Surkeat suomalaiset verkkokaupat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Legioona, 6.7.2009.

  1. Legioona

    Legioona 1st gear

    Kaupan liiton nettisivuilla on artikkeli (tässä) jossa harmitellaan, kuinka kuluttajien nettiostoksiin käyttämät rahat valuvat ulkomaisen verkkokauppiaan laariin, kun kotimaiset eivät ole osanneet panostaa nettimyyntiin.

    Tämähän koskee tietysti jenkkiauto-osakauppaakin. Amerikkalaista yrityksistä Rockauto lienee täälläkin tuhansia kertoja mainittu ja satojatuhansia kertoja noteerattu.

    Ratkaisuksi kotimaisille kotimaisille yrittäjille Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistyksen puheenjohtaja Kare Casals tarjoaa "pikaviestintämahdollisuutta kaupanteon yhteydessä". :eek:

    Höh, mitä jos nämä yrittäjät vain panisivat esille tavaran nimen, hinnan, saatavuuden, toimitusmaksun ja kuvan (aivan niinkuin Amerikan pellekin tekee). Veikkaan että sillä jo pääsisi pitkälle myynnissä.

    Ilman sitä sättäilyä.
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Totta!

    US-centerilläkin aikaisemmin hyvä nettivaraosaluettelo hintojen kanssa. Nyttemmin uudistunut luettelo on ollut rakennuksen alla varmaan vuoden. Muilla liikkeillä ei vastaavaa oikein ole.

    Kyllä nykyajan internet-sukupolvi (mukaanlukien itseni) haluaa selata kaiken netin kautta. Sen kun ymmärtäisivät.

    Työtähän se hieman vaatii tuo nettiluettelon tekeminen ja päivittäminen, mutta asiakkaita varmasti houkuttelisi. Vai onko hintojen ja tietojen laittamisessa nettiin jotain estettä, mitä minä en ymmärrä?
     
  3. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Hintojen nettiin laittamisessa on useilla yrityksillä (nyt en tarkoita suoraan kuluttajille suunnattuja tiukasti hinnoiteltuja tuotteita) sellainen ongelma että tuottesta kun yritetään saada aina se paras mahdollinen hinta niin sitä yhtä ja oikeaa hintaa on vaikea ilmoittaa netissä. Hinta kun tuntuu monissa yrityksissä vaihtelevan asiakkaan naaman mukaan.

    Verkkokauppa ohjelmistot ovat usein myös sellaisia ettei niitä saa esim. yhdistettyä yrityksen varastokirjanpitoon ja tämä lisää työtä verkkokaupan sisällön valvontana. USA-osatkin ovat monilla suomalaisilla yrityksillä sellaisia ettei jotain tiettyä osaa löydy hyllystä kun muutama kappale.
     
  4. fordolet

    fordolet 1st gear

    Nimenomaan. Ite oon kans ihmetelly tuota että mikä siinä on niin vaikeeta laittaa hintaa. Monessa paikassa on vaan tyyliin lista minkä valmistajan osia myydään ja perässä lukee soita ja tiedustele tarkemmin.

    Itse tykkään kans plärätä verkossa minkalaista osaa ois tarjolla kun ei pysty joka puodissa lähtä käymään, kun tulee tuota matkaa täältä pohjosemmasta ja puhelimessa ei jaksa istua ja kysellä että "Mitäs muuta jännää sulla ois hyllyssä". Heräteostoksia pystyy tekemään paremmin netin välityksellä.

    Mut jospa ne alkas värkkäillä jotain semmosia sivuja missä ois tosiaan kuvat, saatavuus ja hinta niin oisin tyytyväinen.
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Spekulointiani.

    Olen myös pohtinut verkkokauppojen vähyyttä, mutta toisaalta sellaisen pystyttäminen on oikeasti hirmu iso projetki ellei sitä rajaa johonkin tietttyyn alueeseen tai merkkiin.

    Nääs pelkästään jenkkiautojen osakauppiaat pyrkivät palvelemaan mahdollisimman hyvin niin rodi-, custom-, siipi- , muskeli-, käyttöpeli- , offroad-, jne. harrastajat tarjonnallaan. Sen tarjonnan saaminen suosituimmat merkit ja mallit kattavaksi verkkokaupaksi olisi kyllä kiinan muurin rakentamista yhden yrittäjän voimin.

