Poikkeuslupien käsittelyajat talvi 08-09

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Pöhö-Andrei, 8.4.2009.

  1. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Onko kuka hakenut kuluneen talven aikana AKE:lta poikkeuslupia esim korimuutoksiin. Eli kyseessä nämä mallisarjan ulkopuolella olevat tai muut sellaiset muutokset, joita ei muutoskatsastuksessa voida hyväksyä.

    Jos hakijoita löytyy, mitkä on olleet käsittelyajat, hakemuksen lähettämisestä päätöksen tuloon?
     
  2. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Pian tulee seitsemän kuukautta täyteen eikä tietoakaan luvasta. :cry:

    Muilla vastaavia kokemuksia?
     
  3. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kahdesta neljään kuukauteen kai normiaika.Toisille jopa nopeammin. Oliskohan paprut hukkuneet?
     
  4. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Reilu vuosi. Mutta nyt ollaankin jo hallinto-oikeus kierroksella. :) Kielteinen päätös tuli parissa kuukaudessa, tai ei se tullut vaan piti oikein vaatimalla vaatia että sai päätöksen, siis lähes lain mukaisen sellaisen. Perusteluja yms. upuu vieläkin...
     
  5. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ei ne vielä kuukausi sitten ollut hukassa, koska silloin asia lupailtiin ratkasta lähiviikkojen aikana.

    Eniten tässä hirvittää ajatus siitä, että pian alkaa lomakausi ja jos asia jää "pöydälle" siksi aikaa on tämä kesä sitten taputeltu.
     
  6. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Edelleen odotellaan.

    Kenellekkään muulle kuin minulle ei tälläistä voi tapahtua.
     
  7. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Jiihaa.

    Lähes yhdeksän kuukautta odottelua ja tilanne edelleen ihan sama kuin tammi- maalis- huhti- ja kesäkuussa kuluvaa vuotta (2009).

    Kauankohan tuollaiset hakemukset yleensä kestää hengissä ennenkuin ne päätyvät ilman eri ilmoitusta silppuriin käsittelemättöminä.

    Tämä kesä on kuitenkin nyt käsitelty ja projektin voi peitellä keskeneräisenä talviteloille.

    Nyt ainakin tiedän mitä termit tammikuun aikana ja lähiviikkoina tarkoittaa.

    Ihmettelen kyllä sitä missä ne rakentajat luuraa, jotka ovat ruuhkauttaneet hakemuksillaan käsittelyajat tähän jamaan. Täältä niitä ei tunnu kuitenkaan löytyvän.
     
  8. Pion

    Pion Gearhead

    Eräs tuttavani tuossa sai hyväksytyn poikkeusluvan 7kk odottelun jälkeen. Hänellä oli samoin jotta jo joskus tammikuun lopulla sanoivat jotta "joo ei tässä mitään epäselvää pitäisi olla jotta parin viikon päästä tulee lupa tai lisäselvityspyyntö" ja siitä vielä tuo 6kk meni. Tämän 6kk aikana hän ei saanut kuin kerran kiinni sen viimeisen jampan siitä kuka lyö leiman paperiin.
     
  9. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Minulta pyydettiin lisäselvitystä 17.12.2008 jonka sitten lähetin 18.12.2008. Tähtäilin silloin siihen AKE;n sivulla olevaan tavoitekäsittelyaikaan (60 päivää), joka olisikin istunut tosi hyvin projektin aikatauluun. Samainen 60 päivää siellä on muuten edelleen, joten pikku päivitys ruuhkatilanteesta voisi olla ihan asiakaspalvelun kannalta oikein.

    Lisäselvityksen toimittaminen kuulemma nopeuttaa lupaprosessin läpiviemistä.

    Minullekkin kerottiin, että hakemus näytti varsin täydelliseltä pl. tuo pieni detaili, jonka luulin olleen selvä aiempien sähköpostikeskustelujen perusteella, ja päätös pyritään tekemään tammikuun aikana. Hakemus sisälsi noin 45 sivua, joista selvisi varsin yksityiskohtaisesti mitä tässä meinataan tehdä ja miten. Tämä saattoi olla virhe, ruutupaperille hieman vinoon piirretty kötöstely ja puolikkaan A4-arkin mittainen selvitys olisi saattanut tuoda paremman / nopeammin lopputuloksen.

