Hitsailusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BowTie81, 12.10.2009.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Pitäisi korjailla talven aikana ruostevaurioita, pahimpana kuskinpuolen helma eli kynnyskotelo. Uuden saa kohtuuhintaan, mutta aika haastava on leikata pois ja hitsata uusi tilalle. Mulla ei ole MIG konetta, puikkohitsillä turha yrittää, mutta sitten muistin, että jossain pitäisi olla jotku vanhat kaasulaitteet, eli pilli, mites helppoa olisi kaasulla hitsailla auton peltejä?
    Toinen kysymys, kun lavan poikkituista osa on ruostunut puhki, lienee helpointa nostaa koko lava pois rungolta ja hitsata ne kuntoon. Kuinka vaikeasti se on kiinni ja jaksaako kaksi ihmistä sen nostaa pois ilman apuvoimaa? Autona allekirjoituksen helmi.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Lava painaa sen verran että sitä ei 2 jamppaa nosta ilman kyyneliä pois paikoiltaan. Oikeesti. 4 jamppaa niin nousee helposti. Vanhan letukan lavaan joutuu yleensä laittamaan koko lattian uusiksi kaikkine poikkipalkkeineen jos hyvän haluaa?

    Mä en lähtisi pilleillä hitsaamaan yhtään mitään koripeltejä, on sen verran hidasta ja vaikeeta. Toiset osaa sen, mä varmaan en?
     
  3. Bronto

    Bronto 3rd gear

    Mig

    Käy hakeen IKH:lta tai Clas Ohlsonilta pieni kannettava Mig jauhekaarilangalla. Ei maksa kuin vähän reilu 200 Egee. Itse olen hitsaillut ko. värkillä ilman mitään ongelmia.
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

  5. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    pitääpä käydä ikh:ssa, sieltä saan pienen alen niin jospa kone löytyisi järkihintaan sieltä.
     
  6. ohc205

    ohc205 1st gear

    Tärkeintä on, ettei se ole ydintäytelanka kone.

    Vaan siis suojakaasulaite.
     
  7. trukki306

    trukki306 Gearhead

    mä olen hitsaillut autoja jo monta vuotta nimenomaan ydintäyte langalla ja hienosti pelittää. kone maksaa k-raudassa 350e kaiketi edelleen. ei ole ongelmia tuulesta yms.. jos ulkona joutuu hitsailemaan, kun ei ole kaasua joka katoaisi pilviin.... :lol: . mutta ei kannata ostaa sitä halvinta lankaa mitä on tarjolla, se ei ole aina sitä parasta.. :eek:
     
  8. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    Noin mä sanoin myös ennen kun ostin mig koneen, se on totta että niissä on eroja, jos halpoja hitsaus tuoteita käyttää niin tulos on sen mukaistakin... Mä maksoin kans joku 350-400€ ydintäyte lanka laiteesta ja se meni miettimättä roskikseen kun tuli mig laite taloon.

    Ja silti mulla on nyt vain bilteman isoin miggi mikä moni on sanonu että laitaa mielummin rahat muualle, mutta se on erittäin hieno kone mun mielestä (siis auton pelti työn varten) mulla on erikseen sitten voimavirta kemppi mig paksumpaa tavara varten joka olen nyt myöhemmin hankinut, ja myös kemppi puikko kone!

    Mutta jos ei tarvii 4-5mm paksumpaa hitsata niin bilteman konet ovat toiminut hyvin
     
  9. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    nyt kun kevät lähenee alkaa olla aika ostaa tuo kone. Työkaverilta saisin esab valovirtakoneen 100€:lla, mutta se on arviolta 15 vuotta vanha. Uusi bilteman raamattu tuli ja siinä uusi malli valovirtakoneesta, 199€, myös kaasulle, kai se uusi aina on uusi takuineen. Samalla saisin sieltä automaattikypärän 79€. Ja sammutinhuollosta haen hiilidioksidipullon. Kohtuu rahalla pitäisi päästä hitsailemaan noilla?
     
