Hiotut nokat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja duster73, 29.6.2009.

  1. duster73

    duster73 Gearhead

    onko kokemusta että miten hiotut nokat kestää työntötankomoottorissa?nehän käsittääkseni on fostatoituja.
    sillä kysyn,kun olis tarkoitus rakentaa corttiinaan moottori ja siihen tarjottiin käyttämätöntä hiottua nokkaa,mut ei tiedä et uskaltaako sellaisen laittaa.
     
  2. Jukka K

    Jukka K 1st gear

    Olen teettänyt muutamana autoon hiotun nokan. Yhdessä niistä on fosfatointi ja yhdessä taitaa olla nitrattu pinta. Ne on teetetty 90-luvulla ja ainakin toisella on ajettu paljon, useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Ainakaan käytössä en huomannut, että nokka-akseli olisi kulunut.
     
  3. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ooppelin tikkukoneissa on ollut mulla 290 asteinen ja 316 asteinen vakiosta hiottu nokka ja ei ne ole ainakaan kymppitonnissa vielä juurkaan kuluneet. R koneistus ne mulle teki.
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Nitraus ei sovi käsittääkseni hydtauli nokille, kun saattaa vääntää kappaletta, ehkä siksi on yleisesti vähemmällä käytöllä nokkien kanssa.

    Lähes kaikki nokat ovat poikkeuksetta hiottuja, joten luulisi ettei ongelmia tule sen suhteen?
     
  5. sbc350

    sbc350 Gearhead

    eihän siinä muuta mutta jos vakiosta tekee niin perusympyrän pieneneminen pitää ottaa huomioon kun se jonkun verran muuttaa nostajan korkeutta..
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Eikö muuten aftermarketnokissa ole usein pienempi perusympyrä?
    Jos ne tehdäänkin OEM -nokista salaisilla kaupoilla ... :eek:

    Hankin taannoin oldsin VIN 9 -rullanokan (Sealed Power), jossa oli muistaakseni perusympyrä pienempi, kompensoi kylläkin kivasti kansien laskun.

    Vai korjataanko tällä pienemmällä perusympyrällä keivuvipujen geometriaa tms.?
     
  7. sbc350

    sbc350 Gearhead

    voi olla niinkin, jos nokassa on enemmän nostoa niin noston keskivaihe osuu sit samaan kohtaan kuin miedommalla? opelissa tosin kun siivutti millin kannesta niin osu geometria aika napakasti kohdalleen 8)
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei siinä noston lisäämisessä oikeen oo muuta tietä kun peruskehän pienentäminen kun sitä kyömyäkin on aika kehno paljoo kasvattaa, fosfatoinnin tai nitrauksen tuoma ei paljoo lämmitä. Sama koskee jossain määrin myös blankoista tehtyjä virinokkia; loben korkeuden kasvattamisella on ihan fysiologiset rajansa ja ainoo keino lisänostoon jossain vaiheessa on peruskehän pienentäminen. Hiottujahan noi on alkuperäiset ja aftermarket nokatkin, ja valmistajat hiovat myös itse lähetettyjä aihioita jos ei niiltä satu "blankkoja" ko moottorityyppiin löytymään. eli ei pitäis mitään kummempia ongelmia olla noissa kotimaisissakaan viri- tai orkkishionnoissa. Minkälaista sitten aihio antaa myöten ja millasia profiileja noilla pajoilla on käytössään/mahdollisuus hioa, se onkin ehkä toinen juttu.
     
  9. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Nuo hiotut nokat kestää varsin hyvin tietyn rajoituksin.

    Kannen yläpuolisissa nokissa (esim ford ohc) jossa ei nokkapukkia pysty työstämään keinuvipu joutuu väärään asentoon nokan perusympyrän pienenemisen johdosta ja samalla vääristyy myös nokan luvatut asteet ja nosto. Nokka kuluu myös tosi äkkiä ja rallattaa kauheasti.

    Ohv koneissa tätä ilmiötä ei tule koska keinuvivun säätöruuvilla otetaan ne löysät (venttiilin säätö) pois ja saadaan myös keinuvipu oikeaan asentoon. Ei se keinuvipu sitä enää tiedä millainen nokka sitä liikuttaa, ihmettelee korkeintaan että onpahan liikkeet hieman räväkämpiä kuin aiemmin. Tämä ehkä helpon tapaus.

    Ohc-koneissa tosiaan tuo keinuvivun asento on katsottava tarkkaan ja jos kyseessä on systeemi missä nokka pyörii irroitettavan nokkapukin sisällä, on perusympyrän pienenemä kompensoitava poistamalla nokkapukista materiaalia puolet siitä mitä perusympyrä on pienentynyt alkuperäiseen verrattuna. Tällöin keinuvipu on oikeassa aennossa ja nokka antaa venttiilille jotakuinkin ne asteen ja noston mitä sille on luvatttu.

    Hyvin tolkuttomasti hiottu, ja samalla perusympyrää pienentäen tehty virinokka ei kovin pitkäikäinen ole johtuen aika rajuista pintapaineista ja kiihtyvyyksistä. Tässä siis käytettävä järkeä ja malttia.

    Muuten hiotut nokat on ihan ok juttu, ja sopivasti käsiteltynä kestää hyvin pitkän. Itselläni Sierrassa oli tuollainen "kanteen tehty keppi" ja ajoin sillä 100tkm ilman ongelmia ja seuraava omistaja jatkoi siitä, ilman ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!