    Tietenkin voidaan ajatella, että verkkokaupan valikoima kattaisi vain ns. yleisimpiä kulutus- ja viritysosia, mutta siihenkin se raja pitäisi johonkin vetää. Tai sitten verkkokaupan valikoima kehittyy ajan kanssa sitä mukaa kun kauppa käy ja palautetta tulee.

    Toisaalta taas, aika moni suomalainenkin osapulju on yhden, tai korkeintaan kahden miehen firmoja, joissa itse puljun pitäjä on jo siinä määrin ylityöllistetty ettei verkkokaupan suunnitteluun tai ylläpitoon ole kertakaikkiaan resursseja. Ja ulkoistaminenkaan ei ole taloudellisesti kannattavaa. Todennäköisesti juuri tästä syystä tuo kotimaan osakauppa tapahtuukin puhelimitse tai sähköpostilla.

    Yksi vaihtoehtohan voisi olla sellainen, että - sanotaan nyt vaikka yhden miehen vauhtikaupan - verkkokauppa olisi jotenkin sidoksissa amerikan pään nettikauppaan. Eli samaiset tuotteet olisivat selattavissa meidän päässä, mutta hinnoiteltu "Vapaasti varastossamme Suomessa" eurohinnoin. Tällöin esimerkiksi vaikkapa Classic industriesin verkkokaupan valikoima olisi suoraan osakauppiaan valikoima mutta hinnoiteltuna meikäläisittäin.

    Tässäkin on silti ongelmana toimitusaikojen vahvistaminen, mutta toisaalta sellaisen verkkokaupan myötä itse kauppiaalle vapautuisi aikaa jatkuvasta puhelimeen ja meileihin vastailusta varsinaisen tavaran hankinnan/toimittamisen saralle.

    Aihe on silti erittäin mielenkiintoinen ja selkeä kehityskohde.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiitos asiallisista ja tyhjentävistä vastauksista. Taas opittiin jotain varaosamyynnin saloista.

    Ymmärrän hinnoittelun vaikeuden ja sen sitovuuden. Suomessa kun on yksinkertaisesti liian vähän asiakkaita (eivät tietysti esimerkiksi USA:ssakaan kaikki korjaile näitä vanhoja romuja), jotta kannattaisi pitää kaikkea varastossa.

    Jonkunlainen lista osista, joita olisi edes saatavilla tilaamalla, olisi kiva. Ei niinkään väliä, vaikka hintatiedotkin olisivat suuntaa-antavia.

    Jos ruvetaan miettimään isoja alan firmoja, joilla voisi mahdollisesti olla resursseja isompien listojen tekemiseen, niin tulee mieleen tietysti US-Parts. Heillähän on kyllä listat perus kulutusosille yleisimpiin autoihin PDF-muodossa. Ei hintoja, mutta on sentään listattu saatavat osat ja niiden numerot. Hyvä systeemi sekin.
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Toi on aika ympäripyöreästi todettu, suurin osa kaupoistahan toimittaa kaikkea osaa ja nippeliä etupuskurin ja takapuskurin välillä :eek: Riippuen tietty automallista, kaikkiin ei kaikkea osia saa, varsinkaan jos on erikoisempi. Hankala sitä monenkaan suomalaisen osakauppiaan on kaikkien toiveita ottaa huomioon, on sen verran paljon erilaisia autoja ja erilaisia osatarpeita.
     
  8. jvaisane

    jvaisane 1st gear

    Joo, ei tää kaupan liiton hemmo varmaan mitenkään hakoteillä ole näkemyksessään, että netissä voi tehdä rahanarvoista kauppaa.

    Eipä oikeastaan tarvitse kuin lukea OD:ta. Kuinka monta viestiä täälläkin on, että ostin sitä ja tätä rockautosta, summitilta tai jostain muusta ulkomaan puljusta? Varsinkin kun ottaa huomioon, että todennäköisesti 99% ei kerro mitään ostamisistaan julkisuudessa.

    Kaupan liiton mies sättäilykehittelyideassaan on varmaan jo sivuuttanut perinteisen kataloogityyppisen kaupan. Tuhannet yritykset kodinkoneliikkeistä kirjakauppiaihin pitää kataloogia kuvineen hintoineen. Auton varaosakauppa tulee tässä todella jälkijunassa.

