Perän laakerin vaihto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Chevy-A, 24.9.2009.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Onko joku vaihtanut ulkokautta ilman perän purkamista perän ulommaista laakeria siihen kohti mihin kardaani tulee? Olis vinkeistä apua. Kyseinen perä on Chevrolet Astron lukkoperä.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei onnistu vaihtaa ulkokautta,pinioni purkautuu taaksepäin!

    Stefan vaan pystyy vaihtaan etukautta,kunhan tietää mitä tekee mut suositeltavaahan se ei toki ole :wink:
     
  3. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Perän räjäytys kuvan mukaan se purkautuisi ulos päin se ulommainen kartiolaakeri. :odroll:
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    No ei muuta kuin sit astraatio pukeille ja laakerit vaihtoon :D
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Milläs ajattelit sen ulkokoolin saada sieltä pois kun on pinioni tiellä??
     
  6. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Jos se purkautuu ulos päin niin jonkin lainen ulosvedin pitää rakentaa tai pultit nepattava siihen kooliin kiinni ja latta johon reikä. Niillä kait tuo olis kammettava pihalle. Mulle näytettiin perän räjäytys kuva ja sanottiin et molemmat sisä ja ulko kooli tulis ulospäin. Onko sit ollut väärän perän räjäytys kuva?
     
  7. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    En tiedä onko toi mahdollista vaihtaa noin? Siksi kyselisin neuvoja. :D
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tokihan se ulospäin purkautuu,mutta vaan taaksepäin...
     
  9. Anssi

    Anssi Gearhead

    Muista huomioida siinä vaihto-operaatiossa krympin uusiminen ja ehdottoman tärkeänä oikea pyöritysmomentti pinionin akselilla.

    Mikä muuten on aiheuttanut tuon vain etummaisen laakerin uusimistarpeen? Mujua öljyssä? Onko riskinä, että takimmainenkin on saanut siipeensä? Tai poskilaakerit? Taaksepäin purkamalla tulisi tarkastettua kaikki komponentit samalla. Voi olla lopulta pienempi vaiva..
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Voi olla vaikea laitta sitä lattaa sinne koolin taakse, kun siellä on se pinioni tiellä!!

    Ja juu, yleensä pinionin etummainen (uloin) laakeri tulee ulospäin stefan takaa (eli ensin mitataan sen pinionin vierintävastus, jarrut purettuna, että ei mitata jarrujen aiheuttamaa vastusta, sitten mutteri pois, stefa pois, jasitten siellä saattaa olla slinger-prikka, se pois, sitten se laakeri pitäis saada vedettyä pois pinionilta, pitäis olla tiukassa, eli jos tulee pois melkein itsestään, on pinioni viallinen, sitten pitäis saada se ulkokooli pois ja sekin on tiukassa, sen jälkeen saa sen krympin pois, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, mitaten sitä vierintävastusta, sille pitää etsiä jostain se ohjearvo, mikä sen pitää olla, esim Dana 35:sessa se on uusilla laakereilla 15-35 in.lbs ja käytetyillä laakereilla 10-20 in.lbs)!!
     
  11. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear


    Stefa tihkuttaa hiukan ja se etummainen laakeri rallattaa/jollottaa. Muut ei pitänyt ääntä kun pyörittelin perää.
     
  12. OL

    OL Gearhead

    Kyllä sen perän laakerin/laakerit vaihto ONNISTUU VAIN purkamalla
    pois vetarit pois JNE ja samalla näkee mitkä laakerit on saaneet OIKEESTI
    siipeensä ja saa vaihdettua ne OIKEAOPPISESTI. tähän vaihto-operaatioon
    menee sama vaiva/aika kuin näiden ulosvedin viritelminen tekoon ja niillä
    jumpaamiseen ja se skooli/tkin pitää saada ehjänä paikalleen.
    Suosittelen purku, osien puhdistus ja tarkastus ja poskilaakerin säätöshimmit samassa järjestyksessä takaisin paikalleen samoin muut osat
    joko krymppi uusiksi tai ohut shimmi krympin alle ja uudestaan esijännitykseen pinion.
     
  13. Isäntä77

    Isäntä77 3rd gear

    ...ja se krymppi on mikä??? :oops:
     
  14. sbf

    sbf Gearhead

    "krymppi"on suomennos englanninkielisestä crush sleeve sanasta eli "rutistuva hela/holkki"Sillä saadaan mutterille keinotekoinen kiristysvastus.Lyhyt putkimainen osa joka on pullistettu keskeltä.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  16. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No niin vihdoin sain aikaiseksi vaihtaa sen pinjonin ulomman laakerin siihen perään. Laakerin vaihto onnistui aika kivuttomasti ulkokautta, kun tein vetovasaran ja siihen päähän semmoisen pykälän, mikä tarttu kiinni koolin taakse ja sit vaan paukutti irti. Itse laakerin vaihtoon meni joku 30-45 minuuttia. Nyt perästä ei kuulu ylimääräisiä ääniä. :D

    Jälkeen päin hokasin et olis kantsinut se krymppi vaihtaa samalla tai etes shimmilevy laittaa väliin. :cry:

    Kuinka tiukkaan uskaltaa vetää kiinni sen pinjonin mutterin?

    Nyt se on niin tiukalla, et ei ahdista pyörimistä, eikä ole väljää. Jos sitä kiristää vielä tiukempaan, niin alkaa ahdistaan pyörimistä. Onko oikealla tiukkuudella? :odroll:
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    pyöritys

    koeta nyt katsoa se tarvittava momentti jostain, täälläkin oli ylempänä ohjeita asiasta? mutta mitä itse tehnyt periä niin tarvittava momentti on sellainen että laipasta saa kädellä tarttumalla hankalasti pyöritettyä, eli panee kyllä hanttiin riippuu tietysti tekijän käsistä :odroll:

    helpommin se tulee varmaan luonnostaan jätettyä liian löysälle
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä kans väittäsin että käytetylläkin rympillä saat riittävän vasteen siihen kiristykseen. Mulla ainakin ollu käytetylläkin kiristysmomentti luokkaa 100kg/m joka tarkottaa sitä että verraten tosissaan saa vääntää ja työkalut pitää olla hyvät.
    Se rymppiholkkihan on vaan "jousi" joka asettaa laakerit kunnolla vasteisiinsa ja auttaa kiristystä vastustamalla sopivan preloadin saavuttamisessa.
    Käsimomenttina pinoinin kireytenä toi yllämainittu vois olla hyvä, eli nahkee :-? Kuinka usein sit pelkkä ulompi pinioinin laakeri on vaurioitunut, en tiedä?
     

Kerro tästä muillekin!