Kemppi Mig koneen valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ot2000, 16.9.2008.

  1. ot2000

    ot2000 1st gear

    Eli nyt olisi tarkoitus ostaa uusi mig hitsauskone ja olen päätynyt Kempin tuotteisiin. Nyt kuitenkin on muutama vaihtoehto josta tarvitsee valita. Tässä koneet jotka ovat listalla:

    Kempomat 2100 ja 2500

    sekä invertterit

    MinarcMig™ Adaptive 150 ja 180

    tekniikaltaan nuo ovat tietysti jo erilaisia, mutta tarkoitus olisi kuulla kokemuksia ja ehdotuksia kumpi koneista olisi parempi. Käyttötarkoitus on normaali autotalli hitsailu sisältäen sekä auton koritöitä, että välillä myös paksumpaa tavaraa, niissä rajoissa jota nyt noilla koneilla on mahdollista hitsata. Kiitoksia kaikista kommenteista ja kokemuksista. Sitten vielä saa heittää hyviä ostopaikkoja satakunnasta.

    Tuossa vielä linkit koneiden tietoihin kempin sivuilla.

    http://tinyurl.com/5hnl2t MinarcMig

    http://tinyurl.com/598kz5 Kempomat
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kyllä mä 2500 kempomaattiin ite kaatuisin, autotallikäytössä loistava laite. Noissa minarcmigeissä on vähän huonoutta se, että ängetty niin ahtaaseen kaikki. (keikkamiehet taasen tykkää) mutta autotallissa ei mun mielestä merkityksellistä.

    Tulee päivittäin korjattua hitsauskoneita, niin kyllä tollanen 2500 kempomaattikin on aika ikiliikkuja, kuhan ei katoilta heittele alas ja puhaltelee metallipölyt vaikka kerran vuodessa pois sisältä.

    Ja noissa minarcmigeissä ei ole euroliitintä = jos ja kun kolvi tulee tiensä päähän, niin on kallis hankkia uusi.

    Kumpikin koneista on ihan hienoja hitsata, mutta minargissa jäin kaipaamaan että sais ite säätää langan ja virran erikseen.

    Ja jos mun mielipidettä kaipaa, niin kannattaa myös harkita esabin C sarjan koneita. Ihan täysin kilpailukykyisiä kempin kanssa. Esim joku c250 on ihan vastaava, kuin toi 2500 kempomaatti.
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ehkä minäkin tuota kooltaan isompaa ennemmin harkitsisin kiinteässä paikassa käytettävänä...
    Tosin kummastakaan minulla ei ole kokemusta, mutta tuo yli 10 vuotta palvellut kemppi on senverran hyvin toiminut vaikka on säilytys/ käyttö-olosusteet olleet vähän heikot...
    Eli iso koko ei ole haitaksi kuin siirrellessä ulkona.
     
  4. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    Juu ostettiin veljen kanssa tammikuussa 08 2100 kempit mieheen. Aikalailla on lankapalanut ahkeraan, autopeltiä on tullu hitsailtua, vahvempaa varmaan lumiaura remontti (5-15mm) ja kaikkia klapisirkelin teosta alkaen.. Ja hetkeekään en vaihtas pois, siis kempin kanssa!! Uskallan suositella. Tätä ennen tosin testailtiin kimppatalilla n.3vuotta samaan konetta, siks just itelleki ostettiin!! Jos hitsaat enemmän vahvempaa osta 2500.. Pienempi on meillä riittäny.
     
  5. rokki383

    rokki383 Gearhead

    eiköhän toi 2500 oo legendaarisen 253:sen jälkeläinen / päivitetty versio. 253 on ehkä maailman paras mig 0.8- 15 mm rautojen hitsauksessa. en oo näitä uusia juurikaan päässy koittamaan mut jos 250 ei oo paljoa kalliimpi kun 180 ni ehottomasti 250A kone
     
  6. ot2000

    ot2000 1st gear

    Kiitokset vastauksista, kyllä tässä nyt itsekin ollaan kääntymässä joko tuon 2100 tai 2500 puoleen. Katsotaan kumpi kone tulee valittua, mutta valinta varmaan tehdään noiden kahden koneen välillä. Vielä kysyisin sen, että kuinka hyvin on Kempin huollot pelanneet satakunnan alueella tai muualla yleensä? Entä millaisissa hinnoissa yleisimmät kulutusosat ovat?


