Voyager 3.3 tulppien vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kd0264, 22.3.2009.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Mites toi tulppien vaihto onnistuu kaikkein helpoimmin rintapellin puolella? Tuntuu olevan melkoisen ahdas paikka, kun kädet ei päältä mahdu oikein millään edes tunnustelemaan tulpanjohtoja. Alakautta yhtä hankalaa ellei hankalampaa. Mieli tekis purkaa ruiskusydeemi pois, mutta sekin kuulostaa työläältä tai laiskan hommalta.

    Yksi vaihtoehto olisi viedä kärry tulpanvaihtoon, jossa luvataan vaihto tarjoushintaan. Eri asia että tuleeko tulpat silti vaihdettua, ellei ole vahtimassa itse vaihto operaatiota. Korjaamot kun eivät yleensä halua asiakkaita kyttäämään työn tekoa. :lol:

    Vinkkejä otetaan vastaan.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Katso näkyykö hinnastoa seinällä. :poff:

    [​IMG]
     
  3. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Joo, toi on tuttu juttu. :rotfl: En itsekään halua ketään takapirua kyttäämään mitä teen :D

    Siis oliskos kellään vinkkiä kuin tulpat olis helpoin vaihtaa, kun tekisin sen mieluimmin ihan ite.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Itse otan sen yläimusarjan irti, työläs toimenpide ja tarvitaan se välitiiviste uusi!! Mutta ei oikein muitakaan reittejä!!!
     
  5. fisu

    fisu Gearhead

    http://www.allpar.com/model/m/minivan-repairs.html

    Ervin added: “On the Caravan with the 3.3, take the bolt out of the front engine mount by the radiator and let the engine rotate forward as far as possible and then set the parking brake. Watch for clearance as you push the car in park and it will work. You can then use a socket extension straight down on the plugs and reach them easier.”
     
  6. Nakki-

    Nakki- 1st gear

    Laatikon puoleinen tulppa alakautta ja loput kaksi oikean puolen pyöräpesästä. Näin ainakin mulla on luonannut ihan kohtuu helposti.
     
  7. T.N.T

    T.N.T 1st gear

    Minkäs ikänen sysleri? Ittellä apuna peili, nivelhylsy, pari jatkovartta, 21mm piippuhylsy, räikkä ja pari olutta. Yläkautta vaihdettuna kaikki kuus kpl plus johdot n. puoleen tuntiin.

    Ja kohteena siis -95 gw :rotfl:
     
  8. virta

    virta Gearhead

    Noi vanhemman omistajat aina tulee kehumaan.Uudemmissa on tilaa vähemmän,näin veikkaan. Varmaan kyseessä GS kori -96-00.

    Harvalla TI miehellä on sit sitä monttua joten yläkautta purkamalla vaikka ton tuulilasinpyyhkimen koneiston suojamuovit pois.
     
  9. pedu2

    pedu2 1st gear

    Ite vaihtelin viime kesänä 96:seen 3.3 voikkuun tulpat ja johdot.
    Laturin ja laturin kannakkeen purin pois tieltä, enkä muuta. Alakautta sai vaihdettua keskimmäisen ja kuskinpuolen(muistaakseni), tosin :pinup: tais kyllä vaihtaa yhen tulpan, kun sil on toi käsi näppärämmän kokonen.. ja kyllä siinä tarvi vaikka minkälaista räikkä yhistelmää jatkolla ja mutkalla .
     
  10. transport01

    transport01 3rd gear



    Itse en ymmärrä noita hinnastoja ja sitä miksi asiakas ei saa seurata. Ei minua ainakaan haittaa, jos joku seuraa työtäni. liki 50% tapauksista, jossa korjaan asiakkaan laitetta asiakas seuraa vierestä, kun annan heille siihen luvan. Yleensä kommentin "saa jäädä myös katsomaan korjausta" jälkeen aika moni kääntyy ovelta takaisin ja sanoon ihanko totta. Tämä kertonee siitä, että asiakkailla on kiinnostusta sille mitä heidän omaisuudelleen tehdään. Luotan sen verran ammattitaitooni, että asiakas saa katsella tekemisiäni. Samoin jos laitan kaverin autoja, niin mieluummin otan kaverin viereen seuraamaan. Onhan se yleensä mukavampi, jos on juttuseuraa ja apukäsiä, jos niitä tarvitsee.

    Asiakkaistakin, myös hankalista sellaisista saa yleensä juttuseuraa, kun ohjaa puheita sopivaan suuntaan. Hyvin harvoin tullessa hankala asiakas on enää hankala lähtiessä. Itse näen jokaisen tilanteen, jossa asiakas on mukana markkinointitilanteena. Asiakas, myös hankala sellainen tuo rahaa ja leivän pöytään.

