Chevyn olkavarsi jumissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja anttikristus, 22.2.2008.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Viikon illat olen nyt yrittänyt irrottaa 79 Chevy K10:n olkavartta (steering arm) eli sitä mutkaa, joka on kolmella studilla ja mutterilla kiinni olka-akselin päällä. Varressa on jyrkät kartioreiät, joihin on jyntätty kartiot. Kartiot ja studit on tilauksessa ja olkavarren tilalle on korkeampi versio.

    Mutterit kyllä lähti irti, mutta muuten koko patska on kuin yhtä puuta. On liotettu, kuumennettu ja moukaroitu olkavartta, studeja ja hylsyn avulla kartioiden ympäristöjä. Lopulta porailin kartioiden kohtiin, studien ympärille pieniä reikiä. Mikään ei kuitenkaan auta. Varsi on niin paksu, että porailu alkaa tosissaan vi*uttaa, eikä rälläköimään oikein mahdu.

    Olisikohan täysin toivotonta yrittää kiertää studeja putkitongilla auki, vaikka varsi on vielä niissä kiinni? Voisiko homma selvitä sillä, vai onko tuloksena vain katkenneet studit ja vielä toivottomampi urakka?

    Jos jollakulla on ollut k.o. varsi todella tiukassa, niin neuvoa saa antaa.
     
  2. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Tjaah, yksi vaihtoehto saattaisi olla tehdä hitsaamalla ulosvetäjä tuohon vanhaan varteen...
     
  3. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    niissä kartio reijissä olevat "holkit" on sellä lailla pystysuuntaisesti halki yhestä kohtaa!
    Ainakin omasta lähti lämmityksen, lekan ja iskutuurnan avulla pyörimään ja sen jälkeen sai nousemaan kiilalla ja putkitongeilla pyörittämällä...
    Tosin hätäilin sen vikan kanssa ja studista tuli kiero mutta vaihtoonhan se menikin
     
  4. Fargo

    Fargo Gearhead

    Kiroilua, pahaa sisua ja lujaa lekaa, sillä noi on meillä saatu irti.....

    Ne pultit on pinnoja eli lähtevät kiertämällä.
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Pannaanpas näin pitkän ajan päästä tähänkin päivitys. Nyt tästä alkaa jo pikkuhiljaa pystyä puhumaan ilman vapinaa ja hikoilua...

    Koko asennelma oli oikeasti niin kivettynyt, ettei mikään noista tarjotuista konsteista antanut edes toiveita. Kartioholkitkin vain painuivat pikkuhiljaa läjään/niihin tuli koloja, kun niitä koitti rusikoida.

    Sitten sanoin, että perkeles, otin ison rälläkän ja vetelin syviä, leveitä uria studien juureen (käyttäen lasivillan paloja paloeristeenä) ja palasen siitä kyljestä kokonaan pois. Kun kartioista oli jäljellä noin puolet ja niitä pääsi lyömään sivulta päin, ne alkoivat lopulta irtoilla, palasina. Sen jälkeen kunnolla lekaa, niin varsi alkoi pikkupikkuhiljaa liikahdella studien ympärillä. Varmaan auttoi tuo rälläköinti siihenkin. Kun varsi oli poissa, niin vaadittiin vielä uudet putkitongit, ennen kuin studit sai auki. Vanhoilla ei lähtenyt ja yhden vaarnaruuvin irroitustyökalun sain pirstoiksi.

    Luojan kiitos, ettei studi katkennut juuresta, oisin varmaan jo siinä vaiheessa työntänyt tuon johonkin metsän reunaan ruostumaan... Mulle käy kummallisen usein näin, että tunnin homma venyy kuukaudeksi. :mad:

    Ei voi muuta sanoa, kuin että huh huh. Kyllä varmaan simpukka repeää rungosta ja raidetanko menee solmuun, ennen kuin tuo systeemi hajoaa käytössä. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!