppu. :x
     
  3. uazman

    uazman 1st gear

    lämppärihommaan on eka sivulla ERITTÄIN hyvät ohjeet, just tohon diodihommaan !!!!!
    sieltä katsoen, samat neuvot sain mäkin ...ja ny on orggislohkopiikki diodisoitu ja pelaa.

    JA SIT JIPPII :D :D :D :D :D
    -99 ram poksahti tänään käymään , tuli uus ckp sensori usasta ja vika taisi olla juuri siinä kun nyt käy jälleen..

    :eek:

    kannattaa muuten tsekata se naftasutikin....mulla oli ainakin ameriikanjoen jäljiltä aivan tukossa...katos polttoaine paineet sinne.
     
  4. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Re: Pumppu murheita

    Tuollapa sitä kuvaa/tietoa ainakin oli ja 6 anpeeria... :wink:
     
  5. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Et tartte mitään tyyppihyväksyntälappua ton ikäsen kanssa. Duunaat valot kuten jo tiedät ja etusivuvilkut kategoria 5:n mukaan. Ainoot laput mitä tarttet on rekisteriote, maksettu tullipäätös ja auton kauppalasku jos sulla erikseen on. Nykyään kauppasumma löytyy myös tullin paperista jos sulla asiallinen asianhoitaja on ollu toisessa päässä.

    Käyt hakemassa konttoriltasi kuorma-auton rekisteröintikatsastuslistan, sen saa blankkona kuka vaan joka sitä pyytää. Siinä sanotaan kohta kohdalta ne asiat mitä sun auton tulee täyttää.
     
  6. BlackVan

    BlackVan 3rd gear


    Minkäs takia 2001 Dodgeen si tarttee???
    On jääny epäselväksi.
     
  7. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Samainen lappu josta mainitsin edellisessä meilissä jonka kuka tahansa saa konttorilta on määrätty tietyt aikarajat ensirekisteröinnille. Ja se on NIMENOMAAN ensirekisteröintipäivämäärä, EI valmistusajankohta vaikka mun mielestä tää on valtion puolesta väärä tulkinta koska standardeja noudatetaan autoa valmistaessa, ei sen jälkeen joka vuosi autoa uudistaen. Jenkeistä ostetun auton ensirekisteröintitiedon saa 100% varmuudella CARFAX-raportista jonka printti riittää katsastuksessa. Siinä on tarkka päivämäärä. Ebayn History Checkissä ei tota ensirek.pvm. hyvin usein oo joten siinä tuhlaa rahaa vaan. Carfaxin yksittäisrapo maksaa 30 USD.

    Heti kun kyseisessä lapussa lukee jossain tarkastuskohdassa, että auton on täytettävä jonkun EU-direktiivin vaatimukset ja jos tällöin auton omistajalla ei ole kyseisestä asiasta joko mustaa valkoisella tai vaadittuja merkintöjä auton osissa niin tällöin tällanen yleistyylinen mutta siltikin mallikohtainen vastaavuustodistus tulee tarpeelliseksi. Eli lasithan on helppo juttu kun niistä löytyy merkinnät. Mutta kun mm. jossain vaiheessa eteen tulee melutaso niin sieltä orkkisputkistosta ei tällasii merkintöjä sitten löydykään. Tai vaikka turvavöiden kiinnityspisteiden lujuus vaikka itse vöistä merkintä löytyisi.
    Sitten käytännön esimerkkejä:
    Kohta 13; Katsastaja: Onks tässä toimiva rattilukko? Mä: On. --> OK
    Kohta 7; toimiiko töötti? Toimii. -->OK
    Kohta 32; Näkyykö hyvin eteenpäin? Näkyy. -->OK
    Kohta 37; mä katsastin maastokuorma-autoks. Ei kysytty ollenkaan.
    Nää kohdat on suoraan tosta alempana olevasta linkistä.

    Eli tän linkin listan mukaan toimitte, tää on se tarkastuspöytäkirja joka rekisteröintikatsastuksessa täytetään kohta kohdalta katsastajan toimesta:
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4EA8E182 ... 5MuuN2.pdf
    Ja jos tästä virallisesta JA valtakunnallisesta on kysyttävää niin ne kysymykset kannattaa mielummin soittaa AKEen kun konttorille. Näin jää joidenkin katsastuskonttoreiden ihmeellinen omavaltaisuus pois.
     
