Pakosarjojen lämpökäsittely?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Batman, 22.2.2009.

  1. Batman

    Batman Gearhead

    Veneeseen kyhätyt rosteripakosarjat on nyt melkeen hitsattu, kuvia: http://www.saunalahti.fi/~kannit/pakosa ... sarja.html
    Hitsatessa sarjat vääntyilivät aikalailla ja kaikenlaisia jännityksiä on varmasti syntynyt, joten kysymys kuuluu: Miten jännitykset saisi poistettua? Jotenkin kuumentamalla varmaan, mutta miten käytännössä? Monikerroksisen rakenteen takia sisä- ja ulkoosien lämmittäminen on ainakin kotikonstein aika hankalaa.
    Joku metallurgiaa tunteva osaa varmaan sanoa miten kuumaksi nämä pitäis lämmittää? Ei taida keittiön uunissa riittää potku..
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Empä tiedä, tarviiko noita sen kummemmin hehkutella.. Tietty, eihän siitä haittaakaan olisi, johkin saven lasittamisuuniin tms laittaa että ottavat lämmöt, sitte saa taas tosin laipanki tos näk koneistella uusiks.
     
  3. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Materiaalistahan tuo riippuu millä lämpötila-alueella päästö tapahtuu. Pitäisi tietää käytetyn materiaalin seossuhteet/laatu. Uskoisin, että minkäänlaisia lämpökäsittelyjä on turha tehdä.

    Eli arvailuja kaikki, ennen kun tietää millaista rosteria olet käyttänyt.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    onpa muuten suht. perverssin näköiset sarjat :D
     
  5. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    OT: missä pajalla kävit väännättämässä tota rosteriputkea?
     
  6. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Kivan näköiset. Koititko ettei mikään sauma vuoda?
     
  7. iji-69

    iji-69 1st gear

    Ei meidän pajalla ole kirkkaita teräksiä hehkutettu, mustat hitsatut kappaleet on joskus olleet jännityksenpoistohehkutuksessa ennen koneistusta.
    Pätevä mies oikoo kyllä tuollaista kirkasta kaasupillin ja kylmän (veden) avulla.
    Eikä edes vettä välttämättä tarvita.

    Voisin veikata, että jos saat pultinreiät sopimaan paikoilleen ja kerran ajat kuumaksi ilman vesikiertoa sarjassa ja uusi pulttien avaus ja kiristys, niin on asettunut kohdilleen.
    Tietty järki tarvii pitää siinä kuumaksi ajamisessa ettei kiuas sula... ;)
     
  8. joekopo

    joekopo 3rd gear

    kaveri lämpökäsitteli mun hitsaaman rosterisarjan sillee, et pulttas kiinne romukanteen ja sit 10-15 säkkiä hiiliä ja kunnon hiillos jonne viskas sarjan.
    en tiedä oliko virkaa, mutta on ainakin vielä kestänyt pinnapultit yms eikä vuoda.
     
  9. Batman

    Batman Gearhead

    En mäkään tiedä onko millekkään käsittelylle mitään tarvetta, mutta jenkit valittavat että tehdastekosetkin rosterisarjat halkeilee veneissä aika usein ja niiden mainoksissa puhutaan heat treatmentistä ja stressrelievingistä yms. joiden pitäis ainakin mainosten mukaan vähentää halkeilua.

    Materiaalin tarkempaa koostumusta en tiedä. Mulle se oli vaan rosteria putkina ja levyinä, heh heh.
    Eipä sitä laatua tai koostumusta varmaan enää saa mitenkään selvitetyäkään kun ei tullu ostettaessa kyseltyä.
    Ja ettei homma olis liian yksinkertainen noi laipat ei oo edes rosteria..

    Saumat tarkasteltiin ihan vaan silmämääräisesti, on varmasti mukavat paikata jälkeenpäin jos joku sisäputki vuotaa. Koko tää lämpökäsitttely hommakin tuli mieleen kun ajateltiin mitä vesi tekee männänpäällä..

