Blower on/off toiminto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bandicoot, 23.10.2009.

  1. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

  2. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Liekö joku sähkövispilä.

    Jos tuollainen roots tyyppinen ahdin ei pyöri, ei siitä taida mennä riittävästi ilmaakaan läpi koneelle
     
  3. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    en kattonu linkkiä mutta eikös mersussa ahdin toimi jotenkin magneettikytkimellä joissain näistä uudemmista, en muista miks mutta näin muistelisin :eek:
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    joo,mesessä toimii magneettikytkimellä ja on aika huono systeemi kestävyyden suhteen.Korjattiin just tällä viikolla yksi tuommonen,kun vehollakin oli tarjota vain uutta ahdinta noin 3200eur.Uudemmissa ei ole enää kytkintä vaan tyhjäkäynnillä semmonen läppäsydeemi ohjaa ilman ohi ahtimen.Tosin tuossa vanhemmassakin on joku ohitussysteemi tyhjäkäynnille,ei mee meikäläisen jakeluun miksi on pitäny tehä noin.Tuossa mad max ahtimessahan näkyy ahtimen alta läpi ja vissiin on vaan joku "elokuva"ahdin???
     
  5. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Onko toi ahdin siis kuitenkin vain ilmanputsari tässä tapauksessa ja sen sisällä on kaasutin eli ihan vaparikone.
    Tollainenhan olisi kiva tuuninkivaruste kinneriin.
     
  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ehkä johonkin kinneriin, mut olishan se aavistuksen nolo poikittais siitä pellin läpi... paitsi jos laittais vapaavirtaussuodattimen ja välijäähdyttimen ennen tota ahdinta.. vois tulla vähän enempi sitä tehoakin.
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ole toi Mad Maxin auton ahdin tosiaan toimiva, pelkkä kuori ja olikohan se niin että sähkömoottorilla pyöritettiin remmiä.

    Ja onhan se hjienoa että ahdin ohitetaan silloin kun sitä ei tarvita, saadaanhan sen pyörittämiseen hukattua enemmän energiaa. :rotfl: :rotfl:
     
  8. Jasca

    Jasca 1st gear

    Toi juutuupin video kyl on iha fuulaa. Ahdin ei mukaile ollenkaa moottorin kierroslukuu eli sitä pyörittää kyl joku sähkömoottori.
     
  9. Smokie

    Smokie 1st gear

    Mä askartelin harrikkaan tommosen männäkesänä. Kaasutin painepuolelle + kaasuttimen ja ahtimen väliin painekoteloon läppäventtiilit mitkä päästää ilmaa läpi alipaineella kun ahdin on sammutettu. Toimi vähän liiankin hyvin.... Venttiili katkes leikkiessä :argue:
     
  10. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear

    vanhat kaksilapaiset ahtimet päästää läpi tarpeeksi kakkua vaikka ahdin ei pyörikään, olen nähnyt useamman auton liikenteessä ajossa remmi irroitettuna. alunperin Mad Maxiin piti muuten tulla joku jenkkipajan tekemä olds-kone jossa oli saatu toteutettua tuo muistaakseni erillisellä yksipisteruiskulla joka ohitti ahtimen vai miten se nyt oli.ongelmien takia laitettiin sitten täysin feikki ahdin.

    chuck norrisin parhaassa leffassa "lone wolf mcquade" on ramchargerissa samanlainen "päälle-pois" ahdin, nuo oli aika suosittuja b-leffoissa 80-luvun alkupuolella.
     
  11. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Juu, ja valot muuttuivat ahdinta käyttäessä viiruiksi niinkuin ilokaasuilla tämän päivän b-tuninkileffoissa. :lol:
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kuulostaa kyllä niin nerokkaalle ratkaisulle, etten usko edes saksalaisen insinöörin olevan noin pöljä :rotfl: Siis oikeasti ahdin pyörii koko ajan mukana, mutta se ohitetaan jostain syystä? :eek: Gimme a break...
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    toi ohitussysteemi on käytössä yleisestin Esi eatonin ahdinpaketeissa. ja kyllä siitä on hyötyä, ei haittaa.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jos se ahdin kerran pyörii mukana joka tapauksessa, niin miksi siitä on hyötyä ohittaa se? Jos se tiputettaisiin pois päältä ja ohitettaisiin, niin ymmärtäisin kyllä, mutta tuo viritys kuulostaa lähinnä samalle kuin hybridi -autojen hyötykäyttö moottoritiellä :lol:
     
  15. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tuskin se ainakaan parantaa hyötysuhdetta normaaliajossa jos ahdin painaa koko tuottonsa vasten lähes suljettua kaasuläppää.
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Ainakaan usa/japsi eaton ahdetuissa ei ole läppää ahtimen jälkeen. Euroista en tiedä, mutta suuresti epäilen. Mutta käsittääkseni silti just taloudellisuusvinkkelin takia noissa by-passia kuitenkin käytetään. Mersun käyttämä magneettikytkin pistää ahtimen pois pelistä kun ahtopaine nousee tehtaan säätämään maksimiin. Eli ovat saaneet välityksellä kikkailemalla moottorin luonnetta alempaa vetäväksi.
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Jos sellaiset päästäis ilmaa läpi pyörimättä, mikä pitelis ahtopainetta imusarjassa? :D Mielikuvituksen tueksi kannattaa googlettaa läpileikkauskuva tällaisesta ja ajatuksen kanssa perehtyä rootsin filosofiikkaan.
    Kaikki roots-ahtimet pyörii ilman remmiä moottorin alipaineella.
    Toi MadMax-urbaanilegenda on uponnut harrastajapiiriin yllättävän syvään. Aina tasasin väliajoin joku väittää sitä ihan vakavissaan oikeaksi toimivaksi systeemiksi. Ja että hihna pysyis paikallaan, pitäis olla magneettikytkimet ylhäällä ja alhaalla ja välissä vielä jotain pitämässä hihnaa pyörimättä. Ja hyödyt oli?
     
  18. pile

    pile Gearhead

    lämmittää imuilmaa vaan turhaan,ja rasittaaa muutenkin ahdinta.
    itselläni on gta:ssa paxton 2000 ja siinä tuo hoituu ihan normi dumpilla niin että kun imusarjassa on alipaine niin dumppi on auki ja ylimääräinen ilma suhisee ulos,kun läppiä vähänkin ravotetaan ja alipaine imusarjassa katoaa niin dumppi sulkeutuu, ja dumpissahan on säätö millä saadaan oikea herkkyys säärettyä tuolle dumpin aukiololle.
     
  19. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tuossa mesen ahtimessa on se huono puoli,että laippa joka on kiinni ahtimen akselissa,taipuu joka kerta kun ahdin menee päälle,joten ajan oloon levy murtuu,ja ahdin ei toimi,samoin hihnapyörän kiinnitys ahtimen päätyyn on heppoinen.
     
  20. Smokie

    Smokie 1st gear

    Ei tarvi magneettikytkintä kuin alapäähän + ahtimen ja koneen väliin joku ratkaisu mikä päästää ilmaa läpi alipaineella. Itse käytin LVI-osista sorvattuja jousikuormitteisia takaiskuja. Hyödyistä en tiedä mutta kyllä tuollaisen rakentaa voi..

    Leffassahan oli sähkömoottori pyörittämässä remmiä.
     

Kerro tästä muillekin!