Martelius putkistot - miten istuu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PPRCuda, 13.1.2009.

  1. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Samanlaisia kokemuksia.
    Tosin ensin tuli toinen pakosarjalta lähtevä putki vääränmallisena mutta sen vaihdon jälkeen sopi hyvin.
     
  2. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    -56 Plymouttiin sopisi ainakin ihmeen hyvin. Vaikka kaavoja ei ollu tuplaputkille. Vanha oli mallina. Ainoo et kun putken koko laitettii 2.5 tuumaseksi meinasi jossain olla ahdasta.
     
  3. niklas_

    niklas_ 1st gear

    e bodyn takaylitys putkien päällä oli muistaakseni lappu että made in usa.
    etuputket ovat marteliuksen tekemiä, pöntöstä taaksepäin valmiit palikat usasta..
     
  4. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    57 Lincolniin sopi tosi hyvin. Ja sai kaikki muutokset verrattuna alkuperäiseen = hitusen isompi putki eli 2" tehtiin. Ekat pöntöt jätettiin pois ja taaemmat korvattiin turbo malleilla. Pulttaa kiinni asennus.
     
  5. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    X-runkoletukkaan sopii tosi hyvin, ellei haittaa että 2" pukinsarvelle tarkoitetun putken ULKOMITTA on 2", sisämitta vähemmän ja sen sisälle survotun putkenpätkän sisämitta vielä vähemmän, oliskohan siinä puolen sentin gäppi väärään suuntaan? Niin juu ja kartion ja pukinsarven väliin jää n. 4 cm (tarvitaan ilmeisesti vähän reilumpi donitsitiiviste), etuputki menee startin läpi, runkopalkin läpi ja 20 cm ohi vaimentimen sisäänmenon.
     
  6. Carman

    Carman 3rd gear

    Laitoin tuossa pari viikkoa takaperin X-runkoiseen (-62) marteliuksen putkiston melkoisen kiroamisen kera.

    Etuputket päin persettä, varsinkin kuskinpuoli, -->poikki ja hitsaus uuteen asentoon

    Väliputket vaimentajilta takapyörien etupuolelle, repsikan puoli perseestä, --> poikki ja hitsaus uuteen asentoon.

    Takaosat perseestä, repsikanpuolella joutui katkomaan ja hitsaamaan, kuskinpuoli parempi mutta siinäkään en saanut alkuperäistyyppistä kannaketta taka-akselin kohdalla sopimaan millään paikoilleen.

    Periaatteessa putket oli oikein taivutettu, mutta kuvittelisin että putki ei ole aina pyörähtänyt toivotulla tavalla taivutusten välissä, sillä korjaamiseksi riitti katkaisu ja pyöräytys oikeaan asentoon.

    Kokonaisarvio kouluasteikolla 4-10: 5!
    Ihan kohtuullinen aihio, mutta tuolla lähes 500€ hinnalla pitäisi kyllä jo saada valmista tavaraa.
     
  7. jart$u

    jart$u Gearhead

    toissa syksynä laitoin -62 stw letukkaan marteliuksen vääntämät tuplaputket, 2"ja vartti, tilatessa jo mainitsin, ettei alkupäät tarvi olla just niinku resepti sanoo, kun esim. pelkääjän puolella mulla ei oo enää "pakokaasujarru" käytössä. vaimentimia en ottanut sieltä, joten sillä kohtaa oli reilusti ylimäärästä putkee.Asennus oli yhen illan juttu, sopi paljon paremmin ku monet tarvikeputket johonki europaskoihin, niitäkin on tullu muutama asennettua..
    kouluarvosana 8, eikä edes maksanu (sillon) lähes viittäsataa.
     
  8. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Huh, alkaa jo pulssi tasaantua. Eilen illalla sain leivottua pelkääjän puolen etuputken suht kuntoon, tarvittiin siis pari kappaletta jatkopätkiä (about 7 ja 10 cm) ja kahden mutkan uudelleensuuntaus. Omassani yhteensopivuutta hankaloittaa varmasti sekin että vain etuputket ovat Marteliuksen, vaimentimet (ovaalit, orkkikset ovat pyöreät joten sisäänmeno lähempänä runkoa?) ja siitä taaksepäin ilmeisesti jonkun muun valmistajan. Ne nimittäin sopivat paikalleen vaikka ovatkin vähän normikokoa isommat eli 2,5". Eli tässä kohtaa oli ennakoitavissakin pientä sovittelua.

    Pahin moka tuossa putkessa oli ehkä se, että pakosarjan ja putken väliin olisi tarvittu about 7 cm spaceri että mahtuu kiertämään startin, minkä lisäksi laippa oli väärässä asennossa. Äkkiseltään vähän harmitti noin alkeellinen moka kun ajatuksena oli heittää pelkääjän puolen putki vain paikalleen kun oli pari tuntia luppoaikaa...

