Vaihteistoöljyn vaihtoväli?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vanikuski, 6.5.2009.

  1. Vanikuski

    Vanikuski 1st gear

    Mikä on Vanin vaihteistoöljyn vaihtoväli? Kuinka usein ootte vaihtaneet?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Riippuu ja roikkuu. Orgismanuaalissa oli muistaakseni monta eri tulkintaa vaihtovälistä riippuen käytöstä - siis onko ovelta ovelle jakelussa, vai muussa.. Ajallakin oli jotain merkitystä ( siis vuosilla)..

    Jos kerran kevyessä siviiliajossa 50 000 km vaihtaa suotimen ja öljyn, ei voi paljoa hukkaan mennä? Jos ajaa paljon täysi poka päällä, lähes pelkkää kaupunkiajoa tai vetää paljon kärryä vaihto tiheääminkin voi olla poikaa?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen joskus avannu toosia joihin ei ole vaihdettu yli 20vuoteen mehuja, silti vika oli vain kovettuneissa kumeissa. Öölin vaihtokaan ei olis noita kumeja korjannut matkalla. Loota on siitä ihmeellinen laite että sen sisällä ei yleensä pala mikään, jotenka sen sisältä ei tarvii nokea poistaa xxkm jälkeen, kaikki paska mitä filsu suodattaa on sitä toosan omaa tavaraa jota ehjästä lootasta ei irtoo. Jos taas sisällä palaa niin filtterin ja öölin vaihto auttaa vain myyjää.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hmm. Ainakin mitä ite oon öljyjä ja suodattimia vaihdellu niin öljypohjalta löytyy aina jotain siivottavaa. Oletan että se on kitkapinnoista poistunutta materiaalia jonka takia sinne on varmaan se suodatinsihtikin laitettu? Kaippa siellää öljyssäkin sitä kamaa kulkee mukana vaikkei sitä silmällä erottaskaan? Ainakin kun purkaa paljon ajetun mutta täysin toimivan lootan niin joka kanavasta ja kolosta sitä mustaa baskeria löytyy, taas oletan että se on sitä samaa kitkamatskua jota öljy on kuljetellu pitkin lootaa? Tavallaan putsauksella ja sillä että öljyn lisäaineet kuluu olen itselleni öljyjen vaihtoo perustellu. Saatan tehdä sitä turhaan mutta ei ole kyllä kovin iso menoerä autoharrastuksessa. Kyllä melkein joku ajatus on autotehtailla ollu siinä että ne on huolto-ohjelmaansa laatikkoöljyn vaihdon laittaneet, vai ovatko vaan sitten kusettaneet tyhmältä kuluttajalta rahat pois turhan huollon muodossa?
     
  5. Jape105

    Jape105 Gearhead

    50 000km/2.vuotta on ihan hyvä.
    Mitä yksi jenkki asentaja ketä on noitten kans leikkiny koko työelämänsä yli 20v.
    Sanoi että ei sen öljyn niin väliä oo vaikka pyöris siellä 100v.
    Mutta suodatin on kuulemma tärkein siellä.
    Tiesi vaan kertoa että liian moni raottaa öölipohjaa valuttaa öljyt pois ja uudet sisään sitten se vanha paska suodatin jää sinne uusien öljyjen kanssa.
    Sama tulos lähen kun ei vaihtais öljyjä ollenkaan.
    Sanoi vaan että aina kun ostat tomaatti auton nii vaihda heti öljyt ja suodatin et ainakaan säästä yhtään.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vänkään nyt tän verran vielä. Se "suodatin" on pelkkä sihti ettei pumppu ime kaikkein isoimpia klimppejä sisäänsä. Melkein sanoisin että jos se suodatin on silmin katsottuna ehjä niin ei se siitä vaihtamalla parane, edellyttäen ettei siinä ole likaa joka estäis öljyn kulkemisen. Esimerkiksi TH-laatikoissa voi kyllä ihan silmällä todeta että onko sihti ehjä vai nou.
    Edelleen väitän että kitkamateriaalia kulkee öljyssä ja sen lisäaineistus kuluu jonka takia sitä öljyä olis hyvä vaihtaa.
    Jos se suodatin on tärkee vaihtaa niin mistä se paska siihen on mennyt, vai öljystä? Onks siinä öljyssä sitten ollu uutuuttaan jotain vikaa kun se on mennyt ja tukkinut sen tärkeen suodattimen?
     
  7. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Mulle varmaan nauretaan nyt, mutta meillä on tavattu tehdä niin, että TH- 350 öljyistä vaihdetaan se 3,5 litraa ja filtteri joka syksy talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.

    Öljypohja on ollut näin toimittaessa aina mukavan puhdas.

