Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. uspi

    uspi 1st gear

  2. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Laukes sitten vesipumppu vuorostaan, ilmeisesti ollut pidemmän aikaa laakerivikainen, mutta vettä alkoi vuotaan vasta muutama päivä sitten.

    Sakuc:n vinkistä sitten tilasin Machineryltä ajan ventiilien säätöön ja samalla kertaa tuli tuo vesipumppukin matkaan. Kotipihalla sitten tuon rattaan vaihdoin.
    Ei tainnut olla vanhassa pumpussa laakereita enää ollenkaan, klappia oli joka suuntaan. Sen verran vinosti jo pyörinyt, että siivet olivat ottaneet lohkoon kiinni.

    Ei kukaan tarvii B-varaosaa :rotfl:

    Samalla sitten kun touhusin, niin vaihdoin kolisevan magneettikytkimen vetolevyn AC:n kompuraan. Eipä varaosa istunutkaan heittämllä paikoilleen. Uudella ei jäännyt käyntivälystä yhtään hihnapyörän ja vetolevyn väliin. Hetken mittailun jälkeen työstin 2mm shimmiprikan ja johan rupes kompura naksuun.

    Joo, tais olla aika rallatus tuolla koppien sisällä, hyttiin kuulu ku vieno vihellys enää. Jokohan sitä uskaltais koneen käydessä tilata safkaa Mäkkärin autokaistalta :rotfl:
     
  3. freeride

    freeride Gearhead

    ei siinä magneettikykässä tarvi olla ku 0,41-079mm välys.pienempi välys rasittaa vähemmän niitä pelliläpysköjä mitka ajan myötä katkeilee.
     
  4. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Aivan, tässä mun tapauksessa ilman tuota 2mm patenttia vetolevy olisi painautunut magneetin runkoon, jolloin kompura olisi pyörinyt koko ajan. Pienoinen eroavuus vanhan ja uuden osan välillä on, tuolla prikkapatentilla sain ainakin omani shimmattua.
     
  5. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Tilasit ajan venttiilien säätöön? Duodaduoda, onks se sit jotain erikoista vaativa toimenpide?
    En mä tässä mitenkään väheksyä yritä, mut onks siellä jotain palahässäkkäsäätöä tai jotain.

    Venakopottimien perusteella ite kuvittelisin et siel on vaan tönärit ja säätöruuvit, eli helppo duunata ite. Vai oonks mä väärässä?

    Kumpanenkaan oma ei tosin raksuta mut mielenkiinnosta kyselen.
     
  6. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Niin, eipä siellä koppien alla mitään ihmeellistä ole, varsin hyvin tiedät. Vaan tarviikos sitä aina ite tehä kaikkee, välillä makselee ilomielin siitä ettei kädet likaannu.
     
  7. uspi

    uspi 1st gear

    oliko machineryllä hinnan kiroissa säätö???

    ja kun liikkeessä tekee niin tuloohan siihen jonkinsorttinen takuu, ite ku räpeltää niin ei koskaan tiiä.

    mutta eihän tuo vaikea operaatio ole itsekkään suorittaa.


    sitten asiaan meni yhtäkkiä ajellessa jarrut ramistimesta. sytty abs ja brake merkkivalot. jonkin moiset jarrut on mutta poljin painuu pohjaan ja hidastuminen aika mini maalista. onko kellä käyny vastaavaa. pesin alustan ja annan vähä kuivaa ja lähen kattoon mikä vois olla vialla.

    vinkkejä!!!!
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On siinä ite räpeltäessäkin takuu, räpeltäjä tekee uudestaan :rotfl: :rotfl:
    Toinen piiri vuotaa, joko suoraan pihalle putkesta tai letkusta tai sitten jarrusylinteristä rummun sisään!!
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    "Anteeksi mutta teillä on tuo moottorin ääni aika kovalla, saisiko sitä hiljaisemmaksi?" Tämä siis täysin orkkiksena. Stacksien kanssa en ole viittinyt edes kokeilla :rotfl:
     
  10. TINKE

    TINKE 1st gear

  11. Erska

    Erska Gearhead

    No nyt kaiken hienouden keskellä ilmeisesti akut simahtivat, varmaankin lopullisesti vaikka jaksoi niin hyvin pyörittää siinä starttausvideossakin...

    Akuissa lukeepi 135ah ja kylmäkäynnistys amppeeri huitelee vajaassa 800.

    Minkäslaisia akkuja suomiamppeerein olette tuonne pellin alle laittaneet? Optimat ei taida kannattaa kun maksaa niin helvetisti kun joutuu kaksi oikein ostamaan. Simppeleitä pikavinkkejä niin ei tuu tehtyä mitään typerää. :rotfl:

    Muistelen että olikohan se softail tai joku kun laittoi 105ah:n akut pellin alle mutta mitäs olette laittaneet, mitkä teoriassa riittää ja mitkä ainakin riittää?
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

  13. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Eipä ole laskua vielä tullut, mutta laitan vaikka PM:n tuleen.

    Niin, eihän tuo vaikia ole itsekkään tehdä, epäonnistumisen riski varsin pieni, suorastaan olematon. On pari hyvää tapaa jolla tuon pystyy tekeen, etitään 1-sylinterin YKK ja säädetään puolet venttiileistä, käännetään konetta 360 astetta ja säädellään loput (DodgeRam.org). Ja toinen tapa on ehkä perinteisempi tönärikoneelle, eli jokaiselle saksaavalle keinuvipuparille löytyy "sisarsylinteri" josta ventiilit säädetään. Tällä tapaa joutuu konetta pyöritteleen hivenen enempi.

