Bemun vanteet letukkaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Make.S, 20.8.2009.

  1. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Ite käytän E34 sarjan vanteita -42 Chevyssä. Taitaa olla 6-6,5x 15 ja istuuvat ihan hyvin alle. E36 vanteet istuivat kanssa, taitaa olla suurinpiirtein samoja. Niin ja levyt mahtuu hyvin.
     
  2. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    E34 ei enään tehdä 6 tuumasta vannetta. Nykyään leveys on 6,5 tuumaa pienimmillään. Käytetyt kapeat vanteet siis voi saada.

    E36 taas ET luku on yli 40 joten jää pari senttiä sisemäksi kuin E34
     
  3. Walde

    Walde 1st gear

    Siis vanhempaa E34 (88-96 vuoden 5-sarjalainen) vannetta etsimään. Ei voi levittää enempä sisään kuin nyt on, kun tulee kierrejouset ja pakoputkiston ylitys vastaan. Onks tietoa noista offseteistä, mitä niissä oli?
     
  4. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    E34 ET on 20
     
  5. Walde

    Walde 1st gear

    Ei ihan vielä auennut mitä toi ET = 20 tarkoittaa? varmaan millejä sisäänpäin, mutta paljon kokonais mitta navalta vanteen reunaan? Onkse esim 20 mm poikkeama keskilinjasta tai jotain???
     
  6. spinneri

    spinneri Gearhead

    ET eli offset mittaa vanteen keskilinjan ja kiinnitystason välistä etäisyyttä. Negatiivinen ET tarkoittaa sitä, että keskilinja on ulompana kuin kiinnitystaso eli vanne "työntyy" ulospäin. Positiivisen ET:n kohdalla taas vanne "työntyy" sisäänpäin eli keskilinja on sisempänä kuin kiinnitystaso. Lukuarvo on millimetrejä.

    Jenkit puhuvat paljon Back Spacing:sta, joka ei ole sama asia kuin offset/ET.

    TÄÄLTÄ löydät havainnollisen kuvan aiheesta.

    Mitä tulee sitten tuohon jakoon, niin BMW:n jako on todellakin tuo jo moneen kertaan mainittu 5x120 mm. GM taas käyttää (henkilöautoissaan) joko 5x4,75" tai 5x5" jakoa, jälkimmäisen ollessa käytössä lähinnä uudemmissa fullsize-malleissa (esim. Caprice). Kun nuo tuuma-arvot muutetaan milleiksi, saadaan lukemat 120,65 mm ja 127,00 mm. Bemun jako on siis hyvin lähellä tuota GM:n 4,75-jakoa. Jossain kommentissa mainittu 114,3 mm (= 4,5") jako on Mopar-maailmaa...


    Kertoili

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    mul on semmoset navat(a-body letukan) koton joissa joku on käyttäny bemarin vanteita :mad: pinnapultit on "aavistuksen" verran ulkokehällepäin taipuneet/murtaneet navan kiinnitystä :mad: :mad: jarrulevy tiukoilla reijillä puree viimisellä 8mm perkeleesti pinnapulttien jenkoihin kiinni!!! :mad: :mad:

    kyllähän ne bemarin vanteet sinne menee juu ja kiristyykin mut kartio päisiä mutterita ei kannata käyttää vaan nimeen omaa näitä "ameriikan mallin" holkki-irtoprikka muttereita!! :eek:
     
  8. Jukka K

    Jukka K 1st gear

  9. karra

    karra Double Gearhead

  10. advance

    advance 3rd gear

    Mistä saapi ne epäkesko tms mutterit mitä näiden kanssa pitäisi käyttää? :oops:
     
  11. Make.S

    Make.S Gearhead

    Muistaakseni jaossa heittoa 0,3mm/puoli, joten tuskin tarviit mitään erityisiä muttereita. Ite en ainakaan laittanut.
    Ite kuulin että näillä keskittävillä muttereilla voisi korjata jopa 2mm heitot.
    Esim. kos autossa on jako vaikka 5 x 110, niin saisit kepluteltua siihen 5 x 108 tai 5 x 112 jaot.
     
  12. J_Lanttola

    J_Lanttola 3rd gear

    Niin, keskittävä mutteri on ehkä hiukan harhaan johtava nimi, koska se nimenomaan ei keskitä :rotfl:

    Mutta siis kyseessähän on mutteri tai pultti jossa kartio on irrallinen ja pääsee liikkumaan sen millin suuntaansa. Eli näillä voidaan käyttää se 2mm vääränjakoisia vanteita.
    Näiden kanssa vaan on tärkeää että on oikeanlaiset keskireijät tai sovitteet, sillä pultit eivät keskitä vannetta.

    Löytyy melkeen jokaisesta rengas/vanne liikkeestä tai ainakin saavat tilattua. Esim rautamon jälleenmyyjiltä eli euromaster liikkeistä.
    Epäkesko pultti/mutteri nimellä tunnetaan.
    Hinnat sitten vaihtelee aika reipaasti..
     
  13. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Olis tossa vanin persiissä yhdet jagulaarista poistetut vanteet ja jako siis sama kun näissä edellisissä. Kokoa 16 tuumaa puolia 5 ja päällä jonkun kuntoset nokian kitkat. koko paketin sais omakseen 250,- plus pullo tervasnapsia tai vaihtoehtosesti mäyräkoira olutta.
     

Kerro tästä muillekin!