Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. sasupe

    sasupe 1st gear

    Joteki tuo lausahdus tuli mieleen tänään...

    Risteykseen tultaessa kytkinpedali läpsähti "pohjaan" ja jäi sinne. Oli taas ikimuistoisia hetkiä. Onneksi pysyin tiellä eikä ketään ollu edessä. Kotimatkaa oli jäljellä enää 300m ja 2:n silmässä. Pääs hyssytellen pihamaalle. Kun jalkatilaan kurkkas oli diagnoosi selvä - kytkinsylinterin mäntävarsi oli irronnu.
    [​IMG]
    Näkyy olleen pielessä jo hetkenaikaa. Osa tappia on hiertyny pois.
    [​IMG]
    Holkki ja lukitus oli toteutettu surkialla 1mm muovipuslalla! Onhan se halpa tehdä. Mutta pettäähän se kuluesaan ja ties mitä jälkeä olis voinu syntyä. Koltiaisten tekele :x

    Pitää tehdä uus pusla ja porata rehellinen reikä akselitappiin. Sitte sokkanaula siihen ja turvallista ajoa paaliin saakka.
     
  2. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Tuo on tyypillistä näissä manuaalivaihteisissa. Mun Foortissa oli ihan samaa vikaa, oli vaan jo ehditty korvata tuo tappi pultilla ja tangon silmä oli ihan finaalissa. Tein tämäntyyppisen korjauksen:
    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-Clu ... ccessories
    Hain IKH:lta tuontyyppisen nivelpään ja hitsasin sen varren päähän.
     
  3. Blown_BBC

    Blown_BBC 1st gear

    Ajonesto

    Kertokaa nyt hyvät ihmiset että missä pystyy uudempaan Foordiin teettämään avaimia?? Kun on ajonesto niin normi lukko liike ei pysty tekemään. Aihio löytyi jo mutta ne ei pysty koodaan sitä!! ??

    Pitääkö jostain tilata?

    Piti äkkiä käydä vaan taas teettämässä.... =)



    Jep Jep äkkiä...just...
     
  4. sasupe

    sasupe 1st gear

    Kiitos vinkistä. Hyvä osa tuo on, mutta tein tänään perusfixauksen jolla pääsee parivuotta. Tuo hankitaan aikanaan kun pääsylinteri menee remppaan. Tuossa sivulla oli muuten mainio linkki missä kaveri esittelee vaihtotyön, yllätyin ku katoin mitä muuta tuolta löytyy.

    http://powerstrokehelp.com/ <- tuolla pääsivu

    KASAPÄIN hyviä videoita. "Pimppaa mun kärry" hömpät on ihan jees katottavaa mutta näissä videoissa on Powerstroke ammattilainen asialla :D
     
  5. EskoS

    EskoS 3rd gear

    Laatikoitten puolesta taitaa -88 olla sitte viimeisiä, joissa 3-lovinen C6. -89 etiä päin taitaa olla E4OD. C6 harmiton laatikko, mutta uudempiin en ota kantaa, kun en tiedä, mutta olen käsittänyt, jotta sähöpuoli vaatii huomionsa E4OD:ssa. Itsellä F250 7.3IDI/C6 syöpi n.16l reippaalla normiajolla. 3500kg kärri koukassa syöpi 18-19l, mutta voi sitä iloa ylämäessä, kun saa ohittaa kaikki muulia kiskovat mitsu-naperot :)
    Tiellä taisin päästä 14l matka-ajossa tyhjänä. Tassuina 285/75R16
     
  6. ttakatal

    ttakatal 1st gear

  7. sasupe

    sasupe 1st gear

    Hyvä homma :) En keksiny mitä lisäainetta perään pitäis laitaa ku omassa on kans limited slip akseli. Pitääpä hankkia tuota.

    Muuten, kun vaihdatte öljyt oletteko huuhdelleet high pressure oil reservoir säiliön ja suutinlinjan? Noissa powerstrokehelpin videoissa kaveri tuumaa että suuttimilla ajaa reilusti pitemmälle ja pienemmin häiriöin kun huolehtii tuosta. Öljyn ku tulis kiertää ölppävaihdon yhteydessä mutta... Oli meikälle uus asia ja olen hieman taipuvainen uskomaan ammattimekaanikkoa.

    Raadin mielipiteitä?
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Onko tuo nyt siis nimenomaan limited slip-peräöljyä (LS)? Pelkkä merkintä 85W-140:hän ilmoittaa vain öljyn paksuuden, ei tee siitä vielä lukkoperäöljyä.
     
  9. freeride

    freeride Gearhead

  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    On se sitten... :wink:
     
  11. freddie

    freddie 1st gear

    Eilen huomasin, notta -97 tiputtaa siitä siirtopumpun kyljes majaavan paineanturin? läpi dieselit mäkeen. Vissiin kartio jengalla jottei kannata kiristää kovasti vaikka heleposti kyllä pyöriiki. Oli pikaanen korjaus ku hohtimilla paineli reunat tiiviimälle.

