kuparikansipahveista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja keroeero, 20.3.2009.

  1. keroeero

    keroeero 1st gear

    Kannattaako niihin ruiskuttaa kupari sprayta, vai laittaa ihan sellasenaan?
     
  2. 383

    383 Gearhead

    kyllä ei tee pahakaan
     
  3. keroeero

    keroeero 1st gear

    Ok näin toimin tänks!!
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    muistakaahan hehkuttaa ne pahvit, ennen asennusta.. ja jos ei ole liekkirenkaita, niin sylinterireikien reuna kannattaa naputella jollain putkenpätkällä vähän "littiin"
    Että tulee semmonen huuli siihen, pitää paremmin.
     
  5. dd64

    dd64 Gearhead

    kuparipahveista. Jos tekis itse, onko eri kuparilaatuja mitä pitää ottaa huomioon? Olisi tarve paksummille pahveille niin toimisko noi. Cometicilta sais kai kanssa mitä paksuutta haluaisi. Mutta kun olisi mahdollisuus tehdä vesileikkurilla se olisi jatkossakin helpompaa ja halvempaa kun olis ohjelmat tehty jo kerran. Muuta huomioon ottamisen arvoista?
     
  6. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Kerron vaan omia kokemuksiani: Toista kymmentä vuotta sitten teetin volvon B20 moottoriin kuparisia kannen tiivisteitä puristus suhteen laskemiseksi turbo käyttöön. Levyt oli 3mm paksuja ja hehkutin ne pehmeäksi ennen asennusta. Kokemukset oli tosi huonoja. Ensinnäkään ne eivät tahtoneet pitää vaan vedet ja öljyt tahtoi sotkeentua toisiinsa. Jostain vauhti putkasta tilasin myös kupari tiivisteelle tarkoitettua tiivisteliimaakin, siitä ei ollut mitään apua. Lopullinen niitti hommalle oli tiivisteen venyminen kun vähänkin sai motin toimiin. Eli ahtopaine yli 1,5 bar venytti tiivisteen kanamunan muotoiseksi joka sylinterin kohdalta. Itse en missään nimessä lähtisi moisiin tiivisteisiin kun hyvä laatuisia kynsirengas tiivisteitä on saatavilla moiseen hipo käyttöön. Hoitasin puristussuhteen laskemisen muuten palotilan kokoa muuttamalla tai männän lakea laskemalla/matalampi lakinen mäntä. Näin minäkin tein lopulta...
    En kylläkään tiedä miksi viestiketjun aloittaja kyselee kupari tiivisteen perään... Kuhan tässä vain kerron oman varoittavan esimerkin :D
    -Jussi-
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Jos ite tehdään pahvit niin sitten hehkutetaan, noita valmiita esim SCE:n tiivisteitä ei tartte hehkuttaa. Meillä on kuparisprayllä tiivistetty mutta holzilla noi saa pitään vettäkin. Liekkirenkaat pitää mölyt pytyssä.
     
  8. Pion

    Pion Gearhead

    Tuolta minimoottori maailmasta on tullut suht positiivisa kokemuksia tuollaisesta kovasta kuparilevystä. Eli jyrsitty vain muoto kupariin, olematon kerros silikonia vesi ja öljykanavien ympärille ja eikun kovilla tai venyvillä pulteilla kasaan. Venyvät todettu jonkun verran kestävämmiksi. Tässä tapauksessa kuparia ei missään tapauksessa saanut mennä hehkuttamaan muuten se tulee välistä välittömästi. Pyttyjen päissä on muutamia satasia korkealla olevat liekkirenkaat.

    Tämä kokemus siis 2,2l 4syl moottorista josta on otettu karvan yli 1000hp moottoridynamometrissä, joten sylinteripainetta on jonkun verran.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jenkithän mielellään käyttää kuparisprayta tiivisteenä vähän joka välissä. Kantsii kutienkin pitää mielessä, että de kuparispray jota paikallisista tarvikeliikkeistäkin saa, ei kuitenkaan ole tota tiivistesprayta jota jenkti käyttää, vaan ihan normi kuparipastaa jota laitetaan "liukasteeks" vaikkapa pultteihin ja muttereihin. Eli ikäänkuin mahdollisimman väärää tavaraa mihkään tiivisteihin ellei aikomus oo niitä rasvata.
     
  10. radio_king

    radio_king 3rd gear

    Mitäs kamaa tämä on?
     
  11. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    onkos toi sitten oikeeta ainetta: http://www.vhtpaint.com/coppergasketcement.html

    yks tyyppi vaan suositteli tota mulle bensatankin tiivisteeseen laitettavaks, kun uusi tankki vuotaa tiivisteen välistä vaikka kaikki muukin uutta siinä..
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tuotapa hyvinkin, jos jostain löydät niin kerro mistä sistä saa.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Syylärisementtiä
     
  14. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Laakkoselta sai ainakin viimeviikolla
     
  15. Kumipää

    Kumipää 3rd gear

    Tuoltakin on tullut osteltua: www.tarvikemotti.com ja klikkaa kemikaalit.
    Näky olevan hyllyssä kupariliimaa, kun käväsin.
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    VHT tuotteille on useampia maahantuojia, esim. US-Parts, jonka hinnastosta löytyy myös em. kuparispray
     

Kerro tästä muillekin!