V8 & Gti kiihdytyspäivä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja luppes, 28.5.2009.

  1. ata

    ata Gearhead

    On tuo tapahtuman mainos silti aika hauska, siinä kun kuitenkin on esimerkkinä auto jollaisella EI saa tuonne tulla ajamaan. Sponsori ei tiedä mitä sponsori vaatii.

    Alla siis ei saa olla slicksejä, vaan aidot katurenkaan? Joskus aikaisempina vuosina tässä tapahtumassa kun on tullut vain nähtyä monilla tuolla muuten ihan aidoissa katuautoissa slicksit mitkä on vaihdettu siinä varikkoalueella autoon alle.

    Jos sitä saisi itsensä liikkelle voisi yrittää josko sitä saisi tuota V8-möhköä menemään edes vähän lähemmäs tuolla turbovekottimella tuolla ajamaani aikaa... siinä ei tehot ja väännöt paljon auta kun toinen painaa 300 kg vähemmän ja vetää joka nurkasta.

    Mutta hyvä että tällaisia tapahtumia on, muutenhan en itsekään tietäisi mikä on omista autoista nopein... :) (ainakin toistaiseksi se nimittäin on tuo 4x4 Turbo Opel)
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tästä tarttis jo virallisia kuvia että tajuis miten virallisesti ne lahkeet oikein on!
     
  3. kmovat

    kmovat 1st gear

    Mikä tuossa nyt voi olla niin vaikeaa?
    Miksi ei voi olla: autot, leima ja katulailliset renkaat. pyörät, kilpi ja katulailliset renkaat. ?!
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tässä on taas se paikka valita mitä lehtiä tilaa ja mitä ei :soosoo:

    Naurettavaa pelleilyä sanon ma :wc:
     
  5. Sittana

    Sittana 1st gear

    Autossa leima ja katurenkaat alla on mun mielestä katuauto.. Ei pitäs olla ongelmaa millä saa ajaa. Vai menettääkö auto katuautoleimansa kun sen kerran käyttää jossain virallisessa kisassa? :poff:
     
  6. kotu

    kotu Gearhead

    Olen mieltänyt V8/GTI-päivän Alastarolla jokamiehen kiihdytystapahtumaksi. FHRA:n järjestämässä tilaisuudessa jokainen kiihdytyksestä kiinnostunut saa tulla kokeilemaan kiihdytysajoa valvotussa ympäristössä ja turvallisella (palokalusto paikalla ym) radalla.

    Sekaan mahtuu niin 75-vuotiaita papparaisia nokilekoillaan kuin juuri korttinsa saaneita nuorukaisia. Jos käytän maalaisjärkeä, niin en menisi testaamaan mahdollista kisapeilä Alataron V8/GTI-päiville.

    Tietenkin voin halkoa hiuksia, että kisastockkerini, ET, tai muu FHRA:n kisoissa ajamani kottero on varustettu kilvillä ja jopa leimalla, niin olen oikeastaan oikeutettu ajamaan V8/GTI-päivillä. Jokainen luottakoon omaantuntoonsa: jos tuntuu väärältä niin se on väärin.
     
  7. Weba63

    Weba63 1st gear

    Oiskohan nyt käynyt niin, että Street harrastaja_kilpailija joukko on vaan kasvanut liian isoksi Fyyralle. Nitrokisat jäi pois ja nyt tää kikkailu...

    Uusia harrastajia tässä kuitenkin haetaan lajin pariin vai ?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oot mätiäinen väärässä, sun autollashan on pitkä kisahistoria takana, vaikkei sitä ehkä kauheen helposti tunnista. Eihän tää fyyran vika ole mitä pääponsori linjaa, mut sais se pääponsori edes linjata ne linjansa yksselitteisesti ja ymmärrettävästi.