  8. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Niin joo,

    unohtu mainita edellisistä meileistä että kuormasuoja tarvitaan myös. Max. silmäkoko 50mm ja jos itse tekee niin materiaalit ja vahvuudet täytyy valita oikein ja siitä omasta työstä täytyy kirjoittaa kirjallinen dokumentti. Tai sitten ostaa kuormasuoja ja sen mukana pitää saada todistus. Kuormankiinnityspisteitä pitää olla vähintään 1,2m välein. 1500kg kiinnityskyvyllä olevat kuormalenkit hyväksytään, tulee kiinni M8-pultilla ja leveillä korilaatoilla.

    Mä tein suojan itse ja todistin kirjallisesti oman luomukseni, kiinnityspisteselvitys oltava myös. Tosin mä oon koneinsinööri niin sillä oli katsurille merkitystä ja sanoi sen mulle rek.katsastuksessa suoraan.

    Myös useampi konttori yrittää vaatia kategoria 6:n mukaisia sivuvilkkuja mutta kyseisen sivuvilkkuasetuksen voimaantuloaika ei oo ollu kauaakaan vielä voimassa ja AKEn ohje oli mitä kirjallisena sain että takautuviin vuosimalleihin tätä ei voida vaatia. Ja mun mukaan tää asetus kategoriasta 6 on tullu vasta tän vuoden aikana voimaan, olisko ollu nyt kesällä.
     
  9. Erska

    Erska Gearhead

    Re: Pumppu murheita

    Sulla pitäs tulla vika koodit näkyviin kääntämällä avainta.

    Kokeiles virrat päällä "hehkulle" ja takas kolme kertaa ja sitten jätät avaimen viimeiseen asentoon mihin se menee, niin trippimittariin pitäs tulla vikakoodit.

    Kato nyt eka että onko sulla polttoaineenpainetta suodattimen jälkeen, suodattimen jalassa on tulppa josta sen voi perusmittarillakin katsoa, mutta sun kannattas ehdottomasti hommata ainakin polttoaineenpainemittari, täysin vakioonkin vehkeeseen.

    Mä maalailen aina näitä piruja seinille mutta sulta hyvällä todennäköisyydellä mennyt se sähköinen Boschin VP44 jakajapumppu.... :odroll:
     
  10. rotke-00

    rotke-00 1st gear

    Vikakoodiksi tuli P1693 en löytänyt vikakoodilistasta kuin -39 loppuisen.
    Täytyy vielä imaista paluulinjasta ruiskutuspumpun ilmat pois jos se olis niin helpompi ilmata.
     
  11. Erska

    Erska Gearhead

    Sen sähkösen siirtopumpun pitää olla toiminnassa, jos se toimii niin auto ilmailee itse itsensä kääntämällä avainta niin että startti pyörähtää, pumppu jää noin 25sekunniksi tämän jälkeen surisemaan ja homma hoidossa.

    Tätä VP44 jakapumppua ei saa myöskään käyttää ilman polttoaineenpainetta, koska laitos on silloin puoliksi voitelematon, kun paluulinjaan ei mene mitään,jonka kautta se itseään jäähdyttää ja voitelee.

    Tässä pumpussa ei kierrä moottorin öljy ollenkaan.

    "P1694 – No CCD message received from ECM. This is a bus communication failure between the PCM and ECM and will set companion codes (P1693) in both.

    Before spending money on a new ECM, try removing the ECM connector and check pins:
    30 – Ground
    40 – CCD bus –
    41 – CCD bus +

    Also check the PCM module connector C3 pins:
    28 – CCD bus –
    30 – CCD bus +

    I would closely inspect those connections for crud or corrosion and try some electrical contact cleaner followed by dielectric grease.

    Good luck."

    "I had 1694 and or 1693 and I found out my injector pump was bad. I replace the lift pump and injector pump. I put it in myself the parts was about $1,500"

    Ja siitä lohkolämppäristä, kuten monesta muustakin löyty etusivulta kaikki tieto, lueskelin noita ohjeita vielä läpi mitä Mussemaan kirjoitti ja kyllä sen perusteella kaikki selviää

    :)
     
  12. rotke-00

    rotke-00 1st gear

    Tuo koodi tarkoittaa minun tapauksessa VP 44 hankintaa ,täytyy ruiskia pistokkeeseen vielä crc:tä.
     