    Olen tiedustellut asiaa muutaman kerran kevään aikana, tällöin sain vielä käsittelijän kiinni ja arvioita käsittelyajasta, joka oli viikolla 10 parin seuraavan viikon aikana. Tämäkin kanava vaimeni sitten maalis/huhtikuussa. Huhtikuun lopulla laitoin tiedustelun yksikön päällikölle ja hän pahoitteli asian viivästymistä ja kertoili että hakemus käsitellään lähiviikkojen aikana.

    Nyt on sitten se kesälomakausi meneillään, joten ihme on jos pihaustakaan kuuluu ennen elokuun loppua.
     
  10. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Viranomaisen on annettava päätös, hakemus ei vanhene. Eri asia on jos paperit vahingossa "hukkuvat", toisaalta kupongit ei voi oikein hukkuakkaan jos niille on annettu diaarinumero niinkuin kuuluisi. AKE:n tapana näyttää kuitenkin olevan ettei moottorinvaihtolupahakemuksille anneta diaarinumeroa niinkuin kuuluisi, vaan vasta käsittelyn jälkeen.

    Laita valitus oikeusasiamiehelle pitkästä käsittelyajasta tai tee tutkintapyyntö poliisille, ei kai niitä muita keinoja käsittelyn vauhdittamiseen ole tavallisella kansalaisella. Tuskin kyllä edesauttaa toivottua ratkaisua.

    Nyt taitaa olla niin että, AKE:n päätöksiä jumittaa tällä hetkellä mun ja AKE:n välinen hallinto-oikeus miekkailu. Siinä pohditaan mm. riittääkö AKE:n kielteiseen päätökseen antama perustelu: "liikkeneturvallisuus kenties vaarantuu". Vai pitääkö AKE:n jollakin tavalla esittää väittämälleen jotain perustelujakin. Syksylle on luvattu päätöstä hallinto-oikeudesta. Saa nähdä tuleeko järkevä ratkaisu vai nahkapäätös, josta jatketaan korkeimmassa hallinto-oikeudessa , jos siis valitusluvan tarvii ja saa...

    Ketuttaa tollanen AKE:n tyyli jossa viranomainen tekee mitä huvittaa ja kansalaisen pitäis nuolla viranomaisen pyrstöä jos vaikka aikoo esim. moottorinvaihtoluvan saada. Minä tappelen jatkossa AKE:n kanssa kaikista asioista vaikka EU tuomioistuumeen asti jos vaan valitusteitä riittää.
     
  11. moscowiz

    moscowiz Gearhead

    Hyvä että joku jaksaa tapella tuulimyllyjä vastaan, jospa ne jotain jostain joskus oppisivat. Ite odottelin korinvaihtopäätöstä 1.5v ja sitten kyllästyin odottamaan ja sähköpostitse ilmoitin että voivat työntää hakemuksen sinne minne aurinko harvemmin paistaa. Siihen yksikönpäällikkö kyllä pikaisesti vastasi ja antoi ymmärtää että minussa on jotain vikaa kun puoltoista vuotta mukamas tuntuu kohtuuttomalta. Kyllä vitutti, mutten jaksanut enää alkaa asiasta kiukuttelee.

    Itse miettinyt illan hämärinä hetkinä että mikä helvetti tätä kekkoslovakiaa vaivaa kun kaikkea pitää kontrolloida niin helvetin tarkkaan. Isot pojat tekee mitä haluaa ja muutetaan sääntöjä sitten myöhemmin sopivaksi ja tavallisen kansalaisen odotetaan vaan tekevän töitä vielä kuoleman jälkeenkin ja viikonloput istuvan kiltisti kotisohvalla lottokuponki kourassa, odottaen maanantai aamua että pääsisi taas töihin.

    Sillä vois olla vaikutusta, jos riittävän moni antais pitkät kaikille byrokratian rattaille ja typerille säännöksille, ja rakentais vaan laitteet ja tyynesti liikenteeseen. Riskejä siinä on ja saattaa todella kalliiksikin käydä, mutta itseä vaan vituttaa suuresti että mikä helvetin jumala joku yksittäinen virkamies kuvittelee olevansa jaellessaan suuressa viisaudessaan ohjeita muille. Ja noilla rakennetuilla laitteilla tarkoitan nyt asiallisesti tehtyjä vehkeitä, en valottomia ja jarruttomia suihkukoneen moottorilla varustettuja lyhyenkantaman ohjuksia
     
  12. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ei uutta itärintamalla.