    No onhan tosta kahden viikon päästä hyvinkää mihin pääsee. En mä tollasta periaatekantaa sinänsä protestoi, mut ne linjat pitää olla ihan selkeet ja kaikkien tiedossa ENNEN tapahtumaa. Melkeen kaikilla vessoilla jotka tuolla on olleet on vedetty joskus jotain kisaa. Eli koskeeks toi autoa, koskeeks toi kuskeja ja jos niin milllä kriteereillä. Uus esimerkki, toi mun ex löijy joka nyt majailee Luigin tallissa. On kisahistoriaa, on turvakaarta, on runkoleimaa ja drag radiaalii, ja tekniikkana liki vakio 440, silläkin tosin ajettu yks FHRA-kisa huvikseen. Eli ei tonne uuden omistajansa toimesta?

    No, sitä saa mitä tilaa, onneks tolla Mätiäisellä on pihassa myös koppa jolla ei oo taatusti ajettu yhtään virallista kisaa. Josko ton putkihäksättimen sijaan nostaiskin tekniikan sen konehuoneeseen?
    t. nimimerkki: "saaks kasei ajaa kalsareissa ilman kaarii?"
    Ja vastaus edelliselle; saa jos on pitkät kalsongit ja pitkähihanen aluspaita.
     
  9. kompura

    kompura 1st gear

    Häiritseekö tämä "kilpa autojen" pois jättäminen ketään muuta kuin kilpa auton omistajaa? Mielestäni on hyvä jos suomeen saadaan kiihdytys tapahtuma mihin kannattaa osallistua autolla joka on tehty esim Driftingiin tai mutkaradalle.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei se varmaan sinänsä häiritseedes ketään 8-sylinterisen moottorin omistavaa. Mutta siinä vaiheessa se häiritsee kaikkia kun sulle paikan päällä sanotaan, että tällä vehkeellä on ruottissa vedetty kisaa 80-luvulla. Myös erittäin monella pienempimoottorisella on vedetty Kiikalan, WCC:n ja Hyvinkään kisoissa, koskeeks toi kielto myös niitä? Vai vaan niitä 8-sylinterisiä? Asioita jotka mun mielestä pitää tehdä selväks, sen jälkeen ne ei sitten häiritse ketään. Nyt toi kielto on aika lailla veteen piirretty viiva.

    Sit toi juttu, et mihin kannattaa osallistua. Täh? Eihän kyseessä ole mikään kisa vaan vauhtipoäivä. Ei sinne sen enempää eikä vähempää kannata osallistua HKL:n bussilla kuin suoraan kilvanajoon tarkoitetulla katuautollakaan, ei oo palkintoja eikä voittajia. Toivottavasti niillä driftereillä ja mutkaratalaisilla ei kuitenkaan oo mihinkän kilpailuihin osallistuttu?

    Makinittakoon selkeyden vuoks, ettei oo aikomustakaan osallistua on rajat mitkä hyvänsä, mutta mun mielestä on oikeudenmukaista paikalle raahautuneita kohtaan, että pelisäännöt on selkeen yksselitteiset.
     
  11. kh72

    kh72 1st gear

    ehkä täällä on eniten 8 sylinteristen omistajia jotka lukevat näitä.Kyllä uskon että nämä nopeat turbo auton omistajat (4sylinteriset)hyppivät tasajalkaa jos eivät pääse ajamaan.
     
  12. kompura

    kompura 1st gear

    pyydän anteeksi ja arvasin että asiani ymmärrettiin heti väärin.

    V8/gti päiville jää aremmilta lähtemättä ajamaan kun tietävät ajoneuvojen tason siellä (mukana ollut suuri osa kiihdyttimiä). Suuri osa pois jäävistä henkilöistä omistaa juurikin käyttö/harraste autoja (japsi,euro). Nämä ovat osan mielestä kuitenkin myös kiinnostavia ja yllättävänkin nopeita, mutta eivät ole "kehdanneet" tulla niitä kyseiseen tapahtumaan ulkoiluttamaan.