  10. Fronius on paras migi autopelteihin ja vähän paksumpaankin. toisella sijalla kemppi kannettava lattiamalli.
    Mutta kyllä se ydintäytelanka valovirtakonekin toimii hyvin, paras jos hitsaus tarve on vähäinen. Itse hitsasin varmaan 20 autoa kasaan, mutta kun aloin tehdä jenkkejä ja konehommia niin vaihdoin hitsinkin vähän isompaan, ettei tarvii puikolla kauhoja ja jenkkien runkoja korjailla..
     
  11. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    siis kyllä hitsausta onnistuu melkein millä laitella vaan, riippu vaatimuksista, mutta fakta on että laatu ja hyvä sauma tule taidosta... että pitäis aika kauan hitsaila ennen kun voi sanoa että osa...
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    suosittelisin ostamaan sen kaverisi esabin.
    siihen saa niitä osia vielä viidentoista vuoden päästä... toisin kuin siihen bilteman koneeseen.

    testaa se esab, jos toimii niinkuin pitää niin osta se.
     
  13. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    Olen sama mieltä, mutta tosiaan kannattaa testa sen ensiksi
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mut jos siinä esimerkiksi tarkertelee langansyöttö niin se ei ole paha rasti fiksata.
    kunhan johdot on kiinni ja virrat toimii niin hyvä peli tollanen on.
     
  15. stinnes

    stinnes 3rd gear

  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    olipas tutunomainen virvoke
    [​IMG]

    mulle tuo myytiin nimellä homopower tai jotain ja siinä oli hevosen kuva

    aika tahimista oli tuon matkaradion kanssa. eiköhän se taida olla niin, että ainoat oikeat lankakoneet on kolmivaihevehkeitä, en ole mikään ammattihitsari ja moni sais varmaan liimallakin pysymään 2 metallipalaa toisissan paremmin kiinni kuin minä hitsaamalla, mutta näin on isot pojat mulle opettanu :odroll:
     
  17. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    jo kyllä se on näin että puhutaan aivan eri lukkasta kun menee kolme vaiheisiin
     
  18. bblock

    bblock 3rd gear

    kyllä ehdottomasti voimavirtakone, laatumerkkinen suojakaasulla eikä mitään 299e husseldoffelimikälie mallia hermo menee... :mad: Siinä äkkiä loppuu innostus peltihommiin jos vehkeet ei toimi (se on sama muissakin hommissa :pinup: :rotfl: Ja nyt kun on "lama" niin hyviä käytettyjä saa järkihintaan eikä kannata takertua ulkonäköön,rapatessa roiskuu :D vaan jos pääsee koehitsailee niin hyvä niin.
     
  19. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    Näin on mutta se on kyllä vaatimuksista kiinni, itellä on kemppin puikko kone valovirralla ja bilteman suurin mig myös valovirralla ja sillä pärjää ihan mihin tahansa melkein, sitten löytyy myös esab voimavirta mig, ja tulossa tommonen uuden nykyaikanen 3 in 1 TIG ja PLASMA LEIKKURI sekä puikko samassa laitessa, ja ne ovat melkein kaikki ainoastaan valovirralla nykyään kun niissä on joku huippu digitaali elektroniikka mikä hoitaa ettei ennempää tarvi.

    Mutta siinä on nyt hyvä esimerkki en minäkään mitän ammatti hitsausta teen vaan silloin tällöin omia projekti autoja hitsailen ja kun taloon tule tig laite niin tekemistä löytyy ennemän taas, juttu on se että vaikka en tarvii kaikki noi laiteet niin mä en millään huonoilla vehkeillä jaksaa touhua vaan jos tehdään niin tehdään kunnolla.

    Mutta tä on mun mielipite saattta olla että jotkut tyyty siihen että noh kai se kelpaa... semmosta laatu mä heitän menemään ja aloitan uudestaan
     
  20. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    ai satana, vai on niitä tollasiakin laitteita, ja mitä tutkin googlea niin joku täälläkin oli sellasen saanu alle 300€:lla. Mitäs kaasua tuohon käytetään, eikö plasma vaadi myös kaasua? Mitähän tässä nyt kannattaisi ostaa, bilteman miggi, ikivanha 15 vuotias esab, hiilidioksidi sammuttimesta tehty pullo, täytelankaa vai tollanen 3in1??
     

Kerro tästä muillekin!