    Jännitystenpoitohehkutus kuulostaa just siltä mitä mä tarkoitin, oikominen ei mun tapauksessa oo tarpeen, eikä laipppojen vääntyilystäkään tartte tässä vaiheessa välittää kun ne on jo kierot.
    Ajattelin viedä sitten ihan lopuksi koneistamoon suoristettaviksi.
    Jos ei jotain sopivaa paikkaa ja lämpötilaa löydy niin toi ilman vettä käyttäminen kuulosta sopivan helpolta ratkaisulta.
    Ois kuitenkin mukava tietää edes jotain suuntaa antavaa lämpötilaa missä jotain alkaa tapahtumaan.

    Tuumerille en muista pajan nimeä kun broidi noita putkia siellä käytti, jossain Valkeakoskin suunnalla se kuitenkin oli. Voin kyllä nimenkin selvittää jos kiinnostaa, oli tosi sopivan hintaista.

    OT:a vielä sen verran RAL9005:lle että jettiin maalattu musta tökötti on pysyny paikallaan hienosti, puran koko vetolaitteen vielä jossain vaiheessa mutta ainakin ulkoa katsoen näyttää ettei edes vesikanavien sisältä ole lähteny maalia. Aika kestävää ainetta kun miettii minkälaiset virtaukset on kyseessä. Ainoa huonopuoli on aika pehmeä pinta johon jää suht helposti jälkiä, naarmut ei sinäänsä haittaa koska ne ei näytä menevän kovinkaan helpolla sitkeän pinnan läpi mutta näkyvät kuitenkin.
     
  10. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Muistaakseni jännityksenpoistohehkutuksen lämpötilat on luokkaa 550-650C Jos hehkuttaa matalammassa lämpötilassa, pitää hehkuttaa pidempään.
    Minä olen ymmärtänyt, että rosteri repeää pakosarjoissa tärinän aiheuttaman muokkauslujittumisen takia. Tämä on sitten ihan mutua.

    Omakohtaista kokemusta on mustasta tehdyn pakosarjan oikomisesta. Tein peltisatsin mustasta ja hitsaamisen jälkeen laippa, vaikka oli 10mm oli aivan banaani. Vajaa sentti oli heittoa. Löin pakosatsin kiinni ajelin tankillisen bensaa ja kiristin pultit uudestaan. Myöhemmin jouduin ottamaan kannen irti. Silloin tarkistin laipan suoruuden ja sehän oli viivottimen mukaan viivasuora!
     
  11. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Jatketaan OT:ta. No sellanen ominaisuus sillä muovipinnoitteella toki on, että pinnasta lähtee kiilto ja tulee hieman nuhjuisen näköinen. Johtuu osittain järjettömästä kalvosta, jonka kerralla maalasin. Sitä voisi kokeilla parantaa maalaamalla normaali jauhemaali päälle, joka tosin voi heikentää muovipinnoitteen ominaisuuksia. Ei ole asiasta tietoa kun ei ole koskaan kokeillut. Onko sulla mitään irto-osaa mihin voisi kokeilla?
     
  12. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Tästä hitsauksen aikana hitsisauman lähelle tapahtuvasta rearajojen muodostumisestahan on kyse. Seostetun metallin seosaineet järjestyy ikään kuin huonosti ja materiaali karkenee samalla. Kappaleen täristessä, koviin ja hauraisiin kohtiin muodostuu ajan myötä halkeama.

    Kappaleen valmistusvaiheessa rakenteeseen jäävä jännitys poistetaan myös lämpökäsittelemällä. Tälläinen jännitys laukeaa kerralla ja sen kyllä huomaa.

    Noi Pösilön antamat lämpötilat ovat varmasti riittäviä, ellei jopa liian korkeita. Muistettava on, että yleensä nopealla jäähdytyksellä materiaalista saadaan kovempaa. Kun taas hitaalla jäähdytyksellä pehmeämpää ja sitkeämpää, joka kävisi hyvin näihin sarjoihin.

