NITRONATIONALS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja luppes, 4.6.2009.

  1. SC 285

    SC 285 1st gear


    Samaa mieltä hyvin pitkälti. Ajattaminen aika ajoin ripeää, mut toisinaan ihme jäätymisiä eikä mitään tuntunut tapahtuvan. Keskiviikko illasta sunnuntai iltaan täydellinen tietokulku katkos. Ei mitään infoa oikeestaan mistään. Vitutti kytätä kun ei tienny että ajetaanko vuorollaan vaiko eikö. Jos joltain kysyi niin kukaan ei tienny.... Käsittämätöntä (mutta ei uutta...). Sunnuntai muutenkin täysi kaaos lineupiin haun kanssa. Kyllä mielestäni organisaation pitäisi oikeesti istua alas miettimään ton kisan kulkua tietyiltä kanteilta katottuna.

    Ja pakko myöntää, että selostajakaksikoksi toivottavasti löytyisi jotain muuta...

    Ja tuo musiikkivalinta.... Sunnuntaina oli ihan ok. mutta muina päivinä tunsin kyllä suurta myötähäpeää sliippareiden ym. pi**u, viina ja ns. huumorilaulujen soidessa. Ne ehkä sopii köyliön lallintalolle mutta ei EM-tason moottoriurheilutapahtumaan....

    Oli toki viikonlopussa paljon hyvääkin, mutta on pakko todeta, että Veidecissä on moni asia paremmin....

    -Ari Pietilä-
     
  2. Tea

    Tea 1st gear

    Mä olen jo vuosia ihmetellyt, että kun kerran on hyvä ja toimiva radiolähetys, niin minkä ihmeen takia ei suunnitella ja toteuteta sellaista systeemiä, että radion kautta (jonka kuuntelemiseen kaikilla pitäisi olla mahdollisuus) ei voida ilmoittaa vaikka että: "seuraavana vuorossa ovat nämä ja nämä autot. Tiedoksi tiimeille, line uppiin ollaan hakemassa tätä ja tätä ryhmää, ja tämä ja tämä ryhmä valmistautuvat" (jossa esim sovitaan että valmistautuminen tarkoittaa sitä että kuljettaja on auton lähettyvillä eikä esim. makkarakioskilla).

    En usko että olisi mahdoton toteuttaa. Radiopuhelimet vai mitkä laitteet nyt käytössä onkaan, niiden kautta tietty ihmisjoukkio, etukäteen sovittua ajojärjestystä noudattaen ja huomioiden jokaisen tiimin line uppiin hakiessaan toimisivat ennalta sovitun kaavan mukaan. Tää ei voi olla kovin vaikeeta.

    Tässä nyt tarkoitan yleensä normikisoja, joissa ajojärjestys yleensä pysyy suht vakiona. EM-kisojen muutokset ovat täysin ymmärrettäviä, koska nehän ovat kuitenkin pääasiassa EM-kisat. Tästä sen verran, että ryhmien karsiminen joukosta on ihan ok, sillä osahan tulee näihin kisoihin ajamaan vaan ja ainoastaan sen takia, että ne ovat EM-kisat ja syitä on monia: ehkä halutaan olla vaan esillä isojen ihmismassojen edessä, tai sitten päästään "halvalla katsomaan kisoja ja leiriytyminen parhailla paikoilla samaan hintaan", tai joku voi tulla vaikka testaamaan valmistunutta kalustoa. Tai sitten joku henkilökohtainen syy.

