Isompi mäntä tehokkaampi pääsylinterissä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja bbford, 20.1.2009.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Eli tossa mun mercuryssä on pääsylkky syöpynyt vituiksi ja tarttis hommata uusi. Oma maksaa mojovat n.200 usd joten ajattelin leipoa sinne jonkun toisen auton sylinterin.

    No mites nyt ton halkaisijan kanssa on,orggis on 1" männällä,jos pistä isomman,esim. 1.125" niin tuleeko jarruihin silloin enempi voimaa?


    Ja voiko laittaa sellaisen pääsylkyn joka on ollut autossa jossa on tehostetut levyt/rummut kun mun autossa taas on tehostamattomat rummut joka pyörässä?
    Pitääkö laittaa joku "residual valve"(??) johonkin väliin?


    Rock.

    Ps. Löytysikö linkkia jossa olis listattuna pääsylinterit ja näkis männänhalkaisijan sekä sen kummalle puolelle putket lähtee?
     
  2. iji-69

    iji-69 1st gear

    Yleisesti jos männänhalkaisija pääsylinterissä suurenee, samalla voimalla (jalalla) painettaessa voima jarrusylintereissä pienenee.
    Eli pieni pääsylkkä...iso jarrusylkkä => suuri petaalin liike ja suuri voima jarruilla.
    Vertaa normi pullotunkkia, pienellä sylinterillä siirrät hydraulinestettä isoon mäntään joka liikkuu 5 milliä ylöspäin kun painat pikkumäntää 30 mm alaspäin pitkällä varrella.
    Olkaa hereillä peruskoulun fysiikan tunnilla...ai niin...eihän niitä "oikeassa elämässä" mihinkään tartte... ;)
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei kun jarruvoima vähenee jos laitat isomman pääsylinterin. Oot tainnut fysiikantunnit nukkua koulussa?

    Ei vanhemmissa rumpujarrujärjestelmissä ollut mitään residual valveja, toimii jollain lailla ilmankin. Hyvä ne ois olla, ainakin jos alunperinkin on ollut. Tulee paremmat jarrut. Joissain pääsylintereissä ne on sisäänrakennettuna, toisissa ulkopuolella näkyvissä. Sillä ei oo merkitystä, onko sylinteri tehostetusta vai tehostamattomasta järjestelmästä. Halkaisija on ratkaiseva tekijä, ja se vaihtelee yleensä sen mukaan, onko tehostin vai ei.
     
  4. iji-69

    iji-69 1st gear

    Näemmä tuossa oli tullut samaan aikaan viesti, johon ei ole lisättävää.
     
  5. bbford

    bbford Gearhead

    Tais mopot ja pilu kiinnostaa enemmän silloin? :D

    Täältä vaan tulee kysyttyä niin nopsaan kun tulee joku ongelma eteen ettei aina ehdi ajatella loppuun asti omin avuin.

    Summasummaarum,paree olisi siis löytää samankokoisella männällä oleva korvike sylinteri?
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Rockauton sivuilta näkee hyvin mittoja. Ei levyjarrullisen pääsylkkää rumpujen kanssa.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sittenhän meitä on ainakin kaksi.
     
  8. maurizio

    maurizio 1st gear

    Mopar -67 ja uudemmat A body pääsylinteri mäntä 1" tuuman kakspiiri maksaa US Parts ovh 140.-
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos tuolta rockautosta katsoo vaikkapa dartin sylinteriä rumpujarruille, joka pahasti näyttää kaksipiiriseltä, niin hinta siellä näkyy olevan ~30$
     
  10. bbford

    bbford Gearhead

    Joo,rockautoa mäkin olen selaillut,siellä aika asialliset hinnat.
    No,on noita orggiksiakin löytynyt nyt muutama usasta,mietin vaan josko silti muutan jarrut 2 piiriseksi.
     
  11. VesQ

    VesQ 1st gear

    Yksipiirisissä ei ongelmaa ole mutta 2-piirisissä jos sattuu olemaan erikokoiset männät pääsylinterissä etu ja takapiirille niin voi olla vähän vaikeampi etsiä korvaavaa. Näitäkin joissain vehkeissä, mersu nyt ekana mieleen tulevista

    Näin ihan offtopicina :odroll:
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Onko tää erikokoisilla männillä olevakin rumpujarrullisesta?
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mualilmaa seuraillessa on tullut huomattua, että +50v. miehiä nuo alkavat usein kiinnostaa joko ekaa tai sitten toista kertaa?

    Ostellaan pyöriä ja vaihdetaan mahdollisesti naista?

    Riittää kun menee MP-näyttelyyn nyt tammikuun lopussa, niin ymmärrätte mitä tarkoitan :poff:
     
  14. Qjet

    Qjet 1st gear

    Hyvähän se siellä lakeuksilla on trossata , kun on ollut molempia. Nekin vielä muita isompia tietty...Meillä ei ollu mopoja silloinkaan, toistakin nyttemmin vähenevissä määrin...

    Asiaan takaisin: 2-piiriseksi muuttaminen on pysähtymisvarmuuden kannalta viisas teko. Ehkä paras ja helpoin onnistumisprosentti on käyttää tuoreemman mallisarjan (1967>) jarrunosia, mikäli vain mahdollista.
     
  15. iji-69

    iji-69 1st gear

    Ja asiasta pois.
    Kyllähän ne väittää että isompi mäntä on tehokkaampi pienemmässä sylinterissä.
    Sitä en tiedä liittyykö se amerikan auton jarruihin millään tapaa.
     

Kerro tästä muillekin!