Kiiltoanodisointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Pecan, 18.9.2009.

  1. Pecan

    Pecan Gearhead

    Tekeeköhän mikään firma suomessa yksittäisiin puskureihin kiiltoanodisointia? Onkohan yleensäkään sellaisissa hinnoissa, että kannattaa edes suunnitella? Vanha anodisointi siis mennyt huonoon kuntoon ja pitäisi saada uusittua. Jansterilta kysyin, mutta ei kuulemma heidän prosessiinsa sovellu.
     
  2. BRC1

    BRC1 Gearhead

  3. ESE

    ESE 1st gear

    kysäse aurajoki oy:stä Turusta yhteystiedot löytyvät tuolta : www.aurajoki.fi
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tarkoitetaanko tässä alumiinipuskurien "kiiltäväksi eloksointia" vai onko kromaus, niklaus, eloksointi, sinkkaus ja passivointi puhekielessä yhtä ja samaa mössöä?
    Kattelin vaan kun tuossa 91 Crown Victoriassa näytti alumiinipuskurit kromatuilta ja narmuista oli ruvennut hapettumaan niin ihmettelin että onko ne edes kromattu vai hä?
    Tietääkö joku asiasta enemmän?
    :odroll:
    - Jani -
     
  5. ESE

    ESE 1st gear

    kromaus ja niklaus voidaan tehdä raudan päällekin, ( kupari kappaleen kromaus takaa parhaan lopputuloksen ja erittäin hyvä pohjatyö= hionta ja kiilloitus ),tosin päälle pinnoitetaan ensin kupari, sitten nikkeli jonka päälle tulee kromi.
    Käsittääkseni tolla tavalla tulee paras pinta, mutta myös kuparin päälle voi pinnoittaa kromin.
    Sinkkaus, kuten asian esitit, tässä tapauksessa sähkösinkitys, on vain pinnoitus teräkselle ( rauta ), jonka päälle tulee passivointi joka lisää korroosion suojaa sinkin lisäksi ja antaa pinnoitetulle kappaleelle myös kosmeettisen seikan eli ulkonäön.
    Ennestään eloksoitu pinta voidaan myös muistaakseni korjata eloksoimalla kappale uudestaan, tämä käsittely soveltuu alumiineille. Aluuminista saa myös kiiltävän kiiloittamalla joko mekaanisesti tai sitten kemiallisella prosessilla.
    Ole yhteydessä Aurajoki Oy:n ( Turun tehtaan ) työnjohtoon ja kysy asiasta tarkemmin heiltä, tai vaihtoehtoisesti saman tehtaan myyntipäälikköön. Kyseinen yritys on alallaan Suomen suurin ja 40 vuoden taipale takana joten varmaankin jonkinlaista ammattitaitoa löytyy 8)
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Korjataan sen verran että kuparin alle kannattaa laittaa ensin nikkeli, sitten kupari ja sitten taas nikkeli välikiillotuksin koska nikkeli parantaa kuparin tarttumista oli alla sitten rauta tai alumiini.

    Kiitos silti vastauksesta. Kyllä kaikki pinnoitusmenetelmät on aika hyvin tiedossa mutta meinasinkin että onko nuo Fordin alumiinipuskurit kromattu vai eloksoitu/anodisoitu otsikon menetelmällä kuten kysymyksen esittäjä kirjoitti eli yritetään pysyä otsikossa. Noita kromauskeskusteluja on täällä jo ihan tarpeeksi.
    nimim Pecan kommentti tähän väliin kiitos.
    :odroll:
    - Jani -
     
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Suomi (ent. SF) nousuun, täällä maassa on noita ottopisteitä mistä noita ko. malmilajeja saa ihan kaivamalla luonnosta!
    Siis ostamalla fullsize-jenkkejä, joissa kromipuskurit, teet ympäristö- sekä kansallisen uroteon.
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ja korjataan vielä sen verran ettei kiiltoeloksointi onnistu suomessa.Ei vaikka kuinka ois 40 vuoden kokemusta takana.Kyseessä on kromauksen ja eloksoinnin välimuoto jota on käytetty siis vain ja ainostaan alumiiniosissa.

    Esim 63 veten keskikonsolin päälilevy on kiiltoeloksoitu.

    Samoin monet muut aika kautensa autojen sisustan tms listat ja merkit jotka ovat siis ALUMIINIA.

    Ei kovin hyvä kuva mutta pinta ei siis ole kromattu vaikka kiltääkin hienosti

    http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... RZ~Z5Z5Z53


    Lähetä sinne Wittmanille Puolaan tiedustelu.Tuskin onnistuu muualla.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kyllähän kiiltoanodisointia Suomessakin tehdään:

    http://www.janster.fi/web/index.php?id=24

    Vaan ei taida onnistua vanhojen osien uudelleen anodisointi(=eloksointi). Jostain alan oppikirjan tapaisesta muistan lukeneeni, että prosessia on aina säädeltävä materiaalin, osan koon ja muodon ym. mukaisesti sopivaksi. Muutama kappale käsiteltäviä osia menee kokeiluihin, eli yksittäisten kappaleiden tekeminen lienee kokolailla mahdotonta. Mullakin roikkuu seinällä yks uusi maskinkehys, minkä Kiinanpojat ovat anodisoineet vannehopealla maalatun näköiseksi. Jotain sille on tehtävä, ja olen ajatellut linkin firmalta tiedustella asiaa vaikka arvaan ettei onnistu.
     
