Miten valmistaa kumiosia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja juko7, 11.12.2008.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    On muutamassa harrastevehkeessä päässyt eri kumikannakkeet ja -lörtsykät huonoon kuntoon eikä uusia enää löydy. Onko kellään kokemusta, miten voisi valmistaa uusia ja mitä kumiosien vulkanoimalla valmistamiseen tarvitaan ? Jonkunlainen muotti ja lämpöä ainakin? Akselitiivisteitä ja kumikaapelin jatkoja ainakin tehdään siten että osan ympärille pannaan sopiva muotti ja sitten ilmeisesti jotain liimaa tai kumimassaa ja lämpöä perään.

    Mistä saisi lisätietoja ja tarvikkeita?
     
  2. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    mistäköhän kumiosista olis kyse? melkein mitä vaan kyl löytyy tarvikkeena...
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mistäköhän..

    Tarvitaan Tatra T-141 vm. 62 kuorma-auton heiluriakselien halkeavat kartiomaiset haitarikumit, halkaisija isompi jotain 40 cm ja pienempi jotain 20 cm. Ja samaan autoon pienempiä tukivarsien haitarikumeja. Ja sitten koneenkiinnikkeet 3-71 Detroit Dieseliin (ollut alunperin Michigan-autonosturissa) vinkkejä tarvikkeistakin vastaanotetaan :D
     
  4. dart

    dart Gearhead

    toyotalta saa alkuperäisiä vetarin kumeja mitkä on halkaistavaa mallia. niitä on useampia malleja ja ne jopa pysyy kiinni liimauksen jälkeen.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    Re: Mistäköhän..

    kummoseen kohan paikka tommoset gummit menee.....nykyyään on meinaa 2(ellei jopa kolmeee) kokoo "päälevedettävii" gummei mitkä venuu todella paljon!! eli tommosen letukan piccarin vetonivelen "yli" meneevii ne isommat...mikä mahtaa tos niveles ulkohalkaisija olla? n. 12cm?? :eek: ja silti pysyy se "akselin-reikä" viel ehjänä....

    ...kuplavokaarissahan tommosii "halkastavia" on alkujaan.....kait joku "kupla"-asentaja) vois neuvoo mist semmosii saa isompii(tai muistaa mis on ollu isompia)
     
  6. jylppy

    jylppy Gearhead

    Mulla on Tiptop SC 2000 kylmävulkanointiliimaa(2K) millä korjasin isolohkon revenneet kannatinkumit. Se ainakin kesti hyvin!
     
  7. bootsi

    bootsi Gearhead

  8. 454SS

    454SS 3rd gear

  9. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Muotti sinänsä ei tartte olla ihme ainetta, me tehään yhelle asiakkaalle kyseisiä muotteja mallien/ kuvien mukaan.
    Ite paistatus menee jotenkin niin että otetaan kumin pala ja laitetaan muotin sisään, prässillä puristuksiin ja uuniin. Uunituksen jälkeen osa on valmis.
     
  10. jjkoski2

    jjkoski2 1st gear

    Täälläpäin taas olisi kiinnostusta kokeilla, miten vanhojen kannatin- yms. kumien uusiminen onnistuu pelkästään tuon kumiosan vaihtamalla.

    Itsellä käytössä tuollainen kuorma-autonrenkaiden pinnoittamiseen tarkoitettu autoklaavi, jolla voi vulkanoida uutta kumia. Ollaan tahty muutamia jäykistyksiä orkkiskumeihin esim. rallitarkoituksiin.

    Jos jollakin on kokemuksia, miten onnistuu tällaisella kumien totaali uusiminen, olisin kiinnostunut.

    Ja jos ei, niin pitänee ite koittaa ja raportoida sitten. Kunhan saan tuosta Rekkulasta kumit irti...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nostelen vanhaa topiccia.

