Katsastusalan ammattilaisen mielipidettä kaipaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jenkkijussi, 25.1.2009.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Juu ei siinä mitään, hyvä kun inssi huomas. Sitä vaan tarkoitin, että uusikin osa voi olla viallinen, eikä niitä pelkästään v...illakseen vaihdateta.
     
  2. iji-69

    iji-69 1st gear

    Niin. Hieman samantyyppistä itkua tulee nyt Amerikan autoteollisuudelta, kun pitäisi ryhtyä ilmastotalkoisiin.
    Kai sillä katilla jotakin virkaa on.
    Tietysti osa ihmisistä laskee jäteöljyt maahan ja ei sekään haittaa liikenneturvallisuutta, vaikka kiellettyä onkin.

    "Toiset etsii tikapuita taivaaseen -oivoi-
    Toiset sammuttavat auringon
    Toiset tekee tihutöitä toisilleen -oivoi-
    Toiset tuhoavat viidakon -sen mitä jäljellä on-

    Jos joltain toiselta tähdeltä katsella vois
    kuinka ihminen itseltänsä päätä syö pois
    Ken silloin itkisi krokotiilinkyyneliään
    Maapallo lahjaksi lapsille jää"
    by Gösta
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No oli minullakin sekä raidetangon pää että alapallonivel väljät varsinaisessa katsastuksessa... Eli määrättiin vaihdettaviksi ja uusinta-näyttöön...
    No lainkuuliaisena vaihdoin kyseiset nivelet, ja ajelin näyttämään noin viikon päästä...
    Taas tuli tuomio että on väljät...
    Katsoin itse sitten heti kun inssi näytti. Ja totta oli että hölskyi :eek:
    No tietysti heti senkin keksin että taas oli asentajan tieto ja taito ynnä ymmärrys loppunut kesken kun oli helpottanut seuraavaa vaihtoa runsalla vaseliinilla nivelen kiinnitys-reikään... (itse olin se asentaja :oops: )
    Eli kun vaseliini oli vähitellen väistynyt kun nivel liikkuu oli tullut tilalle väljää.
    No tuo korjaantuu kun vaan kiristää mutterista totesi inssi ja löi leiman (luotti että sen kiristän. Kuten teinkin heti kun kotiin pääsin).
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    1991. Vuoden vanhan 1990 mallisen Capricen , jolla oli mittarissa 25 000 km vasen raidetangonpää havaittiin "kuluneeksi". Vaihdoin uuden enoni kanssa, ja kas ei vikaa. Kulmiensäädössä ihmettelivät myös "väljää niveltä".

    Joo tuota se oli.
     
  5. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

     
  6. tammercity

    tammercity Gearhead

  7. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Niin, yleensähän ne viat paranee kun viallisen osan vaihtaa viattomaan... :rotfl:

    Jos vika ei parane, kun viattoman osan vaihtaa viattomaan, niin yleensä voi päätellä että vika ei ollut viattomassa osassa.

    Viattoman osan vaihtamiselta viattomaan osaan voi välttyä sillä että tutkii ensin missä vika on, onko se kenties muualla kuin viattomassa osassa...

    Tätähän vois jatkaa pitkäänkin!
     
  8. wiljo

    wiljo 1st gear

    Mulla vaihattivat alapallon yhteen ranskalaiseen kulkineeseen. Vaihdoin ja seuraavana päivänä uusintanäyttöön ja kas,se oli edelleen väljä. No vaihdoin kolmannen tilalle (koko tukivarsi heloineen päivineen) ja suoraan hallilta konttorille ehkä 3km ja taas oli väljä :eek: Mut leimasi kuitenkin ku kyllästy itekki siihen pallotteluun..
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kellä aina on olleet kaikki osat viattomia heittäköön ensimmäisen kiven... (esimerkiksi järveen) :rotfl:
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    Alan tulevana ammattilaisena niin voisin todeta että katsastukselle on olemassa hyvinkin yksityiskohtaiset arvosteluperusteet. Ne löytyy julkisesti www.ake.fi/kumppanit ja sieltä katsastuskohdasta etsimällä. Varsinkin noi valot on sellainen asia josta varmasti voisi hylätä paljonkin enemmän jos katsuri vain huomaa. Melkein jokainen munkin jenkeistä on lainvastaisilla kytkennöillä ollut. Varsinkin uudemmat jälkituodut joissa on lailliset valot tasan yhden kerran kun rekisteröidään. Joissakin paikoissa katsatusmiehillä on elastisempi selkäranka ja noihin ei puututa, maalaisjärjellä ei ole mun mielestä syytäkään. Valosäädökset on vaihtunu sen verran usein ja lakikirjassa on yleensä vain ajankohtainen tieto, jos haluu tietää saiko ne parkit olla minkäväriset 40v sitten niin tarvis kaivaa sen vuoden lakikirja ja katsoa. 99.9% katsureista tuskin omaa mitään henk. kohtaista mielenkiintoa asian suhteen joten kaivelu voi olla työn ja tuskan takana.
     
