Työntötangot vääntyy Chevyn 350

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja supo324, 12.10.2009.

  1. supo324

    supo324 3rd gear

    Eli työntötangot väänty kun laitoin koneen käymään. Koneeseen vaihdettu Edelbrock:kin 2102 nokka.
    Mikähän meni pieleen??
     
  2. Joko ottaa venat mäntiin liiallisen noston takia , tai ajoitus pielessä , tai jouset pohjaa liiasta nostosta ,tai keinuvivuista loppuu liikevara (ainakin fordin koneissa tuokin tulee vastaan aika helposti) ,tuossa muutamia mahdollisuuksia....
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on niin lievä nokka et ei oikestaan voi olla kuin ajotus pielessä ja aika pahasti!
    Tuolla ei noston takia venat mäntiin ota,eikä lopu liikerata keinuista ne kun vaatii .500" nostoa tai päälle et alkaa varat loppua...
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ja koskaanhan sitä ei suositella pyörittämään konetta käsin, ennen ekaa starttausta... :odroll:
     
  5. supo324

    supo324 3rd gear

    Kone kävi joutokäyntiä ihan mukavasti mut ku anto kierroksia vähän enemmän ni alko kuulumaan terävä naputus koneesta.
    Venakopat ku otti pois ni huomas et muutama keinovipu oli hypänny venttiilin päältä pois ku työntötangot oli vääntyny.
    Sitku tarkemmin tutki ni kaikkien pakoventtiileiden tangot oli väärät, mikä enemmän ja mikä vähemmän.

    ite epäilen vahvasti sitä venttiilijousien pohjaamista
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä en taas usko niiden pohjaamiseen vielä noin löysällä nokalla!

    Tarkiosta se ajoitus vielä kerran,kun jotain joudut nyt kuitenkin ruuvaamaan!

    Millasista kansista on kysymys?
     
  7. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mulla yhdessä autossa ne alkuperäiset tangot vääntyi ku oli jäykät jouset ja jyrkempi nokka eikä edes paljoa enempää nostoa.
    Uudet tönärit ei orkkikset ja vika poistui.
     
  8. supo324

    supo324 3rd gear

    Konetta kyllä pyöritettiin käsin monta kertaa mutta ei siinä huomattu mitään se ois menny mitenkään jumiin. Ja reipasta joutokäyntiä se kävi ihan hyvin.
    Kansista en tiedä muuta ku et on käyny portattavana.

    Onko muuten jäykemmissä jousissa liikevara pienempi ku alkuperäisissä et oisko joku mahdollisesti vaihtanu tähän koneseen toiset jouset!!
     
  9. ölsuttari

    ölsuttari 1st gear

    eikös se vaadi tuplajouset ja vakio tönärit ei sitä kestä. ja ajotus nollaan! vaikka mieto paperilla nii hyvä nokka. Ite laiton 2102 nokan rpm kansiin ja compcams rullakeinut ja tönärit ylikokosena. retainerit syytä tarkistaa vaikka tehtaan jäliltä! Mutta kyllä 383 :ki antaa yli 400hp tuolla nokalla eli hyvä nokka ja kierros herkkyys säilyy! Just tein paketista stroker moottorin lohkoa myöten eli voi suositella kyseistä kokoonpanoa!
     
  10. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    #2102

    ENGINE: CHEVY 265-350 V8
    RPM RANGE: 1500-5500

    Duration at 0.006" Lift: Intake: 278° Exhaust: 288°
    Duration at 0.050" Lift: Intake: 204° Exhaust: 214°
    Lift at Cam: Intake: 0.280" Exhaust: 0.295"
    Lift at Valve: Intake: 0.420" Exhaust: 0.442"
    Timing at 0.050" lift: Open Close
    Intake: 5° ATDC 29° ABDC
    Exhaust: 44° BBDC 10° BTDC
    Centerlines: Lobe Separation - 112° Intake Centerline - 107°

    Use only Sure Seat Valve Springs, #5802 or 5902 Use stock ratio rocker arms only

    ei kyllä pitäs noilla nostoilla pohjata jos ei oo vaihdettu keinujen vipusuhdetta...
    Itellä tuli vastaan rpm nokalla kun havittelin 1.6 keinuja rautakansiin jokunen vuosi sitten.
    Tietenkin kannattaa ottaa huomioon jos kansia porttailtu niin kuinka iso "plaani" siivu lähti samalla, ja jos lähti niin kai imusarja koneistettiin samalla?
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo nokka taitanee pelata kaikilla kunnossa olevilla vakijousilla eli EI vaadi tuplajousia,huomattavasti tiukempiakin nokkia ajetaan ihan yksinkertaisilla jousilla.

    Vaihda dynoon vieteri,jos tuolla nokalla alkaa 383 stroker antamaan yli 400hp:n lukemia :eek:
    Ei sillä et se huono nokka olis,toimii "vakiohilujen" kanssa mainiosti ja korvausnokkana menee aika pitkällekin.
     
  12. mafo

    mafo 3rd gear

    jossakin chevyissä on käytetty "rotaattoreita" eli paksumpia lautasia jossa on joku härveli sisällä joka pyörittää ventiiliä, niillä ei käy käyttää paljon nostoa, en nyt muista kun on aikaa varmaan 15 vuotta kun kävi samalla tavalla... :poff:
    Eli jos pakopuolella on paksu noin 8 mm lautanen, ne täytyy ensin poistaa ja sen jälkeen pitää varmaan vaihtaa toiset jouset
     
  13. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    edit: unohtu kirjottaa että kai tönärin on oikeen pituset?
     
  14. supo324

    supo324 3rd gear

    Työntötangot on vakiot.
     
  15. naumis

    naumis 1st gear

    nostetaanpas aihe ylös kun ostin tän koneen ja vika selvis...eli venttiilin jouset pohjas kun oli asennettu venajouset väärin,tai siis lukot liian syvälle. tietäiskös aiheen aloittaja tai joku muu tän koneen osista ja remonteista jotain? konehan on lähtöisin lappeenrannasta laikka-avo chevellestä
     

Kerro tästä muillekin!