    Sain taas kerran yhden katteettoman lupauksen, tällä kertaa ihan puhelimitse 11.08.2009. Siinä luvattiin, että hakemus on käsitelty ennen yksikönpäällikön loman loppua (loppui 18.8.2009) ja hän lomalta palattuaan allekirjoittaa sen oitis. Digitoimme sen (ilmeisesti tarkoittaa sähköiseen muotoon ja arkistoon viemistä) ja lähetämme sen sitten sinulle. Luvan pitäisi olla sinulla viikon 34 lopulla, viimeistään viikon 35 alussa. Puhelimessa oli virkailija, joka ihan itse henkilökohtaisesti kävi kysymässä tältä luvan käsittelijältä väliaikatilanteesta. Ei siis riitä, että minulle valehdeltiin taas kerran, pajunköyttä syötettiin pokkana myös työkaverille. :soosoo:

    Jäi sitten innostuksissani se vuosi taas kysymättä, nuo molemmat viikot tältä vuodelta alkaa olla nimittäin käsitelty ja päätöksestä ei hajun palaakaan.

    Olen aina uskonut ihmisten hyvyyteen ja myös hyväntahtoisuuteen mutta nyt uskoni on todella kovalla koetuksella. En nimittäin voi enää välttyä ajatukselta täysin tahallisesta kiusanteosta ja viivyttelystä asian hoidon suhteen.

    Ei kai tässä auta enää muu, kuin alkaa miettiä noita valitusteitä. Ei tämä touhu ole enää missään linjassa oikein minkään kanssa. Vai kokeilisiko vielä kiivetä organisaatiopuussa yhtä tai kahta oksaa ylemmäs, josko sieltä vastauksen saisi.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kiitä onneasi, ettei kyseessä ole mitään "arvokkaampaa" kuin harrastekalusto. (vai onko?) Kuulin joku aika sitten poikkeusluvasta, jota on odoteltu ammattikäyttöön otettavaan ajoneuvoon (taisi olla kuorma-auto tai vastaava) jo toista vuotta. Asiasta on soiteltu usein ja aina on saman tyylinen vastaus: "Joo, ne paperit on tässä, otetaas heti käsittelyyn." jne. Yrittäjän rahaa seisoo kalustossa kiinni likemmäs 100000€, mutta sehän ei vaikuta asiaan mitenkään. :argue:
     
  14. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Kyseessä kohtuu budjetilla mutta silti varsin huolella tehtävä lehtiesittelytason harrastepeli, joten elinkeino ja sitä kautta myös pöytään tuleva leipä ei ole kaventunut (onneksi). Ainoastaan aikataulu on kussut totaalisesti kintuille. Nyt on pyöritelty peukaloita toukokuusta alkaen, kun ei enää ole edes niitä pultinkantoja mitä kiilloitella.

    Auto tai paremminkin kori on siis seissyt nosturin päällä ilman akseleita odotellen maalia päälle toukokuusta alkaen. Tekniikka ja alustanosat on täysin läpikäyty (hiekkapuhallettu, maalattu ja kuluvat osat vaihdettuna + moottori täysin kunnostettu) , ja odottavat vain paikoilleen asennusta. Eipähän niistä paljoa iloa ole, ennen korin maalausta, jota ei voi tehdä ennenkuin tietä pitääkö sille tehdä vielä jotain muutoksia esitettyjen lisäksi. Ei oikein innostaisi lähteä maalatttua pintaa auki repimään ja siihen hitsiliimaa tarjoamaan.

    Melko ossom.
     
  15. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Laitappa vinkkiä iltapäivälehtiin...

    Laitappa vinkkiä kumpaankin iltapäivälehteen asiasta ja kopio sähköpostiviestistä käsittelevälle taholle. Lehdet voivat tarttua aiheeseen tai sitten eivät. Esim. tuonne voi pistää vinkkiä:

    autot @ iltalehti.fi
    autot @ iltasanomat.fi

    (Poista välit osoitteista)

    Virkamiehet eivät halua julkisuutta omille toilailuilleen ja jos homma alkaa haiskahtaa virkavelvollisuuden laiminlyönniltä, niin ovat kusi sukassa... :eek: ja päätös on postiluukussa alta aikayksikön.

    Tosin tällä "jouduttamisella" voi olla negatiivista vaikutusta päätökseen sinänsä - ainahan voi antaa kielteisen päätöksen, jos asiakas heittäytyy hankalaksi...jutun juju on asian esittäminen hienovaraisen v...umaisesti, jotta hommasta tulee vihdoin päätös ennen kuin lehtimogulit alkavat sitä penkoa...
     
