korinvaihto kysymys pikaisia vastauksia....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samppa78, 5.10.2009.

  1. samppa78

    samppa78 2nd gear

    tuli taloon parikin korinvaihto autoa. Nyt on ongelma että toinen on rullaava, eli moottori ja vaihteistop jääneet matkan varrelle. Katsastus mies sanoi moottoorin olleen merkattuna korinvahtoon, muut osat ovat paikoillaan mutta autossa ei ole "lommeja".

    Toisesta uupuu moottorin apulaitteet mm ahdin, ruiskutusjärjestelmä, laturi sun muuta apulaitetta. Katsastusmies sanoi että paaliin vain......

    Miten autoista voi maksaa autoveron+ olisiko se silloin normaali maahantuonti? kuinka paljon autovero suurinpiirtein on saksalaisesta kansanvaunusta joka on 82 ja 85 vuosimallinen?

    Kiitos
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei tuossa se vero tule ongelmaksi, vaan se, että jos se 50% ei mene yli, sulla on siinä uusi auto, jonka pitää täyttää vuoden 2009 vaatimukset, joka on no can do.
     
  3. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Mitä nyt on joskus tullut kysyttyä paku vanin veron maksamisesta,
    niin vastaus on ollut, että vero määräytyy ensirekisteröinti ajankohdan mukaan.
    Siis puhun nyt vain veron määrästä !

    Eli tässä kohtaan ei oteta mitenkään huomioon
    käytetyn auton veronalennuksia
    vaan vero maksetaan kuten aikanaan uudesta autosta.

    Auton uitto ulkomaille ja takaisin ei auta
    koska rekisteröintitiedot löytyvät jo täältä.

    Näin on ollut ainakin muutama vuosi sitten...

    Mika
     
  4. Jimi

    Jimi Gearhead

    Joo, verosta selviää rahalla ja koska vaihdettuja osia on yli 50%, eli "identiteetti" on kadonnut vero menee uuden vastaavan mukaan.

    Tekniseltä puolelta auto menee uutena, eli seuraavan kaavakkee kaikista kohdista pitää olla selvitys LINKKI
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Eli 1982-85 mallisen kohdalla - no can do.
     
  6. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    akelle soittelin toisesta, kertoi vaan että katsastuksessa tulee alkuperäisosien tarkastus, eli katsotaan että kanta-auton osia ei ole vaihdettu. moottori itsessäänhän on 14% eli tossa toisessa kun on tällä hetkellä 33% niin prosentit nousisi 47%:iin jos katsastaja katsoisi moottorin vaihdetuksi, mikäli moottori on tallennettu motin numeron tai lommin mukaan kanta-autosta peräisin olevaksi. lommeja ei ainakaan näkyny, muualla kyllä, kuten konepellissä. kuinka "tarkkoja" katsastajat ovat tarkastuksessaan? jos olisi tiedossa sellainen katsastaja joka katsoisi läpi sormien... :rotfl:
    ja sitten aina kusisukassa normaaliin katsastukseen...

    sinänsä mielenkiintoinen tuo on kun kanta-autona on ollut turpodiisseli mutta tekniikkana on bensiini... tehty muutoskatsastus 91, korinvaihto 96 joten tuossa ensimmäisessä muutoskatsastuksessa on todennäköisesti tehty tekniikan vaihto.
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Uusien prosenttien mukaan, jotka siis ovat nyt käytössä, pelkkä itsekantava korikehikko pelkästään 46%, eli käytännössä olet ostanut kaksi varaosa-autoa
     
  8. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    ahaa, eli kun auto on poistettu rekisteristä aikoinan niin nyt rekisteröintikatsastuksessa ei pelattaisi ns. vanhojen prosenttien mukaan?
     
  9. Teppe

    Teppe 1st gear

    Sori, kun tpahin kärryiltä...
    Mutta mutta...
    Eikös noi saa leimalle ihan normisti, kun pistät puuttuvat osaset kiinni?
    Itse sillon joskus aikoinaan leimahenkilöltä kysyin, että tarviiko muutoksia, kun on motti vaihettu... Niin naurahti mulle vaan ja sanoi että ei samanlaista mottia kuin papruissa lukee tarttee muutoskatsastaa...
    Eli jos kasaat papruihin merkityillä, niin ei mun käsityksen mukaan mitään onkelmaa...
     
  10. human62

    human62 1st gear

    Onko ne tai oliko näistä autojen puutteista pakko kertoa katsastusmiehelle.
    Kertaalleen jo vuosia sitten tarkistettu on silloin hyväksytty ja jos nyt tälläisen auton vie leimalle TÄYDELLISENÄ ei ehkä ole tarve kertoa että esim:kone ei ole enää sama....kunhan kone on vastaava ja kooltaan sama.

