torsion bar jouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jaketin, 30.9.2009.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    tuota noin,

    laitan taakse xhd lehtijouset. samalla voisi eteen vaihtaa uudet jouset. olen tässä mietiskellyt, että millaset olis hyvät??

    autossa tulee olemaan pikkulohko, toistaiseksi...

    onko ehdotuksia??
     
  2. kinde

    kinde Gearhead

    Riippuu ihan ajotyylistä ja missä ajaa.

    Tuo kuullostaa hyvältä yhdistelmältä kruisinkiin ja kavereiden kaljat. :lol:
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    0.94" on orkkis hemi/440 sauvat, ottaisin 0.96" tai 1.00" vähän riippuen siitä millasta palikkaa alustaan muuten tulee ja millaset on ajomieltymykset.
     
  4. jaketin

    jaketin Gearhead

    juu, oli noi xhd jouset aika järeetä tekoa :eek: toivottavasti ei perä nouse kauhean korkealle..

    jäykempää alustaa olis tarkoitus tehdä...
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    uretaani puslia, uudet ylätukivarret, nivelet, kallistuksen vakaaja eteen ja taakse... jospa saisi nuo dropatut spindelitkin :odroll:

    jospa tuo ei kauheesti kallistelisi :odroll:

    simpukka on jo korjattu 8)
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    tämmösen listan jousijäykkyyksistä oon omalle koneelle tallentanut jostakin netin syövereistä

    Here is a list of old DC part numbers with roll rates.
    These are the 62-72 B bars. The spring rate starts
    to increase in a hurry as the diameter increases.

    ...DIA....ROLL RATE......PART
    .inches.....LB/FT........NUMBER
    ..0.86.........90
    ..0.88.........95
    ..0.90........100
    ..0.93........108
    ..1.06........227........P2948783
    ..1.10........263........P2948784
    ..1.14........304........P2948785
    ..1.18........349........P2948786
    ..1.22........399........P2948787
    ..1.25........440........P2948788
    ..1.33........564........P2948789
    ..1.38........654........P2948790
    ..1.46........817........P4120282
    ..1.50........910........P4120283
     
  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Noilla XHD-takajousilla saattaa se perä nousta turhan korkealle. Ainakin jollain a-body foorumilla harmittelivat sitä, lisäksi kuulemma apukuskin puoleinen jousi on vähän jäykempi ja auto siten hieman kallellaan. En tiedä miten sitten b-bodyn jousien kanssa, olis kiva kuulla kokemuksia, itselleni kanssa harkinnassa juuri nuo kun eivät ole pahan hintaiset, mutta täytyy nyt miettiä. Hotchkissilla olisi kanssa jotain tarjolla, niissä olis valmiiksi uretaanipuslatkin ja ne madaltaa tuuman verran (tosin hintakin aivan toista luokkaa).

    Etupäähän ei ainakaan omasta mielestä mitään 0.96" ohuempaa, vaikka olisikin kevyempi pikkulohko nokalla. Ei paljoakaan ehtinyt tuossa hiljattain kokeilemaan tuollaisilla 0.96" vääntösauvoilla pikkulohko b-bodyssa, muttei ne ainakaan liian jäykät olleet (edelliset 0.90" paksut). Olisi varmaan pitänyt suoraan ne 1.00" tilailla, mutta olin juuri ehtinyt nuo ohuemmat tilata US Partsista kun halvalla kerta sai.
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    kun saan auton fillareille, niin katson, nousiko tuo perä... tarvii varmaan hiukan ajaa, että jouset hakee paikkansa. saattaapi laskeutua jonkin verran vielä.

    jos jää vinoon, niin ne ylinmääräiset lehtijouset otan pois....

    keulan kimppuun olis tarkoitus käydä seuraavaksi..
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oli muuten uuden veekasin myyntipalstalla tollaset 1" sauvat aika sopivasti....
     
  10. jaketin

    jaketin Gearhead

    katos vaan, kiitos vinkistä :) täytyypä ottaa yhteksiä sinne suuntaan..
     
  11. jaketin

    jaketin Gearhead


    helevetti, ne oli menneet heti :(
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Onko kukaan täältä hommannut tuolta FFI Firm feelistä sauvoja? Löytyy mopareihin eri vahvuuksia
     
  13. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    näyttäis justsuspension myyvän halvemmalla, mutta he myyvät vain yhtä paksuutta. Tuolta olen tilannut ja kaikki toimi hyvin. Firm Feelistä ei niin hyvä kuva kun mailiin kesti vastata jo yli kuukausi ja muutamaan mailiin eivät ole vieläkään vastanneet.
     
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    jykän suosituksesta tilasin omaan isolohko beehen 0,96" sauvat ja ihan us-partsista.
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla on coronetis kans 0.96 tangot ja kaasu kybit on mukavan jämäkkä ei liikoja hytky
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, noi iskarit on vähintään yhtä tärkeet kun ite jouset. Tietty peruslähtökohtana et on puslat ja nivelet kunnossa. "Parannuksiahan" noihin on tarjolla vaikka kuinka jäykempien ja geomterialtaan muutettujen osien muodossa, mut toimii noi aikalailla hyvin ihan peruskamoillakin kun on vaan perusasiat kohallaan.
     
  17. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Ite oon todennut että paksut vakaajat eteen ja taakse vaikuttavat todella paljon mutkaradalla, mutta cruising ajossa ne eivät huononna ajomukavuutta. Tämä siis pikkulohkolla a kopan kanssa ja kybin iskareilla.

    Tiedä sitten kuinka paljon paranis mutka radalla jos laittais vielä vääntösauvat paksummiks (nykyiset 0.85). Olis mukava tietää kuinka kivireki autosta tulis sitten cruising ajoa ajatellen?
     
  18. jaketin

    jaketin Gearhead

    itse ajattelin noita tuumasia jousia sen takia, että kun meinaan pudottaa autoa alas. droppi spindelit eteen jne... uudet konit odottelee hyllyssä 8)

    tietysti kaikki puslat ja nivelet vaihdetaan...
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joustovarahan sulla jousituksessa säilyy jos drop spindleilla etupäätä pudotat. Paitsi tietty jos osuu runko maahan, sit ei säily. Mut melkeen tärkeempi ton estämisesssä on iskari kun jousi, mikään jousi ei estä noita pohjaamisia ilman kunnon iskaria tukenaan. Meil on muuten vipissä 1.18" sauvat, ja ihan suoraan vaan yleensä ajellaan, auto on kevyempi kun useimmat B-koriset. :rotfl:
     
  20. jaketin

    jaketin Gearhead

    melko paksut jouset teilläkin :eek:

    aattelin, kun ne nyt sinne asentais valmiiksi (paksummat) niin ei tarvis miettiä sitten tulevasuudessa, kun sinne asentaa uutta moottoria, ehkä isolohkoa :odroll:

    säädettävät konit löytyy (oli ihan arvokkaatkin) eiköhän noilla saa sitä pohjaamista hillittyä 8)
     

Kerro tästä muillekin!