FHRA ry:stä FTCA (Finnish Tuning Car Association)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 26.10.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yleinen käytäntö kautta vuosien on ollut se,
    että näyttelyn järjestäjä maksaa nayttelyauton
    omistajalle kilometrikorvaukset ja hotellin,
    sekä ruuat.

    SE on mielestäni kumma asenne että
    vielä pitäisi maksaa siitä että tuo
    auton näyttelyyn!

    Näytteilleasettejat päätävät, mitkä autot
    kelpuuttavat nayttelyyn ja myös maksavat
    nämä kulukorvaukset esiintyjille.
     
  2. B 49

    B 49 Gearhead

    Sitä sietää kyllä miettiä.
    Fyyran sivuilta löytyy esim. tällaista tekstiä:

    Katuautotoiminta

    FHRA:n jäsenistä suurin osa kuuluu katuautoilijoihin. He kokoontuvat Cruising-iltoihin ja heille järjestetään Swap Meet tapahtumia eli osto- ja myyntitoreja sekä useita mahtavia Pick-Nick kokoontumisajoja.

    Taitaa se tuotto mennä kiihdytyskisojen järjestelyihin.
     
  3. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Samaa epäilen itsekin..

    Toisaalta, mikäs siinä sitten jos on kiihdyttelylle on vahva kattojärjestö. Nyt pitäisi saada sitten tällaisen ihan vaan kruisalija/rakentelija/fani -harrastajan kattojärjestö..
     
  4. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Samalla käy keskustelu siitä, missä uudet NUORET harrastajat on.

    Ne taitaa olla tuunaamassa niitä corolloita jossain muualla kun eivät "mahdu" samaan talliin.
     
  5. chevy76

    chevy76 1st gear

    Ehkäpä tässä on nyt asenteen tarkastuksen paikka..Maailma muuttuu, niin jospa ihmisetkin sen mukana sitten..Tuning on suomessa vielä tuore asia ja varmaan lähes kaikille jenkkiharrastajille vierasta..Mutta mitenkäs jenkeissä?? Siellä on vanhaa jenkkiä spoilerein, siivin, 22" kromivantein, ilmajousilla ym..Eikös se ole samanlaista thyyningiä, mitä suomessa uusi sukupolvi harrastaa japsi/euroautoihin.Autoharrastusta on niin paljon erilaista kun on harrastajiakin.Suomessa tuning niin tuoretta, että täällä vasta opetellaan rakentamaan autoja..Siksi meitä hymyilyttääkin "epämääräiset" pakkeli/lasikuitu kasat autojen ympärillä ja jättimäiset tommys billetit kontin laidalla, mutta se on sitä harrastusta. Kauneus on katsojan simmuissa. Samalla tavalla mekin arvostellaan "omia" autoja. Millä tavalla se lommoille potkittu Dartti on harrastusta..??
    Henkilökohtaisesti olen lähtenyt mukaan tukemaan yleisesti autoharrastusta lajista riippumatta. Samaan hiileen me puhalletaan harrastusmuodosta riippumatta. Samat lait, säädökset ja maksut rokottavat niin jenkkejä kuin tuningejakin ja kuten tuolla edellä jossain sanottiin niin yhteen hiileen puhaltamalla me saadaan huomattavasti isompi älämölö aikaan kuin yksittäin ponnistelemalla. Tunne paljon porukka niin tuningin kuin jenkkiharrastuksen puolelta ja monesti esteenä toisen harrastukseen tutustuminen on ennakkoluulot ja nuivat asenteet. "mene sinä sen riisikippos kanssa muualle pillittää"..Tai "no mites se lahna taipuu mutkaan..?? "Ei taida perse kestää bensalaskuja.." tms..Itse taidan olla hieman kumpaakin kun ajan jenkeillä ja harrastan autohifiä-> multimediaa.Nykyajan SekaHeviMeteliHippi =) Ehkäpä pitäisi järjestää enemmän yhteisiä tapahtumia joissa molemmat puolet saisivat tutustua toisten harrastuksiin..Ehkä sitten ymmärrettäisiin miksi toinen ajaa jenkillä ja toinen tuningilla..Hienoja ja vähemmän hienoja autoja kun löytyy molemmin puolin..Yhteiset rata-ajo/kiihdytys päivät, näyttelyt, miitingit olisi oiva tapa tehdä niin..
    Tulipas hieman avauduttua..Eihän kukaan herneitä..??
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli kun asut pääkaupunkiseudulla niin tarjottiin kaksilippua.Ymmärrän kyl jutun pointin ja siksi olen vienyt autoni ilmaiseksi pienempiin näyttelyihin he ovat harrastus pohjalla vielä toisin kuin Helsingin näyttely joka kerää vain mahdollisenman ison kassan. (monta vuotta läheltä seuranneena)
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miksi paiskaisin kättä tuning ukkojen kanssa kun on olemassa samanhenkisiä kavereitakin niin paljon ettei aika riitä edes heidän kanssaan pitämään yhtä vaikka kuinka haluaisi.En ole edes mikään made in usa friikki,edustan rockabilly hot rod osastoa.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    jaa että hesan näyttelystä saisi kilometrikorvauksen, hotellit ja ruokailun, taitaa olla ettei näin ole, mitä nyt olen seurannut läheltä sitä touhua. korjatkaa jos väärässä olen, siis sellaiset jotka viime vuosina vieneet autojaan sinne, oletteko saaneet ylläolevat korvaukset?
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    American Car Show:n budjettiarvailuja ja kädenvääntöä korvausasioista on ollut tällä palstalla viimeksi about vuosi sitten edellisen näyttelyn aikoihin, haeskelkaapa haku-toiminnolla.