    Tietty jos ilmoittaa itse että autoon on vaihdettu osia ni sitten asia on hieman hankalampi.
    Tiedossani on vastaavia autoja joissa ei ole enää lommeja ja vaikea todentaa onko tekniikkaa vaihdettu.
     
  11. samppa78

    samppa78 2nd gear

    ei ole vielä yritettykkään käyttää leimalla, aikaisempien kokemuksien perusteella ajattelin vain kysellä, kun lommeja eli sinettejä ei ole tallessa.
    onko muilla kv-autoissa laitettu sinetit myös moottorin apulaitteisiin?
    vai katsotaanko moottorin apulaitteineen olevan alkuperäinen ainoastaan sen lohkon numeron mukaan?
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    eikös ne vois uittaa ruotsiin ja myydä siellä koska hehän ei prosentteja laske. tietty muutaman satasen kotteroa ei uittaa kannata.
     
  13. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla ainakin on tuossa yksi korinvaihto auto mikä on tehty vuosia sitten. Siinä ei ole jäljellä yhtäkään plommia missään. Homma toimii silti ok.
    Eli kokoa auto ja mene ihan normaalisti leimalle. Tee asiasta ongelma vasta sitten jos se on tarpeen. Eli siis jos katsuri kyselee jotain ylimääräistä.
     
  14. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Voipi tulla kalliskin kokeilu kun AKE,n "etsivät" syynäävät tuon auton läpi ja prosenttiluvut menee yli sen 50% näin sattumoisin kävi eräälle tutulle ja korinvaihto ei ollut hänen tekemänsä edes ja aikaakin oli kulunut siitä 10v ja katsastettu oli joka vuosi.

    Purkuun meni että heilahti ja kaikki edelliset onnelliset omistajat ei muistaneet takautuvasti sitten :wc: puuhalapuilla leikittiin muutamia kertoja ja kyllästyminen ja :mad: lopetti senkin leikkimisen.

    Plommeja oli ja ei ollut mutta kyllä niillä oli aika hyvin tieto ja taito hyppysissä kun luin "raporttia" ja samalla ihmeteltiin montako "rakennelmaa" olisi vastaavassa malminmuuntotarkistuksessa löytynyt.
     
  15. Teppe

    Teppe 1st gear

    Lukemani perusteella ei kannata ostaa korinvaihto biiliä, jos ei kerta rikkoutuneen osan tilalle saa ehjää vastaavaa osaa vaihtaa...
    Hiukan kyllä epäilen moista... :-?
     
  16. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tälla tavalla tekivät, kertoi isot pojat: Korinvaihtoauto meni vuosikatsastukseen. Katsuri katseli rekisteriotetta ja totesi: "Ei voi % täsmätä. Olisiko sulla näyttää kanta-autotodistusta?" Eipä ollut. Sitten tehtiin katsastuksen keskeytys ja suoraan toiselle konttorille vuosikatsastusta kokeilemaan. Siellä auto, johon oli korivaihdon yhteydessä vaihdettu 49% ja muutoskatsastuksen jälkeen ne jäljellä olevat 51%, ei aiheuttanut mitään huomiota, varsinkin kun teknisesti auto oli katsastuskelpoinen.
     
  17. Impala76

    Impala76 Gearhead

    ainahan voi keskeyttää katsastuksen jos haluaa ja siltä näyttää.
     
  18. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    ainahan voi keskeyttää katsastuksen jos haluaa ja siltä näyttää.[/quote]

    Keskeytti ja katsastusta ei aloitettu missään (jokin hiton merkintä) uudessa paikassa ennen kuin oli tutkittu ja todettu ajoneuvon sen hetkinen %- tilanne.

    Sitä katsastusta ei tarvinnut aloittaa koska % oli tarkastuksen jälkeen yli 70 ja kanta-autotodistuksen jäljennökset löytyivät AKE,lta ja ne oli mukana kun moista tupatarkastusta autoon tekivät.

    Opetti kantapään kautta vaikka en ollut kuin sivustaseuraava ettei suurin surminkaan kannata takertua "korinvaihtoon" eri juttu jos joku on sen tarkoituksella vain itselleen tehnyt ja % ei löydy otteista ja silti kiertäisin kaukaa.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juuri niin, jos tehdään rekisteröinti tai muutoskatsastus lasketaan prosentit uudestaan ja käytännössä on niin että vanha korinvaihto (itsekantavalla korilla) menee prosenteista yli.
     
  20. Jeppistä... Tämmösten takiahan nyt kaikki harrastajat on kusessa kun noita prosentteja lasketaan oikeasti vanhoistakin autoista joiden kohdalla osien vaihdossa ei ole veronkierto ensimmäisenä mielessä...

    Oletan että tuo esimerkki oli joku "johtotähti"tms :wc:
     

Kerro tästä muillekin!