Pärnäsen korjaamon niksinurkka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 28.2.2004.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Tuolla juuri seurailin keskustelua jarrujen "korjailuista".
    Eniten mietitytti, että onko nuo neuvot käytännön kautta opittuja...

    Ja näin.
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    kyllä tuomoinen edellä mainittu "korjaus" missä on kuula pohjalla ja pultti perässä on ihan laita korjaus!!! tommosia on 60luvun vehkeissä(japseissa ja englantilaisissa ja jopa joissain ameriikan kotteroissakin) paljonkin alumperin jo tehtaalta, tosin sillä erolla ett pultissa oli reikä keskellä!!! ja varmempi ja toivivampi/tiiviimpi siitä tulee varmaan kuin tämä "nykypäivän" "kartio--suorran reikään" meininki.....tällä kun tuppaa olee se "linttava" ja halkaiseva vaikutus!
    '
    mut kuten edellä jo mainittiin "näpit irti" jos on enampi tekemisissä "onnea kuin ymmärrystä"
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Lueskelin nuita akkujen elvytys konsteja ja hurjalta tuntuu...Paras keino (omasta)mielestä on ostaa uus akku!!Oon nähny mitä räjähtäny akku tekee jos se on sylisä äksödentin aikana!!
     
  4. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    datsunissa vedin sinne jarrujen haaroituskappaleeseen menevän takapiirin toisen putken takaisin pääsylkylle ja ajoin varovasti kesäkelissä 300km, siitä on vuosia enkä suosittele...

    liikkeessä eivät uskoneet asiakasta että caminossa on tuumaset putket ja vääntivät millisen nipan jolla onnistuin tuhoamaan uuden tuumasen jarruletkun. tarkkana pitää olla, se oli kierrekammassa lähellä millistä...
     
  5. raggar

    raggar Gearhead

    Joo, ite sain räjäytettyä kerran 225 ah akun nenän eessä...

    Voi sanoo että näin valon, ja oli muuten kirkas :eek: Korvissa soi loppupäivän ja happo maistu suussa aika pahalle...
    Onneks on nuo silimälasit.
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    Toisaalta otsikko oli Pärnäsenkorjaamon niksit, eikä esim."Näin korjautan autoni vehossa 5000eurolla"
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Lada-foorumi on oma lukunsa. Eihän Ladoissa jarrut ota kunnossa ollessaankaan lähimainkaan niin tasaisesti kuin muissa autoissa. Ei edes näissä uusissa malleissa.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Jep ja jos kyseinen rakenne ei kestäisi vähintään samaa painetta kuin alkuperäinenkin niin en olisi kyseistä viikonloppukorjausta julkituonut ja jos keksitte yhdenkin turvallisuusheikkouden ko virityksestä niin minä todistan sen vääräksi.

    Oli mielestäni kuitenkin melkolailla viisaampi ratkaisu kuin jarruton auto ja jollaisilla joskus melko suruttakin ajellaan pitkiäkin aikoja palkkapussia ja korjausosia odotellessa.

    Reklamaatiovastineeksi laitettu ilmaruuvin kierteiden hajottua tehty "putkimiehenviritys" oli valitettava tapaus ja varoittava esimerkki jarrujärjestelmien korkean paineen asettamista vaatimuksista rakenteelle ja jossa teippiviritykset eivät kestä.



    Ja topikin idea ymmärtääkseni on toimivat hätäratkaisut.

    Toisalta olen törmännyt tehdasrakenteisiin jarruihin jotka ovat kunnossa ollessaankin selkeä turvallisuusriski, saatikka hieman kuluttuaan.

    Sitä taas itse ihmettelen että moni näistä "päästiin keskellä yötä kotiin" teippipatenteista ehtii nähdä viimeisen käyttöpäivänsä ja laueta uudestaan, usein vasta kuukausienkin päästä, sen näen turvallisuusriskinä.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Ja vielä kiusallanikin laitan konstin siltä varalta ettei sopivaa kuulaa pakin pohjalta löydy. :lol:

    Laita sopivan kokoinen ruuvi tms. porakoneeseen vinhasti pyörimään ja loihdi viilalla "sorvaten" kuula siitä esiin.

    Pätevä konsti myös kaljapäissään hukattuihin lämmityslaitteen käyttökytkimien kuuliin ym. :lol:
     
  10. jake74

    jake74 1st gear

    mulla on kilpurissa latan satulat eessä ja 10v aikana ei oo niile tartenut tehä mitää muuta ku palojen vaihto säänöllisin ajoin. takana on sitten volvon satulat ja niitä saa vuosittain korjata/vaihtaa uusiin.
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä Ladan jarrut ottavat ihan yhtä tasaisesti kuin muidenkin automerkkien jarrut, jos niitä vaan huoltaa samalla tavalla kuin muidenkin merkkien jarruja.
    Ladan jarruja vaan taidetaan CRC-herkistellä useammin kuin muiden merkkien jarruja.

    Oikeastaan ainoa ero länsiautoihin on, että Ladan takajarrut varsinkin on tosi tehokkaat.
    Siksi Lada on aika tarkka paineensäätimen oikeasta säädöstä/toiminnasta.
     