    Sitten toivomus, älkää esittäkö täällä arvailuja tai olettamuksia faktatietona vaan kysykää korvauksista vaikkapa suoraan FHRA:lta tai tulkaa sitten rohkeasti oikeaalla nimellänne esiin. Tällainen nimimerkkien takaa puukottelu puolin ja toisin ei varmaan auta asiaa yhtään (plaaplaaplaa se sama vanha virsi.

    FHRA on yhdistys ja yhdistyksen asioihin voivat vaikuttaa sen jäsenet, jollaiseksi voi liittyä jos haluaa - harrastaa voi varmaan yhtä hyvin liittymättäkin. American Car Show ei sekään ole julkista palvelua vaan tietyn yhdistyksen järjestämä tilaisuus. Yhdistyksillä on tapana varainhankinta toiminnan rahoittamiseksi ja sen voi tehdä esim. järjestämällä tilaisuuksia. Niin tilaisuuksien järjestely, niillä hankittujen varojen käyttö ja yhdistyksen toiminnan painopisteet yleensä puolestaan ovat asioita, joista päättää yhdistyksen hallitus, jonka valitsee jäsenistö osallistumalla kokouksiin, joissa valintoja tehdään.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Heikki 2004-02-04 19:13 ]</font>
     
  10. ruuvari

    ruuvari 2nd gear

    Se, että FHRA ottaa tuning porukat siipiensä suojaan on aivan FHRAn oma asia. Kyseisen yhdistyksen toiminta tavallisen jenkkiharrastajan puolesta on ollut aina hyvin vähäistä. Ainoa ilo on ollut ACS. Jossa yhdistyksemme on saanut näkyvyyttä ja muutamana menneenä vuotena rahaa toimintaa varten. (tänä vuonna rahaa ei ole luvassa). Ihmettelen suuresti sitä, että jotkut boikotoivat näyttelyä, joka kuitenkin tuo suurimman positiisen näkyväisyyden harrasteelle ja on ainoa suurempi järjestetty tapahtuma pääkaupunkiseudulla. "Villejä" tapahtumia onneksi löytyy säännöllisin väliajoin. (ja minun puolestani villeinä ne pysyköötkin). On totta ACSssa oli useina vuosina selvä rahastuksen maku, mutta parina viime vuonna suunta on ollut selvästi parempaan päin. Mielenkiintoista kalustoa on tuotu ulkomailta, toivottavasti tuodaan enenevässä määrin tulevaisuudessakin. FHRAlla on suuri työ kääntää harrastajien "takki" näyttelylle myönteiseksi useiden vuosien surkeitten esitysten jälkeen. Jengi menee näyttelyyn jo valmiiksi "tatti" otsassa ja silloin hyväkin näyttely muuttuu huonoksi jo ulko-ovella. Muuten, jos FHRA kerää parkista maksua, niin siihen hintaan pitäisi myös vartioinnin toimia. Viime vuonna autoihin murtauduttiin keskellä kirkasta näyttelypäivää.(itse tiedän kaksi tapausta)
     
