Ruiskua letukan isolohkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zet28, 9.6.2009.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tuo ei mitenkään yllätä, vaan niin siinä tuppaa käymään kun innokkaat harrastajat haluavat auttaa miljoonia tekemään elämästään helpompaa. Kun joku havaitsee siinä bisneksen ja alkaa tekemään sitä, niin meno muuttuu "jäykemmäksi" ja ainakin osa alkuperäisistä pyyteettömistä auttajista kaikkoaa.

    Ja tottakai luuta lakaisee "väärät profeetat" maton alle, kun kyseessä on jonkin firman ylläpitämä sivusto, tai ainakin sivuston ylläpitäjillä on firmaan vahvat kytkökset. Ei se holleykään varmaan nettisivuullensa sitä pistä että "sillä yhyrellä jokerilla sielä mattotehtaalla oli pirusti ongelmia meidän poksin kans ja sen takia se heivas koko laitteen ku meillä on niin paska tekninen tuki" :rotfl:
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kyllä toi mega käy loistavati tommoseen isoon paskasti tehtyyn maamoottoriin. :rotfl:
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Eikös tuossa käynyt niin, että kehittäjät veti herneen nenään siitä syystä että piirilevystä myytiin piraattikopiota täkäläisen käuppiaan toimesta? Ymmärrän kyllä hyvin reaktion :)
     
  4. johu

    johu Gearhead

    Megasquirtin osalta tilanne on kuitenkin vähän eri kuin Holleyn tai minkä tahansa ison firman tuotteiden kanssa. Ilmeisesti se Holleyn tuki ei ollut kovin kummonen, mutta ainakin itse jos jotain kallista ruiskuboksia lähtisin ostamaan yksi vaatimus olisi ilman muuta joko jälleenmyyjän tai valmistajan tukipalvelu minkä puoleen kääntyä ylitsepääsemättömän ongelman tullessa eteen. Megasquirtin tapauksessa tämä tuki on se foorumi missä voi kysellä kunhan ei kysy vääriä asioita. Jos kysymys ei miellyttänyt laitteen ostanut ja koko paketista vähintään sen 500 euroa maksanut (esim. MS2+wideband O2) onkin aika pulassa. Toki apua voi hakea muualtakin (esim. finsquirt.net) mutta miksei sitten samantien ostanut sitä laitettakin sieltä muualta sen sijaan että tukee asiattomasti käyttäytyvää valmistajaa? B&G:n panosta niin softan kun raudankin kehityksessä en yritä vähätellä, mutta ei kaupallisilla lähtökohdilla toimiva taho voi toimia kuten edellisessä viestissä kerroin jos haluaa pysyä bisneksessä mukana.

    MS on kuitenkin olevinaan se avoin ratkaisu mikä valitettavasti ristiriidassa tekijöiden nykyisten kaupallisten intressien kanssa. Nyt Megasquirt tehtailijat ainakin yrittävät tehdä bisnestä ja kaikki jonka nähdään olevan tälle haitaksi pitää vaientaa. Se että kyseessä ei olekkaan kokonaan heidän oma tuote vaan siihen on osallistunut vähintään kymmeniä aktiivisia kehittäjiä vuosien varrella ei enää merkkaa mitään. Kun tämän ottaa huomioon se Holleyn ruutta joka alusta lähtien kaupalliselta pohjalta rakennettu onkin jo kovin eri asia.

    En tiedä itsekkään tarkalleen mitä historiassa on tapahtunut eikä Internetistä enää edellisessä viestissä mainitsemani siivousoperaation seurauksena niitä vanhoja keskusteluita edes löydy jotka tätä olisi voinut selventää. Ilmeisesti B&G julkisti ennen kaiken mahdollisen avoimesti jonka jälkeen syntyi erilaisia kopioita joista osa 1:1 (esim. Partcon levy) ja osa hyvinkin erilaisia niin ohjelmiston kuin raudan osalta (VEMS?). Ihan ymmärrettävää että B&G veti hernettä nenään koska se vähäkin bisnes joka heillä oli piirilevyjen myynnin muodossa uhkasi kuivua kasaan. Se olisi pitänyt kuitenkin ottaa heti alusta lähtien huomioon eikä alkaa tekemään kiusaa muille siinä vaiheessa kun tajutaan että se avoin malli ei toimikkaan kuten kuviteltu.

