moottoripyörän öljyä auton mosaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 25.6.2009.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kertokaapas mitä tapahtuu jos laittasin 4-tahti moottoripyörän moottoriöljyä auton mosaan? Eli ihan vaikka suoraan ostettuna prätkäliikkeestä, ja kaatais suoraan auton mosaan öljynvaihdon yhteydessä.. Esim 20w50 prätkäöljyä, jota ainakin saa Kokkolan minimanista..

    Ymmärtääkseni moottoripyörien öljyssä on kytkin lisäaineet samassa joukossa?

    Tekeekö tuhoa auton mosassa? Ikään en oo prätkän mosaa purkanu jotta tietäsin varmana että onko niissä millaset laakerit, onko ne ihan kuulalaakereita, ja kiertokangella joku neulalaakeri tai yms?
    Tommosella laakerilla ne voi toimia, mutta mites tommosella autonmoottorin laakerilla? :eek:

    Ehkä tyhmä kysymys, mut ihemtyttää vaan kun paikalline castrol myyjä sano ettei saa muuta 20w50 öljyä kuin prätkäöljyä, ja hän ei ollut varma sen sopivuudesta autoon.. Joten jätin ostamatta.. :rotfl:
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    No osta vaikka Pennzoilia tai Quarker Statea, niin saat sopivaa paksuutta viidesosalla prätkäöljyjen hinnasta ;-)
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Luultavasti repii laakereista pinnat riekaleisi...liikaa kitkaa...
     
  4. Quest

    Quest Gearhead

    Kyllä prätkistä löytyy, kuulia, rullia, neuloja, puslia, liuskoja jne.
    Ja Pennzoilin 20W50 sisältää myös kytkin lisäaineet.
    Paras 20W50 mitä mun käteen on osunut on Valvolinen Racing
    Ja toimii molemmissa.
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Niinko autossa, muttei prätkässä :odroll:
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Oiskohan rakenteet/materiaalit hiukka erinlaisia?? Mikshän muuten tehdään erilaatuisiä öljyja, jos kaikki voidaan sotkea ristiin, miten sattuu...
     
  7. Hertta08

    Hertta08 3rd gear

    just joo,sevys tuntuu rapottavan jontikan farmin yleisöljy :rotfl: oisko ollu jotaa 15w-40 ns. longlaiffii.. ja mul ei ole STP tarraa takapuskurissa :poff:
     
  8. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    just ostin 5l peltikannussa juurikin tota castrolin 20w50 öljyä. kysyppä jostain muualta :D
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu,tässä on vaan paikallinen ongelma joita vois kertoa lisääkin vaikka kuinka paljon,mut jätetään toistaiseksi kertomatta kun ette kuitenkaan uskoisi puoliakaan :mad:
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Samanlaista tekniikkaa prätkänmoottoreissa on kuin autoissakin, mutta öljyssä on jätetty jokin kitkaa alentava lisäaine pois öljykylpyistä kytkintä varten. prätkässä kun sattuu olemaan usein sama öljy moottorin, vaihteiston ja kytkimen voiteluun. Joissain on tietty eri öölit (kuten H-D ja Ducati, esim.) kullekin ja kytkinkin kuivana. Tämä ei tarkoita että se lisäaineen poisjättö tekis öljystä voitelemattoman, vaan että sen öljyssä mukana olo vain aiheuttaisi kytkimen kitkalevyyn kalvon joka aiheuttaisi taas kytkimen luistoa.

    Suzukin vanhoissa GS:ssa ja jossain Jytäjammussa oli kampiakselilla vielä pomminkestäviä laakerointeja, mutta kai huomattiin vähemmänkin piisaavan ja että samanlaiset käypi kuin autoissakin.

    Joku oli nähnyt paljon vaivaa ja tehnyt ansiokasta selvitystyötä, saanut jostain (en-ny-muista-mistä-kaukaa, oisko ollu Mobilin tuoteneuvonnasta tms.) esim. Mobil Delvac (mulla on 20 l. pönttö sitä mut oliko 15w-45, ehkä oli) osalta että siinä juuri ei tätä ko. lisäainetta ole jonkin työkonevaatimusten tms. takia ja siten se sopii hyvin moottoripyörään jossa on öljykylpyinen kytkin.

    Prätkäpalstoilta löytyy sitten googlettamalla varmasti Delvac-kinasteluita satoja sivuja... Toiset haluaa uskoa että Delvacin "pesevyys" haittaa moottori kestoa, mutta se on semmoista. Delvacissa ainakin on sopivuus vaihteistokäyttöönkin...
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Intelligentin syovereista kun olen jonkun verran noita oljy juttuja lueskellut, liittyen tohon sinkin poistumiseen nykyoljyista, niin aika monessa jutussa suositellaan pratka oljyjen kayttoa juurikin vanhoissa laahurinokkasissa moottoreissa.
    Johtuen siita etta pyorien koneet on yleensa aika paljon rajumpia kuin autojen koneet ja oljyissa on tarpeellisia lisaaineita kovampaa rasitukseen.
    Autojen oljyissa kun noita lisaaineita vahennellaan ja poistetaan juurikin saastenormien tiukkenemisen vuoksi. Pratkien koneet on varmaan senverran parempaa tekoa etta niissa toi oljy ei aiheuta mitaa suurempia onkelmia saastejutuissa.