  11. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Hetkinen, onko siis faktaa että parkki rahat menevät Fyyralle, vai onko se puoli taas Messarin kassaan menevää? Uskoisin tapauksessa jos toisessakin, että parkista maksetusta rahasta lähes kaikki, ellei kaikki mene vaan siihen alueen vuokraan.

    Sitten: pitäisikö Helsingin kaupungin (tai muun kaupungin) taata autolle vartiointi kun maksat parkista?? Messarin parkkis on avoin alue, jonne pääsee kävelemään suunnasta jos toisestakin. Jos olisi suljettu alue, niin voisi vahingossa yrittää vaatia vartiointia, mutta mielestäni nyt on vähän yli lyöntiä..

    Taas uudelleen: ei sitä tarvitse mennä halaamaan ja kaljoja maksamaan toisen harrastus suunnan edustajalle, mutta puolin ja toisin olisi ihan järkevää olla väleissä. Miten samaa asiaa ajavia harrastaja ryhmittymiä kukaan voi ottaa tosissaan jos ne kahinoivat keskenään! Aina on ollut niin, että toisen paska on toisen kultaa..

    Sitten ACSästä. Vaikea on itseni mennä spekuloimaan itse toteutuksesta ja rahoista mitään, kun en tiedä järjestämisen kuluja. Niistähän Fyyra ei päätä vaan instanssi joka hoitaa Messaria. Hekin ostavat sen sähkön ja huollot yms. vielä joltain muulta.. Tottakai tilanne olisi eri, jos saisi jostain tilat omakustanteella, mutta tämä ei ole mahdollista. Varsinkaan yhtä loistavasta sijainnista ja tilasta. Kun lähdetään jotain näin suurta järjestämään mennään suoraan bisnes maailmaan sisään. Siellä ei auta nurista, että pitäis yhdistykselle jäädä käteen edes pulla rahat seuraavan tapahtuman vapaaehtoisille. Se ei kiinnosta sitä toista osapuolta pätkääkään.

    ACS on loistava tilaisuus esitellä harrastustamme ja sen kaikkia eri puolia ja suuntauksia suurelle yleisölle. Tässäkin törmätään ongelmaan: kuinka löytää kompromissi joka tyydyttää tavallista tallaajaa ja "tosi-harrastajaa".. ..ja meitä siltä väliltä. Se ei todellakaan ole helppoa..

    Kansainvälisestä kalustosta sen verran, että ei nekään ilmaiseksi tänne tule. Vehkeille ja niiden omistajille pitää jarjestää kuljetuksia, majoituksia ja muuta kivaa.. Varsinkin jos kyseessä sattuu olemaan joku show magneetti jonka tarkoitus on osaltaan tehdä myös bisnestä tavalla tai toisella.

    Tuntuu noin yleisesti, että harrastaja kunnasta on tullut liian kranttuja tai sitten putki näköisiä. Itse olen käynyt messarissa muutamia vuosia ja joka vuosi sieltä on löytynyt jotain mielenkiintoista. Jos ei kokonaisuutena mikään auto ole sävättänyt, niin pyöristä on sitä löytynyt. Jos ei niistäkään, niin sitten on jotain ideoita ruvennut kihisemään pääkopassa..
     

Kerro tästä muillekin!