1951 Hydramatic ropleema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja EdselHomo, 23.5.2009.

  1. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Vanha 51 mallinen Single-Range Hydramaatti aiheuttaa pientä pään vaivaa seuraavanalaisella käytöksellä. Kylmänä ei vaihda isommalle ennenkuin muutaman kilometrin ajon jälkeen jolloin vaihtaa suoraan ykköseltä kolmoselle. Sitten kun taas ajaa muutaman kilometrin välillä pysähdellen niin löytyy yhtäkkiä myös kakkonen ja nelonen. Tämän jälkeen loota pelaa hyvin ja kaikki vaihteet tulee niin kuin pitää, niin kauan kun laatikko on lämmin. Tämä tapahtuu joka kerta samalla tavalla kun lähtee kylmällä laatikolla ajoon. Paikallaan lämmittäminen ei auta vaan on ajettava. Pakki ja ykkönen toimii ihan ookoo kylmänä eli ei mitään luistoa tms. havaittavissa.

    Venttiilikoneisto & keskipakosäädin on purettu ja putsattu ilman vaikutusta asiaan, eikä niistä mitään näkyvää vikaa löytynyt, venttillien reunat on varmuuden vuoksi kevyesti hiottu ettei töki. Keskipakosäätimen sleeven "männänrenkaatkin" oli ehjät. Muutenkin laatikosta ei öljypohjasta löytyny mulle tullessaan mitään hälyyttävää.

    Pannat on säädetty ulkoisesti "kierroslukumenetelmällä" eikä vaikutusta asiaan. Paineregu on purettu ja putsattu. Öljyt nyt on luonnollisesti uudet & suodatin putsattu ym. perusjutut. Throttle leverin säätö ei auta kylmänä vikaan, mutta lämpöisenä vaihtokohdat saa säätymään kuten pitääkin.

    Mielenkiintoinen ongelma, keskipakosäädintä veikkasin heti viaksi, mutta siinäkään ei mitään näkyvää ongelmaa ole..... Ratkaisuja saa antaa.
     
  2. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    hydra.

    Se kikkarin tanko on säädöstään tosi tarkka,vaikka se heiluu ja tuntuu väljältä silti jo puoli kierosta säätöä meinaa vaihtamiseen.Mutta välillä noista ei ole löytynyt tuohon oireeseen muuta järki syytä kuin se governor,joka temppuilee?Ja kun sen rakennetta tutkii niin huomaa ettei se ehkä kuluneena reagoikaan akselin pyörimisnopeuteen riittävän nopeasti,siis vaikka se näyttää ehjältä on yleensä jo kulunut noin vanhassa.Nytkin oli 2 lootaa mitkä kaipais uutta kuvernööriä ja ehkä 1 jota ei vielä ole päästy ajaan,vaan kun eipä ole uusia löytynyt mistään.Joskus muuten "manuaalisesti"vaihto auttaa herättään kylmää laatikkoa.
     
  3. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Governoriihan noi oireet tosiaan viittaa... Sekä kokemuksesta että oikein tehdasmanuaalin vianhausta.

    Täytyy kokeilla tosta varalaatikosta vaihtaa tuo governaattori. Onneksi tossa Lincolnissa on lattiassa toi sisäluukku mistä lähtee koko kardaanitunneli laatikon päältä irti niin ton sivuposken saa helposti irti.

    Juu ja tuo kickdown/throttle control säätö on tosiaan aika herkkä... :eek:

    En tie sitten voisko "aito" type A öljy toimia paremmin kuluneella governorilla verrattuna tuohon Dexroniin mikä nyt on öljynä.
     
  4. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Joo,sillä type A-sitä laita,ihanne tilanne jos löytyskin sitä vanhan liiton aitoa A-ta jonkun varaston nurkasta.Tosin taas joku hydramatic on toiminut ihan dexronillakin. Voi olla et se varalaattikkos governor ei auta jos sekin kulahtanut?Mut kantsii kokeilla.
     