    Olin turistina paikalla kolme päivää. Yöt vietimme hotellissa. Hyvät retkituolit, tarpeeksi "kahvia ja tupakkaa", niin mikäs siellä rinteessä oli istuskellessa. Kerrankin pääsi koko viikonlopun seuraamaan kilpailun kulkua katsojan näkökulmasta, ja kyllä täytyy sanoa että välillä oli näitä "odotellaan mitä tapahtuu" taukoja.. tuli mieleen nämä vanhat sanonnat: "nyt odotellaan vesisadetta" jne. Tossa sai kuulla paljon hyviä kommentteja katsomossa, ja arvosteluakin toki löytyi. Ruokapisteitä oli katsomon ylälaidassa tarpeeksi (hieman ihmetytti kahvin hinnan hajonta - toisessa maksoi euron, toisessa kaksi euroa... ). Bajamajat rinteen takana olivat siistit ainakin silloin kun itse niissä kävin. Toi imeytysaineteoria kans vähän mietityttää. Oliko syy selkeesti sen jälkeen näkyvään liukkauteen siinä, vai sattuiko vaan sellainen harvinainen juttu että kaikilla oli just sillä oikealla radalla ongelmia. Tiedä näistä, mutta sen jälkeen näytti että liima-alueella mentiin ihan moppisysteemillä.

    Mä vihaan pitkiä kirjotuksia, enkä ite jaksa yleensä lukea niitä. Tästä nyt vaan tuli sellanen. Sori. Mut miettikää FHRA:n tyypit tota radioilmoittamishommaa.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyllä me ihmeteltiin sunnuntaina pariinkin otteeseen, että kuka tässä nyt ajaa ja mihin aikaan, kun ei se ainakaan ajojärjestyksen mukaan mennyt. Paras oli kun kaveri tuli hakeen lineuppiin meitä ja samaan aikaan kuuluttaja toteaa, että rataa puhdistetaan ja seuraavaksi kuudelta alkaa pro-kierros :eek: Oltiin sekä me, että lineuppinoutaja vähän monttu auki, mutta onneks puhelimella asia selvisi ja mentiin lineuppiin sitten katteleen sitä pro-kierrosta :rotfl:
     
  4. repo

    repo 1st gear

    Viime vuonna laitoin MTV3 uutistoimitukseen palautetta, että miten on mahdollista, että suomen toiseksi suurinta vuosittaista moottoriurheilutapahtumaa ei noteerata mediassanne mitenkään.

    Tänä vuonna olikin sitten tulosruudussa ja mtv3 verkkosivuilla jo pikku uutinen ahosen sijoituksesta ja EM tulokset netisssä näkyvillä.

    Onnettomuuksia oli liikaa. Olen samaa mieltä. Onneksi selvittiin materiaalisilla vaurioilla. Tsemppiä erityisesti näille kuskeille ja tiimeille. Toivottavasti nähdään vielä äijät radalla.

    En tiedä, kuka taustamusiikit valitsee, mutta kyllä Aki Sirkesalot ja Samuli Edelmannit kuuluu johonkin muualle kuin kiihdytyskisoihin. Tälle asialle ois kyllä oikeasti aika tehdä jotakin. Sama linjahan on musiikin osalta ollut koko kesän.

    Kävin toissapäivän aamuna kyselemässä järkkäreiltä, että mistä sinne tiimikatsomoon pääsee, vastaus oli selkeä, "ei missään, ala painuu tonne harjulle muiden kanssa". Outoa minusta.
     
  5. mätiäinen

    mätiäinen Gearhead

    Kukaan ei tosiaankaan tuntunut tietävän mitään aikataulusta, ajojärjestyksestä jne.
    Oli aika väsyttävää kökkiä paikoillaan ja odottaa koska saisi mennä. Katsomaankaan
    ei pitkäksi aikaan uskaltanut mennä.
    Ohjelmaa tietysti riitti itsellä ihan tarpeeksi kuten tuosta pienestä matkakertomuksestani
    selviää.

    Keskiviikko iltana saavuimme paikalle, vaikka kiirettä piti auton kanssa kun ei meinannut
    valmistua ajoissa.
    Paljon pieniä asioita jäi vielä tekemättä, mutta ajokunnossa tuo varmaan oli - niin luulin.
    http://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+200 ... C_6543.jpg


    Katsastus meni ok, mitä nyt tankin huohotuksesta sekä turvakaarien pehmusteista tuli huomauttamista.

    Torstai aamulla kävin ajamassa Paddoggiin ja takaisin, että sai selville pystyykö sillä yhtään ajamaan. http://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+200 ... C_6565.jpg


    Sitten kun vuoro tuli niin lineuppiin ja vetäisemään autolle lisenssilähtö läpiajona.
    Tuntui ihan hyvältä tuollaisessa satasen vauhdissa. Nesteet pysyi sisällä ja renkaat kiinni.

