Perävaunu C1E-tutkintoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Karvanoppa-Elvis, 9.2.2009.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mulla on toi CE justiin työn alla. Eilen meni Teoriakoe (virheettä!) läpi ja nyt pitäis soitella inssiaikaa ja saada jostain pötkö lainaan.
     
  2. niklas_

    niklas_ 1st gear

    miten se homma menee. ennen 10.9 ? pitää olla kortti taskussa ettei mene uusien pykälien mukaan? vai onko niin että ½ vuotta kirjallisen jälkeen?

    aika nihkeesti oli aikoja inssiin vantaalla. tekevät kuulemma ensin E kortit pois
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jos tutkinto on aloitettu ennen 10.9 niin ei hätää.. Eli vielä periaatteessa jos 10.9 menee teoriakokeeseen niin kerkee mukaan junaan. Meni koe sitten läpi tai ei. Täällä on Salossa ja Turussa reilu parin viikon jonot.
     
  4. FA18

    FA18 3rd gear

    Kyllä se noin menee eli ammattiajolupaan vaaditaan 280tuntia koulutusta 10.9. jälkeen ja autokouluopettaja sanoi, että C-inssi pitää olla hyväksytysti suoritettu ennen sitä jos meinaa saada ammattiajoluvan nykyiseen hintaan.
    itsellä inssiajo huomisaamuna klo 8.45

    Todella kiire tulee, jos meinaa AB:n korottaa C:ksi ennen lakimuutosta. :)
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mutta vielä ei ole myöhäistä jos haluaa korottaa C:n CE:ksi.
     
  6. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Autokoulusta kysyin niin C-kortti kallistuu noin 400e, ja syynä on lisääntyneet ajokerrat (mikä on mielestäni ihan hyvä että niitä enemmän).
    Mutta sitä ammattitutkintoa ei tarvitse kuin kaupalliseen liikenteeseen.

    EU ei tietääkseni ole käskenyt kuin yhden asian ja sitäkään ei ole toteltu täysin 17 vuoden aikana, nimittäin autoverotuksen saattaminen syrjimättömäksi. Tässä tulee muistaa että ne jäsenmaksut menevät tavallaan provikkana verotuksesta eli ne turhat veroeurot kertautuivat sielläkin.

    Direktiiveissä määritellään ns. reunaehdot joiden mukaan kansallinen lainsäädäntö tehdään. Eli täällä niin ankaraksi ja vittumaiseksi kuin mahdollista, sekin kalakukkohöpinä voitaisiin ohittaa muutamalla määrityksellä elintarvikelakiin mutta eihän sitä nyt kekkoslovakiassa tehdä.
     
  7. Nuhis

    Nuhis 1st gear

    Minkä hintainen toi C1E kortti mahtaa olla?
     
  8. Vanikuski

    Vanikuski 1st gear

    mulla maksoi vähän reilu satasen... inssi, kirjalliset, passikuvat ja ajokorttihakemus poliisilaitokselle...eli ei kallis
     
  9. McKela

    McKela 1st gear

    eikös ajokorttihakemukseen vaadita lääkärintodistus.
     
  10. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    tänään oli tullu liennytys AKE:lta, 10.9. ei nyt sit olekaan ehdoton takaraja C:n korottamiseen C1E:ksi tai CE:ksi. eivät kuulemma ehdi ottaa kaikkia tutkintoja vastaan ennen määräaikaa, joten riittää kun on saanut teoriakokeen hyväksytysti läpi ennen kymmenettä päivää. silti saa vielä sen ammattiajoluvan.

    eli vielä ehtii. ja vielä ehtii korottaa B:n C:ksikin. just juttelin konttorin pihalla yhden autokoulun opettajan kanssa, kertoi aloittavansa vielä yhden kurssin ensi viikolla.

    itse sain tänään CE-teoriakokeen läpi, melkein hämmästyttää itseänikin. sen verran vähän mie niistä asioista mitään tiedän. eilen ajoin ensimmäistä kertaa raskasta yhdistelmää, tais mittariin kertyä noin kaksi kilometriä. takaperin kuljettua matkaa se ei mittaa. eli sanoisko miljoonilla kilometreillään retostelevalle rekkaspedelle, joka lisäksi muistaa muistuttaa takaperin ajamistaan kilometreistä, että itse olen ajanut enemmän takaperin kuin etuperin... :rotfl:

    yllättävän vaivattomasti se perävaunu meni sinne minne sen ajattelinkin menevän... ja koska kaveri lupasi repiä miulta pään irti jos kolhin terminaalin pihassa transpointin kärryjä, tai jos aiheutan vaurioita hänen työkalulleen, ei edes vahinkoja sattunut. ei sillä et se olis ollu katsomassa, päätti jättää miut keskenäni tuumailemaan ja lampsi itse ABC:lle kahville. luottavainen kaveri. tai sit se vaan olis halunnu repiä joltakulta pään irti.
     
