Missä on nuoret harrastajat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Otto, 28.12.2003.

  1. Otto

    Otto Gearhead

    Tarkoitan siis niitä tyyppejä jotka säästää kesätyö rahansa ja riipii kaiken irtoavan rahan, ja ostaa 18 v täytettyään ekaksi autoksi jonkun Dartin, Ramblerin, Valiantin tai muun vastaavan. Siirtyvät siitä sitten isompiin autoihin jne... Oman ikäluokan harrastaja kavereista kaikki ovat näin tehneet, siis ovat "nähneet valon" ennen ajokortti ikää ja rahaa saatuaan toteuttaneet suunnitelman. Mutta nyt siitäkin alkaa olla 8-10 vuotta meidänkin kaveri porukassa, ja ollaan ihmetelty että missä kaikki "aloittelevat harrastajat" on? Kun noita tapahtumia ja bileitä kiertää, niin huomaa olevansa nuorin kaikista, ja itsellä 30 vuotta (just ja just,hehheh) lähempänä kuin 20 vuotta. Onko Sinun kimppa tallilla juuri harrastamaan aloittaneita jannuja? Onko naapurissa? Onko kummin kaiman serkku sellainen? Minä en heitä ole nähnyt.

    Miksikö kyselen? Koska kohta esmes kustomointi, kasikoneiden virittäminen yms on harmaapäisten pappojen touhua, vrt esmes KLB tyyppiset Mobilistit. Vai?

    (KLB on mainittu tässä vain ison yleisön tuntemana mobiiliharrastajana, tarkoituksena ei ole v..tuilu ko. henkilöä kohtaan.)
     
  2. Nappula

    Nappula Gearhead

    Täällä on yksi! Tai no kuitenski 19 v mittarissa ja autona caprice stw ostin tän 17 vuotiaana ja ajan vieläkin tällä kun ei ole rahaa vielä mutta ehkäpä ens kesänä sitten vanhempaa autoa ostelen, on minun kaveripiirissä ainakin 7 "harrastajaa" joilla 5 on jenkki ja 2 eksoottinen euroopalainen vanha kippo.
     
  3. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    hmm, no ite ostin auton ku olin 17v ja siis auto oli tämä nykyäänkin tallissa oleva '72 Camino. omalla rahalla ja isän neuvoja kuunnellessa ollaan laiteltu, kaveri laitto '64 dodge dart gt:n kanssa ennen ku täytti 18v.

    ainakin tältä pikkukylältä löytyy pari oman ikästä harrastelijaa jotka siis sillo parivuotta sitte auton osti minä mukaanlukien.
     
  4. ford

    ford 1st gear

    eiköhän asia ole vähän sillai että nuoremmat ei käyniin hirveesti tollasissa mobilistien kerhotilaisuuksissa ym että ei niitä hirveesti siällä näy ,nuoret rakentelee itte ja kavereitten kanssa ja sitten käydään välillä pyörimäs kaupungilla, itellä ikää 20,en simmäienen jenkki tuli hommattaua puoltoista vuotta sitten .Ens kesäksi tarvis myydä toi mustangi pois ja ostaa vanhempi mopari
     
  5. molopaa

    molopaa 1st gear

    Mäkin tein koko viime kesän keskimäärin 45-50h viikossa töitä ja säästin lähes joka pennin. Muiden kesien rahat laitoin moottoripyörään.

    Syksyllä ostin Firebirdin ja nyt laittelen sitä tallissa valmiiksi, kun saan kortin parin kuukauden päästä.

    Maksoin melkein kaiken itse, se mitä olen velkaa vanhemmilleni maksan takaisin nyt keväällä.

    Näin ainakin oppii kunnioittamaan ja arvostamaan autoa ja kaikkea muutakin. Toisin kuin "pappa-betalar" tyypit.........

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: molopaa 2003-12-28 13:30 ]</font>
     
  6. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Miulla koht 19v ikää ja Jenkki farmari alla ku ei oo muuhun hyvään käyttö jenkkiin varaa. Sitte ku saa rahaa ni pitää ostaa kunnon vanhempi kulkine...
    Tulis kesä ja pääsis töihi ni...
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jep, silloin voi olla jo hieman ylpeä kun on omalla työnteolla hankkinut sen oman nimen siiheen rekisteriotteeseen. Itselläni ei ole tallia, ja autoiluni on lähinnä cruisingeissa ja kaupungilla pyörimistä iltaisin.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    täällä osi yks reilu 17v jenkeistä kiinnostunut ja sellanen joka hommaa sen ku kortin saa. Tuo tieto/taito on vielä ruohon juuri tasolla ja siksipä juuri toivoo että täällä ja muuallakin konkarit jaksavat neuvoa asiallisesti. Sitten 20 vuoden päästä nämä konkarit valittaa että "onse perkele kun on tämmöstä tämä nykyajan nuoriso". Neuvoja antamalla ja tukemalla taataan "parempi tulevaisuus" :smile: Samoin on joittenkin n.20-25 v harrastajien kohdalla, eivät halua jakaa tietojaan tai vittuilevat jos ei jotain tiedä. Ja toivotaan että hyvä henki säilyisi nuorempien harrastajien keskuudessa, eikä olla sitä "wannabee" rokki joukkoa, jota turhankin usein tapaa. Porukka tulee vittuilemaan jotain vaikka saman henkistä porukkaa ollaan ja kohta on tappelu pystyssä, jonkun asumapaikan yms, takia. NAURETTAVAA sanon minä. Mukaviakin tyyppejä oon tavannu, jotka ei oo just tuommosia "tiukka pipoja" vaan tulevat letkeästi juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia.
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    ikää 17v, elokuusa 18 ja toivottavasti sillon korttiki että pääsee tota darttia itekki käskyttämään...
    ja töitä on tullu tehtyäki ton parissa :smile:

