65 Chevy II:seen moottorin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Chevy2 65, 19.1.2009.

  1. Chevy2 65

    Chevy2 65 1st gear

    Autossani on kiinni 3,2 l (194 cid). Tarkotuksena on vaihtaa 4,7 l (283 cid) tai 5,3 l (327 cid). Mitä muutoksia jarruille pitäisi tehdä vai tarviiko tehdä mitään ??? Jotta auton saisi muutoskatsastettua. :-?
     
  2. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Jarrut on samat kuutosella ja kasilla, ei tartte vaihtaa. Vuonna 64 tuli kasit listoille ja samalla vähän isommat jarrut kaikkiin malleihin.
     
  3. Chevy2 65

    Chevy2 65 1st gear

    Chevy II 65

    Löytyiskö tämä tieto jostain kirjoista ja kansista?? Että vois kävellä sen kanssa katsastusasemalle..
     
  4. Savo

    Savo 1st gear

    Re: Chevy II 65

    Löytyy. Paljolla myyt tuon 194 koneen ? :)

    laita yv jos kiinnostaa luopua :)
     
  5. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    Chevy II

    Uudet koneen korvakot löytyy sitten Yearonelta tai Classic Industriesilta ja kaikkea muutaki mukavaa 62-67 Chevy II:siin/Novaan... 8) Eip välttämättä oo kutosel ja kasilla samat jarrut kun on tullu vastaan 64-65 II:sia 4-lug navoilla eli jos alla 4pulttiset navat niin ne pitää upgreidata 5-lug versiohin ja eip tartte olla tehostinta ja rummut ympäriinsä muka vauhtia hidastamassa riittää... :wink:
     
  6. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Re: Chevy II

    No sitten joku on vaihtanut 62-63-vuosimallista navat siihen uudempaan. Mutta tehtaalta on lähteny kaikki mallit samoilla jarruilla tuona vuonna. Rummut riittää lain mukaan ja normaaliliikenteessä laillisilla nopeuksilla ajettaessa. Tekee niillä jopa yhden jarrutuksen reippaammastakin nopeudesta, mutta sen jälkeen jäähdytellään jarruja hetkisen. Radalla ei rummut normaalikengillä tietenkään riitä, mutta sitä ei kysytty. ;-)
     
  7. Chevy2 65

    Chevy2 65 1st gear

    Chevy II 65

    Tosiaan ,autossani on kiinni 3,2 l (194 cid). Tarkotuksena on vaihtaa 4,7 l (283 cid) tai 5,3 l (327 cid). Olisiko jollain laittaa jotain linkkiä mistä löytyisi kyseisestä autosta jotain dokumenttejä esim. 327 kone.. mitkä jarrut ? Olisi helpompi mennä konttorille selkeitten dokumenttejen kanssa. ettei tarvitsisi taistella konttorilla!! :poff:
     
  8. Savo

    Savo 1st gear

    Re: Chevy II 65

    Kysympä vielä kerran että tarviitko tuota kutosta kun olet kasin laittanut nokille. Jos et niin myy mulle se :)
     
  9. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Re: Chevy II 65

    Tuo tieto "virallisena" löytyy esimerkiksi korjaamokäsikirjasta. Niitä on tosin huonosti netissä, mutta sellaisen voi ostaa mm. Amazonilta. Saattaa löytyä alfameriltäkin tai jostain muualta. Ehkä jollain on sellainen ja siitä saisi kopion?

    Itselläni ei valitettavasti ole jarruja käsittelevää käsikirjaa vuodelta 65, mutta 67-kirjan tietojen mukaan jarrujen mitat ovat:
    Rumpujen halkaisija 9-1/2 tuumaa
    Kenkien leveys edessä 2-1/2 tuumaa
    Kenkien leveys takana 2 tuumaa
    Primäärikengän hihnan pituus 9 tuumaa
    Sekundäärikengän hihnan pituus 9-3/4 tuumaa
    Jarrusylinterin halkaisija edessä 1-1/16 tuumaa
    Jarrusylinterin halkaisija takana 7/8 tuumaa

    65-vuonna pitäisi olla samat jarrut, kuin 67, paitsi vuonna 67 ne ovat kaksipiiriset.

    Varaosakäsikirjasta myös näkee, että Chevellen ja Chevykakkosen kaikki mallit vuosina 64-65(kirja, josta katsoin tämän, koskee vuosimalleja 60-65, julkaistu vuonna '64) käyttävät samoja jarrurumpuja, joten moottorivaihtoehdoilla ei ole väliä. Optiona on saanut "metallic"-jarruja, eli sintterikenkiä, joilla on omat rummut myös. Tämä vaihtoehto ei käsittääkseni ole ollut vakiona minkään moottorin kanssa.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Kyllä tiedot pätee -65 malliinkin tosiaan sillä poikkeuksella että piirejä vain yksi. Mulla on -65 chevrolet kirjat joista noi luvut muistan vaikka se ei olekkaan just tässä saatavilla.
    Millasetkohan noi "metallic brakes" olis, onko jollain niistä jotain käytännön kosketusta :eek:
    Sitä en tiennyt että silloin oli erilaiset rummutkin? Olikohan niitä metallisia muistikuvani mukaan yleisemmin sorvetessa käytössä?
     
  11. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Muuta en tiedä, kuin muistan nähneeni kuvan tuollaisesta sintterikengästä. Siinä on tavallaan kolme sintteröidystä metallista tehtyä jarrupalaa hihnan tilallla. Muistaakseni kitkakerroin noissa lisääntyy lämmön noustessa, joten häipymistä ei kai juuri kenkien takia tapahdu. Huonoina puolina sitten on älyttömän kovat lämpötilat kovassa käytössä puutteellisesta jäähdytyksestä johtuen ja jarrurummun nopea kuluminen. Jarrurummun eroa tavallisten kenkien kanssa käytettyyn rumpuun nähden tiedä, mutta bongasin varaosakirjasta eri numerot tavallisille ja metallijarruille. Olisikohan jäähdytysripoja tai jotain vastaavaa eroa? (villi arvaus) On ne noilla aikoinaan rataakin ajaneet, mutta kilpa-autoilu taisi muutenkin olla niihin aikoihin melko vaarallista hommaa...
    :D
     
  12. iji-69

    iji-69 1st gear

    Liekö samaa materiaalia, mitä käytetään esim. ralliautojen lapakytkimissä...?
    Tai sitten Ferodon 3000 jarrupaloissa...syövät kyllä levyä, mutta pysähtyy eikä häivy ihan heti.
     

Kerro tästä muillekin!