    Seuraavassa lähdössä sitten tuli jo testattua breikkiä lähdössä ja 3500 kierroksilla varovainen
    60 jalan neppaisu. Ei vieläkään mitään hälyttävää.
    Kolmas ja neljäs lähtö olikin sitten jo aikamoista kiemurtelua kun vähän laittoi tehoa lähdössä
    peliin, auto kampesi noin 20 jalan jälkeen voimakkaasti oikealle joten oli pakko höllätä.
    Alusta jumppaa oli tiedossa illaksi runsaasti.
    Kiitos Sampsalle, Kallelle ja Antille hyvistä neuvoista säätöjen kanssa. Paljon oli jäänyt huomaamatta
    kiireessä joten kuutisen tuntia hommaan meni.
    Sitten vaan odottamaan perjantaita, että pääsisi nopeasti testaamaan.

    Perjantai tuli ja meni, eikä yhtään lähtöä päästy tekemään, sateen - rasvausten yms. syiden takia.

    Lauantai valkeni, kymmenen aikaan lineuppiin, tavoitteena päästä vetämään täysi lähtö.
    Lähtökierroksiksi tuli laitettua 4500 rpm. Auto lähti viivalta eleettömästi ja suoraan.
    60 jalkanen ei mikään kehuttava 1,36. Kaikki meni hyvin aina 300 metriin asti jolloin kone sammui.
    Virta vaan katosi, rullaten maaliin 9,415/182,51 kmh

    Vika löytyi ja tuli korjattua, mutta lauantaina ei sitten muuta päästy ajamaan.
    Sunnuntain pudotus oli sitten seuraava mahdollisuus testata.

    Kaaviossa tuli Sampsa vastaan, joten oli arvattavaa, että lähtö jäisi kisan viimeiseksi.
    Föönikset meni ok, samoin viivalle asettuminen, mutta kun irrotin breikin - ei mitään tapahtunutkaan!
    Sitten auto meni nykäyksen eteenpäin - eli herätti kellot ja siitä hetki niin breikki irtosi ja matkaan.
    Ala-arvoinen kuuskymppinen 1,581 johtuen varmaankin valumisesta, mutta loppumatkasta auto sitten
    toimi maaliin asti, 9,262/237,71 kmh.
    Syykin taas löytyi - breikin nappi hajosi.

    Ei muuta kuin kamoja pakkaamaan ja tallille autoa rakentamaan loppuun ja kohti Kalajokea.
    Siellä vielä ilman kaasuja, jos niitä sitten finaaleissa käyttäisi.

    Hyrylään kun päästiin oli sitten auton ulosottaminen ennätys nopeaa, vinssin vaijeri katkesi heti alkuunsa
    ja auto vauhdilla bussista ulos. Ketään ei jäänyt alle, auto pysyi ihmeellisesti suorassa ja rampeilla
    eikä osunut mihinkään. Sydän kyllä veti pari ohivetoa.

    Onneksi mun skenaario auton totaalisesta purkautumisesta ei pitänyt paikkansa.
    http://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+200 ... P_9324.jpg


    Hauska reissu kuitenkin parin vuoden tauon jälkeen ja oli kiva nähdä paljon vanhoja tuttuja.

    Kiitos myös Villelle, Luigille ja muulle porukalle sekä tiimille.

    Timppa
     
  6. KJG

    KJG 3rd gear

    Tiimikatsomo oli hienosti suoraan kuusen kohdalla, tilaa oli hyvin ehkä siitä syystä ettei ko. katsomosta monikaan tiennyt.
    Järkkärit ei katsomosta tiennyt tuon taivaallista.
     
  7. 496SS

    496SS 3rd gear

    Muuten hyvät rallit, oli vaan niin kylmä että ens kerralla otettava pilkkihaalarit mukaan.
    Ja 3 euroa maksanut retkijakkara petti kesken kisan.


