Lisäkaukovaloista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Remus, 25.6.2009.

  1. Remus

    Remus 1st gear

    Saako henkilöautoon vm-93 asentaa lisäpitkät joita näkyy rekkojen katolla,siis isot lamput,jos poista käytöstä alkuperäiset pitkät?
     
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Saa pykälien mukaan, mutta niitä saa pienemmällä referenssillä jolloin omiakin pitkiä saa käyttää. Tietty harvoin kukaan niitä tien päällä kattelee...
     
  3. fairlane64

    fairlane64 1st gear

    ja referenssi luku saa olla 75
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    pois käytöstä ei riitä! poistaa kokonaan tai laittaa sen lisävalon sen orineeli pitkän eteen!! se referenssi 75 lasketaan vaikka ei olis polttimoakaan!!!
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Meneekö se noin nykyisin? Itse muistelin, että pitkien valojen samanaikainen käyttö on vain estettävä esim. vaihtokytkimellä.
     
  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Yhtäaikaa kytkettävissä olevien referensi max 75. Ja kaikki valot mitä autossa on pitäisi olla toimivia, tai sitten peitettynä. Eli jos referensit menee orkkis pitkien kanssa yli niin siitten pitää olla katkaisija millä valitaan kummat on käytössä, mutta jos referensien puolesta saavat palaa yhtäaikaa niin erillistä katkaisijaa ei tarvita.
     
  7. Remus

    Remus 1st gear

    Tohon en kyllä heti usko että ei olisi polttimoakaan?
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead


    ...ensinäkin! kaikki valot mitkä autossa on pitää toimia...toimimaton valo on vaan se toimimaton valo!! aikanaan pelkkä valon kiveniskusuoja riitti katsastus miehelle "hylkylistaan/moitelistaan"(eli semmonen hellan valkonen suorakaide)...saatika jos valossa puhutaan jotain referenssistä ja/tai pitkästä/lyhyestä valosta niin poisoot/hylkyyn menee!!!!

    ja jos et usko niin kysy konttorilta!!

    eikä se oo uskon asia :rotfl:
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toi katkaisijalla valinta koskee ainoastaan niitä autoja joissa on lisäpitkät myös katolla.
    Eli tavallisessa henkilöautossa ei voi valita katkaisijalla kummat pitkät palaa, vaan kaikki lasketaan.
     
  10. Remus

    Remus 1st gear

    Lisäkaukovaloista.

    Turussa katsastusmies sanoo että riittää kun alkuperäiset kaukovalot poisteytaan toiminnasta kun lisäkaukovalot kytketään päälle.
     
  11. Aako

    Aako 1st gear

    Kyllä voi valita! On ollut jo jonkinvuoden luvallista tehdä kytkentä, joka mahdollistaa omien tai lisäkaukovalojen vaihtoehtoisen käytön niin, että eivät voi toimia yhtäaikaa
    Oikeastaan laiton tapa on ottaa ne omat kaukovalot käytöstä kokonaan, koska kaikkien asennettujen valojen tulee toimia!
     
  12. Remus

    Remus 1st gear

    Lisäkaukovaloista

    Se onkin sitten ihmeellistä kun minulle sanottiin että ne voi ottaa pois ,ja vetää Lisäkaukovalot alkuperäisten kaukovalojen johtoihin???? K 1 KATSASTAJAT kertoivat.
     
  13. Aako

    Aako 1st gear

    Näissähän on ollut aina niin, että toiset inssit soveltaa lakia niin ja toiset näin, eli ei ne vissii oikee tiiä ittekkää, miten ne pitäs olla :rotfl: taitaa pääasia olla, ettei pala liian paljon pisteitä kerrallaan...
     
  14. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tässä asiassa tuntuu käytännöt olevan kirjavaa kuin kissannahka.

    Itselläni paloi audin keulalla 4kpl ison saunakauhankokoisia lisäpitkiä joissa ei refernessiä ollut merkitty, tällöinhän ne luokitellaan ref 20 arvoiseksi. Yhteenlaskettuna siis referenssiluku oli 80. Auton omista ajovaloista olin kytkenyt pitkät pois muistaakseni irroittamalla releelle menevän virtajohdon akulta. Omissa paloi siis vain ja ainoastaan lyhyet silloin kun lähivalot oli kytketty päälle, pitkillä paloi 4 lisäpitkää ja omissa umpioissa vain parkit. Siellä olisi saanut palaa kylläkin lisäksi vielä lähivalot, koska tuo referenssi lasketaan kaukovaloista. En katsonut tätä tarpeelliseksi jo pelkästään virran kulutuksen kannalta tarkasteltuna.

    Poliisit yllättäin pysäytti ja tutkivat valot. Referenssi (yht 80) ei aiheuttanut mukinaa, totesivat vain että se on niin vähän yli ettei merkitystä ja eihän näistä tarkalleen edes tiedä paljon tuo todellinen referenssiluku on. Suurin kiinnostus oli siihen onko minulla jossain ohjaamossa katkaisin, jolla saan myös auton omat pitkät palamaan samaan aikaan lisäpitkien kanssa. Pitkään sai inttää että ei ole. Kysyin, että haluaako he nähdä omien kaukovalojen irroitetun virtajohdon, se olisi tuolla konehuoneessa akun vieressä, joten ohjaamosta käsin sitä ei ainakaan ajon aikana oikein voi kytkeä päälle, eikä kyllä ole tarve sillä yhtään ei valo enää niillä tiessä lisäänny.

    Tämä riitti ja matkaa jatkettiin hyvän matkan toivotusten saattelemana ja 400w turvin.
     

Kerro tästä muillekin!