Pontiac Transportin 2.3l startti ongelma - ratkaistu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja heicola, 13.2.2009.

  1. heicola

    heicola 3rd gear

    No niin, joskun pistin Topicia emännän Pontiac Transportin käynnistysongelmista ja nyt vikakin alkaa selviämään - Startin hiilet viimeisillään.
    Uutena ongelmana on lähinnä, miten starttimoottoriin pääsee käsiksi?!??!
    Näyttäisi aika hankalan näköisesti olevan pakosarjan alla/takana, joten pitäisi kaiketi purkaa puoli keulaa hiilten vaihdon takia. Tai alakautta, purkamalla jäähdyttimestä lähtevät rautaputket pukkien varasta?!?
    Vai onko jokin fiksumpikin tapa?! Alkuviikosta pitäisi taas emännän päästä liikenteeseen...

    Kiitos jo etukäteen.
     
  2. NURMALE

    NURMALE 1st gear

    Se on imusarja minkä alla se startti on, mutta irroituksesta sen verran
    että irtoaa kyllä ilman mitään ihmeempiä purkamatta, toinen kiinnitys-
    pultti tulee sieltä vaihdelaatikolta päin ja toinen startilta päin, ( mikäli
    muistan oikein ) kun saat kiinnityspultit auki startti putoaa alemmas ja
    saat johdot helpommin auki! Näyttää paljon pahemmalta kun on.
    Ei muuta kuin työn iloa ! ( ja vähän sormi näppäryyttä )
     
  3. heicola

    heicola 3rd gear

    Kiitos. Tuostakin on jo apua. Ei muuta kuin hankeen makaamaan, kun tuo turkanen jätti tuonne pihan perälle, eikä sitä saa edes hinattu sieltä pois.
     
  4. heicola

    heicola 3rd gear

    No peijana.
    Täytynee kai käydä koko paketti uudestaan läpi, oisko mikä johto irti, tai sulake palanut, tai letkut tukossa, "vai mikä se nyt oli"...

    Vai onko kenelläkään mitään fiksuja ideoita tai ehdotuksia. Hyvin pyörittää, muttei edes lupaa. Mikään muu kuin starttimoottoori ja imusarjan putket ja akun navat ole olleet irti?!?
     
  5. heicola

    heicola 3rd gear

    Kuuluu kai enemmän tuonne sähköhimmelipuolelle, mutta ei aloitella turhaan uusia topiceja.
    Onkos tuossa Ponissa jossain lisää sulakkeita hanskalokeron lisäksi?! Vikaa vaan ei tunnu löytyvän, miksi ei auto käynnisty. Starttaa kyllä komiasti, mutta kun ei käy niin ei käy. Pitää kaiketi hinailla se käyntiin, jos siten lähtisi.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös siinä kuskin vasemman polven kohdalla ole luukku missä on muutama sulake. Näin muistelen....
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

    Ettei olis kastellut tulpat ihan huolella.....
    Ei varmasti lähde käyntiin jos märät tulpat, vaihtoehtona on uudet tai sitten vanhat pois ja lämmittämällä tai muutamaksi päiväksi hyllylle kuivuun...
    Oletko paljon pyörittänyt startilla (kaasupedaalia ei sitten kärsi painaa pohjaan startatessa>>>kastuu tulpat jos huono tuuri)
    Milloin on viimeksi tulpat vaihdettu ? :lol:
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Saa olla tosi huono tuuri sitten, kun sillä konstillahan ne juuri kuivataan. :eek:
     
  9. heicola

    heicola 3rd gear

    Ei noita tulppia ole - en muista koska - vaihdettu, mutta hyvin ne on peliittäneet. Ja on tuota jo useamman päivää yritetty välillä käyntiin ja sitten seissyt yön ja päivänkin. Ja kun ei edes lupaa, niin tuntuisi että jostain on joku kytkös irti. Kaikki johdot ja liittimet on kyllä jo ehditty tarkistaa useampaankin otteeseen, ettei niissä tuskin ole mitään, Täytyy kurkkia sitä kuskin polvea.
     
  10. rasse

    rasse 1st gear

    Toinen puoli totta...
    Sehän riippuu siitä missä vaiheessa sen muistaa tehdä...
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Ei siinä yö eikä toinenkaan auta...
    Ihan karkeesti vois sanoa että jos ottaa kastuneet tulpat pois niin ne pitää olla n. viikon päivät hyllyllä tuulettumassa.
    Itse tappelin myös käynnistymisen takia 1kk ja loppujen lopuksi tuli kaikki tulpat vaihdettua uusiin ja eka laakista käyntiin... kaiken näköistä osaa tuli vaihdettua ja asiaa kokeiltua.... usko meinas mennä...
    Tuolla asiasta tarkemmin...
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... &sk=t&sd=a
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Oo varovainen niiden tulpankierteiden kans. Tuntuuvat olevan aika pehmeää tavaraa noissa . Oon uusinut kansia noihin kun ampuu halkeaman takia tulpan pois.
    Noissahan on se puolamöllikkä siinä tulppien päällä kiinni, ei niin helppo tarkistaa kipinä. Mutta siitä kuitenkin itse lähtisin.
     
