Vapiseva Mercury

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja rhuttune, 16.6.2009.

  1. rhuttune

    rhuttune 3rd gear

    Olisi vakavan luokan tärinäongelma -66 Mercury Parklanessa. Alle 80km/h nopeuksissa auto pelaa hienosti, mutta ajettaessa pidempään 5-10km maantiellä alkaa lievä värinä joka voimistuu pikkuhiljaa koko autoa ravistavaksi ongelmaksi. Jarruttaminen moninkertaistaa värinän ravistukseksi, joka heittelee autoa löysän alustan päällä niin ettei meinaa penkillä pysyä. Jarrupolkimessa ei tunnu tällöin hakkausta. Samoin on kokeiltu heittää automaattiloota vapaalle kun värisee (turbiinin vikatesti), mutta värinät sen kuin jatkuu...

    Alkaa olla neuvot loppu. Moottori, jarrut, alustan puslat ja nivelet + kardaani tehty. Nyt siis epäilyksen kohteena Fordin C6-automaattiloota. Olisiko kellään vastaavaa kokemusta automaatin aiheuttamista värinöistä?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Jarrukengät säädetty liian lähelle!
     
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Mitään en itse tapauksesta tiedä, mutta värähtelyoppiin vähän tutustuneen korvaan tuo kuulostaisi noin teoreettisesti siltä, että päälle 80 km/h nopeuksissa joku osa on lähellä resonanssitaajuutta. Kun autoon tulee herätettä tuolla nopeudella eri taajuuksilla kaikista pyörivistä osista, jonkun tuoma heräte on sitten se johon joku isompi osa reagoi. Kun kerran ne ensin mieleen tulevat eli pyörät ja kardaani on tasapainotettu, en tiedä mistä johtuu. Minkä taajuista värinä on, ja oletko hirvinnyt kokeilla mitä käy jos lisää vauhtia?

    Monessa autossahan on lievempiä resonanssivaivoja esim. pakoputken kanssa, niin että tietyillä nopeuksilla tuntuu kuin istuisi äänenvaimentimen sisässä, ja vähän vauhtia lisäämällä tai vähentämällä vaiva poistuu.
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla oli aikoinaan aivan samanlainen ongelma 62 caddyssä.. Vikaa haettiin pitkään ja hartaasti kunnes sääsin jarrut aavistuksen kauemmaksi.. Ongelma hävisi heti!! Eli siis jarrut ei saa "kahnata" yhtään kun poljinta ei ole painettu. Jos kahnaa niin se lämmittää jarrun ja se kahnaus muuttuu laahaamiseksi ja vanha kiero rumpu tai kiero napa aiheuttavat näin tärinää. Oli muuten ainakin mun tapauksessa uskomattoman voimakkaasta ravistuksesta kyse.
    Rummut sun autossa todennäköisesti on etupäässä. ? ? ?
    Koita, ei se mitään maksa.
     
  5. rhuttune

    rhuttune 3rd gear

    Kiitokset herroille hyvistä neuvoista.

    Sieltähän se pitkään vaivannut vika löytyi jarruista - kengät oli edelleen säädetty liian lähelle. Jarruremontin jälkeen olin jo hylännyt tämän värinän aiheuttajana - värinä jatkui vaikka sorvattiin rummut ja sovitettiin kenkiin uudet liinat.

    Syytä on sen jälkeen haettu tunteella ja isolla rahalla eripuolilta autoa. Kuitenkin vaati vain pari ruuvin kääntöä...
     
  6. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Hienoa, että kerrankin joku vaivautuu kertomaan, jos on löytänyt ongelmaansa ratkaisun.
     
  7. Leafhill

    Leafhill Gearhead

    Nopeasti tuli oikea vastaus, Aako vastasi 3min kuluttua kysymyksestä. Hieno foorumi tämä OD.
    Pitääpä laittaa korvan taakse tämä ongelma, jos mun '65:nen alkaa joskus täristämään (tosin eteen muutettu levyjarrut).
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli myös samanlaista tärinää joka paheni~30Km/h nopeuden välein. Kaikenlaista tuli koitettua mutta kun otin kartaanin perästä irti ja käänsin sen 180° ja takaisin niin vikakin häipyi?? Jarrukengät takana on edelleen melko lähellä.
     
  9. rakkari

    rakkari 3rd gear

    itte hain vuoden päivät tärinän aiheuttajaa tasapainotettiin kardaanit sun muut ristikot vaihettiin tuloksetta, se sama saatanan tärinä jatku aina vain vaikka mitä teki,, syyksi paljastui se vaihdelaatikon hännän alla oleva tukikumi joka oli vanhuuttaan revennyt/murtunut tohjoksi ja laatikko pääsi ottamaan runkoon kiinni, uuden kumin jälkeen tärinä loppui kuin seinään ei minkään laista tärinää ollut enää havaittavissa... :-?
     
  10. human62

    human62 1st gear

    Oli ihan pakko vaikka aihe jo vähän vanhentunut.
    Ajelin vuosikausia eri rengas ym. yhdistelmillä autossa oli "horkka" 85-95 km/h nopeudella joka katosi ja tuli välillä takaisin...

    Vikaa ei löydetty mistään kunnes "vahingossa " kerran huomasin että JARRURUMMUSTA puuttui puol kierrosta reunaa joka on vain "pölysuojana " ja oli jonkun joskus vasaroima ilmeisesti irroituksen yhteydessa.
     
  11. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Ai perkl! :eek: Täytyykin kokeilla noi jarrut. Mulla on ihan samansorttinen tärinä Pöllössä. Maantiellä noin satasen nopeudessa alkaa semmonen ravistus. Siinä tosin on semmonen ominaisuus et se tuntuu vaan pintakaasulla. Loppuu heti jos painaa lisää kaasua tai nostaa jalan kokonaan pois kaasulta.
     

Kerro tästä muillekin!