Moottori vaihto sääntöjä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Musta_Surma, 5.10.2009.

  1. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    Niin elikkä miten oikein kaikki lakit ja säännöt menee?

    Onko esim mahdollista laita 440 motti mun Ram Pickupin pellin alle kun vakiona olis 360

    Näitä on vissin tullutkin 440 mottilla nä samat pickupit mä luulen ainakin?

    Mulla on Dodge Ram w150 4x4 -84
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    AKE tietää
     
  3. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    jos ramissasi on ollut valinnaisena edes 400 isolohko ei ole ongelmaa.
    tuohan menisi muutaman kuutitotuuman yli 20% säännön jos 360 on suurin valinnaismoottori.

    Selvitä jonkun 413 lohkon numero ja... en yllytä mihinkään laittomaan...
     
  4. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    aivan =)
     
  5. Pion

    Pion Gearhead

    Moottorintilavuuden suhteenhan mallisarjan isoimmasta prosentti on 25% joten silloinhan tilavuus riittää...
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Menee hivenen säätämiseksi nykytulkinnoilla. Ramia kun on saanut 440 koneella. Tai siis ei Ramia, vain ihan samaan alaustaan ja koriin perustuvaa D- ja W-sarjaa 1972-83.

    Sama koppa vain nimettiin Ramiksi 1983.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_D_Series

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Ram
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tottakai AKE:n tulkinnan mukaan kyseessä on täysin eri auto jota ei voi mitenkään verrata yhtään mihinkään. :rotfl:
     
  8. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    ONKO??? olen aina luullut että mallisarjan sisällä on sama prossa? toihan on hyvä juttu!
     
  9. Pion

    Pion Gearhead

    5 §
    Moottorin vaihto

    Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

    -autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa

    -autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

    -autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;


    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
     
  10. LatoR

    LatoR Gearhead

    Kävin katsastuskonttorilla ja hylky tuli liian tehokkaasta moottorista. Ahdettu
    ja tehot mitattu. Tehot jää alle mallisarjan tehokkaimman moottorin alle.
    Syy: tehopainosuhde menee yli.
    Ei auttanut selittely vaan soitto AKE:n, 2€ minuutti.
    Käytäntö on nykyään kuulemma se että tehopaino suhde menee kaikista muista ohi. Auton alkuperäinen moottori vakio kunnossa on jo liian tehokas eli
    jos laitan alumiinikannet tai muutan sytytystä tehokasvaa 10% ellei ole mittaustositetta. Eli laiton auto. Tehopainosuhde.
    Sen verran ake myönsi ettei nyt ihan noin pieniin asioihin takerruta mutta
    käytännössä se on näin. Ahdetun ja isomman moottorin vaihdon kanssa saa olla tarkkana ettei tuo maaginen raja mene rikki.
    Nyt on kuulemma tulossa vuoden sisällä joku uusi säädös taas moottorin vaihtoon liittyen. Tuskin helpottamaan harrastusta.

    i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
     
  11. jorke

    jorke Gearhead

    Ois kiva tietää miten muuttuu...
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noita asioita ei ole juurikaan noudatettu, toi tehopainosuhdehan on ollut voimassa kokoajan ainakin näiden viimeisten suurten muutosten jälkeen. Ja mun käsittääkseni ollut jo aiemminkin. Sen sijana noi hevosvoimamuutokset eri mittaustapojen välillä tuli vasta tossa viimisessä isommassa muutoksessa, olikohan se 1999 vuonna? Mut konttorit ei oo niitä sisäistäneet, ainakaan läheskään kaikki. Tokkopa ovat vieläkään? Pykälät kuitenkin on ihan selkeet, ja olleet kokoajan.
     
  13. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    siis menee aivot nurinpäin näillä kaikilla sääntöillä :D
     
  14. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Saakos leimattuu, jos laittaa tehokkaamman moottorin mitä sais, mutta kuristaa sen ja todistaa tehojen pudonneen sopivalla dynolapulla alle tuon 20% rajan?
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pitäis saada? Vähäpäästöisen kohdalla ovela inssi/Ake voi sitten ko. tehomuutoksen hyväksyttyään alkaa vaatimaan todistusta tuon kuristetun koneen päästöistä.. Siis jos naama ei miellytä.
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Näin ainakin muutama vuosi sitten konttorilta kerrottiin. Ahdin ei kuulemma kuitenkaan kelpaa kuristimeksi, sellaistakin oli yritetty leimalle tarjota. Edes dynolappujen kanssa.
     
  17. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    "Ahdin ei kuulemma kuitenkaan kelpaa kuristimeksi, sellaistakin oli yritetty leimalle tarjota. Edes dynolappujen kanssa."

    Kylläpäs ne osaa olla tiukkapiposia! :cry:
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vaatii jonkin isomman rakennemuutoksen moottoriin, isompi turbo ja moottorinohjauksen vaihto ei riittänyt turbokoneen kuristamiseen. Eli moottorissa ei voisi olla vähempää tehoa mitä siinä alunperin on. Konttorikohtaisia tulkintaeroja tuntuu olevan, mutta tuo on kuulemma aken kanta nykyään.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä voi tehoa pienentääkin, ei kylläkään isommalla ahtimella, mutta siinä tapauksessa erikoisehtoihin merkitään ylös millä tavalla tehon alentaminen on toteutettu.
     
  20. smuige

    smuige Gearhead

    kaveri(katsastaja) kertoi että ake:lta on tullu semmoinen ohje että jälkiturbotetuissa pitäisi olla minimissään 0,6 ahdot koko kierrosalueelta.
    Turussa Häkkisellä dynotettuja on saatu tehot kohdalleen laittamalla kuristinlevy esim. kaasarin ja imarin väliin jossa tietyn kokoinen reikä ja lappun maininta reiän koosta.
     

Kerro tästä muillekin!