    Toisaalta tuossa autokorjaamoiden yleisessä asenteessa on yksi hyvä syy syy sille miksi korjaankin omat autot itse. Tiedän mitä ja miten niille korjaukset tehdään.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei kaikkia asioita tarvi ymmärtää. Minua ainakin vituttaa jos joku kyttää vieressä tekemisiä. 20v tehnyt samoja hommia joten ei se ammattitaidon puutteestakaan (välttämättä) kiinni ole. Jos joskus koneelle kertyy populaa niin lähden kylmästi paskalle. :poff: Toimenpiteen jälkeen on vinkki ymmärretty ja katsojat hajaantuneet.

    Jos taas teetän esim autoremppaa niin en kyllä änkee viereen kytikseen. Jos se menee jutusteluksi niin lasku tulee siitäkin ja homma venyy.

    Tuosta minäkin olen lukenut että sen kautta pääsee käsiksi. Tulpanjohdot kandee varmaan vaihtaa samalla. Kaveri vaihtoi mun ratukseen toissa kesänä tulpat ja siinä pitää napsasta imusarja poikki, jälkeenpäin tuli mieleen että olis pitänyt vaihtaa narut samalla. Ne on vaihtovuorossa ensi kesänä.

    Täälläkin on muutama voikkarikuski.
     
  12. pedu2

    pedu2 1st gear

    Enpä tarvinnu ainakaan minä monttua. Auton toinen kulma pukille ja auton alle mahalleen, eikä tarvii olla kärppä tai suksipussi kunhan on pitkähköt kädet (tai vaimo joka menee tikku käsillä asentamaan tulpat).

    nimimerk. 110kg suksipussi
     
  13. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Kiitos vihjeistä, pitänee koittaa tänään vaihtaa tulpat, kun täytyy muutenkin iskareiden yläpään "laakeroinnit" uusia, tolpat kun on jo irti.

    Auto on 90 Grand Voyager. Meikäläisellä ei ole pitkiä käsiä, joten täytyy katsoa miten homma hoituu tai sitten ei.
     
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    entäs tollaseen 02:sen 3.3l, näyttää ainakin ahtaalta joka puolelta. ilman putsarikotelon irrotus vois tehä lisä tilaa?
     
  15. fisu

    fisu Gearhead

    mie sain ainakin -91 3.3 Caravaniin vaihdettua yläkautta taaemmatkin peilin avulla mut miul onki apinan kädet ja sormet kuin pianonsoittajalla :wink:
    tuå allparin vinkki tod näk toimii hyvin, ameriikassa näitä kun on pikkaasen enemmän...
    btw, kannattaa sit laittaa kunnon tulpat, 1 ½-tuttu laitto halpistulpat ja ne kesti kaikki 2kk...
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Autossa on muuten platinatulpat(ainakin uudemmissa) ja ne voi jopa kestää auton iän.
    Kannattaa harkita onko tulpanvaihto tarpeen ja sitten ei sinne huonompaa tulppaa oikein kannata laittaa kuin tuollainen platinatulppa.Itse rupeaisin vaihtohommiin vasta sitten kun auto nykii...
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Omassa rysyssä on platinatulpat ja kun ne vaihdettiin muistaakseni jossain 120K:n kohdalla niin asentaja sanoi että ei niitä ainakaan liian aikasin vaihdettu. Parempi ne on vaihtaa suunnitellusti kuin jos vaihtoehto on vaihto silloin kun ne sippaa, eli kun räntää tulee vaakasuorassa eikä ole tallia käytössä. :wink:
     
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    joo alkas olla 204tkm mittarissa ko. autolla ja mistään ei ainakaan selviä et ois vaihdettu tulppia koskaan (jossain keskustelussa muistelin et ois 160tkm ajettu), tulpat vaihdetaan joka tapauksessa täs jossain välis kuhan ehitään ja johdot laitetaan samalla :)
     
  19. Kauko

    Kauko Gearhead

    Mä oon ainakin tohon meidän -93 vuosimalliin vaihtanut ne takimmaiset kolme tulpaa alakautta maassa maaten. Aikaa menee tunkkauksineen ja tukemisineen kaikkien tulppien vaihtoon ehkä n. 45 minuuttia. Tosin mä oon perilaiskana miehenä pyrkinyt samalla tunkkauksella vaihtamaan moottorin ja laatikon öljyt ja suodattimet myös samalla, sekä rasvailemaan ohajusnivelien rasvanipat. Tähän mennessä oon vaihtanut tulpat kerran vuodessa, mut seuraavan kerran vaihdan platinatulpat, ostin ne jo jokin aika sitten valmiiksi. Jos noilla vaikka mentäis pari-kolme vuotta.
     

Kerro tästä muillekin!