Ensimmäinen varttimailikikkare, sbc 383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jankinnu, 25.10.2009.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Tarkoitus olisi rakennella varttimailikiihdyttelyyn seuraavanlainen kohtuubudjetin sbc383 kone:

    -ruttu 10.9:1 (takomukit Wiseco, nolla-dekki, 0.04" tiiviste)
    -kannet 286in/215exh cfm@0.6, AFR"
    -isku 3.75", takoveivit 5.7" Scat I-beam
    -4.03" poraus (juuri koneistettu)
    -rullavipat 1.6:1
    -hydrauli tai mekaaninen rullanokka, nostoa venttiileille n. 0.6", nokan asteet 0.05" nostolla n.235-245, max 6500rpm.

    Huolenani on nokan ja veivien alaosien etäisyys. Standardinokkien perusympyrä on 1.2". Saatavilla on pienen perusympyrän nokkia 0.9" perusympryällä.

    -olisiko järkevin ottaa 0.9" perusympyrän nokka ja sen kaveriksi +0.3" rullanostajat, jolloin nostajien yläpää ei uisi sen syvemmällä kuin ennenkään? Tällöin voisi kuvitella, että työntötankojen pituuskin löytyisi perusvalikoimasta.

    -mimmosia käyttökokemuksia löytyy pienemmän perusympyrän nokista? Alkaako ne elämään isoilla kierroksilla kuten netissä juoruillaan vai ei?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo nokan ja veivin etäisyys riippu paljon minkä nokan sinne otat ja millaiset veivt on?

    Kyllä tuohon melkein suosittelis mekaanista rullaa,jäispä yks "joustava" pois välistä :lol:
    Ei se välysten säätö nyt niin usein vastaan tule.

    Kylläpä pako virtaa noissa kansissa hyvin :eek:
     
  3. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Veivit ovat mallia Scat I-beam (clearanced for stroker)
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei kai se nokka minkään elä, kaikissa yli 3,75 iskusissa pikkusevyissähän sellanen on melkein oltava ja onhan niitä melko raikkaita kokoonpanoja ihan cratekoneinakin. Sinuna laittaisin kans tuollaseen koneeseen mekaanisen rullan, ihan samoilla perusteilla mitä Kime sanoi.
    Mulla on tollasella pikkuperusympyrällä ole hydylaahurinokka nyt 400cid-koneessa ja siinä ainakin +0,1" tönärit osottautu hyviks kun vippoina on 1,65-välitteiset, 1,5-välitteisillä olis ehkä kaivannu pitemmät? Rullakärsä vaatii kumminkin omat tönärinsä niin silloin kannattaa katsoo se pituus huolella, jos sellaseen päädyt?
    Samanlaisilla veiveillä kun sulla paitsi 6" pitkillä olen 6500rpm pyöritellyt 406cid konetta ilman ongelmia, kevyillä Wisecoilla. Siinä tosin oli aikalailla hiottu sitä veivin hartiaa että mahtu normaalin perusympyrän kärsä pyöriin.
    Hyvät on numerot kansissa, minkä merkkiset?
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Noilla veiveillä ei pitäis tulla normaalillakaan perusympyrällä varustetun nokan kanssa.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Laitoin yläpuolelle että kyllä just noita veivejä täytyy viistää, vaikka nokka oliskin mieto. Mulla oli compin 292-magnum, 244/0,5" nostoo. Välykkseks nokkaan jätin muistaakseni 0,9mm, ja silloinkin täytyi aikalailla poistaa materiaalia, sisempi kk-pultti momentissa että viiste tuli oikeeseen kohtaan. Isommalla kärsällä shoppaustarve sitten kaiketi suurempaa jos perusympyrä on vakio, pienellä perusympyrällä jäänee millitolkulla tilaa kun kerta H-profiileillakin jää isompi nostosen kanssa :wink:
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Mulla taas on mahtunut 6" tavallisilla Scatin I-rohviileilla pyörimään vastaavien nokkien kanssa normaalilla perusympyrällä,kunhan veiveistä on vaan viistänyt ainetta pois,mut kuvien perusteella noille "stroker clearansiteille" ei tarvis kyllä tehdä enää mitään vaan mahtuis sellasenaan pyörimään ihan normi nokkien kanssa?
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No näin ei käyny, joutu jyystään. No ei se mitään, pelas se noinkin. Olikos sulla sit toi 3,75" iskua vai mikä se oli?
     
  9. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Noilla veiveillä on kokeiltu mietoa laahurinokkaa ja ilman työstöä se ei sinne mahdu, joten kallistun suosiolla pienen perusympyrän nokkaan.

    Katoin ainakin seuraavia, et saa pienellä perusympyrällä:

    #1 (mekaaninen rulla)
    HERCCH2 (Doug Herbert)
    RPM Range: 2500-6500 Advertised Duration: 285/285Duration @ .050: 242/242 Lift: .567/.567 Lobe Center: 110c
    Tolla tulis 1.6 vipoilla n. 0.604 nostoa ja asteet nousee ehkä 2 astetta ilmoitetuista (244/244).

