390/352 bb tunnistamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja G-67, 24.6.2009.

  1. G-67

    G-67 1st gear

    Neuvokaapa hieman aloittelijaa noiden moottorien ulkoisessa tunnistamisessa: onko jokin selkeä yksityiskohta tai merkintä josta voi helposti tehdä johtopäätöksen? Netissä kahlasin ja jotain Fordin omaa kirjallisuuttakin olen selannut, mutta eipä osunut yhtään kunnollista apua vielä eteen.

    Hämmennystä herättää laite, jossa väitetään olevan 390 mutta epäilen sen kumminkin olevan 352. Kaasari on 2bbl Holley, joka ei sinänsä tietenkään kerro vielä mitään, toosa on C4. Lohkossa on etupäässä valumerkintä "352" - tässäkö helppo ratkaisu kysymykseeni? :-?
     
  2. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  3. G-67

    G-67 1st gear

    No voi sun... Pitänee siis vain uskoa, että vehje on todellakin varustettu 390:lla. Venakopan pultit jne. täsmäävät kuvaukseen, täytynee vielä silmäillä noita muita pienempiä yksityiskohtia tarkemmin. Putkien ja iskun mittaukseen ja muuhun availuun en oitis viitsi ryhtyä, kun kone pelaa toistaiseksi hyvin, eikä siinä ole öljyvuotojakaan missään (vain bensapumppu ilmeisesti napsahtelee epäsäännöllisesti, mutta se on ilmeisen helppo uusia ja helpohkosti myös saatavissa).

    Pientä kynnystä oli siinä, että melkein nolotti ryhtyä tällaista kyselemään julkisesti, kun autokin on jo ostettuna... toisaalta en oikein uskonut siihenkään, että mylly olisi vaihdettu pykälää pienempään jossain vaiheessa, kun kerran valmistenumerot jne. viittaavat tähän. Mutta eipä tuo tunnistushomma näköjään olekaan aivan helppo. Kiitos vinkistä!

    Pari viikkoa sitten Ruotsista hakemani auto on tarkoituksella "perhemallia" sohvineen, jotta koko porukkani mahtuu halutessaan mukaan reissuihin. Liikumme toistaiseksi hieman ruotsalaisittain, koska autoveropäätökset ovat yli kahden kuukauden jonossa, ja nuo naapurimaan kilvet killuvat puskureissa siihen asti. Tarkoitus on kuitenkin ajella ahkerasti päivittäin ja poiketa turistilla mm. Natikoissa ja myös liittyä FFCF:n jäseneksi. Mukavan aktiivista porukkaa tuntuu kerhossa olevan ja satunnainen kyselijäkin sai nopeasti apua. :D Vauhdikasta kesää kaikille!
     
  4. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Niin surullista se on!
    FE-motteja ei toisistaan fyysisen ulkomuodon perusteella erota toisistaan.
    Ainoat FE-lohkot jotka pystyy tunnistamaan ulkopuolelta on myöhäiset
    406:t ja 427-lohkot. Niissä kun on ristiin pultatut alakerrat, joista selvänä merkkinä löytyy lohkon helmasta 2,3 ja 4-laakeripukkien kohdalta vaakatasossa olevat pultinkannat. Lisäksi näissä lohkoissa on vesiproput
    kierrettävinä kuusiokolokantaisina plugeina. 427-side oiler lohkon tunnistaa
    näistä ed. mainituista vielä ylimääräisistä lohkon öljykanavien päiden kuusiokoloplugeista jotka sijaitsevat noiden ristipulttien yläpuolella lohkon
    kuskin puolella.
    Hieman osviittaa kuitenkin antaa kansien merkintä.Kuskin puoleisen sylinterikannen etupäässä, juuri venakopan reunan alla on stanssattu koodi.
    Siinä ainakin selviää mitkä kannet sulla moottorissasi on.
    2V-352 ja 2V-390 ei suorittavuudessaan hirveää eroa tee toisiinsa nähden ja uskon, että on vaikeaa arvioida kumpi nyt on kyseessä jollei ole kokemusta
    kummastakin motista?
     
  5. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kiinnostaa vielä muuten, että mikä pirssi on kyseessä?
     
  6. G-67

    G-67 1st gear

    Kiitos lisävinkeistä! Huomasin, että erilaisia merkintöjä löytyy, mutta niissä oli sen verran vahvasti sinistä maalia, ettei oikein heti saa kaikesta selvää. Pitää vähän rapsutella...