    Autonosien ostossa jopa kataloogityyppinen ratkaisu olisi todella iso harppaus, vaikka muut tähyävät jo sen tuolle puolen.... :p
     
  9. Pahapää

    Pahapää Gearhead

  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onhan ainakin nippeli-Tepolla hyvä verkkokauppasivu ja sen kautta on suorastaan ilo tehdä kauppaa. Ja käsittääkseni Tepon firma on vain yhden miehen yritys, eli eiköhän se ole tahdosta kiinni, haluaako tehdä kunnolliset sivut ja käydä kauppaa sen kautta, vai vastailla puhelimeen...
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh noh,

    odottakaapas kohta tulee uusi hieno, helposti toimiva verkkokauppa!!!!

    Kauppa valmiina, kunhan ehtivät tuotteet lisätä kauppaan, niin kauppa aukeaa!



    [​IMG]

    Mitäs mieltä olette kaupan ilmeestä ???
     
  12. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tällaista sääntöä ei kyllä ole. Ei ainakaan Suomessa.

    14 päivän palautusoikeus on ongelma. Liekö muodostuisi riesaksi autojen osien kanssa - en tiedä, mutta ainakin kodinelektroniikan myynnissä se on iso ongelma.
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Näyttää ihan selkeltä.
    Saako tuotteita klikkaamalla avautumaan lisätietosivun?
    Entä onko jossain mainintaa "Varastossa / Tilaustavara", vai ovatko kenties kaikki tuotteet jompaa kumpaa oletuksena?
     
  14. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Näyttää ihan selkeltä.
    Saako tuotteita klikkaamalla avautumaan lisätietosivun?
    Entä onko jossain mainintaa "Varastossa / Tilaustavara", vai ovatko kenties kaikki tuotteet jompaa kumpaa oletuksena?[/quote]

    kyllä, lisätieto sivu on, sinne saa kuvia tarpeen mukaan.
    varastosaldo ei näy (mutta saa jos haluaa), tuotteet jotka tulevat kauppaan, niitten pitäis olla varastokamaa...
    periaatteessa kaupasta saa sellaisen about kun haluaa.

    ca 10 webkauppaa tehtynä... + 130 kotosivua tehtynä.

    mm
    www.japi-parts.com
    www.nikka.fi
    www.danfinn-trading.com
     
  15. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Äkikseltään tuntuu liian hyvältä ollakseen totta. :odroll:

    Tämmöstä verkkokauppaa on jo kaivattukin ku ei näillä "isoimmilla" US-osa kaupoilla oikeestaan oo verkkokauppaa...Paitsi RP:llä jonkunlainen yritys.
    Älä ota mallia ainakaan RP:n sivujen osa hausta :rotfl: :rotfl: mutta onhan se parempi ku US-partsin joka on todella. :wc: .

    Jos ottaa mallia jostain niin Summitin osa haku on paras jonka minä tiedän, eli osan tekijät, ajoneuvot, moottori...
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Pieni yrittäjä on ihan nettikauppojen ohjemistotalojen armoilla, ei ole sellaista valikkoa tuossa, että saataisiin varastosaldot esiin!! Eikä ole henkilökuntaa päivittämään niitä!!! Mutta yritetään kokoajan kehittää systeemejä!! Just törmättiin yhteen hauskaan ongelmaan, joku oli vuorokauden nettikaupassa ja tilas tavaraa ostoskoriinsa, saldo oli jo yli 120.000 euroa, eipä olis tarvinnu tuon kaupan jälkeen tulla vähään aikaan töihin :rotfl: :rotfl: , oli joku robotti, joka kuormitti systeemejä, ei päässyt kumminkaan "check out" osiosta läpi :rotfl: :rotfl: !!

    Ja hintojen päivitykset onkin sitten toinen ongelma, jonkun täytyy ne tehdä osa kerrallaan, joten en yhtään ihmettele jos jollain muulla sivulla ei hintoja ole esillä!!
     