    #2 (mekaaninen rulla)
    HRS-111203-10 (Howards)
    RPM Range: 3000-6500 Advertised Duration: 280/280Duration @ .050: 238/238 Lift: .555/.555 Lobe Center: 110

    #3 (mekaaninen rulla, en oo varma tuosta 0.9" perusympyrästä)
    LUN-50157 (Lunati)
    RPM Range: 3000-6800 Advertised Duration: 290/290Duration @ .050: 248/248 Lift: .555/.555 Lobe Center: 110

    #4 (hydraulirulla)
    CRN-119661 (Crane Cams)
    RPM Range: 2500-6500 Advertised Duration: 292/300Duration @ .050: 230/238Lift: .539/.558 Lobe Center: 112
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos multa kysyit niin iskua oli kummassakin tapauksessa tuo 3,75"!

    jankinnulle sen verran et monissa tapauksissa lähestyttäessä .600" nostoa alkaa monista jousista loppua varat et jos et ole vielä jousia valinnut niin otapa tämä huomioon :wink:
     
  11. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Minä myös nokkaa vaihtamassa 383:een (vakiokanget)
    Nyt olen miettinyt moisia nokkia(rolleri) XFI 280 tai 268...
    Ovatko nuo pienellä perusympyrällä, kun summitin sivulta tuo ei oikein selviä?
    -Jussi-
     
  12. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Nois kansis on paikallaan jouset, joissa on asennuskorkeudesta coil bind arvoon 0.75" ja siihenhän piti jättää joku marginaali 0.06-0.08" joten sen puoleen pitäs mahtua. Pitänee katsoa, mikä nokka tulee valittua ja nokkavalmistajan jousipainesuositukset, niin eiköhän siihen sopivat jouset/shimmit löydy, jos noi ei käy suoraan :)

    Mites muuten kaasaripuoli? Mulla ois tarkoitus päivittää joko 750cfm DP Holley HP tai Barry Grant Mighty Demon 750cfm DP. Netissä näytti olevan jonkun verran nootteja Demoneista, että ne pitää purkaa ja kasata kertaalleen, kun sisältä on löytynyt monelta työstölastuja, mut putsaukset jälkeen on pelannut hyvin.

    6500rpm ja 100% Vol Eff antaisi 720cfm. Näyttäshän noita netistä löytyvän 383cid 400-500hp+ patoja joissa kaasarit 650cfm-850cfm.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    On sulla melkoiset jouset kansissa,vaatinee jo pitkät venttiilitkin jousipesien upotuksen lisäksi?

    Laita kaasariksi tuo Holley,noista demoneista kun on ollut ainakin mun lähipiirissä kivoja kokemuksia,tälläkin hetkellä taitaa yks olla edelleen "ulkoruokinnassa" kun ei tullut "uskoon" sitten millään :lol:
     
  14. 843

    843 1st gear

    mulla on 300 asteinen nokka nostoa 0.670 imu 0.672 pako 0.50 268 pienellä perusympyrällä hyvin mahtuu pyörii jouset on cranen 99885 vähän joutui lohkoon tekemään tilaa :eek: :eek:
     
  15. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Onko sulla toi motti jo missä vaiheessa? Itellä melkolailla vastaava tolla jankinnun alimmalla nokalla. Eli hydr.rulla pienellä perusympyrällä.
    Ton perusympyrän takia ei oo ollut ongelmia, mutta jos mennään tosihipoon, niin en kyllä osaa sanoo, tuleeko ongelmia vai ei. Ehkä korkeilla kierroksilla? Mulla on vaan katumotti, eli max 6500rpm.
    Kanget mulla on CAT, I-profiililla. Taattua Kiina-laatua, ja hyvin ovat vielä kestäneet. Supolle myymiini orig. kankiin verrattuna (ainaki ulkonäöllisesti) vallan hyvät. Lujuudesta ja muusta en sitten tiiä, kun ei oo tullu mitattua. Eikä jaksa kiinnostaa. Ohan tuon nähny käytännössä.
    Jaa niin, kampikin taitaa olla CAT. Ei oo menny vielä katki. Halvalla hauskaa!
     
  16. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Motti on vielä palasina.

    Laitoin tilaukseen Howardsin valikoimasta:

    HRS-111313-06S (mekaaninen rullanokka pienellä perusympyrällä)
    duration 246/246, 0.05"
    advertised duration 286/286
    lift 0.582"/0.582" (0.621"/0.621" 1.6 vipoilla)
    lobe separation 106

    ja kaveriksi mekaaniset rullanostajat
    HRS-91132
    +0.3" taller
    direct lube
     
  17. juhe72

    juhe72 1st gear

    mites quick fuel, kallis, mutta ainakin mun mielestä hintansa väärti, itellä 383:ssa 850. 11,51 on paras vartti aika suhtkoht norppi painoisella camarolla, nii että kyllä ne jotenkin saa kulkemaan, vaan ainahan sitä lujempaa haluttas päästä...
     
  18. camaroo

    camaroo 1st gear

    Moi,onko jollain faktaa että mahtuuko normaalit laahaavat nokat pyörimään 383 sbc jossa eaglen 3.75 kampi ja 6 tuumaset i profiili veivit vai täytyneekö hommata pienellä perus ympyrällä oleva nenä keppi
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Mahtuu pyörimään,kunhan veiveistä pikkasen hioo materiaalia pois!
     
  20. camaroo

    camaroo 1st gear

    tarkennatko kime2 etää minkä verran pitäs hioa ja mistä kohtaan,kärsiikö veivin lujuus
     

Kerro tästä muillekin!