Oldsin perä ihmetyttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pannupiä, 30.6.2009.

  1. Pannupiä

    Pannupiä 1st gear

    Onko totta että GM:n 10bolt perissä ei ole vetarit kun ns: C-sokilla kiini ja mitä sitte napa laakerit ottaa hitusen?? Lenti nimittäin vauhista rengas vetareineen vatukkoon :mad: Oisko ideoita miten sen saapi parennettua?
     
  2. Anssi

    Anssi Gearhead

    Totta se on. Pyöränlääkerilla ei ole mitään roolia vetarin paikallaanpitämisessä. Ongelman voi eliminoida "c-clip eliminator" -kitillä. Jos jollain on asennus ja/tai käyttökokemuksia, niin kiinnostaisi täälläkin..
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Totta!

    Saman kokeneena EN koskaan enää laita mihinkään autoon ko.C-lukko perää,aivan säälittävä kyhäys :mad: :mad: :mad:

    Kuinka kauas sinulla vetari romuineen lensi,vai irtosko oikein vauhdista?

    Mietippä tilannetta et se ois osunut johonkin koululaisryhmään tai päiväkotilaisiin tms.

    Tän olis vielä ymmärtänyt jos gm munii näin,mut eiköhän ford perässä oman 8.8":nsa kanssa :soosoo:
    Tuo 8,8":n kohdalla on tosin kuulopuhetta,ei oma kohtaista kokemusta :oops:
     
  4. Pannupiä

    Pannupiä 1st gear

    joo

    se irtos repsikan puolelta noin 70km/h vauhissa, ja kerkes tulla noin puolet vetarinmitasta pihalle.. ei lähteny kokonaan mäkeen.. onneksi ei ollu ketään lähettyvillä :-?

    On kyllä aika paska rakennelma, en ois uskonu että nuin voipi käydä, mutta kokemus sinänsä :mad:
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tarkennus: Se C-sokkamalli on Chevy-perä jota alettiin myöhemmin käyttämään myös korporaatioperänä.
    GM:llä on 10-bolt periä joissa on ihan oikeat pyöränlaakerit. Esim. Buick, Olds ja Pontiac -periä 60-luvulta 70-luvun alkuun. Samoin Oldsin periä 80-luvun alkupuolelle saakka.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuli mieleen erään MonacoMan:n toilailut. Aamuyöstä suditetaan hiekkapihassa lukkoperättömän Monacon kumia täysillä niin kauan että rengas uppoaa maahan isoon kiveen saakka. Sitten huudatetaan sitä kumia kiveä vasten.
    Seuraavana päivänä kauppaan autolla ja kas kummaa, taka-akseli tuli ulos perästä liikenneympyrässä.

    Varmaan heikko ja huonosti suunniteltu taka-akselirakenne kyseessä, tai jotain :rotfl:
     
  7. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kyllä meilläkin kaikissa autoissa on oikeat pulttilaippaperät.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olis varmaan kannattanu ekaks ihmetellä miksi vetari liikkuu pari kolme milliä edes takas ja korjata se niin olis vetarikin pysyny reijässään :rotfl: . Toi C-"klipsi" on ihan yhtä luotettava kuin muutkin tsydeemit kun sen pitää kunnossa ja siihen ei tule edes minkäänläinta kuormaa käytännössä ollenkaan.
    Niin ja kyllä se Dana44 (laippalaakeri)osaa myös oksentaa vetarin satasen vauhdissa pihalle :rotfl: . Jos vetari katkeaa niin sitten tollainen laippatsydeemi pitää sen vetarin reijässään pikkasen kauemmin.
     
  9. El 60

    El 60 Gearhead

    Huomioita oman perärempan tiimoilta..
    C-clipsi eliminaattorit vaatii banjon silpomista..
    Useimmat eliminaattorit tarkoitettu vain kisaan/suoraan ajamiseen..
    Eliminaattorit tupaavat kuulemma vuotamaan öljyä läpi..

    Mulla kokemukset päinvastaisia. Rengas rumpuineen lensi ojaan kun tällainen pulttilaippavetari meni poikki laakerin kohdalta. yksikään c-clipsi vetari ei ole tullut ulos.. koputtaa puuta.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Totta,itelle iskettiin sitten gto:sta peräisin oleva akseli tai niin "ameriikan joe" oli siihen peräkoppaan maalitussilla merkannut,myöhemmin tuo akseli vaihtui sit Buick Specialin alta löydettyyn akseliin joka on alla yhä.