  12. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Niin no minähän en ole Ladaa ikinä omistanut. Tiedän vain sen mitä olen lehdistä lukenut ja omistajilta kuullut. Jopa uusi Lada Kalina tuppasi kääntymään Tuulilasin koeajossa poikittain kovassa jarrutuksessa, ja satakympissä sama vika. Mutta ne ovatkin myyjäliikkeen huoltamia, ja ne nyt eivät tee välttämättä huolloissa tunnollisesti muuta kuin laskun kirjoittamisen. Oma vanhimpien Ladojen ikäinen Saabini antoi katsastuksessa melkein prosentin tarkkuudella samat tulokset jarrumittauksessa eri puolen pyörille. Siis silloin kun jarrut olivat "todella hyvin sisäänajetut". Sen jälkeen kun vaihdoin loppuun kuluneet etulevyt ja -palat uusiin, uudet tiivisteet, taakse kaikki liikkuvat osat jne. niin en ikinä saanut niitä toimimaan niin hyvin... Sen siitä saa kun korjaa jotain mikä vielä toimiin.
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    No minulla on neljästä Ladasta huoltokokemusta. Omia ei kyllä ole.
    Delta-auto ei tosiaan laadulla pääse ylpeilemään huoltotoiminnassaan.
    Ilmeisesti noissa kääntymisissä on ollut kyse ennemminkin sen paineensäätimen väärästä säädöstä. Ja onhan se niinkin, että kun suomalainen autolehti testaa jenkkiä tai itäautoa, niin pakkohan niistä ominaisuuksista on löytää jotain moitittavaa.

    Minulla on jossain 20 vuotta vanhan Samaran katsilappu, jossa molemmilla akseleilla käyttöjarrulla ja lisäksi käsijarrulla on heitto 0%.
    Eikä ole sen takia säästetty lappu, että olisi mitenkään ihmeelliset arvot. :lol:
     
  14. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Tuttua,vanhoissa sitikoissa on akun vieressä startin herätejohto jossa vielä sopivasti liitin,erinomaisen kätevää ilmata suuttimet kun voi junnata startilla ja availla putkien liittimiä.
    Paitsi sitten kun hieman lämmennyt 105 ah akku sanoo pang nenän edessä...
    Nenä verille,huuli halki,korvat lukkoon ja happoa löytyi silmistä,korvista,suusta,nenästä ja jos hieman liioitellaan niin jopa arseesta :-?
    Ei hyvä,onneksi tuostakin pääsi säikähdyksellä...
     
  15. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No eipä minullakaan ladasta ole enempää kokemusta kuin että kyydissä olen joskus istunut...
    Mutta tuohan poikittain kääntyminen on ihan selvyys jos takana jarrut ottavat hyvin, ja edessä vaan vähän hidastavasti...
     
  16. drive over

    drive over 1st gear

    Optiman punakantiset ei kestä ainakaan vanhana montaa syväpurkausta eli tyhjenemistä jotta alkaa olla virranottokyky finiittos. Aika kauan tuossa kakkosautossakin +kymmenvuotias optima pelasi. Amerikkalaiset Optiman akut ei mun mielestä maksa niiden käyttöikään suhtetettuna paljoa..
     
  17. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Jos vielä alkuperäiseen aiheeseen palaisi, niin tässä muutama lisävinkki:

    -Alipaine- ym. letkujen tukkimiseen sopii oivallisesti ilotulitusrakettien sytytyslangan muovinen suojakartio. Näitä on saatavissa monta eri kokoa (joskin saatavilla vain uudenvuoden tienoilla) ja ne on helppo työntää letkun päähän tapiksi. Tällaisella tukittiin kerran erään Ford CHV-koneen ylimääräiseksi jäänyt alipaineletku, joka aiheutti moottorin käymistä laihalla kaasuttimen saadessa ilmaa kurkun alapuolelta. Letku ohjasi alunperin kylmän/kuuman imuilman säätöläpän kalvoa, mutta mekanismin rikkoutuessa aiheutti lähinnä harmaita hiuksia. Patentti on yhä käytössä...

    -Pohjan ruostesuojauksessa erinomainen niksi on käyttää pohjamaalin ja alustamassan välissä kotelomassaa. Tiheä kotelomassa tukkii pohjamaalin huokoset, jolloin peltipinta ei altistu kosteudelle niin herkästi kuin pelkän pohjamaalin ja karkean alustamassan tapauksessa. (Erään vanhemman asentajan vinkki...)

    -Kontaktimuovi kiveniskusuojana. Kontaktimuovi on läpinäkyvää ja sitkeää, jolla voi suojata mm. kiveniskemille herkät ulokkeet, kuten takarenkaan kaaren etuosat. Läpinäkyvän muovin läpi näkee alla mahdollisesti alkavan ruostumisen, joten salaa lahoamista ei pääse tapahtumaan. Ruostuminen tosin harvoin johtuu muovista, sillä se ei läpäise vettä (Huom! Muovi täytyy asentaa kuivassa tilassa puhtaalle pinnalle ongelmien välttämiseksi).
     
  18. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Ja alustamassa tarttuu paremmin kun on alla sopivanlaatuista kotelonsuojaa.
    Joskus vuosia myöhemmin sitten kannattaa ruiskuttaa kotelonsuojaa myös alustamassan päälle niin pysyy massa joustavana. Elvyttää myös jo vähän ajastaan ohi olevaa bitumimassaa jos on massattu sen verran järjellä ettei siellä ole sitä sentin kerrosta. (Erään nuoremman räpeltäjän vinkki...)
     
  19. iji-69

    iji-69 1st gear

    Tuon kotelosuojaa alustamassan alle vinkin oon lukenut ihan jostakin alustamassapurkista.
    Ja kiveniskuja suojaamaan on ainakin ralliautoissa käytetty jotakin spesiaalia kiveniskuteippiä (läpinäkyvää).
    Saattaa olla kyllä kontaktimuovia kalliimpaa, mutta varmasti kestävempää.
     
  20. raggar

    raggar Gearhead

    Tuommosta kiveniskuteippiä oon joskus johonki k*rpätynnyriin laittanu, vaikutti ihan hyvälle kamppeelle....
     

Kerro tästä muillekin!