    Positiivinen yllätys oli kun rengastieltä löytyi polttoaineensuodatin hyllystä.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tosta reservooriöljyn vaihtamisesta käytiin sellainen uskonsota amerikan foorumilla että meni lopuksi topiikki lukkoon. Itse en ole vaihtanut, mutta enpä ollut koskaan kuullutkaan että se kannattaisi vaihtaa. Pari ajatusta/huomiota.

    1. Tyhjensin kerran reservuurin, mutta en ihan pohjaan asti. Se mitä sieltä tuli oli ihan tavallista käytettyä öljyä.

    2. Reservuaarista öljy menee k-painepumpun kautta suuttimille, ja sieltä suoraan takas öljypohjaan. Sillä öljyllä ei ole mitään mahdollisuutta palata suuttimilta takaisin reservoorriin. kts kuva alla.

    3. Pumppusuuttimet pumppaa öljyä sellaiseen tahtiin, että reservoorin öljyt (litra) vaihtuu monta kertaa minuutissa, kaasupolkimen asennosta riippuen tietenkin.

    kuvassa korkeapaineöljyn kulku
    [​IMG]

    Kuulostaa erikoiselta että reservuurin öljyt ei muka vaihtuisi ajossa ihan itsestään em. ehtojen ollessa voimassa. Siis nimenomaan ajossa, öljynvaihdossa ne öljyt ei tule sieltä mihinkään. Siinä mielessä niiden erikseen vaihtamisesta ei tietenkään ole mitään haittaa. Videoissa on muutenkin pieniä virheitä ja mm termit ei ole ihan hallussa. Tiijä hänestä sitten...

    Ja tämä pätee nyt varmuudella vain -97 asti, mutta luulisin että kaikki 7.3 litraset power stroket on samanlaisia.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mullon taka-ABS (RABS) ja ainoa anturi on perän päällä (RABS/VSS anturi), jarrukilvissä oo mitään. Perän sisällä oleva vauhtirinkula voi moskaantua ja sekoittaa rabsin pään. Mun laatikossa ei mun mielestä ole mitään anturia.
     
  14. jylppy

    jylppy Gearhead

    Onkos tuo RABS nyt sitte sama ku RWAL? (Rear Wheel AntiLock system)
     
  15. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Jenkkipalstoilla muuten haukkuvat nuo Foordin RABSit alimpaan lokeroon.
    Eli tapana tuntuu olevan ohittaa tuo jollain ihme kytkennällä:

    http://www.ford-trucks.com/forums/70530 ... ocked.html

    Mun tekninen enklanti on niin huonolla tolalla etten ymmärtänyt miten tuo "ohitus" oikeaoppisesti tapahtuu :-?
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Näyttävät ohittavan venttiilin jarruputkella. Meillä eivät taida konttorilla tykätä jatkoista jarruputkissa, joten pitäisi kai uusia koko putki edestä taakse.
     
  17. sasupe

    sasupe 1st gear

    Aika kuvaava lausunto :)

    Kun tuo paluuöljy menee suoraan kampikammioon kuvan mukaan, niin vaihtuuhan tuo. En tajunnut kierron toimintaa ja luulin että suuttinlinjasta on paluu tankkiin.

    Taidampa vaihtaa öljyt kuten ennenenkin.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sama tarkoitus kuullostais olevan, omissa Voorttin opuksissa tuota RWAL nimeä en ole nähnyt.

    Siitä ohituksesta, linkin viimeinen kirjoittaja oli kai jotenkin katkaissut koko venttiilin ja sitten taas juottanut (brazed) sen takaisin yhteen periaatteessa koskematta putkien liitoksiin ollenkaan. Oli sen verran epäselvä jokellus että ei siitä ihan tarkkaan selvinnyt mullekaan mitä tehtiin.
    Kai sen venttiilin voi vaihtaa uuteenkin.

    On muuten RABS systeemin vianetsintäkaaviot uskomattoman monimutkaiset, mutta jarrujen lukkiutuminen tosiaan johti melko suoraan tuohon venttiiliin.

    Laitan tähän yleispätevän kaavion, millä pärjää jo aika pitkälle varsinkin työpaikoilla jne. :poff: Omalla kohdalla RABS toimii, joten seuraan tuota vasenta reittiä.
    [​IMG]
     
  19. kaskinikki

    kaskinikki 3rd gear

    tuo on vmäinen ominaisuus jos takapyörät on lukossa heti kun polkimeen koskee,
    meinasin tuon saman auton jossa tota onkelmaa on ajaa metikköön viime talvena juurikin tuon vian takia,
    ei ne katsastuksessa tuohon puutu mitenkää vaikka otteessa lukee takajarrujen lukkiutumattomuus....

    tuo on niitä vaivoja jotka korjaantuu(unohtuu) kevään koittaessa :D

    ei siinä tainnu mitään merkkivaloa olla muutaku wait to start ja laturin valo? uudemmassa onki abs valo muistaakseni
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    joo no 1997 mallissa abs ja brake valot vielä erikseen.

    Kainosti voisin tässä kohtaa esittää, juuri tähän aiheeseen mitenkään liittymättä, että autojen mallit ja vuosimallit vois mainita käyttäjätiedoissa tai allekirjoituksessa, niitä ei enää muista ja toisilla on jo autotkin vaihtuneet, eroja kumminkin on.
     

Kerro tästä muillekin!