    Vaihtaako kukaan muuten koko öljymäärää lauhduttajan putkea avaamalla?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jollain vanhalla voortilla voi ajaa ihan huolettomasti 20v samoilla mehuilla. Toi TH lootan edessä taas ei kerro juuri mitään ja sähköohjatuissa TH toosissa on jo kunnon filtteri joka niitä puruja keräilee. Käytöllä taas on sitten enemmän vaikutusta tohon vaihtoväliin ja jos eli kun on kikkaraa pikkasen viilattu niin mitään normivaihtoväliä ei ole olemassakaan.
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Mopari mainosti ainakin 70-luvulla että tf-727 lootaan ei tarvitse koskea (vaihtaa atffää, panto säätää ym) normaali käytössä koko auton elin aikana. Mutta onhan se kiva lutrata vaikka joka kevät, varsinki jos ei ole tyhjäysroppuja, sitä mehua on kaikkialla muualla paitsi siellä valutus kipossa :wc:
     
  10. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Mult ei ois 500 bemarista saanu öljyjä ulos tomaatista ilman askin irrotusta, ja täyttä purkamista. ovat isältä pojalle öljyt, eli ei ainaka sakemanni pidä kovin tärkeenä toimenpiteenä :rotfl:
     
  11. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Juu ainakin kaikissa mun TH-lootissa on "suodattimena" ollu ihan pelkkä muovinen sihti ja jokainen nyt ymmärtää sen ettei se mitään öljyn mukana kulkevia kitkalevypartikkeleita suodata, lähinnä estää suurempien klimppien kulun kanaviin. Että en näe järkeä suodatinta vaihtaa jos se on ehjä.

    Ei ehkä liity jenkkeihin mutta mersun tomaatin huolto menee niin että 60tkm kohdalla vaihdetaan öljyt, jonka jälkeen laatikkoon ei enää kosketa. Koskaan.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika monessa nyky hylsyssä on filtteri jemmattu niin hyvin ettei sitä löydä muuten kuin ottamalla loota pois ja auki :rotfl: . En tiedä onko siinä menty parempaan vai huonompaan suuntaan jos öölit kestää yhtä kauan kuin "auto". Mikäs se olikaan se johtotähti?? niissä ei ole edes öölitikkua josta vois kattoo onko sitä mehua vai ei :rotfl: .
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Älä mersuja sentään noin yleistä. Vitoissakin ensimmäinen vaihto 60tkm jonka jälkeen 120tkm välein.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Koska Viton suodatin pitäis vaihtaa :odroll: .
     
  15. GMies

    GMies Gearhead

    Ehkä sakemanni olettaa, että auto menee paaliin alle kymmenen vuoden.

    Itse vaihdoin TH325 nesteet 32000 km ja 25 vuoden jälkeen. Nesteet oli melko kirkkaat, mutta tuo siivilä (joka ei kerää muuta kuin isommat kikkareet) oli kyllä melko moskainen, eli pesu oli ajankohtainen.
    Myös kaukalossa oli jonkin verran sitä mustaa lietettä. Samalla laitoin magneetin pohjakaukaloon.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Viton suodattimesta en tiedä mutta viton automaattitoosan suodatin äsken mainituin vaihtovälein. Turbiinissakin on proppu niin saa suurimman osan vaihdettua.
     
  17. ceevu

    ceevu Gearhead

    Taitaa toi "sihti" olla siinä suomen yleisimmässä eli 350 lootassa.On näissä joissain ihan oikea suodatinkin joka menee tukkoon jossain ajassa,riippuen käytöstä.
    350 askiin tuli aikoinaan vaihdettua öljyt joka kesä, samalla kun vaihtoi niitä "kovia" osia jotka mureni millon mistäkin...
    400 on kaivannut enää suodattimen vaihdon vuoden,parin välein(ja sen muutaman litran mikä siinä ulos tulee)
    700 taitaa myös sisältää ihan oikean suodattimen.

    4L30e tuntuu olevan myös niitä joihin on turhaa vaihtaa öljyä paria kertaa enempää,se sisältää aikapommin muovisen välyksen poistoshimmin muodossa.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarkoitin th-etuliitteellä näitä kaiken eniten perusmalleja, 200, 350 ja 400. Niissä ei ainakaan se suodatin ole suodatin vaan sihti.
    En silti koe että se tehtaan suositus olis silti justiin oikea jos huolto-ohjeessa sanotaan että älä vaihda koskaan? Tai no, meneehän se aina remontin välin silläkin tyylillä.
    Öljyn vaihdossahan ei kyllä vaihdu kuin puolet, jos sitäkään. Aion silti niitä vaihtaa jatkossakin vaikka rikkoutumisenkin uhalla, samaten moottoriin :poff:
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä tää mun mielestä näyttää enemmän suodattimelta kun sihdiltä.

    [​IMG]

    Kyllä tossa 400 suodattimessa joku "suodatinkangas" sisällä on.

    Samaten kun tää 700 suodatin, ei kai toi pestävä oo.
    [​IMG]
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Selvä, ne on suodattimia, 200, 350 lootissakin. Ne täytyy siis vaihtaa 25v. välein ja laittaa samat öljyt takaisin.
     

Kerro tästä muillekin!