asuntovaunun rungosta traileri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja koiva-8r, 28.10.2009.

  1. koiva-8r

    koiva-8r 1st gear

    Onko kellään tietoa olisiko iso homma tehdä traileri asuntovaunusta?Olis soliffer 2002 vm.1983 koko pituus n.7,5m ja kokonais massa muistaakseni 1390kg.Joutuuko runkoa vahvistamaan paljon kun kaappi on purettu päältä pois?Mulle riittäisi 1000kg kantavuus.Joku sanoi ettei tarvisesi katsastaa uudelleen että menis edelleen solifferinä.
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Kysyisin kyllä asiaa katsastustoimistolta.Epäilen, että ei onnistu noin helpolla.
     
  3. Hertta08

    Hertta08 3rd gear

    mä silpasin spritestä mökin huitin vitulaan,jatkoin runkoa vähän et sain mieleisein ja katastuksen yhteydes muutoskatsastus ilman putinoita inssiltä :eek: .se vaan otti uudet mitat ja sillä hyvä :eek: .tosin kaikki oli tehty niinku pitää eikä sinnepäin..
     
  4. koiva-8r

    koiva-8r 1st gear

    .Pitäis kuulemma mennä läpi solifferinä eikä tarvitse muutos katsastaa vaikka koppa on pois,näin sanoi ex katsastus inssi vuosi sitten.Mutta pitäähän se päivittää.
     
  5. koiva-8r

    koiva-8r 1st gear

    pitikö runkoa muuten vahvistaa muuten kuin pituuden suhteen ja paljonko sait painoa pois kun heitit mökin pois?Kai se mökkikin kannattais kierrättää?
     
  6. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Eikös asuntovaunua katsastaessa tutkita kaasuletkut ja sammutin?
    Ja trailerissa näitä ei tarvita, niin siinäpä ristiriitaa??
     
  7. koiva-8r

    koiva-8r 1st gear

    no eihän avomallissa hellaa ja lämpöjä tarvita,ja vaunujahan on monen laisia,kaasulla ja ilman.
     
  8. koiva-8r

    koiva-8r 1st gear

    muuten katsotaan vain sammutin ja jarrut.
     
  9. GULF

    GULF Gearhead

    Muutoskatsastuksen vaatii...

    Muutetaan tavarankuljetus kärryksi otteelle.
    Punnitaan ja mitataan. Kokonaispaino otetaan vanhasta otteesta.

    Menee edelleen soliferina ja vanhana rakenteena jolloin mm.
    valot käsitellään alkuperäisen käyttöönottovaatimusten mukaisesti.
    Lokasuojia ja muuta pientä pääsee rakentamaan.

    Runkoa vahvistat sen verran että maalaisjärjellä näyttäs kantavan
    sen painon mikä punnituksen jälkeen jää kantavuudeksi.

    Helppoa ku heinän teko kesähelteellä.

    NIm: muutaman kymmene tehny... :rotfl:
     
  10. jonekp

    jonekp 1st gear

    Moi, Elddis Länsituuli vm. 77 menetti homeisen koppinsa 2004. Katsastussedät pyörittivät päitään kun asiasta kyselin. Piti olla todistuksia akselista, jarruista, vetopäästä yms. kuten uudesta kärrystä. Yhteydenotto AKE:een, asiallinen kysymys ja asiallinen vastaus (joka toisin kesti saapua) sähköpostiin.

    Eli runko, akselit jarruineen ja vetopää alkuperäisiä -> yli 50% alkuperäistä kärryä jäljellä prosenttilaskun mukaan mahdollisti muutoskatsastuksen. Tuossa on tikapuurunko, johon vesivaneri pohjaksi ja laidat samaa tavaraa. Uudet valot ja heijastimet ja katsastukseen. Runkoa en vahvistanut, levytys tukevoitti yllättävän paljon. Vanerilaidat on suoraan kiinni pitkittäisissä runkopalkeissa.

    Sisäleveys jäi ehkä vähän pieneksi (n. 140cm), mutta lavan pituus on mukavat 4 metriä. Kokonaispaino on alkuperäinen 980 kiloa, kantavuutta jäi tasan 700 kiloa. Vanerilevyjen painoa laskeskelin ennen ostoa, pohja on 12mm ja sivut 9mm vesivaneria. Sivuissa on molemmin puolin kaksi neliöputkea tukemassa.