    Batman: nyt kun sulla on mustaa terästä ne laipat ja loput rosteria, niin luultavasti se repeää siitä rosterin ja mustan saumasta jos jostain. Helpoin ja epätieteellisin tapa on pistää käyrät moottorissa kunnolla läpöseksi ja mahdollisimman hitaasti jäähdyttää ne.
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Joo sitä ajattelinkin. Mulla vaan on jääny omiin tekeleisiin jotain tosi pieniä huokosia mitä silmällä ei välttämättä näe. Nopeehan ne on korjata kun vaan testaa tekovaiheessa. No, toivotaan parasta. Voithan säkin vielä testata noi ennenkuin asennat paikoilleen. Vielä vittumaisempaa on niitä koneesta alkaa taas irroittaan.

    Voisko se mennä niin että ensin moottorilla punahehkuiseksi vähäksi aikaa ja sitten kierroksia hitaasti tiputtamalla 'jäähdyttää' sarjoja, lopulta tyhjäkäynnille asti ja antaa vielä käydä silläkin vartin ja lopuksi sammuttaa moottorin kokonaan?
     
  14. iji-69

    iji-69 1st gear

    Tätä tuolla ylempänä jo ehdottelin...
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead

    nuotiossa on jännitykset lähtenä ja sarjat on kestäneet, materiaali ei kylläkään olllut rst,mutta lienee toimii.
     
  16. mando

    mando 3rd gear

    nuotioon vaan pariks tunniks ja sit villojen väliin jäähtymään.
     
  17. Batman

    Batman Gearhead

    RAL 9005:lle. Ei ole tällähetkellä irto osia, eikä noi pienet pintavauriot mua oikeestaan niin paljoa häiritse että viittis koko laitosta ruveta maalailemaan. Oon kyllä tilaamassa trimmisysteemiä jossa tulee mukana kaikki jetin peräpään kääntyvät osat. Kun tai oikeestaan jos ne joskus saapuu niin sitten olis muutamia pikkuosia joihin vois maaleja ehkä testata.

    Heikoin kohta pakosarjoissa on varmasti tosiaan toi mustanraudan ja rosterin liitoskohta, mutta siinä kohtaa mahdollinen murtuma on onneksi aika vaaraton ja helppo korjata.

    Tärinän aiheuttamasta karkenemisesta vielä sen verran että tapahtuukohan sitä jos tuen pakosarjat niin hyvin ettei ne pääse "heilumaan"? Oon ajatellu rakentaa tuet ainakin yläpuolelle mahdollisesti kaasarin pultteihin. Tukiin olis tarkoitus laittaa kierretangot joilla voisi kiristää vähän esijännitystä. Ei tulis ainakaan ihan niin paljon rasitusta laipan liitoksiin..

    Jos ei jotain sopivaa uunia lähiaikoina eteen ilmaannu niin täytyy varmaan sitten laittaa sarjat nuotioon. Broidi jo aikasemmin ehdottelikin että kun se polttaa jotain roskakasaa niin tungetaan hiillokseen muutamksi tunniksi. Jotenkin mua vaan vähän arveluttaa ettei menis koko rakennelmat pilalle, on kuitenkin pari tuntia menny rakentamisessa, toisaalta jos laittais vaan motinkylkeen lämpenemään niin ei ainakaan tulis vahinkoja..
     
  18. mando

    mando 3rd gear

    liika tuentakin voi olla haitaksi, ei pääse elämään ja raks :-?
     
  19. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Kokemus:
    Naapurin mies teki kirppuunsa rosteriputkiston( kun mustaa rautaa oleva putkisto "laskeutui" 25 mm turbon painosta kesän ajojen aikana)No putkisto pikkusen veteli hitsatessa joten asennus vaati hiukka voimaa..."kyllä se siitä tokeee kunhan ajaa muutaman kerran lämmäksi"...
    Noin parituhatta kilsaa myöhemmin palo pakosarjan tiiviste(pultti löysty)=>otetaan putki irti:" tää perkele poijaa yhtä pahasti vastaan kuin asennettaessa!!!!"

    Eli väittäisin että jos koneistat laipat suoraksi niin ei ne petä, ne on tymäkämpää tavaraa kuin putki. Mutta jos putkisto on pahasti jännityksellä niin putki tai hitsaus repeää.
    yleensä kait rosteri elää lämmössä paljon mutta sopiva rakenne(joustovarat ) estää vahingot.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rosterin lämpölaajentuma on n 30% suurempi ku räkäraudan.
     

Kerro tästä muillekin!