    Pari hätäistä sutaisua sunnuntailta:
    http://kuvablogi.com/blog/9936/16/
     
  8. hejo

    hejo 1st gear

    Tämä tiimikatsomo oli hyvin järjästetty,vessan nurkalla oli parikin ohjaavaa lappua isot kiitokset Raiskin Vesalle ja Nykäsen Jussille kun teitte meille mahdolliseksi seurata kisoja aitiopaikalta myös ruuhka-aikana. :D Järkkärit eivät tuntuneet muutamaa lukuunottamatta tietävän mistään asiasta tuon taivaallista mikä ei varsinaisesti enään yllättänyt. :oops:
     
  9. TiMu

    TiMu 1st gear

  10. Dervish

    Dervish 1st gear

  11. Lassard

    Lassard Gearhead

    Mitäs tuosta..mie sain hymyn lisäksi vielä pikkasen alennustakin siitä rahamiesten katsomon vieressä olleesta kojusta!

    Ihan jees kinkerit! Pakollinen kritiikki hölmöä väliaikamusaa kohtaan.

    Ja mitä siihen 30€ katsomojakkaraan tulee, niin taisi kysynnän ja tarjonnan laki toteutua elikkä kysyntää ei pahemmin ollut. Muutenkin innovaatio oli sen laatuinen, että se lienee krapulassa heitetty, mutta joku polonen otti sen tosissaan. 8)

    Mutta kokonaisuudessaan hieno homma.Tänks!
     
  12. Dervish

    Dervish 1st gear

    Ai ei ?

    Ainakin se "ratavarikon" menotien viereinen katsomo oli jopa pullollaan väkeä jossain vaiheessa. (lauantaina siis ainakin)

    Kieltämättä, aika suolasta hinnoittelua siitäkin vielä 30 euroa päivä (perstai tais olla kympin)...

    - Sami Partanen .
     
  13. Dervish

    Dervish 1st gear

  14. rami_espoosta

    rami_espoosta 1st gear

    Moi. Hienot kisat oli (paikalla pe-su, joka päivä ajoissa paikalle, eli n. 0900 paitsi pe vasta n. 0930), vaikka olikin liikaa hiuksia nostattavia törmäilyjä ratavalleihin (eritoten se sunnuntain viimeinen domino kauhistutti), onneksi henkilö vahinkoja ei tullut. Oli sangen budjettimatka, koska syömisten lisäksi (eväät kahveineen mukana) reissu kustansi vain 34.95 (25 liput ja 9.95 retkituoli), koska ei tullut ostettua mitään paikan päällä.

    T. Rami
     
  15. Dervish

    Dervish 1st gear

  16. repo

    repo 1st gear

    Joo, siis sen unohdin itse mainita, että tiimikatsomo oli loistohomma, kiitokset Raiskille siis meidänkin puolestamme.

    Tarkotin vaan siis sitä, että oispa tiedetty siitä jo perjantaina.
     
  17. Baldhead

    Baldhead 1st gear

    En tiedä, kuka taustamusiikit valitsee, mutta kyllä Aki Sirkesalot ja Samuli Edelmannit kuuluu johonkin muualle kuin kiihdytyskisoihin. Tälle asialle ois kyllä oikeasti aika tehdä jotakin. Sama linjahan on musiikin osalta ollut koko kesän.


    Jep... tohon kun lisää vielä Abban ja sun muut mattieskokaritapiot niin musiikki vastaavan vois vaihtaa ensi vuodelle...

    Kisat muuten varsin hyvät ja kannatti taas kärvistellä loppuun asti, ainakin tapahtumia riitti...onneksi kuski kunnossa!

    supolle terveisiä notta vielä se vanhankin reaktiot kunnossa kun punavalolle kerkee... :poff:
     
  18. Dervish

    Dervish 1st gear

    Ainiin, terveisiä Sassi reisink tiimin bussikuskille joka otti haltuunsa virkavallan edustajan sunnuntaina poistuessaan kohti loimaata, eipä niillä sit ollu resursseja muita enää pysäytelläkään :)
     
  19. karu_pappa

    karu_pappa 1st gear

  20. Jaku

    Jaku Gearhead

Kerro tästä muillekin!