    Samoja haasteita on softapuolella avoimen lähdekoodin tuotteilla. Myös sillä puolen on ylilyöntejä tullut nähtyä, mutta koska valinnanvaraa on se ei niin merkittävää. Myös vakiintuneet lisenssit määräävät mitä saa ja mitä ei saa tehdä sen sijaan että lisenssit vaihtelisi tekijän mielentilan mukaan. Toistaiseksi Megasquirt on kuitenkin se edes jollain muotoa ainoa avoin alusta joskin lisenssiehdot rajaavat nykyisin niin softaa kuin rautaakin. Se taas osaltansa hidastaa pahasti kehitystä ja estää muiden kuin virallisen tahon tekemät innovaatiot koska ne eivät koskaan pääse edes julkisuuteen.
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kiitos johulle palautteestaan koskien myös Megan nurjempaa puolta :rotfl:

    Toivottavasti tämä palaute avaa monien tulevaisuudesa ruiskuprojektia suunnittelevien silmät edes hetkeksi, ennenkuin lähes yhtä monet sitten toteavat lompakkonsa suorastaan huutavan ostamaan Megaa. :poff:
     
  6. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ei se koneen vika oo jos mies on saamaton.

    Ei se mun mielestä tee tuosta megaskuirtista yhtään sen huonompaa jos sen kehittäjillä on noussut kusi päähän. Se on silti ominaisuuksiltaan useimmille vähintään riittävä, edullinen ja laajasti modifioitavissa oleva laite. Rohkenen väittää että siinä on paras hinta/ominaisuus suhde ohjelmoitavista pokseista. Heikko lenkki on tietysti se että se kasataan itse ja niitä kasaajia on kaiken laisia, päteviä ja pätemättömiä. Itte henk koht en oo ikinä kasannu yhtäkään toimivaa elektronista laitetta, ennekuin tuon megan väsäsin. Rauhallisesti toimien, ohjeeta seuraten ja keskittyen sain sen parissa illassa osakasasta toimivaksi moottorinohjausyksiköksi.

    Mutta mutta. edelleen oon sitä mieltä että kaikilla bokseilla saa koneen paskaksi jos ei osaa/viitti säätää. Ja että haltekkiin en ainakaan rahojani tuhlaisi
     
  7. Anssi

    Anssi Gearhead

    Sehän on todella hieno homma, jos Megan alkuperäiset kehittäjät kehittävät nyt myös liiketoimintaa tosissaan. Tähänastinen panos on ollut sen verran hyvä, että liiketoimintamuodossa sille saadaan varmasti entistä parampaa jatkoa!

    Muistakaa nyt myös se, että Mega on edelleen avoin projekti. Koodit, kaaviot, ohjeet ja muun tarpeellisen saa edelleen ilmaiseksi ja kuka tahansa voi vaikka lähteä piirilevyn syövyttämisestä omaansa tekemään.

    Variaatioissa ja ominaisuuksissahan Megassa sitten riittää aika moneen lähtöön. Jopa ISOLOHKO chevyyn. :D Jos välttämättä tarvitsee sitä sekventiaalisuutta (tehon takia sitä ei tarvita), niin sitten pitää valkata toinen aivoloota tai odotella Megan sekventiaaliversiota.
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    24Mhz kellotaajuus ei sulautetussa järjestelmässä ole mikään pieni... Ja esimerkiksi tuo kellotaajuus on suuri tekijä häiriöiden muodostumisessa, mitä suurempi nopeus sitä paremmin tulee piirikortin olla tehty ja myös komponenttien tulee olla lähempänä toisiaan. Eli turha lähteä rakentamaan systeemiä ylimitoitetuilla komponenteilla. En itse oikein käsitä mikä siitä MS piirilevyssä tai myyjäin asenteessa sitten oikein mättää, luulisi bisneksien sujuvan paljon paremmin palkkaamalla asiantuntevan miehen tekemään piirilevy uusiksi tai tarvittavat muutokset jotta systeemistä saisi luotettavan. Es mes jos ongelmia tuottaa johun mainitseman maitopurkkikondensaattorin puuttuminen niin piirilevyn suunnittelija ei selvästi ole ollut kovinkaan asiantunteva.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei aina oikein ymmärrä, että jos koittaa puhua asiaa niin jonkun on pakko vittuilla pää vääränä :rotfl: . Tässäkin tapauksessa vittuilija saa helposti snopin maineen kun vaan se oma miljuunatsydeemi on paras ja ainoa??
    Niinkuin on jo todettu niin tämäkin maa on jo pullollaan toimivia ruuttatsydeemejä ja veikkaan että suurin osa on sitä megaruuttaa. Ja tohon bisnespuoleen senverran että täällä on väsätty mitä ihmeellisempia ja toinen toistaan hienompia lautoja varmaan kymmeniä erilaisia. Sitten kun ajattelee kuinka vähän täällä on populaa niin se omatekoisten lautojen ja sovellusten määrä maailmalla on varmaan satakertainen. Ei ihme että joillain on bitti poikittan korvien välissä kun raha valuu "vääriin" taskuihin.
    Eikös anneta kaikkien kukkien kukkia vaan ja yritetään auttaa vaikka joku olis tehnytkin sen väärän valinnan.
     
