76 El Camino taka-alatukivarret

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Inline 8, 20.1.2009.

  1. Inline 8

    Inline 8 1st gear

    Tietääkö kukaan omistavansa tälläisiä tai että mistä sais tai kellä olisi... Asiakkaalle tarvis tälläset löytää ja ymmärtääkseni samoja on käytetty vuosina 73-77.... 76 ja 77 ainakin on samat...

    Kertokee jos jostain löytyy... Kiireellinenkin tapaus vielä... :-?
     
  2. Inline 8

    Inline 8 1st gear

    up up
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

  4. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Saattaiskos Capricesta käydä, farkku tai sedan? Mulla oli taannoin 69 Chevellessä taka-alatukivarret Delta 88:sta vm 80. Pituus oli tismalleen sama kuin alkuperäisissäkin, mutta puslien sisäholkin halkaisija oli suurempi, josta aiheutui hieman vetämistä kiihdyttäessä ja jarruttaessa kun oli turhan paljon välystä. Hankin tosin myöhemmin alkuperäiset tukivarret tilalle. Tukivarren puslien ulkohalkaisijaa ei koskaan tullut mitattua, eli mahtaisiko puslien vaihto onnistua tai saataisiko Capricen tukivarret käydä suoraan siltään tuohon isompi koppaiseen Caminoon...?
     
  5. Stingray

    Stingray Gearhead

    Ei käy, ainakin '77 sedan Capricessa on noin puoli senttiä leveämmät puslat kuin '74 Caminossa ja ovat isommilla pulteilla kiinni. Ylätukivarret on samat, mutta jostain syystä alatukivarret ei. Just meinasin tehdä saman vaihdon, mutta ei onnistunut. Boxasin sitten vanhat tukivarret ja pistän vielä uuden puslat, niin pitäisi pelittää.
     
  6. iji-69

    iji-69 1st gear

    ^Kuinkas tuon boxaamisen kanssa on katsastukseen mennessä?
    Muistaakseni aikoinaan tukivarsien ja ohjauksen osien hitsaus oli ankarasti kielletty.
    Tiedän kyllä sen, että asiallisesti tehty kotelorakenne on paljon vahvenpi, mutta niinkuin paragraafien mukaan....?
     
  7. studio57

    studio57 Gearhead

    ollaan boxattu ja maalattu siistiksi, kukaan ei oo kyselly niiden perään.
     
  8. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Juu, minä kanssa vahvistin alatukivarret. Laitoin neliöprofiilin joka oli juuri saman levyinen kuin alatukivarren sisäleveys, olisko joku 35mmx35mm ja neljän millin seinämällä. Pituus puslasta puslaan ja hitsasin pätkittäin muutamalla "palolla" kiinni.
    Siihen maali päälle ja niin oli kuin tehtaassa tehty, leimamies ei kiinnittänyt mitään huomiota.
     
  9. Stingray

    Stingray Gearhead

    Olen aina ajatellut tuon tukivarsien ja alustanosien hitsailukiellon koskevan sellaisia tapauksia, jossa esim. poistetaan ensin ruosteista rautaa ja sitten hitsataan uutta tilalle. Siinä onkin jo vaarana, että huonolla saumalla ei tukivarsi enää olekkaan niin vahva kuin alkuperäinen osa.
    Mutta boxatessa ei yleensä poisteta mitään, vaan ainoastaan lisätään materiaalia tukivarsiin, niin vaikka tekijä ja tekojälki ei ihan parasta mahdollista olisikaan, ei se tukivarsi siitä ainakaan heikkene. Ja tämä sitten taas on katsureiden helpompi hyväksyä, kun ei tarvitse tosissaan tiirailla niitä saumoja, että uskaltaako tuon päästää tielle muiden mukana seikkailemaan.
     
  10. iji-69

    iji-69 1st gear

    Perustuu omakohtaisiin kokemuksiin, vahvistin Caprin etupalkkia hammastangon ja alatukivarsien kiinnityskohtien osalta ainetta lisäämällä.
    Tästä on toisaalla surullisessa katsastusketjussa kertomus muilta osin.
    Leima tuli asiallisen Fordin myyjäliikkeen todistuksen jälkeen, että muutokset/vahvistukset ovat asianmukaisesti/rakennetta vahvistavasti tehdyt.
    Ei voinut katsastusmies muuta kuin lyödä leiman paperiin.
     

Kerro tästä muillekin!