  13. Erska

    Erska Gearhead

    Luultavasti...

    Itse kyselisin täältä oman korjausta jos noin kävisi:

    "Toinen suomalainen: Turbot, Cumminsin rivi-, VP-, ja common rail pumput sekä suuttimet ym ym. http://www.asdhakkinen.com
    Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen Oy, Turku. Puh. 02-2538447"

    Sitten itsellä on jo kolmatta vuotta tämä:
    http://www.glacierdieselpower.com/produ ... id=3929852

    Hyvin toimii Big Line kitin kanssa, kohta nähdään toimiiko isojen suuttimien kanssa...

    Ja täältä hommasin kaikki mittarini ja kiinnityspaneelini
    http://www.tstproducts.com/gaugesandmounts-1.aspx

    Ja kuten noi jenkit tahtoo sanoa, good luck! 8)
     
  14. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Tota ykkössivun FAQ:ia vois muuten korjailla ja tarkastaa.

    -Siellä on jo useempi toimimaton linkki.
    -Kuten myös väärää tietoa katsastamisesta ja tarpeellisista todistuksista.
    -Siellä viitataan myön N1 ajoneuvoluokkaan mikä on pakettiauto.
    -Täällä useammalla on N2 (kuorma-auto) tai N2G (maastokuorma-auto).
    -Ehkä sinne vois myös lisätä aiheitä kun tässä jo viimesen 30-40 sivun aikana on mun mielestä ainakin jo tullu ihan linkityksinä tarpeellisia aiheita.
     
  15. rotke-00

    rotke-00 1st gear

    Soittelin häkkiselle ja taitaa saada pahimmassa tapauksessa uuden jenkeistä lähes korjauskulujen hinnalla,riippuen mitä mennyt.Painemittari laitettava pa-linjaan näköjään heti. Kiitokset vikakoodien tiedoista
     
  16. sepi 74

    sepi 74 1st gear

  17. vahvajussi

    vahvajussi 1st gear

    Re: Pumppu murheita

    Saattaapa olal todella tyhmä kysmys mutta aikani ährättyäni tuolla pimeessa pihalla en voi olla kysymättä, mistä ***keleestä toi Ameriikkalainen johdonpää oikein löytyy 2003 RAM:sta? Minen ainakaan nähny missään sen näköstäkään johtoa tahi liitintä, joka vois olla lohkolämmittimen.

    Kertokee hyvät ihmiset, mistä ton johdon löytää...eikä tekis pahitteeksi tietää sitäkin, missä se vastus luuraa eli mistä se on koneen kylessä kiinni. Erityisesti helpottaa jos tietäisi mistäpäin sitä alkaa hakea :)

    Tänkjuuverimats :)

     
  18. Erska

    Erska Gearhead

    Re: Pumppu murheita

    Kaikissa Dodgeissa sitä ei Cumminssin kyljessä edes ole.

    Mutta ainakin minulla vanhemmassa 24v koneessa on vastus apukuskin puolella, hieman sylinterikannen alapuolella lohkossa, laturin takana.


    Johto taas kiemurtelee apukuskin ajovalon viereen maskin taakse.
     
  19. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Re: Pumppu murheita

    Komppaan Erskaa, eli näin mullakin...
     
  20. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Re: Pumppu murheita

    Jep, öljynsuodattimen jalan yläpuolelta lähistöltä löytyy, tällä vk vaihdoin vastuksen omaan 3genreen, nätisti lähti kun kierteellä on kiinni, joku ihme valkonen mönjä jengassa ettei tarvi vääntää hampaat irvessä sitä kiinni ja eipä se yhtään tiukalla ollukkaan ja nesteet on sisällä pysyny, oli orkkis vastus palanu 2vk satunnaisen käytön jälkeen ja toinen orkkis tilalle... 115V tuolla tarjotaan joten näkee nyt miten tuo uus kestää, ei pitäis tuo 5V "ylijännite" sitä polttaa ~50w lisäteho
     

Kerro tästä muillekin!