    Toi sinkkihan auttaa juuri laahaavilla nostajilla varustettua nokka-akselia kestamaa sulamatta helevetin moisen pintapaineen minka tommonen laahaava nostaja aiheuttaa.
    Rullanokkasissa koneissa tolla asialla ei ole niinkaan enaan valia.

    Pyorien moottoreissa on ihan samallaisia laakereita kuin autojen koneissa. Liukuja, rullia, kuulia ja jopa suoraan alumiiniin koneistettuja laakeripintoja.
    Ei sinne mitaan vammaa tule vaikka kaytat autossa pratka oljyja.
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei toiminut ainakaan Valvoline VR1 20W50 öljy mun moottoripyörässä. Heittäytyi kytkin luistamaan ihan urakalla....
    Korjaantui huomattavasti, mutta vain osittain, vaihtamalla "oikeisiin" prätkäöljyihin... :-?
     
  13. Quest

    Quest Gearhead

    Sorry, tarkennus -> mulla koneessa Valvoline ja ensiövedossa Pennzoil ja lootassa Kendallia, pirun hyvä öljy sekin.
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Liian kallista, työkoneiden yleisöjyt pelittää, samaa litkuahan kaadellaan moottoriin, hydrauliikkaan/vaihteistoon. Litrahinta taatusti kohdallaan.

    Neste Farm Universal rules!
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä millaista kitkamateriaalia prätkän kytkimessä on mutta mulla on taas toista vuotta uuden hylsyn tomaatissa moottoriööliä. Ei luista vaikka välillä hylsy painaa 4tonnia ja turbolla kiusataan TH-700 toosaa. Mahtaisko toi prätkäööli olla vielä parempaa :odroll: kun viikopäästä pitäis laittaa vielä 3tonnia vetokoukkuun :rotfl: .
     
  16. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Niinpä, kun on vikaa niin eihän se öljyillä korjaannu. Käytös tietysti vaihtelee jokaisen öljyn ominaisuuksien mukaan mutta kyllä ehjä laite toimii melkein millä vaan speksit täyttävällä.
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Jotta saadaan rahat parempiin taskuihin. Prätkäöljyissä ei ole mitään usein mainittua maagista kytkinlisäainetta, eikä niistä useimmat ole mitenkään muutenkaan ihmeellisiä. Ne vaan myydään pienissä mopon kuvalla varustetuissa purkeissa kovalla litrahinnalla, jotta saadaan uskoteltua että tää on paras, jos et käytä tätä niin mopo hajoaa ja maailma kaatuu. Eri asia on sitten nämä esteripohjaiset öljyt, jotka käsittääkseni ovat hintansa arvoisia, eli paljon parempia kuin perus-täyssynteettiset.

    Suuressa osassa autoöljyjäkään ei ole kytkimen luistamista aiheuttavia lisäaineita, Energy conserving tms. merkinnällä varustetut on niitä jotka ongelmia aiheuttaa. Olenpa kuullut hurjan huhun että Mobil 1 sekä Mobil Racing 4T laskettaisiin purkkeihin samasta hanasta. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

    Useinhan kuulee prätkäöljyjen käyttöä perusteltavan mopojen korkeilla kierroksilla. Mutta tämä parjattu autoöljy joka ei mopon korkeakierroksiseen moottoriin sovi, käy kuitenkin turboautoon jossa hyrrä pyörii kymmenkertaista nopeutta verrattuna yhdenkään mopon moottoriin.

    Nimim. mopossa Mobil Delvac 15W-40 vuodesta 2003
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Luontaistuotekauppa on vähä samansorttista - ja uskont... ja muut ei passakkaa mainita... :rotfl:
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Hmm.. Kyllä käsittääkseni suurin osa pärräöljyistä on kytkinlisäaineistettuja, mopoissa kun on sielä öljyssä uiskentelevat kytkimet. Plus, pärräöljyissä on ehkä otetettu huomioon sitäkin, monissa mopoissa vaihdetoosa on samoilla öljyillä, kuin itse moottori.
     
  20. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Tullut jo pariin otteeseen kai esille tässä treadissä että monissa moottoripyörissä on märkäkykin, sekin tainnut tulla esille että kytkimen luiston aiheuttaa joidenkin pelkästään moottoriin tarkoitettujen "energiatehokkaiden" nykyöljyjen eli kitkaa vähentävillä lisäaineilla varustettujen öljyjen käyttö. Mutta esim. öljyssä, jossa on luokitus sopivuudesta vaihteistoon ja jos siinä ei tätä kitkanvähentäjää ole, passaa se moottoripyöräänkin, siis ehkä. Ainakin useimpiin moottoripyöriin, joissa moottoriöljy voitelee vaihteiston ja kytkimen myös. Jopa itse valmistajan antaman tiedon mukaan - vaikka ko. valmistajalla varsinaisia mp-öljyjä listallaan onkin.

    Plus: Sitäpaitsi joissain mopoissahan on kuiva kytkin, huom... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!