Liimalasi irti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mudracer, 20.10.2008.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos hyviä pirkkaniksejä millä liimalasi lähtee kivuttomimmin irti!!
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Kaverin kanssa pitkällä ohkasella polkupyörän vaijerilla sahaamalla. Toinen sisälle ja toinen ulkopuolella ja siitä tasatahtiin sahaileen. Liimat saa helposti sahattua vaijerilla, kulmissa on syytä olla tarkkana, menee helposti lasi halki.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Siihen löytyy ihan omanlaistakin vaijeria. Vielä ohuempaa ja pienellä hammastuksella. Lähtee tosi näppärästi. Toinen vaihtoehto on käyttää sellaista paineilmalla toimivaa edestakaisin heiluvaa "kenkälusikkaa". 5 minuuttia ja irti on.
     
  4. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    ohueen pianolankaan kapulat päihin ja sillä sahaten.

    viisainta kyllä lainata irrotusveitsi jostain lasiliikkeestä mikäli mahdollista, sillä irrottelee itsestään aika kivuttomasti.
    itse menen huomenna kysymään lainaisiko paikallinen liike.
     
  5. janzamar

    janzamar 1st gear

    Kaverin kanssa noita vaijereita ja pianolankoja kokeiltiin,lasista
    meni reunat ja itteltä hermot jonka jälkeen tuhottiin muutama
    mattoveitsi. Toimi aika hyvin,joku pitkäteränen fileerausveitsi vois
    olla aika hyvä härveli.
     
  6. Tumppu

    Tumppu 1st gear

    ite otin lasit pois neliskanttisella rosterilangalla, hyvin lähti ja voi myös tehdä yksin.
     
  7. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ostin hyvinvarustellusta autovaraosakaupasta "liimalasinirrotuslankaa"
    ihan siihen tarkotettua.
     
  8. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Itse olin sen verran persaukinen ja kaupatkin jo kiinni että hankasin lasin irti ihan tavallisella mig-langalla. Toinen toveri vain hyttiin ja sittten vaikka kalinkan rytmiin vuorovedoin lankaa nyhtäen. Ulkopuolelta kun suhauttelee tuolle langalle ja leikkauskohtaan vaikka kukankastelupullosta fairy-vettä niin liima jää hyvin erilleen ja lanka pysyy viileänä ja kestää pitempään.

    lasin irroitus ei montaa minuuttia tällä menetelmällä vie.
     
  9. Tukess

    Tukess 1st gear

    Kitarankieli on kans hyvä... tosin saattaa pari kieltä mennä.
     
  10. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Meitin Raketista lasimies otti mattopuukolla sisäpuolelta lasin pois.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös kukaan ole muka koittanut jotain lämpötsydeemiä?? Tyyliin kolviin joku rautasahan pätkä yms.. Tossa koitettiin saada mattopuukoilla ja rautalangalla yhtä ehjää lasia irti, mutta ei sitten millään lähteny ehjänä irti :mad: kun siinä on niin jyrkät kulmat kun lasi on upotettu pokkaukseen. Jotain tarttis keksiä, kun muuten palaa aabaut 500€gee uuteen lasiin :oops: .
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi kitaran kieli toimii varsin hyvin, sillä sahaamalla. Siis niitä alimpia jotka ei oo mitään rautalankaa tai nailonia, vaan kierrettyjä. Kyllä se ihan liikunnasta käy.
     
  13. joekopo

    joekopo 3rd gear

    pianolankaa ja 2 puukapulaa sen helpommalla sitä ei irti saa.
    onnistuu jopa yksin

    sisään autoon ja painaa toisen pään keskeltä ylhäältä ulos ja toisen pään keskeltä alhaalta ulos, sitten vaan kiskomaan ja pitää huolen että lanka on kokoajan kireällä.
     
  14. PasiK

    PasiK 1st gear

    Terotin vanhan tikkisahan kärjen smirgelissä.

    Tökin sisäpuolelta irti.