  17. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    nou nou, mun firman verkkokauppa softaan saa kyllä varastosaldot tarvittaessa, ja esim passeli proosta saa vietyä xls tiedoston, jonka verkkokauppa softani osaa otta pienellä vaivalla kaikkien hintojen ja varastosaldojen päivitykset !!! valitettavasti kyllä tuotteet jouttuu laitta kauppaan yksitellen... sen takia kun verkkokauippan pitää luoda tuoteryhmät....
    terv mika@mainoskeskus.com
     
  18. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Juu, taidat olla oikeassa. Muutamia vuosia sitten verkkokaupan sääntöviidakkoa läpi kahlatessani tuollainen kauppiaan velvollisuus on jostain mieleeni jäänyt. Nyt uudelleen samaa asiaa etsiessäni en tuollaista mistään löytänyt. Liekö säännökset muuttuneet vai onkohan tuo jäänyt mieleeni jonkin yksittäisen kaupan omista toimitusehdoista (mikäli näin on niin melko reilu kauppias)?? Jostain sen jokatapauksessa olen lukenut.
     
  19. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Tää verkkokauppajuttu on aika jännä. Itsellä on duunin kautta kokemuksia tästä ja mun mielestä tuntuu, että nää firmat(isot), jotka tekee näitä verkkokauppoja tekee liian hankalia verkkokauppoja.

    Mutta totta on se, että tällä puolella ei nuo suomen verkkokaupat loista, mutta onko syynä se että on tutkittu ensin noita maailmalta löytyviä

    Itse en näe ongelmaksi jos verkkokaupassa olisi tuote myynnissä, jota ei sillä hetkellä varastossa ole. Mutta silloin kun sen tilaisin, niin haluaisin kyllä sen tietää, että tuotteen tuleminen kestää nyt enemmän kuin viikon.

    olen ymmärtänyt niin, että verkkokauppoja on tullut melko paljon suomeen parin viime vuoden aikana, kun on hypetetty tätä verkkokaupan kasvua.

    Muistan nähneeni joskus ilmoituksen, jossa mainostettiin parilla sadalla toimivaa verkkokauppaa. Se kauppa ei taitaisi loistaa tässä keskustelussa
     
  20. lesabre

    lesabre 1st gear

    loistava idea tuo verkkokauppa USA-autojen osille. Kotimaiset nykyiset "yritykset" sisältävät parhaimmillaankin epämääräisiä mainoksia eri osavalmistajien jenkkisivuille ja toteamuksen "ota yhteyttä" siihen loppukaneetiksi. Sekavia ja puutteellisia.

    Selkeä sivusto, jossa voi valita auton mallin ja merkin sekä vuosimallin ja tarvittaessa tarkemmankin infon (esim koneen koko,varustetaso jne..) perusteella omaa autoa koskevat osat. Ne voisi erikseen jaotella mm. moottorin osiin, pakopuoleen, elektroniikkaan, korin osiin jne.

    Sitten selkeä hinnasto ja siihen liitettynä tieto siitä, löytyykö varastosta heti vai onko tilauskamaa ja jos on tilauskama niin edes parin päivän tarkkuudella tieto siitä kauanko kestää osan saamisessa Suomeen. Ja lopuksi tieto postituskuluista, jotka lisätään jos tilaaja haluaa osan positettavaksi edelleen kotipaikkakunnalleen/jopa kotiinsa.

    Ja hinnoittelu järkevälle tasolle eli ei Metro-auto-luokkaan :odroll: (tarkoittaa, että sama osa maksaa GM Dealerillä USA:ssa 50 dollaria, niin täällä se on sitten 500 euroa. Ei edes alan suomalaisten purkaamoiden luokkaa, eli samasta osasta pyydetään vielä käytettynä 170 euroa.. Pikemminkin jos osa uutena USA:ssa Dealerillä 50 dollaria, niin Suomessa sitten vaikkapa 80 euroa=siinäkin postituskulujen jälkeen melkein 100% kate kun huomio kurssieron euron ja dollarin välillä).

    Toi fiksu hinnoittelu on siinä mielessä tärkeää, että monet alan harrastajat osaa ja käyttääkin EBay-tyyppisiä nettipalveluita, joista saa tosi edullisesti kuranttia tavaraa itsekin tilailtua, mutta ainakin itse maksan mielelläni sen kympin kaksi katetta 50 dollarin osasta, jos edistän näin suomalaisen yrittäjän toimintaa. Voisin kuvitella, että tilausta on ja paljon!
     

Kerro tästä muillekin!