  11. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Se apusimpukka oli viaton! Mut mä en kuiteskaan heittänny sitä kiveen, vaik katsurin mielestä ehkä ois pitänny... Kas kun toinen tai oikeestaan entinen katsuri oli niin kiukkunen ja puolusti viatonta. Ja sehän on tietty oikein että viattomia puolustetaan ainakin vähäsen. Onneks sitä viatonta ei sitte kukaan enää senperästä kiusannu, sai olla paikoillaan ja hoitaa hommansa... :rotfl:
     
  12. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Kaivakaapa nyt viisaat esiin säännöt noista punaisista sivuvaloista, joita on lähes jokaisessa euroautossa nykyään? Volvoissa, Mersuissa jne. Ihan omat punaiset polttimot takalyhtyjen yhteydessä näyttämässä sivulle.
    Entäs epävireisen näköiset kääntymisvalot?(Neljä pyörää ja looda ja MB) Pitääkä niisäkin olla joku e-merkintä vai saako jenkkien vastaavatkin olla toiminnassa?

    Kirjoitin tästä valopelleilystä Klassikot-lehteen, julkaistaneen seuraavassa lehdessä.
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Eikös sivuvaloista sanota jotain siihen tapaan (ainakin minä muistan semmoisen ohjeen nähneeni), että jos ne on yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty takavaloihin, ne saavat olla punaiset. Rakenteellisesti yhdistetty tarkoittanee sitä, että ne ovat samassa valaisinkompleksissa takavalon kanssa, joka nykyään hyväksytään.
    Mutta se pelkkä yhdistetty? Ainakin minä tulkitsisin sen sähköiseksi yhdistämiseksi vaikka ne rakenteellisesti olisivatkin erillään takavaloista.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Ja juuri, kun ei varmastoi tiedetä saako olla näin vai noin, niin varmuuden vuoksi hylätään ja jätetään se selvittäminen sitten muiden huoleksi. Kyllähän katsastajan pitää tietää, mitä tekee eikä vaan arpoa ja varoiksi hylätä.
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    en väitä olevani viisas mutta tuossahan sitä olisi mustaa valkoisella, jonkunlaista valoasiaa
     
  16. Qjet

    Qjet 1st gear

    Missäs lehdessä aikanaan irvisteltiin lisäjarruvalon hyväksymistä odotellessa, ettei sitä tulla hyväksymään ennenkuin Suomen Valtio perustaa oman lisäjarruvalotehtaan, jonka nimi on Punavalo Oy....??
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ainakin entinen katsastusmies U.U.J. Koponen, jonka tehtävänä myöhemmin isona kihona oli toimia kehityksen jarruna Autorekisterikeskuksessa menneinä vuosina, sanoi lisäjarruvalosta, että se tullaan hyväksymään vain hänen kuolleen ruumiinsa yli.
    Mikä ihmeen järjen köyhyys saa ensin kieltämään itsestään selvästi turvallisuutta lisääviä asioita, kun ne sitten myöhemmin kuitenkin tajutaan hyväksyä ja määrätään jopa pakollisiksi? Hyväksymistä ainakin halutaan jarruttaa viimeiseen saakka.
    On sitä kyllä nopeitakin päätöksiä tehty: Kun aikoinaan uudessa Moskvitsh Elitessä oli takatolpissa eteen valkoista ja taakse punaista näyttävät äärivalot, lainsäädäntö muutettiin pikavauhtia nämä hyväksyväksi. Niiden tarpeellisuudesta, hyödyllisyydestä, vaarattomuudesta tai vaarallisuudesta ei edes keskusteltu.
    Näin Neuvosto-Suomessa. Jo silloin.
     
  18. smuige

    smuige Gearhead

    Kääntymisvalot jenkeissä kaatunee siihen että ne saa direktiivin mukaan syttyä alle 40kmh nopeudessa vilkku päällää rattia käännettäessä. En tarkkaa sanamuotoa muista mutta aika monimutkainen piti olla että hyväksytään.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Siinä sivuvaloista.
    Eiköhän siinä kuitenkin tarkoiteta että on rakenteellisesti takavaloon yhdistetty.
    Ja olisiko ne sitten kokopunaisissa takavaloissa etuparkkeihin yhdistetyt, kun ei ne ainakaan saa vilkkua. :rotfl:
     
  20. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    ^
    Kuinkas nuo vanhemmat USA-takavalot (ainakin GM- Fleetsiden)joista on pitänyt aikoinaan poistaa sivulle näkyvästä lampun osasta polttimo että on kelvannut katsastuksessa?
    Eli saako niihin nykyään sen polttimon pistää lain mukaan takaisin?
     

Kerro tästä muillekin!