Perävaunu C1E-tutkintoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Karvanoppa-Elvis, 9.2.2009.

  1. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    En nyt ole aivan varma, mutta käsittääkseni on mahdollista ajaa C1 kortti ja siihen sitten se C1E , murheena on se ettei suomen autokouluilla ole noita C1 autoja vaan ne ajattavat kaikille C kortin. Kun vaatimukset muuttuvat C kortilla, käsittääkseni muuttuvat vaatimukset ei koske C1 korttia, joka "pakottaa" autokoulut hankkimaan C1 koulutukseen sopivia autoja. Kuten sanottua tämä on vain käsitykseni ja voi olla aivan vääräkin.
     
  2. tha022

    tha022 Gearhead

    Eikö tuota C1E:tä voi vetää suoraan BE:n päälle?
    jos oikein ymmärsin kun kysäsin autokoulusta niin ne meinas että vuosi pitää olla C ensin.
    On se vain hieman kallista 550€ C + 1E myöhemmin ???€... niin ja monestikko pitää yrittää kirjallisia, eipä taida laakista läpi mennä.
    Sen lupasivat ettei jo voimassa olevaa korttia vedetä silppuriin vaikka vähä munis inssissä.
     
  3. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Eli ei tarvitse odottaa vuotta, mutta silloin vaaditaan tuo C1E-luokan kuljettajaopetus.

    Olikos tuossa C-kortissa mitään välivaiheita tms? Periaatteessa heti C1- tai C-kortin suoritettuaan voisi mennä C1E-koulutukseen. Noita ei taida vaan ihan joka autokoulu järjestää, enkä ole koskaan ainakaan kuullut kursseista joista saisi C:n ja C1E:n samassa paketissa.
     
  4. hyeena

    hyeena 1st gear

    Tahan asti ei ole kannattanut suomessa ajaa C1 korttia koska vaatimukset ovat olleet tasan samat kuin C. Joten eipa autokoulujenkaan ole kannattanut hankkia erillista kalustoakaan.

    Nyt kun C-kortin vaatimuksia nostettiin/nostetaan niin pitaisi asian laidan muuttua niin etta tuo C on ns. ammattilais versio ja C1 se tavallisen tahvon kortti (niinkuin se muualla euroopassa on).
     
  5. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Suomessa on ainakin muutamalla koululla C1 opetuskalusto, riittävästi kun on ollut kysyntää tuolle C1 kortille niin on hankittu sopiva opetusauto. Miettikääs monessako perheessa myös emätä hankkisi kuorma-auto kortin ( C1) jos sen saisi ajaa kouluautona Suburban tai Transitti, eikä olisi pakko hypätä Scanian rattiin.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eiköhän ne kirjallisetkin mene läpi. B ->BC =10 teoriakysymystä, mitkä ovat käytännössä kaikki vain tohon korotukseen liittyviä. Ei tartte B-kortin kirjallisia siis kuvineen, liikennemerkkeineen ja muine päivineen uudelleen suorittaa.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    totta. semmoseks se vissiin tulee et kuormaauto-kortin(c1) saa kukatahansa ajaa jatkossakin missätahansa autokoulussa, mut et ajaa "ammattiliikenteessä" tai "ammatiksee" niin täytyy jatkossa käydä suorittaa koulussa/kurssikeskuksessa "ammattitutkinto"....ja sit tietty noi painorajat mitkä tulee ehkä olee C1-kortissa alle 12tkg-kuormaautot(??) kuten se silloin oli kun oman C1E:n suoritin eli alle 12t yhdistelmä missä on alle 9600kg veturi(noin se vissiin oli) eli en määkään saa laittaa 11t(esim mersu 1117)kuormaautoon taakse 750kg kärryä???? :eek: mikä on järjettömän tyhmä sääntö :mad:

    linjaauto korttihan muuttu jo "tommoseen suuntaan" eli minäkään en saa ajaa tyhjää linjaautoa(missä on paikkaluku yli 8+1) katsastuskonttorille koska kortti on A BE C C1E eli tarskäydä kurssikeskuksessa ajamassa linjuri kortti et sais käydä tuolla 1,5km päässä katsastuskonttorilla :-?

    silloin kun mää C1E kortin suoritin piti vetoauton olla manuaalivaihteinen yli 3500kg eikä saanu olla taustapeiliä/tai estetty näkyvyys takaikkunasta , kärry kokonaismassaltaaan vähintään 2tkg ja semmonen missä on "kapeli"/seinät tai kuorma päällä mikä peittää vasemmalta näkymisen oikealle puolelle ja päin vastoin!!

    firman MB 609:llä olin silloin mis oli vuokraamon 2tkg traileri mis oli mazdan paku kyydissä :rotfl: .... eikä tuohon kuulunut kuin kirjallinen ja käsittely(nurkantaakse peruutus)koe... mut se oli silloin , hymm 8vuotta aikaa?
     
  8. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear


    Ainaskin jos nyt ymmästin oikein tota-- http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm
    Niin minä jonka ajokortissa on ABC saan vetää max 750kg kärryä b, c1, c luokan ajoneuvoilla kunhan seuraavat kohdat muistaa:

    1:B-LUOKAN AJOKORTTI:

    B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
    B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
    · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
    · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

    2:C1-luokka:
    kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

    3:C-luokka:
    kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.


    Huumorilla :) A-luokka:
    moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

    A-LUOKAN AJO-OIKEUTTA KOSKEVAT ERITYISET RAJOITUKSET
    ·18-vuotiaana henkilö voi saada A-luokan ajokortin, joka oikeuttaa moottoripyörän kuljettamiseen, jonka teho on enintään 25 kW eikä moottoripyörän tehon suhde omamassaan ylitä 0.16 kW/kg. A-luokan ajokortin saaminen ei edellytä A1-luokan ajokortin haltijoilta uutta tutkintoa, mutta uusi ajokorttihakemus on jätettävä asuinpaikan poliisille.
    ·Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana.
     