    Jokainen arvioikoon kotona lähtiessään onko auto kiihdytin vai ei, ja lopullisen päätöksen tekee fhra.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Et sä ole väärin ymmärtänyt, mutta kai tota kriteeriä vois vähän tarkentaa? Eli mitä kiihdytyskilpailuja toi koskee, vaiko kaikkia, ja onks jotain aikahaarukkaa? Oisko liikaa vaadittu, vai pitääks tää tosiaan tulkita niin, että jos oot ollut autoines, tai siis jos autosi on ollut minkä tahansa kiihdytyskisan osallistujalistalla, niin se hylätään? Eli tää onkin siis ralli-, rata- ja driftingautojen vauhtipäivä?

    Siellä on jo nyt joitakin autoja jotka suorituskyvyltään pärjäisivät myös kisa-autojen joukossa, mutta joilla ajetaan pelkästään noita vauhtipäiviä. Onks tää käytäntö rangaistus niitä kohtaan jotka hieman suuremmilla osallistumismaksuilla ovat vaivautuneet oikeisiin kilpailuihin osallistumaan? Onks tarkoitus ja tavoite, että ruvetaan tekemään "purpose built" vauhtipäivälaitteita, ei meinaan oo kun päivän homma siirtää tekniikka toiseen hylsyyn? Mm. tollasia kysymyksiä herättää mussa, mut sponsori toki sanelee ehdot.
     
  14. kh72

    kh72 1st gear

    Minä en ymmärrä ketä haittaisi että siellä muutama kilpuri olis ajamassa
    kuitenkin kun tapahtuma ei ole mikään kisa ja jokainen ajaa omaa henkilökohtaista ajoa ja vielä eurot ja amerikkalaiset keskenään.Siinähän olisi vain pikkaisen lisä jännitystä kun viereisellä radalla on joku kilpuri,samalla siitä näkisi ensikertalaiset miten radalla toimitaan että ei yritetä sytyttää stage valoja takapyörillä ym hullua :rotfl:
     
  15. luppes

    luppes 1st gear

    Eli vielä, tarkoitus on että tapahtuman hengen mukaisilla ajokeilla ajettais.
    Sen takia selkeät kisa vehkeet rajattaisiin pois, ollaan kyllä huomattu että moni kuvittelee tulevansa ajamaan sinne kilpaa ja ihmetyttää että joillakin on sponseja jotka vaativat sinne osallistumaan.
    Autot pitäisi olla periaatteessa katsastettuja, ja ns. katusliksit sallitaan kuten ennenkin. Kilvettömillä ei homma onnistu.
    Muistakaa ylivuotosäiliöt jäähdyttäjälle koska taitaa tulla aikas kuuma päivä.
    Pyydän omalta osaltani anteeksi että tulin näin kärkkäästi ennakkoon ilmoittamaan mikä on pelin henki.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei siinä oo mitään anteeks pyydettävää, pikemminkin päinvastoin. Varmasti on niin, ettei paikalle kaivata yhtään joka sarvi otsassa raivoo kun ei päässytkään ajamaan, siks noiden kriteerien ehkä pitäis olla selkeempiä kun toi, että kiihdytyskisoihin osallistuneet autot ja pyörät ei saa osallistua. Siis jos se ei kuitenkaan absoluuttisesti tarkoita noita kaikkia ko tapahtumiin osallistuneita.
     
  17. laakkius

    laakkius Gearhead

    erittäin selkeesti sanottu... :odroll:
     
  18. Cuda

    Cuda 1st gear

    Vois kuvitella et ton rajauksen taustalla olis toive saada uusia laitteita pääsponsorin/lehden - julkaistaviin kuviin - ja päivästä kertovan jutun tuloslistaukseen.

    Se saattaa kenties kaavailujen mukaan(?) madaltaa "itsekriittisimpien" (tarpeetonta mielestäni, sinne vaan!) kynnystä ottaa osaa tuon kaltaiseen - alunperin kuitenkin mitä ilmeisimmin kesäkäyttis/tavis/ei-race - kadunmiehen tapahtumaksi ajateltuun - jos ja kun ko. ei-race-tapahtuman tulostaso oliskin sitä kadunmiehenhenkisempää(?) 14 sekunnin osastoa - kuin 11.5 ja alle sekunnin (turvakaari/turvavaruste/street) laitteiden sijaan. Tuon suuntaisesti pääsponsorin toiveen motiivi olisi helposti tulkittavissa/arvattavissa.

