Tube Notcher / Mistä kannattaa ostaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Hollow Head, 5.3.2009.

  1. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Minkäs merkkisiä Notchereita olette käyttäneet ja kuinka ovat toimineet? Ja mistä kannattaisi ostaa / tilata? Mitkä terät kestää parhaiten oikein käytettynä? Mikäänhän ei kestä täysillä vedettäessä :rotfl:
     
  2. LaaLaa

    LaaLaa 3rd gear

    Omani ostin joskus takavuosina teivon swapista. On sellainen ruuvipenkkiin kiinnitettävä peltirunkoinen perusmalli. suunnilleen tuollainen
    [​IMG]

    Akselia ja terää kannattaa voidella todella ahkerasti. Omallani on notsattu varmaan 50-100 putkenpäätä ja nyt on havaittavissa joitain kymppejä välystä akselissa. Pienikin välys aiheuttaa yllättävän suuren heiton terän paikoitukseen, mutta useimmiten hitsaamalla pystyy korjaamaan pienet heitot.

    Terinä olen käyttänyt Sandvikin, Magnumin, Lenoxin ja joidenkin muiden valmistajien teriä. Paskat halpisterät ei toimi. Hyvä leikkuuneste on kaiken a ja o. CRC:n supercut on toiminut hyvin, bilibaliteman leikkuuneste on onnetonta.

    Myös kunnollinen porakone notseria pyörittämään on ehdotonta. Harvassa on akkukoneet jotka riittää ja alle 500w piuhakoneella ei kannata suuria toiveita elätellä. Mulla nyt on hitachin 800w iskuporakone ja se on kestänyt toistaiseksi. Kuumenee kyllä rajusti ja hieman tuoksahtaakin mutta toimii.

    Nykyisestä notcherista kun aika jättää niin teen seutraavan ehdottomasti itse. Liukukuulalaakereilla tai sitten tukevammilla pronssiheloilla tuo akselointi ja putken kiinnitys ja kääntö nopeammin käytettävillä lukituksilla.
     
  3. JesseX

    JesseX 1st gear

    Taitaa parempi vaihtoehto olla pylväsporakone ja kunnollinen koneruuvipuristin.. 8)
     
  4. forssu

    forssu Gearhead

    Meneekö noi kromoon ihan oikeesti? Ite kun koittelin "lenoxia" kromoon niin oli about putki/terä. Ei kyllä ollut notcheri tellinkiä mutta meinasin etä kyllähän suoran saa poikki ilman tellinkiäkin...ja kilin kellot...

    Huomattavasti mukavammaks totesin rälläkän ja vingun...
     
  5. Kine

    Kine 3rd gear

    Tein itse tommosen värkin pylväsporakoneeseen, mut en suosittele. Porakoneessa on kyl vähän klappia ja reikäteräistukka oli mallia halpis 4e, joten osansa niissäkin. Noi reikäsahat on vaan aivan liian harvahampaisia tohon käyttöön, minulla meni kutakuinkin kaikki hampaan sileäksi jo ekassa ohkasessa huonekaluputkessa. No, rälläkkä kouraan ja tein vähän tiheemmät ja matalammat hampaat. Nyt alko hampaat kestämään paikallaan. Klappi pinolin pystysuunnassa teki sen että terät haukkaa ja sit sen on naps naps naps..

    Jos on vähänkään rahaa niin älkää ostako halvinta. Mut tommonen omalla akselilla oleva on muuten varmaan pätevä. Eihän tota kauaa tee sorvilla ja jyrsimellä. Akseli kannattaa varmaan olla luokkaa 25-30mm.


    Cromon kanssa ei kannattane kiirehtiä, pienellä paineella ja mieluiten leikkuunestettä jatkuvasti.

    Nyt kun sais ton säteisporakoneen talliin niin helpottuis ehkä noikin hommat.
     
  6. hakoteilla

    hakoteilla 1st gear

    http://www.jd2.com/notchmaster.htm

    Mulla on tuo Notch Master.

    Sillä kokemuksella mikä tuosta on, niin voin suositella. Ei ole kylläkään kaikista halvin vaihtoento, mutta tukeva ja mukava käyttää.

    Ostettu aikoinaan Englannista, firma ei vissiin ole enää pystyssä.
     
  7. jylppy

    jylppy Gearhead

    Testasin tänää tommosella suht tukevalla jyrsin/porakone yhdistelmällä tuota "notsausta" appa 50x3mm putkeen. Tiedä sitte oliko vika terässä tahi kierrosten puutteessa mutta tuo Ridgidin tekemä terä löytyy tällähetkellä sieltäsuntäältä pitkin verstasta. Putkeen tuli pieni nirhauma :D se terä ikäänkuin räjähti?
     