    Olihan se aika pitkä starttaus siinä videolla, ett ihmekkään jos ehtoopuolella olevat akut sippaa. Eipä tuo starttikaan ole tarkoitettu ett kokoajan pyöris.

    Exiden X-Tra 100Ah/850A akut löytyy pellin alta. Ihan hyvin on puhtia riittänyt, tosin veikkaan että osa virrasta hukkuu alkuperäisiin kenkiin ja kaapelointeihin.

    Edit:asteet pielessä
     
  14. Erska

    Erska Gearhead

    Tuli ostettua Exide Heavy Duty 95Ah akut nyt sitten lopulta. Tänään lähti kyllä iloisesti ja heti käyntiin kun oli supertehokkaassa 4 Ah:n laturissani 14tuntia... :lol:

    Ihme kyllä näytti lepojännitteeksi 12.62 V ja apukuskin akulta 12.43v...

    Noh, kyllä kai ne valmiit on kun alkuperäisakkuja ja pirun hapettuneita... :rotfl:
     
  15. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Eli nää volttiluvut oli vanhoista akuistas?

    Ei ne kyllä noilla volteilla hirveen huonoilta kyllä kuulosta... kauanko olivat seisoneet käyttämättömänä ilman kuormaa ennenkuin mittasit?

    Ja kun starttasit uusilla akuilla niin oliko startti saanut lepäillä useemman tunnin?
     
  16. Erska

    Erska Gearhead

    Tunnin verran sen jälkeen kun sammutin auton. Akut on kyllä pahasti hapettuneet, oon niitä napoja putsaillut joka kuukausi ja aina hapettuu.

    Uudet akut on vielä kaupassa, tilaustavaraa täällä päin, mitat oli juuri samat ja napaisuus oikea niin en viitsinyt hyvää tarjousta sivuuttaa.

    Täytyy katsella tänään illalla vielä mitä näyttää.

    Yleensähän 12.2 volttia on se mitä nämä akun valmistajat keskimäärin ilmoittaa... Mutta eipä yleismittari kaikkea tietoa anna, täytys olla kuormittava akkutesteri oikein.

    Akuistani löytyy 135Ah per akku ja 770 kylmäkäynnistys amppeereita. Taitaa olla jotain Sae asteikkoja jenkkilästä. Kaipa noista toinen vielä kelpaa johonkin jääratarässiin...
     
  17. leka1

    leka1 3rd gear

    muuttuneen työtilanteen takia taidan joutua vaihtamaan dodgen hieman pienempään kulkineeseen :cry: millä sopii vähän paremmin liikkumaan tuolla kaupungin sykkeessä, eli jos joku on tuota meitsin rassia vailla ni saattas olla myynnissä... Voi tiedustella yv:llä tai numerosta 0442511179


    Leka
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Aika isolta vaikuttaa toi akkujen keskinäinen ero, eli kannattaa katsoa tarkkaan sen akkujen välisen piuhan kunto. Ja pieneltä tuo huonomman akun lepojännitekin vähän vaikuttais, 12,7 volttia taitaa olla soppeli lepojännite. Saattahan se toki olla että kartturin puolen akku on vain saanut tarpeeksensa ja vie siinä rytäkässä parhaan tehon toiseltakin akulta.
     
  19. uspi

    uspi 1st gear

    ei muute vuoda jarrut enään nestettä. eilen tein rempan, vika ei ollu kummonen oli pinta karannu toisenpuolen paloista kokonaan ja pääs sylkyt tuleen liian ulos ni tihkui sieltä paineen ulos. uudet palat south West radesta ja taas mennään kohti uusia vikoja.

    nyt kun on korjattu ruiskupumppu ja siirtopumppu ja muutenkin rukattu polttoainejärjestelmä uusiks, vaihteisto modattu ihan täysin, päivitetty jarrut ja laitettu kaikki heebelit kiinni mitä pohjanmaan poika pistelly vaan itseporautuvilla pintapeltiin. olikin näin talven kynnyksellä uusivika tervetullut.

    onko tietoo jakolaatikon sielun elämästä??

    neliveto menee päälle vaihtelevasti, välillä toimii ihan OK mutta suurimmaksi osaksi ei. kun menee päälle pysyy kyllä.

    etuakselin liuku holkin ja alipaine ohjauksen jo purin kun arvelin vian tietenkin olevan siellä. se pelaa moitteettomasti ja pitää alipaineen.

    vika ilmeisesti jakolaatikon sisällä vaihteen siirtäjässä.
    otin vivuston irti lootasta ja käänsin käsin auton alta ja ei pelannut. välillä loksahti paikalleen kun pyöritteli kartaaneja.

    onko millanen vaihteen siirtäjä siellä sisällä onko ollut kellään kulunut tai taittunut.

    tulipa pitkä viesti hope jakso joku lukee..... :x

    niin se autohan oli ramitus 2500 5,9C v.-01
     
  20. Erska

    Erska Gearhead

    Joo, ihan hyvin ne tänään on taas toiminut, en tiedä miksi pimeni yhtäkkiä, mutta kyllä ne siinä iässä on että maanantaina haen uudet akut. Hyvää sattumaa kun viime viikolla toinen auto ei aamulla lähtenytkään käyntiin, akku hajonnut yön aikana... Uutta tilalle vaan ja toimi. Siellä oli tosin lepojännite 11.67v.

    Aijai, nyt on Dodge ready! Kyllä kiiltää ne kuus tuumaset stacksit komeesti ja äänikin on mahtava... 8)
     

Kerro tästä muillekin!