    Se - että toisiko tuollainen uusi rajaus uutta ennen lehdessä esiintymätöntä kalustoa radalle pois-jääneiden/pois-jätettyjen tilalle - onkin sitten hyvä kysymys. Ehkä vuoden parin viiveellä todennäköisesti. Mutta ainakin ekana uuden käytännön vuonna voisi helposti käydä niinkin - että laitteita on vähemmän kuin aikaisemmin. Mutta tulevina vuosina saattaisi kenties olla sitten aina vaan enemmän niitä tavanomaisemman suorituskyvyn tason laitteita. Tai sitten ei.

    Tuohon saattaa liittyä se että mikäli neppailijamäärät ovat kovin suuria - niin kauempaa eivät kenties(?) jotkut viitsi lähteä muutaman lähdön vuoksi paikalle. Ehtiiks noissa ajaa päivän mittaan 10-20 lähtöä vai sen 5 lähtöä? No, syitä tohon linjaus-ajatukseen-uus-yritelmään voi toki olla useampia. Selväksi käy kuitenkin se että toiveenaan näyttäisi näköjään olevan tapahtuman luonteen muuttuminen ennen-näkymättömien-laitteiden/matalamman-osallistumiskynnyksen suuntaan. Mut se tulisko ne 13-16 sekunnin aiemmin osaa ottamattomat laitteet sit kummiskaan - se on se kysymys. Mut kait se on niin et jos joku taho jotain muutosta johonkin asiaan haluaa - niin sitä muutosta ei todennäköisesti tule - ellei muuta jotain vaik ny sääntöä tai osallistujalaitteiden kriteerien rajausta. Tai jotain. Ihan sama mulle, kunhan postaan oman ymmärrykseni tästä aiheesta tänne ku tää on tällanen keskustelupalsta.

    Epistähän tuo uusi hankalahkosti rajattavissa oleva rajaus/muutoksenhakutoive on toki nopeampien laitteiden omistajille jotka neppailevat mielellään aina kun sopiva tilaisuus radalla tarjoontuu ja jotka ovat ottaneet osaa ko. tapahtumaan kenties useammankin kerran jo aiempina vuosina.
     
  19. turbofriik

    turbofriik 1st gear

    Taso ei laske vaikka näitä "rajoituksia" keksitäänkin. Ihan samallailla ne neljäntoistasekan autot on hitaita. Eiks tähän kannattais vetää joku aikaraja , +13s - jos kerran taso täytyy saada sopivammaks niille ? Ei toi kaavailtu jaottelu toimi koska aina löytyy nopeampi ja taas hitaammat valittaa että että jollain oli perkele 1000heppaa vaikka tää on katuautojen tapahtuma. :rotfl:

    Vai että taso on kova. Vitut ole. Menisitte ruotsiin kattomaan vastaavia EDPS tapahtumia kun ysejä ja matalia kybiä ajetaan kokoajan. Kuuluttaja ei juurikaan innostu 10.5+ korkeammista ajoista. Ja seassa vetää ne +14 sekan jätkätki eikä niitä edes harmita yhtään.. :rotfl:


    Kai tässä on yhteistyötä FHRA:nkin puolelta. "Kisa-autoiksi" luokiteltavat haluttaisiin kilpaluokkiin eli FHRA:n sarjaan koska sarjassa on niin vähän osallistujia = lisää rahaa ?
     
  20. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    tämä ei aiheeseen liity,mutta pirun huono päivä on tuo 30.5,kun on
    vaikka mitä kissanristiäisiä tuona viikonloppuna.meinaan nuo koulut
    tuppaa loppua toukokuun lopulla.
     

Kerro tästä muillekin!