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllä se tuli jo viikkoja aiemmin. Mulla on kanssa menossa C:n korotus CE:ksi ja kun aloitin hommaa tuossa reilu kuukausi sitten lupahakemuksen ja lääkärintodistuksen parissa niin sanottiin Ajovarmalta että 10.9 on deadline. Sitten kun olin teoriakokeessa niin pahoiteltiin että on annettu väärää tietoa, eli riittää kun tutkinto on aloitettu ennen 10.9..

    Nyt tässä metsästellään vielä yhdistelmää lainaan. Kiirehän ei ole.
     
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    hmh.. no en kyl yhtään ylläty huonosta tiedonkulusta. kuvittelin jo, et kerrankin asiat hoituvat ihmisen kannalta hyvin ja asioista tiedotetaan mallikkaasti. sitä ei toki voi kieltää, etteikö asia nyt ole kaikkien kannalta olosuhteet huomioon ottaen parhaalla mahdollisella tavalla, mut oudoksuttaa et tutkinnonvastaanottaja esitteli tänään tätä hyvää tietoa aivan tuoreena uutisena paikalliselle autokoulun pitäjälle.

    miul on auto tiedossa, helpottaa toki mahdottoman paljon aikataulujen sovittamista kun kiireisimmät hoitavat korttinsa ensin.
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No ehkä se tieto on siellä aivan tuore. Täällä etelämpänä siitä kuultiin vaan jo kolmisen viikkoa sitten. :lol:
     
  14. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    10.9. tuli ja meni, mitäs ny sitte vaaditaan C1E:n saamiseksi (BC tällä hetkellä)?
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead


    Ei kait kymppiysi vaikuttanut yhdistelmiin mitenkään, vaan C -korttiin?
     
  16. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Kyllä mun mielestä vaikutti..ainakin käsittelykokeen piti tule laajemmaksi tosin maanantaina 7 päivä kun mulla oli käsittely ei ollut vielä tietoa miten se muuttuu
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllä se vaikutti ainakin niin että CE-kokeessa käsittelykoe muuttui vähän haasteellisemmaksi ja oleellisin asia on ettei CE-korttia saa enää suorittaa kuorma-auton ajokokemuksella. C1E:stä en kyllä tiedä sanoa mitään.
     
  18. jukka jokela

    jukka jokela 3rd gear

    No niin C1E:n käsittelykokeen haastavuutta lisättiin keiloilla ns risteyksen kulmasta n7m päähän n3m leveä portti...Eli siis peruutetaan kapeampaan/kapenevaan käytävään muuten sama kuin aiemmin ainakin käsittelykokeen osalta.
    Itse peruuttelin 10.9 tällä uudella systeemillä hyvinhän tuo täyspitkä dodge ram 4x4+9m vaunu sinne mahtu.
     
  19. cuda1971

    cuda1971 Gearhead

    10.9 jälkeen vaaditaan ton C1E:n suorittamiseen 3kk ammattiajoa pohjalle ennekuin voi edes aloittaa moisen suorittamisen ja käsittääkseni jos aiot ammatiksesi ajaa kuorma-autoa tarvit ammattipätevyyden ja se taasen ei oo helppoa,jos meet kesäharjottelijaks johonkin niin sillon ei vissiin tarvita tota ammattipätevyyttä?

    Käsittelykoe muuttuu senverran et kulman takana on "talli" mihin yhdistelmä pitää saada sisälle suoraan,vissiin ens viikol tars mennä kokeileen?
     
  20. bbford

    bbford Gearhead

    Sain eilen hommattua ton kortin kans,kävin 7.9 kirjallisissa joten meni vielä vanhoilla vaatimuksilla läpi. Se peruutus aukko oli kapeampi mitä mulle annetuissa lapuissa oli mutta mahtuihan se kärry sinnekin.

    Pitäis varmaan seuraavaksi vaihtaa toi mun F150 pick up F350:een.. :D

    Kustansi muuten 167e kaikenkaikkiaan.
     

Kerro tästä muillekin!