Kojetaulun nukkaus!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja RIELE70, 31.3.2009.

  1. RIELE70

    RIELE70 1st gear

    Onkohan kellään kokemusta itse tehdystä nukkauksesta, tai jostakin vastaavasta materiaalista jolla saisi saman tyyppisen pinnan.
    Sais olla suhteellisen helppo ja edullinen tapa!
    Kankaan liimaukseen en rupea on jo kokeiltu ja hermot meni!
    :mad:
     
  2. el_loco

    el_loco Gearhead

    Sit kun kyllästyt itse turaamaan niin Kouvolassa on yks tyyppi joka tekee... www.nukka.net
     
  3. pl

    pl 1st gear

    Vuosia sitten kokeiltiin tuota nukkapinnoitusta eräässä automaalaamossa moottoripyöräkypärään. Potasta tuli kerrassaan hieno, mutta ensimmäisen kymmenenkilometrin jälkeen alkoi pälvikalju paistamaan ja lopulta kypärän pinnassa oli ainoastaan mustan maalin päällä epämääräinen kovettunut liimakerros.
     
  4. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Myydäänhän noita DIY-nukkaukspaketteja, mutta niistä tulee helposti vähemmän siistiä, laikukasta jälkeä kun karvat menee hujan hajan. Ammattilaisilla nukka tulee jonkinsortin ruiskusta, ja karvat liimautuu pystyyn, koska kappaleen ja ruiskun välissä on jännite-ero. Kojiksen nukkaus maksaa käsittääkseni jotain 150 euron luokkaa, joten harrastamisen ilo taitaa olla ainoo mitä jää itse tekemällä käteen. Jollain huopakankaalla sais varmasti samanoloisen pinnan, ja sitä saa muovailtua kolmiulotteisille pinnoille kastelemalla se kuumaan veteen (villi veikkaus että tässä kohtaa edellinen yritys kariutu). Eikä varmaankaan maksa maltaita.

    http://www.frost.co.uk/item_detail.asp?productID=9441&frostProductName=Flock Colour Kit
    Tuolta mm. saa valmista nukkaussarjaa, riittoisuus neliömetri.

    EDIT:http://www.boostep.fi/index.php?cPath=950_24_380_771
    Suomalaisista verkkokaupoistakin saa näemmä pienoismallikäyttöön tarkoitettuja nukkasarjoja...
     
  5. JyriN

    JyriN 1st gear

    Tilasin muutama viikko sitten tuollaisen nukkaus setin (pienen paketin (3oz) nukkaa (rayon) ja ilmapyssyn (air-assist applicator)). Ongelman muodosti se, ettei UPS tai vastaavat ota palonarkaa nukkaliimaa kuljetettavakseen. Jenkkimyyjän mukaan melkein mikä liima hyvänsä kävisi, joten uskalsin kuitenkin tilata setin - oma hupinsa oli selittää tullipostissa, että mitä ihmettä tämä jauho oikein on :lol: ja miten sitä pitäisi verottaa (selvisin pelkällä alvilla).

    Testasin nukkausta pieneen koepalaan ihan sikaflexin tapaisella liimalla, mutta sen alusta jäi hieman rypyläiseksi eikä lopputulos miellyttänyt. Pinta oli muuten ok ja tuntui kestävän myös käsittelyä, mutta itse liima oli vähän liian jäykkää tarkoitukseen.

    Aiheesta soittelin tänään Hämeen Nukka-Pintaan kysyäkseni nukkauksessa käytettävän liiman/maalin perään. Minulle sanottiin, että periaatteessa mikä liima hyvänsä käy, mutta DonJerin liimaa vastaava tuote on ihan tavallinen Miranol :rotfl: Muita heidän käyttämiään liimoja ovat sävytetyt epoksit (kojetaulut) tai rakennusliimat (seinäpinnat). Tuntuivat tietävän DonJerin tuotteen ja sain sen käsityksen, että sitä pidetään enemmän tai vähemmän leluna, ainakin isompien pintojen käsittelyssä.

    Käväisin sitten myös rautakaupassa ja hain mustaa Miranolia ja testasin samoihin paloihin kuin viimeksikin. Pinta tasoittui itsekseen ihan tasaiseksi ja nukka kiinnittyi siihen nätiksi pinnaksi. Kestävyydestä ei osaa vielä sanoa mitään.

    Jos Miranoli toimii alustana, pitää sissinä yrittää jotain auton osaa nukata :D

    Ai niin. Tuo ilmapyssy vaatii ihan lehmänhenkäyksen (max 20psi) verran ilmanpainetta ja ainakin minun pikkukompurasta tällaisen ulossaaminen on vaikeaa ellei mahdotonta, jotain 30-35psi sain tulemaan ulos, mutta mittariin ei kyllä tällä paineella voi enää luottaa.
     
  6. RIELE70

    RIELE70 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä mutta minulla on sellainen muistikuva että joskus V8 tai olisiko ollut aikanaan spinneri lehdessä oli juttua kojetaulun nukkaamisesta kotikonstein. Ja sen takia kyselen että jos joku muistaisi kyseistä juttua!
    Voi olla mahdollista että se oli joku aivan toinen lehti mistä jutun luin! :eek:
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Voisikohan tuohon 20psi paineeseen käyttää vaikka mm kynäruiskuista tuttua venttiiliä joka säädettävä, ja ottaa ilmaa vaikka pakettiauton renkaasta?
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Niin ja tuon lisäksi mr Tianen tekee nuota vuohijärven suunnalla ...

    Muistaakseni maksoin oman farmin kojelaudan nukkaamisesta tasan 100 E, kaveri haki ja toi osat tallille, itte purettiin ja tämä samainen kaveri korjas vielä halkeamat ja muutaman kolhun, samaan rahaan. Jälki oli just sitä mitä pyydettiin, tyypit tekee ammatikseen ...
     
  9. RIELE70

    RIELE70 1st gear

    Nyt kyllä rupeaa kuulostamaan siltä että tuo nukkaus kannattaa jättää ammattimiehen hoivaan! Jos hinnat rupeavat olemaan 100-150€ välillä.
    Alunperin rupesin kyselemään kun kojetaulun nukkaus oli 300€ eteenpäin puhelinkeskustelun perusteella ja omasta mielestä aika kallis.
    Kiitos kaikille vastanneille avusta!

    :D
     

Kerro tästä muillekin!