    Nostan hattua niille jotka saavat jotkut 3" putket mahtumaan ilman että ottavat runkoon, koriin tai takarenkaisiin kiinni! Toleranssit kyllä ovat pienet ja ripustuksia joutuu säätelemään muutamaan kertaan. Ripustan niillä 20-senttisillä kangaspäällysteisillä kumilätkillä mitkä saa itse pätkiä sopivaan mittaan ja tehdä reijät.

    X-runkoisen putkiasennuksen jälkeen muut tuntuvat varmaan melko avarilta tiloiltaan :)
     
  9. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    sama auto samat kokemukset...
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    G-body 78-87, jostain syystä tuli ihan karmean korkeat vaimentajat. Tilasin siis tuplaputket alusta loppuun. Tulee Simonsin vaimentajat tilalle, mutta muutama vuosi on ajettu silti näilläkin, milloin mihinkin parkkitalon ramppiin tai vastaavaan vaimentajia raapien - ja on siis ihan normimaavarainen auto ja vaimentajat hakkaavat myös pohjaan säännöllisesti ts. kulkevat hyvin lähellä auton pohjaa. Ihan kiva kokemus, mutta silti seuraavat ostan metritavarana irrallaan. Liitoskappaleet ovat hyviä, niillä voi korjata pieniä kulmavirheitä.
     
  11. jpaitala

    jpaitala 1st gear

    Oma kokemus marteliuksen tuotteista on huonohko. Tilasin paikallisen vauhtiputkan kautta Chevrolet Suburbaniin 6.5TD käypäsen pakosarjojen yhdysputken.... itse mutkista hitsaamalla olisi saanut helposti paremman. Ajattelin että en kehtaa hitsailla moista pätkää ite mutta putken saatuani voisi sanoa että ketutti isolla V:eellä. :mad:

    pari kuvaa ko. putken mutkista ohessa. Kuvista ei valitettavasti saa hyvin selvää mutta mutta....

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    1960 Cadillacin putket alla... Melkoinen rakennussarja kyllä oli. :x Kallis aihio, sanoisin.
     
  13. juko7

    juko7 Double Gearhead

    64 kake

    ostin -64 Kakeen putkiston tuolta ja se sopi kyllä erittäin hyvin paikoilleen
     
  14. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Itsellä homma meni loppupelissä niin, että lähdöt valusarjoilta + X-putkisto ovat TTI:n kamaa, AAR -sivuputkiston ostin Accurated LTD -pajalta. Vaatii siis pikku näpertelyä, mutta eiköhän nuo tuosta yhdisty asiallisesti.
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Aspenin putkee piti yhtä mutkaa lämmittää pillillä punaseksi ja vääntää hiukan ettei osu lattiaan. Muuten ok.

    Hinta aika edullinen ja toimitus nopea.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Oliko sinulla Jorkkerissa std / HP sarjat vai peltiset?? Polaran Hp sarjoihin pitää alkaa suunnittelemaan lähtöjä. Jos istuvaa ja toimivaa saa valmiina kohtuu hintaan niin ruutia lienee turha alkaa keksimään.
     
  17. zejk

    zejk 1st gear

    Palautetta

    Kyllä Marteliuksen putket kaikenkaikkiaan ovat hyvin sopineet mitä niitä on tullut laiteltua. Ylsi poikkeuskin löytyy, -67 Firebirdin takapöntöstö lähteviä putkia joutui jatkamaan noin 15 cm, olisi muuten osunut ulostulo keskelle takajousia, Soitin asiasta Marteliukselle ja ottivat palautteen kyllä kiitollisena vastaan.
     
  18. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Ei ole kokemusta Marteliuksen putkista muihin kuin uudehkoihin käyttöautoihin eli 70-luvun lopun perheautoihin, ei siis harrasteautoihin.
    Aina ovat passanneet niin hyvin että ihmetellä pitää.

    Editoin mahdollisen väärinymmärryksen paikan.
     
  19. CAD54

    CAD54 3rd gear

    todella hyvin ovat sopineet,monta sarjaa olen asentanut
    joskus puhelimessa vain annan erityis toiveita putken muutoksista
    ja aina sopii.
    tee ite paremmin.
     
  20. Gettu

    Gettu Gearhead

    Putkisto

    Vein 87 Cougarin paikanpäälle, ja tuli hyvät tuplat. Yksi äänenvaimennin alkoi heti resonoimaan. Tein reklamaation ja takuuseen tuli molemmat. Hyvä palvelu. En viittis itse alkaa taivuttelemaan yms. Hinta 800Eur.
     

Kerro tästä muillekin!