  10. Anssi

    Anssi Gearhead

    Megoja on laitettu menestyksellä moottoripyöriin ja muihin korkealta ja kovaa kiertäviin vehkeisiin. Maksimikierrosluku on 16000. Että eiköhän se prosessori pysy autokäytössä ihan kivasti mukana.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tossa yksi esimerkki toimivasta autosta ja ekassa viestissäni tähän ketjuun mainitsemastani Autronics SM4:

    http://s66.photobucket.com/albums/h265/ ... 9_0001.flv

    Eli mä suosittelisin edelleen tota kohtuuhintaista SM4 pakettia siihen topicin aloittajan melko rankkaan isolohkoon. Niinkuin joku sanoi aikaisemmin, kannattaa ostaa sopiva, ei liian halpaa tai liian kallista. Toi on just siitä välistä ja toimii. Vai mitä sanotte videon V40 Volvon kulusta :rotfl:

    Meni muuten toi samainen V40 viime viikonloppuna 293 kmh nopeusmittauskisoissa ja sillä ajetaan päivittäin töihin :rotfl:
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Bensakartta oli ainakin sopivan rikkaalla koko ajan :rotfl: .
    Ton vehkeen tärkein mittari oli toi AFR jolla joka ruutan kartta saadaan sopivaksi joka vehkeeseen joka sen antamaa bittiä ymmärtää.
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Hiljasta näköjään täälläkin :eek:

    Onkohan ideat poijiilta loppu, tai jotain.... :poff:
     
  14. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ilmeisesti kaikki vaihtoehdot on käsitelty ja niistä on jo kinattu. Mitä sitä enää :poff:
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No mä olen ainakin sitä mieltä että edelin proflo on maailman paras systeemi joka hakkaa megasquirtin mennen tullen, riippumatta siitä kuka megan asentaja ja säätäjä on. Sitäpaitsi kaikki megaa käyttävät on umpihomoja joilla on peukalo keskellä kämmentä. Olen tätä mieltä siksi koska itsellä on proflo ja muilla (homoilla) on kaikki muut systeemit.

    Vitsi vitsi. Mutta jatkusiko keskustelu yhtään samaan suuntaan kuin mihin se tähän asti on mennyt? :rotfl: :poff:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Piilohomot jatkaa YV osastolla niin pysyy joku tolkku tässäkin astiassa :rotfl: .
     
  17. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Nyt kun homoilukin :x on jo saatu tähän rakentavaan keskusteluun mukaan ja kaikki tuohon maailmanmiesten suusntaukseen suuntautuneet on näköjään vetäytyneet takaisin kaappeihinsa, voitaneen vaikka tahdä heteromiesten ehdotuksia tähänkin topiciin :poff:

    Mulla on tossa nurkissa tollanen vm. 1998 EFI tecnology ruiskunboxi joka siis on sequentaalinen, vaikkei siitä kuunlemma mitään hyötyä olekaan, täydellisenä pakettina. Siinä on täydellinen johtosarja, joten ei asennukseen ei tarvita lainkaan juottamisia ym arveluttavia ( lue Mega :rotfl: ) räpeltämisiä. Johtosarja vaan kiinni ja mukana tuleva kahdella HALL anturilla oleva jakaja paikoilleen ja johan rokkaa. Tosin tääkin vaatii sen, että sulla on oma imusarja, läppärunko ja suuttimet sekä bensapumppu ruiskukäyttöön. Kaikki johdotukset ja asetukset siis ovat valmiina ja jos edellämainitut vermeet on paikoillaan, lähtee BBC moottorisi laakista käyntiin :rotfl: Hintaakin tälla paketilla vaan 1200 euroa ja lisätiedot tuolta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight= :rotfl:

    Oiskohan muilla tarjota mitään yhtä helppoa ja ylivertaista..... :poff:
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joks Luigi mutaraaseri on käyny asentamassa löijyyn sen megasquirtin? Toimiiks hyvin? On sitten jo toinen ruisku siinä vehkeessä, ekasta luovuttiin 1992. Tosta videon lambada-arvosta sen verran, ettei seokset mun mielestä oo kyllä raikkaasti turboahdetulle bensamotille lainkaan turhan rikkaalla. Rikkaammalla esimerkiks me ajetaan, mut ollaankin huipunopeusskaboissa reilu 13 kh/t perässä. Matkakin kyllä lienee vähän lyhempi, toisaalta taas aerodynamiikka parempi. :rotfl:
     
  19. 302TT

    302TT 1st gear

    Tää topicci, jos mikä on viihdettä :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Äijät kasaa itse moottoreita ja vaikka mitä mutta parin luotettavan kaapelilitosken tekeminen juottamalla ei onnistu vaan on arveluttavaa räpeltämistä?

    :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!