    Pirssi on siis Galaxie 500 2D ht -67. Useamman vuoden kiehnäämisen jälkeen sain vihdoin käsiini tuollaisen, se kun nyt vaan sopii niin hyvin muodoiltaan omaan silmään. Toki moni muukin kalkkunan vuosimalli on hyvän näköinen.

    Isossa autossa vääntävä suuri moottori tuntuu luontevalta. Mikään kilpa-auto se ei ole enkä sellaista kaipaakaan, enemmän painotankin rauhalliseen cruisailuun, joten sinänsä ei ole merkitystä koneen koolla. Mutta kivahan se olisi tietää ja tuntea kulkineensa tarkemmin.

    Sen verran on jo tullut huruteltua, että voi kyllä todeta hankinnan kannattaneen :)

    Joku oli Helsingissä murjonut -67 neliovisen kiviseinään viikonloppuna. Paheksuttavaa tuhlailua... :(
     
  7. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    VOI JUKU !
    Galaxiet on vuosimalleista riippumatta kaikki HIENOJA, mutta itsekin olen
    tykästynyt juuri -67:aan muotojensa vuoksi ja onhan se MUUTENKIN HYVÄÄ
    VUOSIKERTAA (born) :lol:
    Ootko jo "avannut" autosi VIN & WARRANTY-koodit? JOS et, ni laita tulemaan
    niin saat pikaisesti tietää vähän tarkemmin, millä hilppeillä ko. pirssi on
    tehtaalta lähtenyt.
    Samaa surkuttelin minäkin, että TOLLOT tuhosivat hienon auton.
     
  8. yfreak57

    yfreak57 3rd gear

    Pojat leikki vähän Bullittia, mutta hyppäs pikkasen yli. :eek:
     
  9. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Tottapa jupiset Muumio ja muistaakseni Bullitin filkkauksessakin meni muutama mustikka ja dödsi paskaks stunttauksissa, eli ei menny kerrasta
    purkkiin sieläkään "kaupunkinopeuksissa" :-?
     
  10. terence hill

    terence hill Gearhead

    Toisaalta jos juipit olis pistänee kahdeksankymmentä luvun japsipirssillä päin seinää ni bulanssin tilalla olis ollu musta pitkä farmari...
     
  11. halitoosi

    halitoosi 1st gear

    jos vinin koodi on muistaakseni H niin orkkis on ollu 2-v 390, ittelä oli joskus 67 avo tolla konneella ja se oli taloutelline ajella ja kyllä se perkas erilailla kun mikään 352, eli jos alkaa kauhoon tyhjää liikkeelle lähtiessä hyvä laatusella asvaltilla kun lyä lämän lattiaan niin sopii olettaa että on 390 ...sen verta viä että kato valunumeroita, osa nummeroo ja valmistuspäivää, se 352 merkintä löytyy melkein kaikista fe koneista, joistain jopa peilikuvana..
     
  12. G-67

    G-67 1st gear

    Jeps, VIN-koodissa on kyllä tunnus H ja sen verran testasin pari päivää sitten varovaisesti (mukelot kyydissä), että kyllähän se takanakki näköjään tarvittaessa aika helposti naukaisee. :rotfl:

    Kivaltahan se tuntui, vaikka tarvetta tuohon lienee melko harvoin...
     
  13. halitoosi

    halitoosi 1st gear

    joo, oon aina ihmetelly miksi kaikki "asiantuntijat" joilla yleensä on kokemusta vain jostain tyyliin persekynäepäjenkki-autosta pitää 390 moottoria jonain mopetin moottorina, samaten 352 moottoria, kuiteskin oon savustanu monta 350 daewoota semmotteella (352)...
     
  14. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Heh-heh :D Halitoosi puhuu vähän mutta ASIAA !!!
    Erehtyihän sitä joskus itekki tietämättömänä kuvitteleen, että 390 on joku
    päivää-moottori. Asiat kyllä korjaantu sittemmin kun kävi polkasemassa
    semmosta ja omallani "kerkesin" jopa ojan pohjan kautta "oikaseen" ku
    wehkeet lähti pikku kätösistä :eek: Voima soon joka puhuu, eikä ko. motteja sovi väheksyä.
    Miks mulle tulee aina hikka ku joku mainostaa, et mullaki on JENKKI ja sit
    löytyy just ÄÄSPEN/persekynä tai 100:nen Valtteri??? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!