    tässä kohti tuotan pettymyksen ja paljastan että ei oo kesätyörahoilla hommattu... setä jätti perinnöks kiinnostuksen jenkkeihin ja sen verran mehtää että sillä saa dartin kunnostettua...
     
  10. Mööpari

    Mööpari Gearhead

    Tääläkin on yksi harrastajan alku. Kortti on ollu vasta muutaman kuukauden. Auto ei ole vielä kunnossa kun se lipsahti täys projektiksi. Toivottavasti jo ens kesänä pääsis uudelleen syntynyttä perskynää käskyttään. Juu ja kaiikki omat ja vähän vanhempien varoja on uponnut tähän touhuun, mutta on se sen arvoista.
    Kun tuossa loppu kesästä oli vähän motivaatio hukassa niin pieni pyrähdys paikallisen ralli dartin kyydissä autto ihan älyttömästi ainaski sitten kun niska oli taas kondiksessa sen reissun jälkeen :grin: :grin: :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mööpari 2003-12-28 14:31 ]</font>
     
  11. vw79

    vw79 3rd gear

    tuning on nykynuorten muotisuuntaus autoharrastuksessa.

    ostetaan muutaman vuoden ikäinen auto ja pultataan siihen ne pakolliset tuningheebelit ja kontti täyteen poppia. nopeetaa ja helppoa.

    harva jaksaa duunata ikivanhaa jenkkiä/ tai muuta vanhaa, koska työmäärä on aivan hirvee jos haluaa edustavan kulkineen.

    edellä mainittu kait se raaka totuus miks jenkkiautojen harrastus vaan vähenee?!
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä ostin ekan jenkkiauton, ~19 vuotiaana kaverin kanssa kimppaan. Tukat oli rasvattu paremmin kun auton nivelet ja useimmiten kuski valittiin kivi-paperi-sakset-menetelmällä ennen k-kauppaan menoa. Mustat puvut oli päällä aina kun rullattiin jenkillä, ja kultaa kaulassa ja dubleet ranteessa.
    Rähinää ei ikinä etsitty, mutta aina annettiin täyslaidallinen, jos joku tuli soittelemaan. Tyttöjä kiinnosti aina, monta pitkää poikaa mustissa puvuissa, ja se yleensä suututti paikallista poikaväkeä.

    Nortit poltettiin niinkun leffoista opittiin, palamaan pää kenossa, bensasytkärillä, kolme henkosta, nortti puskaan ja uus perään.

    Talvi tai pari sitten nähtiin kotikaupungissa Lohjalla, kun joku lippispääpilottijäbä ajeli laikka-avobelairilla nortti huulessa 15 asteen pakkasessa, ja ekaks alettiin haukkumaan "niitä saatanan rakkareita, jotka pilaavat autoharrastajien maineen" mutta sitten heti alkoi naurattaa.

    Nyt kun porukan vanhempien jäbien iät taitaa alkaa nelosella, on hyvä huomata, että kun hypätään siihen mustaan autoon, ja avataan se ruskea pullo, niin sitä yhtäkkiä vaan on se sama pitkä laiha rokkari, musta puku ja hirviä uho päällä.

    (Itse tosin oon onneks vielä kaukana 30v:stä, teem.huom.) Onneks ei oo suomesta noi valiantit ja dartit loppunu. Kyllä niitä vaan rullaa tuolla maita ja mantuja koluamassa. Ja joka nurkalla savutetaan renkaita ja huudellaan tytöille ikkunasta.

    Hyvä pojat!
     
  13. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    ainii, vanhemmat harrastelijat kyllä tykkää ku nuoria tulee lisää ainaki meilläpäin, mutta näitä muita kateellisia-äijiä ei vissii nii hirveesti meidän touhut innosta. pariin otteeseen baarissa meinannu turpaani saada sen takia ku mulla on itse maksettu auto pihassa.

    tuo on ollut tähän asti ainut miinus tässä harrastamisessa.
     
  14. Muki

    Muki Gearhead

    Oikeastaan tärkein viesti mitä mulla olisi omien kokemusten nojalla sanottavaa uusille harrastajille, on se että älkää ottako niin vakavasti vanhojen partojen puoliäreitä kommentteja. Tarkoitan että jos homma on teknisesti suunnilleen järkevä ja projekti pysyy omissa näpeissä ja miellyttää itseä, sen kun vaan. Aika monella tuntuu olevan sanottavaa siihen mikä on oikein ja mikä on väärin ja niin pois päin. Mutta se auto on kuitenkin sinun omasi ja viime kädessä sen tulee miellyttää sinua.