  10. Pecan

    Pecan Gearhead

    Vähän tuonne kromaukseen meinaa väkisinkin jutut hakeutua, mutta kyseessä on tosiaankin anodisoitu alumiininen puskuri, joka on naarmuilla. Autokaan ei ole sen harvinaisempi, kuin 142 Volvo, mutta puskurit tuntuu olevan enemmän tai vähemmän pilalla aina. Samoin maskin kehys on aika hiekkapuhalletun oloinen. Keula siis jokseenkin tämän näköinen, ilman amerikan kaarta tosin:

    [​IMG]

    Janster vastasi, että ei sovi heidän linjastoonsa moinen homma. Täytyy tota aurajokea vielä vaivata, kun hekin sivuillaan anodisointia mainostaa. Tai sitten sieltä puolasta.. tai johan joku kohta varmaankin tarjoaa hyväkuntoisia puskimia?

    Sehän tossa nyt vielä olisi vaihtoehto, että hioisi eloksoinnin kokonaan pois ja kiillottaisi, mutta kuinka työlästä se sitten on pitää kiiltävänä?
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Wittman ei muistaakseni eloksoinut/anodisoinut osia vaan ainoastaan kromasi.

    Eikös tuon anodisoinnin pitäisi onnistua jollain tavalla kotioloissakin?

    http://timo.santerihapponen.net/anodisointi/

    Itsellä olis tuon Caddyn maski uudelleen pinnoituksen tarpeessa. Tohtiskohan koittaa... :-?
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ei onnistu eikä onnistu myöskään Ruotsissa. Ameriikan Yhdysvalloissa on useita paikkoja, jossa homma pelittää ammattitaidolla ja vielä useampi jos ei pelitä ollenkaan...

    Tässä yksi parhaista http://www.kingoftrim.com

    Lue sivuilta myös KIILTOADONISOINNIN prosessi.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Yhdestä Impalan maskista olen poistattanut eloksoinnin joskus 90-luvun puolessa välissä ja se oli ainakin silloin halpaa. Maskista tuli kiiltävämpi kuin eloksoituna mutta myös pehmeämpi eli kaikki jäykkyys hävisi.
    Alumiiniahan voi kiillottaa esim tuolla: http://www.green-stuff-polish.com/
    ja jos vaan jaksat puskuria kiillotella niin luulisi että pysyy hyvänä.

    - Jani -
     
  14. BRC1

    BRC1 Gearhead


    älä nyt jos sittenkin siellä aurajoella kun ovat 40 vuotta siellä tehdasta pitäneet.. :odroll:

    Se vaan on EI vaikka kuinka jokainen meistä haluaisi jotain muuta. Muistan jostain lukeneeni että Wittmanilla olisi joku yhteistyökumppani joka tota kiiltoanodisointia tekisi. Kannattaa kysyä. Muuten sitten tonne jenkkeihin. Nykytaalalla ei varmaan mahdoton vaihtoehto.
     
  15. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Milläs tavalla se pinta on menny huonoksi? Naarmuja/hapettumia? Oon jotain osia kiiltoanodisoinu uudestaan mutta sama homma niissä on kuin kaikessa muussakin joka kiiltää - virheet saa piiloon vaan armottomalla hiomisella. Mutta pelkästään himmentyneen pinnan saa varmaanki kuntoon. Voin kysellä huomenissa töissä miten onnistuis.
     
  16. Pecan

    Pecan Gearhead

    Naarmujahan niissä on.

    Wittmanille laittelin mailia tänään ja vastasivat, että anodisointia eivät tee, mutta kromata kyllä voisivat nuokin.
     
  17. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Jos pahasti on naarmuja niin hioa ne täytyy joka tapauksessa jos niistä hyvät meinaa saada. Se kemiallinen kiillotus poistaa pienet jäljet, hiomajäljet yms. Sen verran kyselin että jotain vanhoja ikkunalistoja ne on kiiltoanodisoinu uudestaan ja ne oli onnistunu ihan heittämällä.
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ketkä ne ja missä?
     
  19. Kosmonaut

    Kosmonaut 1st gear

    Töissä, Turussa.
     
  20. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei ne varmaan mun maskin kehystä anodisoi vaikka ite kiillottaisin? :eek: Ei sovi ihan pieneen paljuun, kun on melkein 2 metriä pitkä.
     

Kerro tästä muillekin!