iso kansipahvi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja plymouth 71, 9.2.2009.

  1. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    juu eli tilasin tiivistesarjan koneeseen ja väärähän sieltä tietenkin tuli. eli onko haittaa jos sylinterien reiät on liian isot ja vaikuttaako muuhun kuin puristuksiin? alko vituttaa niin paljo etten mitannut eroa, mutta äkkiä silmä määräisesti sanoisin että reikien halkaisija oli noin 10-15mm isompi kuin sylintereissä.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos hommaat oikeat, niin luulisi noille väärillekin jostain ostaja löytyvän. Kannattaa miettiä että millainen työ niiden paikalleenasennettujen väärien korvaamisella uusilla on sitten jos jotain ongelmaa tulee. En laittaisi vääriä koneeseeni.
     
  3. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Eikös noi kansipahvien reiät yleensä olekin isommat.

    Niin ainakin meillä.

    Etenkin Raaseriin tulevilla Fel-Pro Performance kansipahveilla on eroa 0.065".
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    10-15mm kuulostaa kyllä aika paljolta.. Ite hankkisin kyl oikeat tivarit.
     
  5. iji-69

    iji-69 1st gear

    Juu, jos sylinterin reikä tiivisteessä on 10...15mm suurempi, eikös se ole jo vesitilassa?
    Yleensä tivarin reikä on 1...2 mm isompi.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin, ei se ainakaan ole optimivahtoehto. Jotenkin ajattelisin että jotain merkitystä olis palotilan mallilla ja tuolla tapaa siitä tuis melko hupsu? Meinaan että kuinka se karstoittuu tuolta tyhjältä alueelta, aiheuttaako harmia?
    Korkeaviritteisissä setupeissa ainakin tota pidetään tärkeänä, juurikin em. palotilan muodon takia.....
     
  7. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    no näin itsekkin ajattelin että tuo ei järkevältä vaikuta,mutta kysyin varmuuden vuoksi mielipidettä muilta. kiitos vastauksista hankin uudet pahvit
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mikä moottori? Mikä tiivistesarja/tiivisteet? Kyllähän esimerkiks vaikka moparin 383:ssa 4.25" porauksella käytetään ihan samoja pahveja kuin vaikkapa .060" ylikokosessa 400:ssa 4.40" porauksella. Sen lisäks kannen palotila on suurempi kuin sylinterinporaus, ja kun ton tiivarin laittaa siihen väliin, niin se olis hyvä kanssa olla välissä eikä kelluu ilmassa. Mut spekuleerausta auttais jos kertoisit ton moottorin ja tiivisteen, mielellään numeron kera.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos liekkirengas on palotilassa muuten kuin vaan reunastaan niin se palaa kohtalaisen nopeasti. Oikeastaan se reunakaan ei ole oikealla pahvilla suoraan palotilassa vaan pikkasen "piilossa".
     
  10. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    kone on letukan 267 ja tiiviste sarjan numeroa ei nyt tässä ole,mutta se on joku yleissarja joka käy esim. 265,283,305 yms. koneisiin. tänään mittasin tuon eron ja vertailin vesi ja öljykanavien reikiä,niin kaikki reiät on kohdallaan,mutta tuo halkaisia ero sylinterin mittaan oli 18mm......
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton pannun poraus taitaa olla 3.5" ja se on ainoa 305 koneen kanssa johon saa "oman" pahvin -400cid. Melkein kannattais hommata ton 305 kikkaran pahvit niin se olematon puristussuhde ei häviäis kokonaan.
     
  12. iji-69

    iji-69 1st gear

    Jos palotilan ulkomitat ovat suuremmat kuin sylinterinporaus, ei voida puhua ainakaan mistään suurtehomoottorista. (vrt. sivuventtiilit)
    Jokatapauksessa parhaan palamisen tapauksessa pitäisi männän olla yk:ssa hyvin lähellä sylinterinkantta, jotta tältä alueelta polttoaineseos sysäytyy keskelle/sytytystulppaa kohden.
    Esimerkiksi ahdetussa Cosworth-moottorissa kannen ja männän väliin jää n. 0.8 mm. Joka on siis amerikanyksiköissä 0.03". ;)
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, silloin voidaan puhua vain moparin pikku- ja isolohkoista, ihan tehoista riippumatta.
    Eix siihen niinku sa mihkkä jäädä ton isombba välii, kui tarkkaa on sytytystulpan sivuelektrodin asettelu, eixxe vääräs asennos ota jo kiinni? Mitä jos se välys onk bienemp tai isomb, eixxe sit lainkka toimi, vai eixxe sit vaa okka cosvortti? :rotfl:
     
  14. SC 285

    SC 285 1st gear

    [quote="iji-69"
    Jos palotilan ulkomitat ovat suuremmat kuin sylinterinporaus, ei voida puhua ainakaan mistään suurtehomoottorista. [/quote]

    Voi vehje... taas mä olen tehnyt vääränlaisen moottorin... :rotfl:
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hyvä et tuli ilmi vasta nyt, olis jäänyt Nordic- ja Suomenmestaruudet tulematta.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihme, No perussääntönä voiskin jatkossa pitää että mahdollisimman iso ero porauksen ja kannentilkkeen reijän välille? Multa löytyy 4.190 porauksella olevia pahveja sevyyn jos se sitten tekee autuaaksi, olis sinisiä ja edullisia?
    Vai käyttäskö kuiteski tota Mudracerin mainitsemaa 305-tiivistettä?
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sanoisin tuohon, että kivahan se ois kun olis kivaa, mut kun ei usein oo. Eli toi kannentiivisteen koko on aikalailla merkityksetön kunhan se on riittävän suuri ja paksuus riittävän ohut. Jos paksuus säilyy samana n. millissä ja heität sinne joko tollasen 4.19" tiivarin tai sen 305 tiivarin, ni jos ykskin heppa tulee tehoeroa ni laitan kyllä pullakahveet. Huomattavasti oleellisempaa on se, että se tiiviste on riittävän suuri.
     

Kerro tästä muillekin!