  8. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    anteeksi maalaisuuteni mutta mitä tolla vekottimella niinku tarkalleen ottaen tehhään :odroll:
     
  9. 496SS

    496SS 3rd gear

  10. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    ahaa nyt mie kässäsin tuohan oiski aika kätevä härveli :D
     
  11. crawler

    crawler 1st gear

    Testailin tämän topicin innoittamana ajaa jyrsinkoneella kovametallista 40mm reikäterää. Putki oli tukevasti ruuvipuristimessa, kierroksia koneessa sen mitä terän paketin kylessä luki ja litkua tuli reilusti.

    Totesin että itsestään kiristyvällä istukalla ei tuo epäkeskeinen ajo oikein pelannu, avainistukalla vois pelata ei nyt vaan ollu moista hollilla että ois voinu testata. Hienosti kyllä teräsputkeen söi tuollainen kovametalliterillä varustettu.
     
  12. JesseX

    JesseX 1st gear

    Itte oon työmaalla tehny enempi viistettä putkeen ku osaan laskea ja vieläpä pylväsporakoneella ja magnumin reikäsahalla. :p Tottakai on paras käyttää ohjuriporaa jos vaan mahdollista taikka on klappia istukassa tai pöydässä. Ja kun aina välillä muistaa leikkuunestettäki ruikata nii kyllä sitä sata viistettä yhellä terällä tekee.. 8)
     
  13. iji-69

    iji-69 1st gear

    Töissä olen jyrsinkoneella ja avarruspäällä tehnyt putkiin sovitteita.
     
  14. jylppy

    jylppy Gearhead

    Musta tuntuu että se terä millä itte vetelin oli valmiiks halki. Ja mulla oli myös tommonen keskenään kiristyvä istukka. Paljonko niissä terissä on nuo suositusnopeudet?
     
  15. Kine

    Kine 3rd gear

    20m/s pikateräkselle muistaakseni. Nyrkkisääntönä 6000/halkaisija pikateräkselle. Eli esim 35mm tekee noin 170 rpm.
     
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

    ihan vaan vinkkinä, niin Hitachilla on sellanen lankamallin porakone jossa suht pieni runko, max.vääntö n.77nm ja max. kierrokset 600rpm. Ei lopu puhti kesken ihan heti... Maksaa n.200€
     
  17. LaaLaa

    LaaLaa 3rd gear

    Pylväspora saa olla kokolailla hyvälaatuinen jos meinaa sillä putken päätä viistota. Ja kun ollaan tekemässä esim turvakaarta niin tuollainen pienempi ja helpommin sopivaan asentoon säätyvä notcheri on parempi.

    Sorvilla saa myös tehtyä, iso jyrsimen terä sorviin pyörimään ja teräpitimeen putki jollain keinolla kiinni, mutta siinäkin tulee ongelmaksi kippuraisen putken saaminen aina ohaluttuun asentoon.

    Muistui mieleen erinomainen apuväline, pipemaster eli putkikampa, joita en ole nähnyt kuin summitilla myynnissä. Helpottais helwatisti monen putken risteyksissä notsaamista kun voisi lyhyellä jämäputkella ensin hakea helposti muodon ja kopioida se todelliseen putkeen.
    http://store.summitracing.com/egnsearch ... 400882+115

    Tämänkin "noden" tekemiseen meni jokunen tunti ja silti ei olisi ollut asiaa tigillä tuota hitsata.
    [​IMG]
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä ostin sen speedwayn mallin joka maksoi 99 taalaa ja ensitöikseni hitsasin siihen koko sivun mittaisen tukilevyn että sillä pystyi tekemään jotain. Rikkoo teriä jos pääsee tärisemään. Pylväsporakoneeseen tukevasti kiinni ja menee rosteri ja chromo jos on pienet kierrokset ja leikkuuöljyä.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Pylväsporakoneessa ei ollut tilaa jos halusi kääntää ja totesin että sorvissa toimii hyvin on tukeva ja saa syöttöpöydällä syöttää tarkasti.

    [​IMG]

    Jos ihan vaan reikäsahalla pylväsporakoneessa leikka putken päitä niin kannattaa terä korvata akselilla ja laittaa pronssiholkki laakeriksi.
    Tämä rakennelma toimi myös tukivarsien hitsausjiginä:

    [​IMG]
    [​IMG]


    Tuolla lisää kuvia: http://www.kolumbus.fi/garage/omavalmiste
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!