    Omasta mielestä kannatti. Nyt saa vetää oikeasti 700 kiloa kuormaa vähän pienemmälläkin veturilla (esim. Pösö Partner) ja kärryssä on kunnon kierrejouset ja iskarit. Pitää katsastaa joka toinen vuosi ja talvella pitää olla talvirenkaat (nastat jos on vetoautossa).

    Rekisteriotteessa tuo on edelleen Elddis, mutta peräkärryn tyyppi muuttui tavaraperävaunuksi tms. Eli ei tarvitse selitellä missä se koppi on :D
     
  11. GULF

    GULF Gearhead

    Eli runko, akselit jarruineen ja vetopää alkuperäisiä -> yli 50% alkuperäistä kärryä jäljellä prosenttilaskun mukaan mahdollisti muutoskatsastuksen.

    Ei tuolla määrällä todellakaan ole mitään väliä kärryssä koska
    ei ole autoveronalainen ajoneuvo...

    Vanhaa rakenteeseen riittää periaatteessa pelkkä aisa jos jarruton
    ja akselit,vetopää,jarrut ja aisa jos jarrullinen.

    Kaikkea muuta saa muuttaa...
     
  12. koiva-8r

    koiva-8r 1st gear

    tulipas paljon hyvää tietoa heti kerralla eli mökki pois ja 9millistä filmiä pohjaan ja 6millistä sivulle ja muuten paikat kuntoon niin pääsee homeesta eroon.Kiitos.
     
  13. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Kyllä perävaunukin on ajoneuvo jonka identiteetti pitää säilyä, eli 50,1% alkuperäistä oltava muuten uusi ajoneuvo. Selkeää prosenttitaulukkoa perävaunuihin ei tosin ole olemassa.
     
  14. Hertta08

    Hertta08 3rd gear

    komppaan GULFfia
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    mut ei kantavuut silti saa lisää vaik tekis mitä!! vaik oliskin se 50,1% alkuperästä jäljellä......
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Kantavuus on = vanhan rekisteriotteen kokonaismassa miinus
    punnittu omamassa...

    Mitä kevyemmän teet sitä enemmän kantavuutta.
    Ainoastaan kokonaismassaa ei voi muuttaa vaihtamatta akselia,
    vetopäätä ja jarruja jolloin vaaditaan ko osien yhteensopivuustositus.

    Mitään prosentteja ei tosiaankaan mene eikä lasketa!

    melkein 10 vuotta olen noita työkseni tehny...
     
  17. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    En ala kinaamaan, mutta ajoneuvolaki kertoo seuraavaa:

    7 §
    Ajoneuvon rakenteen muuttaminen, ajoneuvon rakentaminen ja vaurioituneen ajoneuvon kunnostaminen

    Liikenteessä käytettävän ajoneuvon rakennetta ei saa käyttöönoton jälkeen muuttaa sellaiseksi, ettei ajoneuvo enää täytä sitä koskevia vaatimuksia, ellei liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetä vähäisistä poikkeuksista toisin. Jos ajoneuvon alkuperäisistä osista vaihdetaan 50 prosenttia tai enemmän, ajoneuvolle tulee antaa uusi valmistenumero. Tällainen ensimmäistä kertaa käyttöön otettava M-, N- ja O-luokan ajoneuvo on yksittäishyväksyttävä ja muu ajoneuvo esitettävä rekisteröintikatsastuksessa hyväksyttäväksi. Ajoneuvo merkitään rekisteriin rakennettuna ajoneuvona tai rakennettuna ja muutettuna ajoneuvona. Rakennetun ajoneuvon autoverosta säädetään autoverolaissa (1482/1994). (3.4.2009/226)

    Ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudesta ajoneuvosta, ajoneuvon rakenteen muuttamisen ehdoista, vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon rakentamisesta säädetään tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
     
  18. Hertta08

    Hertta08 3rd gear

    eli käytännös tuntus olevan konttuurista kiinne ketkä nussiivat pilkkuva ja ketkä toimii mualaisjärjellä :rotfl:
     
  19. koiva-8r

    koiva-8r 1st gear

    Joo tuohan on vähän kaksipiippuinen asia,alustahan on sama eli alkuperäinen mutta ulkomuoto eri,eli siinä olisi auto mökin sijasta,eli duunattu vaunu.
     
  20. T&S

    T&S Gearhead

    Lasketaanko asuntovaunu ajoneuvoksi ?
     

Kerro tästä muillekin!