  5. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Pitää piruuttaan kokeilla vaihtaa sinne öljyksi vaikka Shell Donax TM mikä
    Type-A suffix A tavaraa.

    Näyttää olevan viskositeetiltaan ehkä hiukan jäykempää mitä Dexronit.
     
  6. Fargo

    Fargo Gearhead

    South West Trade ainakin pitää hyllyssään Gulfin PSF-öljyä ja siinä on purnukan kyljessä teksti "Exceeds GM Type A Suffix A"
     
  7. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Tampereen Agrimarket pystyy hommaan tota Donax TM öljyä balttiarallaa 90e 20L hintaan, pitänee harkita.

    Varastossa ei heti ollut..
     
  8. sedandeville

    sedandeville 1st gear

    multa löytyy heti varastosta tuota shelliä pytyllinen, voin laittaa bussilla tulemaan jos tarviit.
     
  9. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Täytyy vie harkita tota öljyn ostamista... En kuitenkaan ihan vie usko, että sillä täysin korjaantuis.

    Mulla on tossa toi varalaatikon governor mitä kokeilla ja autotrans.us firma kauppaa Hydramaticin governoreja 70 taalan hintaan. Tie sitten ovatko uusia vai vanhoja.
     
  10. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Onko kellään tuota throttle vivun säätötyökalua tai mittaa millä etäisyydellä vivun pitäisi olla siitä laatikon ja hännän liitoskohdasta
    perusasetuksessa.

    En löytänyt googlettamallakaan mitään tuuma tai senttilukemaa sille. Varmistelen vaan ettei ole mikään säätöongelma ja olis hyvä saada toi perusasetus oikein kohdalleen.
     
  11. FM

    FM 1st gear

    Oli pakko rekisteröityä...Täysin identtinen ongelma, tosin 93 Ford Aerostar 4x4 ja lisäksi vielä ylivaihde hukassa.

    Vaihdettu jo koko loota rebuildiin ja rahaa palanut ihan liikaa tuohon. Eli päättelisin vian olevan autossa, ei laatikossa :eek:

    Onko kenelläkään mitään hajua mistä päästä liikkeelle? Olisiko niin simppeli homma kuin tuo kickdown tai kepin vaijerin säätö?
     
  12. irmeli

    irmeli 1st gear

    Samantapaasta vikaa -55 Caddys,ei vaihda kakkosta suuremmalle,muuten pakki, ym.pelaa hyvin.En tosin oo ajanu pitempää matkaa,että olis loota kunnolla lämmenny.
     
  13. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Onkos tossa Lentotähdessä jo AOD vai AOD-E (tai joku muu...?)

    Niin ja tohon hydramaticciin palatakseni niin vaihdoin viikonloppuna varalaatikon jossa toimii kaikki vaihteet paitsi kakkos-kolmos vaihto on aluksi kylmänä vähän tuskaa (täytyy vähän kaasulla kikkailla, että menee päälle). Tosin tuo on tiettävästi aika tavallinen ongelma kun siinä kaikki pakat & pannat vaihtaa "tilaa" ja kaiken pitää toimia just kohdalleen.

    Pitää vie säätää pannat & vivustoa....
     
  14. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Jos se ei yritä ollenkaan vaihtaa kolmoselle niin vika voi olla ihan TV vivun säädöissä tai sitten keskipakosäätimen toinen puoli jumissa. Toinen keskipakosäätimen paine vaikuttaa vain 1-2 vaihtoon, mutta kummatkin paineet tarvitaan 2-3 ja 3-4 vaihtoon. Voi olla myös jumittava shift valve tms.

    Tuolla on aika hyvää single-range hydramatic tietoutta.

    http://edge-op.org/1949_Oldsmobile/index.php?page=243
     
  15. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Hö, eikös Donax ole traktoreitten märkäjarruöljyä?
     
  16. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

Kerro tästä muillekin!