  9. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    jatkoa kun jäi toi pois:

    A1-luokka:
    moottoripyörät, joiden sylinteritilavuus on enintään 125 cm3 ja teho enintään 11 kW, sekä invalidimoottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine laitteineen.


    Mitäs mitäs ainakin mulle on aina toitotettu ettei mp:llä saa hinata eikä työntää mitään ?????
     
  10. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Onhan noissa moottoripyörissä näkynyt pieniä perävaunuja, niin tehdastekoisia kuin itsetehtyjäkin. Ovatko sitten perävaunuja vai hinattavia laitteita vai mitä...
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kannattaa huomata, että se on nimenomaan kokonaismassa. Ei omamassa. Elikäs käytännössä perässä ei saa vetää juuri mitään. Traileri on yleensä kokonaismassaltaan 3.5 tonnia. Oli siinä kuormaa tahi ei.
    Joku pikkuinen jarruton peräkärry menee vielä...

    Sen sijaan vetoauton rekisteriotteeseen kun verrataan (että paljonko autolla saa kiskoa perässä), niin silloin katsotaankin peräkärryn todellista massaa, mutta sillä ei ole ajokortin kanssa mitään tekemistä. :wink:
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    2:C1-luokka:
    kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

    3:C-luokka:
    kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

    juu...nimeen omaan(ainuu et muistin ton vetoauton väärin mikä näkyy olevan 7500kg eikä 9600kg!!) C-kortilla saa hinata maksimissaan 750kg kärryä ! ja C1E kortilla saa vetoauto saa olla toi 7500kg jolloin saa maksimi kokonais massaltaan 12tkg yhdistelmää!! mut jos toi veto auto on isompi kuin 7500kg niin ei saa hinaa kuin 750kg kärryä!! eli näin
     
  13. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Lisäksi huomioitava seikka, jos ajelet käyttäen C1E korttia vetoauton omamassa pitää olla vähintään sama kuin kärryn kokonaismassa, eli jos vetoauton omapaino on 3.000 kiloa, et voi hinata kokonaispainoltaan 3.500 kilon kärryä
     
  14. nelivetopete

    nelivetopete 1st gear

    C1e korttiin kärry

    Voihan se perävaunu olla avokärry-Laitetaan siihen tarpeeksi paljon Styrox-paaleja kyytiin-pressu ympärille, niin voi vielä palauttaa lainaajalle!
     
  15. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear


    Sori jo valmiiks :poff: muokkasin sun viestiä että huomaat itekkin mitä hain takaa! :eek: EDIT: huomasitkin jo..

    olikos jollain tietoo noista 2pyörästen hinattavista laitteista?

    Itelläkin ajatuksena käydä ajelee toi C1E tohon korttiin jatkoksi jottei poliisi pääse kettuilee ku noita projekteja tulee siirreltyy kuiteski..
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    "hinattavassa-laitteessa" ei vissiin saa olla mitään "irtonaista" kyydissä!! eli semmonen ei taida olla mahdollista et olis ns.lavetti ja siinä päällä auto mitä siirtää ja tämä yhdistelmä olis niinku "hinattava laite"!! joskus jopa kuulemma motkotettu torikahvilan pitäjillekin kun on kahvinkeitin jääny pöydälle kun on lähdetty vaunua/hinattavaa-laitetta viemään koti! kaskun kaikki mitä ei oo pultattu/kiinteää kalustoa täytyy olla pois.....

    ....noi työmaa parakkien hinaajat on aika kovia rapsuja saanu kun on ollu mitä milloinkin kyydissä kun ovat vaihtanu työmaata!

    traktorilla/liikenne traktorilla tietty saa hinata vaikka lavetilla olis 3autoa! mut se onkin sit taas asia erikseen
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Re: C1e korttiin kärry

    Meinasitko tuohon tutkintoon? Tartteis varmaan jotain muutakin painoksi, pitäs muuten olla aika jumalaton kasa rytöxiä että sais 800kg täyteen :)

    Onkos kellään varmaa tietoa tuosta tutkintoon ajamisesta? Tyhjänkin yhdistelmän tilapäinen siirtohan on nykyisin kielletty, mutta onko tuo niitä harvoja poikkeuksia? Tietääpähän varautua...
     
  18. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Re: C1e korttiin kärry

    Näissä topiceissa on todettu aika moneen kertaan että mikä sopii jossakin, ei mene läpi toisaalla, soita sille konttorille jossa aijot tutkinnon suorittaa ja kysäse henkilöltä joka tutkinnon ottaa vastaan, niitä asia varmasti selviää paremmin ja varmemmin kuin täällä
     
  19. cenote

    cenote 1st gear

    Jos ajan C1E kortin, niin onko siinä ajokoe kaupungilla, peruutus ruutuun ja kirjallinen koe? Montako kysymystä kirjallisessa on ja mistä aiheesta kysymykset on? Onko tiedossa jotain harjoituskysymyksiä, että vois vähän reenata :)
     
  20. rimpula

    rimpula 1st gear

    ite tuos syksyl työpaikkaa vaihtaes korotin bc kortista yhdistelmä kortiin eli rekka korttiin nii nyt on BECE
    niin siinä oli vaan 10 kysymystä ja yhdistelmän peruutus kulman taakse asetettujen keilojen väliin keilat oli kulman takana 10metriä ja sisemmät keilat 6 metriä ja irtikytkentä ja kiinnitys sitte kaupungil ajo ja se oli siinä
     

Kerro tästä muillekin!