    Viihtykää, tehkää omista projekteistanne sellaisia kun itse haluatte. Kun vanhat parrat tyrmäävät ideoita niin miettikää omin nokkinenne onko siinä ihan oikeasti perää vaiko pelkästään ortodoksista ryhmäkuria.

    Jos haluat turboahtaa Hudsonin 308 cid rivikuutosen niin ei muuta kuin hommiin vaan. Tai jos haluat laittaa Ford Falconiin Moparin pikkulohkon niin sitten tee se.

    Jos joku neuvoo asiallisesti niin sitä kannattaa kuunnella, mutta suurta osaa porukasta tuntuu vaivaavan Sen Ainoan Oikean Tavan / Ratkaisun Hellä Vaaliminen. :smile:

    Hot Rodding on harrastus, jossa luovuudella ja persoonallisilla ratkaisuilla on arvoa. Tämän kahlitseminen erilaisilla kuppikunta- ja metodistiikkaesteillä on tympeää.
     
  15. smuige

    smuige Gearhead

    mä oon kans 18wee, valon nähnyt jo aikoja sitten, jatkuvasta työnteost huolimatta jatkuva persaukisuus vaivaa, samaten tallinpuute. Mutta ehkä kesäl...ehkä kesäl..
     
  16. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Onhan näitä harrastajia!
    Meikäläisellä ikää 18v.
    Ensimmäinen oma autoni ei ollut jenkki, vaan Deutchlandilainen Voorti, mitä rakentelin 16-18vuotiaaks asti.
    Siitä sitten sain sen verran hintaa että Dartin sain, 225 ja automaatti tietenkin :smile:
    Ja nyt on alla -82 Caprice.
    Ens kesänä, jos luoja sekä työnantaja suo, olis tarkoitus vaihtaa auto kuuskytlukuseen.

    Ja se vielä mainittakoon, että jenkkejä kokeiltuani Kiinan ihmeisiin ei ole paluuta!
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Hjoo, ikää on 18 vuotta. Autoja tullu roplattua/ajettua 6-vuotiaasta asti, jenkit kiinnostaneet sitäkin aikaisemmin.

    "Ensimmäinen" auto veljen kanssa rakenneltu Datsun 100A '77, jolla myös opeteltu aikoinaan ajamaan. Kustomtyyliin rakennettu, tottakai :wink:

    Vuoden ehdoton kohokohta Västeräsin Power Meet, johon on tehty aivan mahtavia kuminkäryisiä reissuja saman sortin humujen kanssa...

    Jenkin (GM) hankinta on ollut selviö ala-asteelta lähtien, mutta rahatilanne ei ole sallinut sinnikkäästä säästämisestä ja kesätöistä huolimatta. Niinpä käyttöautoksi tuli 17-vuotiaana hankittua '86 BMW, joka käytiin pikaisesti läpi ja paranneltiin mm. liekkimaalauksella. Väri vaihtuu kunnollisten peltihommien jälkeen mattamustaksi...

    Ei sen ensimmäisen auton aina tarvitse olla Dartti tai Valiantti. Bemari tosin tuntuu olevan monelle jenkkiharrastajalle kuin punainen vaate, mutta hittoako siitä.

    Onnea niille, jotka ovat pystyneet hankkimaan mieleisen jenkin. Keep on rockin'...

    PS. Tuning on homojen hommaa!
     
  18. v8rulez

    v8rulez Gearhead

    mulla on ikää 20 ja 65 valiant olis ens kesäks tarkotus saaha liikenteeseen......
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen 15wee ja oon ollu yli 4 vuotta kiinostunu jenkeistä ja nytte jo suunitellaan minkä auton 18- vuotiaana ostais
     
  20. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Taitavat olla enempi piilo-harrastajia verrattuna esim. nyt neljääkymppiä kolkutteleviin. Tai no, yleensäkin niihin verrattuna jotka "ymmärtävät" täysin mitä uus-tuonnin alku merkkasi harrastukselle.. :wink:

    Nykyään myös tietoa löytyy niin paperilla kuin sähköisestikin niin eri tavalla kuin joskus aikoinaan. Aloittelevan harrastajan ei tarvitse välttämättä kipitellä edistyneempien harrastajien juttusilla selvittääkseen esim. mihin järjestykseen tulpanjohdot laitetaan tai että millä mitoilla kannet ja venttiilit on.. :smile:

    Tiedän itse eräänkin 16-18v harrastajan alun joilla meininki vaikuttaa hyvältä.. eräs ilmoitti kyllä kylmästi, ettei rupea millään 70-luvun paXkalla ajelemaan, vaan jostain tarttin saada budjettiin sopiva 40/50 lukuinen.. Tästä tietysti tolpista siivu pois ja matta-mustaa maalia pintaan!

    Asia meininki!!
     

Kerro tästä muillekin!