    Raastavia totuuksiahan se mudraaceri taas kirjottelee,tuosta välyksestä mitä vetari sais liikkua pituusuunnassaan olis hyvä saada noille katsastuskonttoreillekin joku ohjearvo,jonka ylityttyä tulis hylky automaattisesti!!!

    Sillehän ei voi minkäänlaiset laipat mitään,jos vetari katkeaa laakerin kohdalta tai sen ja laipan välistä,paitsi jos sattuu olemaan takanakin levyt...
     
  11. Nappula

    Nappula Gearhead

    Mikäs osa tuolta C-clippi perästä sitten kuluu jos vetarit liikkuu akseliputken suuntaisesti? Ja vaikuttaako kitkalukon levyjen kuluminen tuohon väljistymiseen mitenkään?
     
  12. Buick55

    Buick55 Gearhead

    ns.ristitappi kuluu tai pikemminkin perämurikassa ristitapin poraus jonka jälkeen tappi pääsee heilumaan ja kun tarpeeks kuluu niin pääsee C-rikka putoamaan?
    Johtuu esmes vähillä öljyillä ajamisesta...?
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kai siellä vähän kaikki osat pikkuhiljaa kuluu, ja monesta pienestä kulumasta tulee yhteensä millikaupalla välystä. Siks kai noita eliminaattorilaakereita tehdään, kun muuten joutuis kaiken laittamaan uusiks.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kuluma kai tulee yleensä lukottomaan perään. Tuon ristitapin reikien kulumisen lisäksi voi kulua se akseli siitä ristitappiin nojaavasta kohdasta (kun vain toinen pyörä sutii). Siitäkin kulumasta tulee lisävälystä.
     
  15. Pannupiä

    Pannupiä 1st gear

    vetarit oli ehjät mutta repsikan puolen napalaakeri oli menny paskas liekkö siinä kun vetari työnty pihalle vaiko ajan patinassa? :odroll: Perässä oli kaikki hammasrattaat selvänä niinkuin yleensä tapaa käydä :rotfl:

    Otan mielellään vastaan ehdotuksia mitkä perät tai koko akselisto mahdollisesti passaa 80vm cutlassin alle ja joka kestää jonkin sortin kenkimistä :lol: Kiitosta etukäteen :D
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Täytyy olla aikalailla kulumaa ristitapissa, sen pesissä jatai vetarin päässä jatai klipsin urassa notta sokka piäsee pois paikaltaan,
    tommonen kolme neljä milliä ei tee vielä mitään, ainakaan pletukan pikkuperässä.

    jos ristitapin pesät on ok niin ylimääräsen vetarivälyksen sais eliminoitua aika helposti kun sorvais hatut vetarien sisäpäähän, milli, kaks tai kolme lakivahvuutta tarpeen mukaan.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Kyllä ainakin piukka kartiolukollinen ehjänä ollessaan tuntuis kenkimistäkin aika hyvin kestävän.


    Viitaten vielä tohon edelliseen viestiini.

    jos viittit niin mittaatko vetarin pään halkaisijan muutaman satkun tarkkuudella ja sen etäisyyden C-klipsin uraan muutaman kympin tarkkuudella,
    vois nimittäin itelle sorvuuttaa hyllyyn tollaset pari milliä välystä syövät holkit seuraavaa rojektia varten.
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuohon sopii esim. Camaron 7,5" 26-spline (editoitu/korjattu tieto) akselisen perän sisäkalut, joskin jossain vaiheessa pinionin sisempi laakeri muuttui erikokoiseksi. Mutta silloinkin voi käyttää sen akselin alkuperäismallsita pinionilaakeria ja silloin sopii.

    Asennettiin yhteen '80 Cutlassin perään jostain 80-luvun puolivälin camaron perästä lukkomurikka ja välitys. Sopi suoraan kun vaihtoi tuon pinionin sisälaakerin.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    ^siis oliko camaron vetarit samanpituiset, vai lyhennettiinkö ne,
    vai hommasitteko uudemmat esmes viimesten meksikokaminoitten 28spline vetarit 26rihlasten tilalle?

    minua kiinnostaa tää siinä mielessä että torsenia sais 28 spline mallina pikkuperäänkin, noin 500 euroo se maksais.
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ou shit, kyseessä oli 26-rihlainen taka-akseli, muistin väärin. Eli käytettiin tosiaan niitä Cutlassin vetareita.

    Sorry, meni nuo rihlamäärät sekaisin.
     

Kerro tästä muillekin!