    (3 vko sitten irroitettu F-150:n Fjoordin lasi)

    T PasiK
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    80-luvulla leikattiin styroksia sellasella kuparilankalla jonka päihin johdettiin muuntajasta muistaakseni 12v lanka kuumeni melkein punaseksi ,mutta ei katkennut , ja meni kuin "kuuma lanka voihin".
     
  16. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Justiin mietin että helpottaisko jos laittais langanpäät akunnapoihin. Itekki oon paksusta styroksista leikannu jalkarahin rungon tuolla tavalla, mutta jotain virranrajotusta tarvii jos akkua käyttää ku lanka palo kyllä poikki alta aikayksikön. Laittaa vaikka 55W halogeenin väliin, virtaa menis silloin 5 ämpäriä. Kuparilanka voi vaan olla melko haperoa kuumetessaan.

    Niin ja tällaisessa kokeilussa pitäis varmaankin olla kärppänä kaatamassa fairyä perään ettei kuuma liima jässähdä uudestaan kiinni.
     
  17. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Millaisenkohan säväyksen tekisi jos uittaisi mig-langan sen liiman läpi ja sitten langansyöttö nollaan. Lankaan maadotuskaapeli kiinni ja pienet virrat koneeseen ja katkaisin pohjaan. Lanka kuumenee ainakin varsin tehokkaasti ja ehkäpä niin tuon lasin saa irti.

    Käytin tätä menetelmää aikoinaan tehdessäni hallin ovia ja nihin sisälle styroksi eristeitä. Sahalla sahaten sitä valkoista mujua oli tontti täynnä, mutta tällä mig-leikkurilla ei yhtään ja oli siistit ja suorat leikkaukset. Eli päästin lankaa koneesta ulos styroksi-arkin leveyden verran, kiinnitin langan maakaapeliin ja maatto sillä omalla hauenleualla työpöytään kiinni. Pingoitin langan tiukalle styroksin päällä halutussa leikkauskohdassa ja painoin virrat päälle. Langan syöttö kun oli nollassa ei muta tapahtunut kuin tuo vajaa metrin mittainen lanka aloi kuumeta ja leikkasi tosi siististi styroksin haluamaani kokoon.
     
  18. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Tein puukosta samanlaisen lasinirrotus veitsen, ku mitä ammattilaiset käyttää. Eli taivutin (lämmittämällä) moran terän noin parisenttiä ennen kärkee 90 asteen kulmaan ja taitoksen ja kahvan puoleenväliin reikä,mihin vaijeri (tai vahva narunpätkä) kiinni ja vaijerin päähän kapula josta on hyvä vetää. Ja kun terän viistoo kummaltakin puolelta voi työkalua käyttää molempiin suuntiin.
    Vielä kun lämmittää ikkunaa tiivisteen kohdalta kuumailmapuhaltimella, niin hyvin leikkaa. Näin voi irroittaa lasin ehjänä iha ite, yksikseen.
     
  19. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Tää on tietty väärin tehty, mutta omasta Capricesta ja ihan yksin, sain lasin irti teräslastan avulla. Kuumailma puhaltimella varovasti lämmitin lasia pikkuhiljaa reunoista ja lastalla tökin pehmenneen liimamassan irti. Teräslasta oli "teroitettu" ja taivutettu.
     
  20. iji-69

    iji-69 1st gear

    Tuosta styroksin leikkaamisesta: edesmenneen keraamikkoäitini varastoista löysin keramiikkauunin vastuslankaa, siitä sopiva pätkä ja akkukaapelit kiinni =>hienosti meni halki 1200x 3000 paksuus 150 peltihallin seinäelementit.
    Käytin näitä autotallini kivijalan/lattialaatan väliseen eristykseen.
    Eli vanhan navetan maapohjaiseen päätyyn tehtiin lecaharkoista sokkeli jota vasten nämä halkaistut seinäelementit tulivat ja sisälle 150 mm betonilaatta jonka alla 150 mm näitä seinäelementtejä.
    Työpaikallani näet laajennettiin hallia ja siitä yksi seinä lähti pois välistä => hyötykäyttöön... :)
     

Kerro tästä muillekin!