    Ois tarve valaa elektroniikkaa kumin kaltaiseen kuoreen. Piuhan päähän tulee anturi, joka tulee moottoritilaan kuumaan, kylmään, kosteaan ja kuivaan tilaan ja vierestä menee tulpanjohto. Kumimaisuutta tarvitaan myös koska anturissa on "lasinhaurasta" materiaalia mukana. Siispä kuorella täytyisi saada sekä iskusuojaa (elastinen) että jonkin moinen eristys (roiskesuojaus yms). Sikaflexin rakenneliima on kuivuttuaan sopivan oloista, mut kokemusperäisesti tiedän, ettei se lähde oikein mitenkään irti mistään eli jämähtää muottiin. Siks toisekseen se kuivaa jotenkin "haihtumalla" tai "ilman kosteudella" ja paksu mälli muotissa ei kovetu järkevässä ajassa.

    Siis tarvitsen jotakin 2K tököttiä, jota sais kaupasta järkevän kokoisessa toimituserässä, jota vois sekottaa pienehköjä annoksia ja lopputulos olisi kumimaista massaa. Vinkkejä?
     
  12. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    En nyt tiiä sopiiko ko. tarkoitukseen, mutta itse olen entraillut joitakin kumiosia renkaanpaikkauksessa käytettävällä tökötillä, virallista nimeä en muista mutta jotakin sealeriä se on. Eli esim. paikan päälle levitettävää mönjää, joka kuivuessaan vulkanisoituu kumimaiseksi.
     
  13. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

  14. sbf

    sbf Gearhead

    Tossa happosen sivuilla on yksi virhe joka entisenä kumisuutarina mua häiritsee.
    Eli kun käsitellään tota vulkanoitavaa kumimattoa niin aina käsineet käteen.sormista irtoaa aina rasvaa ja muuta shaissea mikä ei yhtään paranna tarttuvuutta.
     
  15. nollakaks

    nollakaks 1st gear

    Kuin iso möykky olis kyseessä? Mikä olis anturin käyttöikä, >20 vuotta päivittäisessä ajossa vai jotain vähemmän? Onko kuuma ns normi konepellin aluslämpötila (+125C), vai onko siellä paljon kuumempaa, esim turbo tai muuten vaan hyvin lähellä pakosarjaa? Onko jatkuvalta auringonpaisteelta suojassa? Oletan että voi kovettaa mömmön uunissa jos menee joka tapauksessa konepellin alle. Paljon kysymyksiä, mutta noi on tullut vastaan kun noita autotehtaille on tehty... Jos ei ole ihan päivänpäälle kiirus niin saattais pystyä jeesaamaan pääkaupunkiseudulla.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slant sixin tulpanjohtoihin anturit. Kukin tulpanjohto menee läpi tommosesta "möykystä", jonka koko vois olla ehkä 40mmx50mmx20mm. Paistaminen ei oikein sovellu valmistusmenetelmäksi kun möykyn sisälle jäävät elektroniikkaosat ja anturista lähtevä kaapeli ei sitä kestä. Konepellinaluslämpö, muttei pakosarjaa lähellä. On ainakin jatkuvalta auringonpaisteelta suojassa. Eikä tartte kestää isältä pojalle, mut ei nyt kuitenkaan pilaantua ihan hetkessä. Ajatus on kaivertaa johonkin matskuun muotti, asetella anturinosat paikalleen ja kaataa muottiin 2k kumimateriaali. Ja toistaa toi valu puoli tusinaa kertaa.
     
  17. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Yv lähti täältä...
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Sikaflex-tyyppiset tai ihan silikonimassa toimii. Voitelet muotin vain saippuavedellä tai muottivahalla. Olen joskus laittanut elmukelmua muottiin, lähteepä irti.
     
  19. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    ...muttei kuivu kuten 2-komponenttimassat.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo totta, jos hirveä kiire. Mutta kun silikonin pinta vähän kovettunut vuorokaudessa, niin varovasti muotista pois ja muutama päivä, niin läpi kuiva. Purkin kyljessä yleensä kuivumisnopeus, esim 5mm vuorokaudessa. Jos osan paksuus 50mm ja pääsee jokapuolelta kuivumaan, niin ottaa 5vrk läpi kuivuminen.
     

Kerro tästä muillekin!