  13. heicola

    heicola 3rd gear

    Mitkäs tulpat tuohon olisivat sopivat? Voisin kotimatkalla käydä hakemassa uudet, mutta eipä tullut mallia mukaan. Eipä tuosta totisesti haittaakaan ole, jos pyöräyttäisi uudet paikoilleen. Ja emäntä saisi taas auton alleen.
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eiköhän nuo varaosaliikkeessä löydä oikeanlaiset.
     
  15. J.J

    J.J Gearhead

    Acdelco 41-602
     
  16. heicola

    heicola 3rd gear

    No nyt on näpit ja jalat tuhannen jäässä. Ei kun sauna päälle ja muutama lauantai-illan piristävä olut mukaan ja sitten nukkumaan.
    Tosin auto ei kyllä lähtenyt edelleenkään käyntiin. Virtaa ja kipinää kyllä on ja polttoaine putkissa tajuton paine, kun isäukko oli ottanut suodattimen kohdalta putket auki. Eli ilmeisesti tukossa jostain koneen päästä. Pitäisikö tuon kuskin kohdalla, auton pohjassa olevan polttoainesuodattimen lisäksi olla vielä lisää suodattimia, vai pitääkö kaivaa vikaa ihan ruiskupuolelta saakka?!
    Ja juu kiitos, sulakkeet löyty kuskin polvesta. Kunnossa olivat kaikki - mitä lie olivatkaan. Kone huoneen valo ja takatilan kompurakin ovat alkaneet toimimaan, kun kaikki liittimet on surrattu auki ja rasvattu. Vielä kun saisi itse olennaisimman moottorin pyörimään....
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Siellä kuskin "vasemmassa polvessa" on ainakin takavalojen proppuja.


    Silloin kun systerin perheellä oli ponu niin siihen tuli vika jota etsittiin korjaamossa pitkään. Oireina oli ainakin helevetillinen gason kulutus ja korkea tyhjäkäynti. Vika löytyi jonkun boxin maadoituksesta. En muista tarkkaan oliko maajohto poikki useammasta kohdasta vai oliko useampi maajohto poikki. joko tai.
    Tämä ei taida liittyä kyseiseen vaivaan...
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Ei ne taida suodattimet mennä tukkoon starttia korjatessa, eikä niitä kyllä muutenkaan saa niin tukkoon, etteikö se edes hörähtäisi.

    Sen bensapumpun testaaminen ilman vastapainetta on kanssa ihan turhaa reuman hommaamista siellä hangessa.

    Jos bensapulaa epäilee, niin eikös helpommalla saisi selvyyden, kun tarjoaa sillä vähän huikkaa.

    Minä lähtisin tutkimaan niitä paikkoja uudelleen, jotka on ennen vian ilmestymistä purettu. Ja olet varmaan jo tutkinutkin, mutta silti. Todennäköisimmin vika on kuitenkin siellä.
     
  19. weba

    weba 3rd gear

    Tarkastappa starttimoottorin vieressä oleva kampiakselin asentotunnistin, jos vaikka murjasit sitä vahingossa..
     
  20. heicola

    heicola 3rd gear

    Nyt on polttoaine puoli sumplittu ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Suuttimista tulee nätti sumu bensaa, tulpat on vaihdettu - eikä vanhatkaan olleet kovin pahan näköiset tai märät. Kipinää tulpille ei kuitenkaan tule, eli nyt ilmeisesti puhutaan sähkövaivasta. Virranjakajan päähän tulevaan riviliittimeen tulee yhteen pinniin ainoastaan virta ja yhteen maa, kun kytkee avaiimesta virran päälle ja/tai starttaa.Kaiketi normaalia, mutta käsittääkseni startatessa pitäisi myös muihin pinneihin tulla edes jotain eloa? Pitäisikö tuossa autossa olla vielä jossain joku kaiken katkaiseva pääsulake? Onko autossa joku minua ja isääni fiksumpi "aivoboksi", johon on tullut aivoinfarkti? Onko startin ympäristössä jotain oleellista, joka on voitu vaurioitua starttia käsikopelolla asentaessa (muutakin kuin tuo kampiakselin asentotunnistin - jota ei ole vielä käsipeilin kanssa imusarjan välistä löytynyt)? Onko Virtalukon pohjassa ollut ongelmia?!

    Auton startti siis prakasi. Autoa peruutettaessa talliin se sammui ja loppu metri(t) työnnettiin talliin. Startti irrotettiin, huollettiin perin juurin ja asennettiin paikoilleen. Ja sen jälkeen ei ole inahtanutkaan. Starttaa ja pyörittää hyvin mutta ei edes lupaa. Kaikki näkyvissä ja käden ulottuvissa olleet liittimet on käyty läpi ja puhdistettu.

    Aiemmin ainut vika on ollut matalat öljyn paineet, jotka auton ollessa kylmä ovat ihan normaalit, mutta auton lämmetessä on hamuillut punasen rajamailla, mutta ei punaisella kuitenkaan.

    Alkaa järki loppumaan tuon auton kanssa. Vielä kun vähän aikaa makaa tuossa pihalla, niin joku saa edullisen peräkärryaihion siitä.
     

Kerro tästä muillekin!