    Kiitokset kaikille vastaajille
     
  7. lastu10

    lastu10 1st gear

    Itsellä yli 3 vuoden kokemusta talli ja keikkakäytöstä Minargmig Adaptive 150.
    Jos olisin itselleni ostamassa miggiä niin se olisi minargmig adaptive 150.
    Kerran hitsasin talliin liukuovenrungot ko. laitteella ja enoni sattui olemaan paikan päällä, niin seuraavan kerran kun kävin hänen luonaan kyläilemässä niin hänkin oli hommannut samanlaisen hitsikoneen.

    Minargmig Adaptive 180 olisi tehokkaampi mutta mielestäni siinä on liikaa herkkiä osia(LSD-näyttö). :wink:

    Muista ostaa hitsikoneeseesi tarpeeksi pitkä monitoimiletku!
     
  8. 95Sub

    95Sub 2nd gear

    No mulla taas on toi 180:nen ja jos kone on suunniteltu keikkakoneeks niin ei kai sitä näyttöö oo siihen sillai laitettu että se ekaks hajoo, voi siitä pienemmästäkin irrota ne nupit :poff: takuu kuitenkin noilla 2 v.

    Taas kannattaa miettiä niitä omia tarpeita.
     
  9. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Kempomat 2100 on nyt ruvennu kiinnostamaan ku vielä selvittämätä mutta taitaa vanha mikki olla tiensä päässä..

    mihin hintaan tuota tänä päivänä kaupataan? onko tulossa pian joku uus malli ku tuohan on aika vanha jo ja kuinka ovat pelanneet pitemmällä juoksulla?

    autopelli hommiin tulis,puikolla vahvemmat 3mm>
     
  10. hoopee

    hoopee 3rd gear

    Mie ostaisin minarcmig adaptiven jos en ois ostanut sitä jo!!Mahtava vehje,palaa minusta nätemmin ja vähemmällä roiskeilla kuin kempomaatit.plussaa alum ja rst jutut.180 adaptivessa ainakin pystyy ite jonkin verran vaikuttaan langan ja virran suhteeseen..Ja pelti töissä on kyllä yliveto.Kykenee myös melko paksuihin teräksiin...Kyllä se kestää kovaakin käyttöä,kuten keikka koneet yleensä saa.töissä käytän paljon ja kotona myös...Siis suosittelen 180 adaptivea...
     
  11. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Itse ostin just pikkukoneeksi Minarmig Adaptive 180sen, en ole kerinnyt vielä kokeilemaan mutta vain kehuja olen kuullut.

    Suomessa näytti olevan monopolihinnat suurinpiirtein 1250e paikkeille, ostin täältä UKsta reilulla 850eurolla. Ja vielä "suomalaisella" pistokkeella eli on se ihme kun suomalainen laite matkaa tänne niin hinta tippuu yli 30%. :D Ja suomeenhan takas tuo täältä jo matkasi.
     
  12. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    Itellä ollut n. 20 vuotta kempomat 250.
    Ikinä koneessa ei ole ollut pienintäkään vikaa, mitä nyt kulutusosia on tarpeen mukaan vaihdettu.
    10v välein on puhallettu isommat pölyt virtalähteestä.
    Tuskin uudet enää näin lujia ovatkaan..
     
  13. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    hain Kempomat 2100 ja tuntuu hyvältä vanhan pas*an kanssa tappelun jälkeen! 8)
    tuloo siistiä saumaa vaikka ei ammattilaine ole ja helppo käyttönenki,säädöt ym helppoja ja tajuaa näin yksinkertasempiki. :odroll:
     
  14. idiot

    idiot Gearhead

    Itellä on MinarcMig™ Adaptive 180.
    Onnistuu niin ulkopellit, kuin myös rungon
    hitsoominen ihan nuin vua kokemuksesta :wink:

    Helppo käyttää, kun kone itse säätää arvot
    ja lanka palaa nätisti, kun on puhtaat pinnat.


    Näppärä kuletella ja mahtuu tarvittaessa auton alle
    tai sisällekkin. Ei valittamista itsellä.

    Suosittelen.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla on tuollanen kempomat 2100 ollu nyt n. 6v. Ei mitään vikaa ikinä mutta olis jossain kohtaa kaivannu pitempää kaapelia mitä vakiovaruste on, lähinnä teräspaatin hitsauksessa. Tallissa autohommissa riittää lyhkäsempikin kaapeli. Alumiinin hitsaus on sillä vieläkin kokeilemmatta vaikka tuli jo lankakelakin hommattua, argon on vielä kaupassa.
    Kaiketi Kemppi on asiallinen merkki kun kaikki omiansa kehuu. Työmaalla tulee puikkovehkeenä käytettyä minarc 150:stä, mainio peli sekin :wink:
     

Kerro tästä muillekin!