  16. menu*

    menu* Gearhead

    Miten kauan muutosluvat ovat nykyään voimassa sitten kun sellaisen parin vuoden jälkeen saa..?
     
  17. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Eiköhän se lupa ehdi vanhaksi mennä siinä ajassa kun tehokas ja nopea Itella ottaa sen kirjeen kuljetettavakseen (hävitettäväkseen) kuljetettavakseen (hävitettäväkseen). :rotfl:

    Muistelisin että kaksi vuotta myöntämispäivästä on lupa voimasa. Hyvä niin, että myöntämispäivästä sillä jos hakupäivä olisi määräävä minun tapauksessa olisi poltettu nyt 9kk aikaa, kirjaimellisesti savuna ilmaan.
     
  18. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ihmeiden aika ei ole ohi.

    Pidän jännityksessä vapisevissa kätösissäni poikkeuslupaa, joka on myönnetty käytännössä katsoen juuri sellaisena kuin sitä hain.

    Pitäisiköhän laittaa heti uusi vetämään, sen voisi sitten seuraavaan innostukseen eli noin vuoden päähän saada ilman huokailua hitaasta käsittelyajasta.
     
  19. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    no hemmetti. joskus jotain hyvääkin.
     
  20. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Kettuilu AKE:n suuntaan ei näyttänyt edistävän asiaa. Mikä ei liene suuri yllätys. Eikä hallinto-oikeuskaan oikein ollut samoilla linjoilla, aivan kuin päätöksen olisi kirjoittanut joku AKE:sta. Sanamuodoista vois vainoharhaisempi tehdä sellaisen päätelmän...

    Mä en saanut lupaa polttoaineen kulutuksen pienenemisellä ja ympäristöystävällisyydellä yms. Vaikka esitin uudeksi padaksi ruisku konetta katilla +ehdotin että pistetään päästömittauksen piiriin. Koko ja teho oli linjassa AKE:n aiemin antamiin lupiin.

    2006-2008 on kuitenkin myönnetty 7kpl lupia joissa erityisenä syynä on ollut juurikin polttoaineen kulutuksen pieneneminen ja ympäristöystävällisyys. Em. kategoriaan on laskettu jopa SBC kaasarilla yms.

    Lupa on irronnut myös seuraavila perusteilla:
    -Brabus on vastaavan härvelin tehnyt
    -Turvallisuuden ja ajo-ominaisuuksien parantuminen
    -Soveltuu paremmin nykyliikenteeseen
    -Moottori vaihdettu jo Ameriikassa
    -BMW teki M3:n
    -Yleinen muutos maailmalla +valmiita sarjoja
    -Parempi varaosasaanti ja liikenteen mukana pysyminen
    -Alkuperäinen moottori kadonnut/ tuhoutunut
    -Mulla vaan sattui olemaan tälläinen hiukan isompi pata
    -Orgis moottoriin vaikea saada osia / varaosa moottoria suomesta / halvempi
    -Moottori vaihdettu jo Ruotsissa
    -Edellinen särkyi uusi on vaikea saada
    -Opinnäytetyö
    -Alkuperäinen moottori kallis hankia ja kunnostaa +SBC asennettu USA:ssa

    Äkkiseltään näyttää myös, että kannattaa tulostella netistä kauniita kuvia osakataloogeista yms. mukaan AKE:n pojille kaffepyötään ihmeteltäväksi. Samoin valokuvat yms. täysin höpö paperi on rautaa, kunhan näyttää hienolta ja on paljon paperia. Paperin määrä korvaa laadun. Taitaa olla joku raja jonka yli hakemuksen täytyy painaa että kelpaa.

    Painakaa hakemuksia sisään ja muistakaa nuolla viranomaisen persettä jos vain pienikin mahdollisuus tarjoutuu, kyllä se lupa sieltä irtoaa.

    Aivan hanurista koko AKE ja Hallinto-oikeus jatkaa tuontiautojen veropäätösten viitoittamalla linjalla. (em. siis mielipide.)

    Edit: Kun katselee millä perusteilla moottorinvaihto lupia on myönnetty on täysin käsittämätöntä ettei uusille USA autoille voida myöntää poikkeusta esim. DOT ajovaloille. Johonkin vanhaan paskaan on saanut moottorinvaihto luvan kun orgis pata on muka kallis korjata, Mustangien ikkuna show on varmaan halpa juttu. Hämmästyttävät valtuudet on suomalaisella viranomaiselle jos asia liittyy autoiluun vrt. AKE / Tulli.
     

Kerro tästä muillekin!